تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۹:۴۵
کد خبر : 61220

۵ ویژگی جذاب اندروید ۱۲ که همین حالا می‌توانید به گوشی خود بیاورید

۵ ویژگی جذاب اندروید ۱۲ که همین حالا می‌توانید به گوشی خود بیاورید

۵ ویژگی جذاب اندروید ۱۲ که همین حالا می‌توانید به گوشی خود بیاوریدگوگل در Android 12 تغییرات قابل توجهی ایجاد کرده است؛ اما برای تجربه کردن این ۵ ویژگی جذاب اندروید ۱۲ لزومی ندارد تا انتشار آپدیت آن ص..

ویژگی جذاب اندروید 12۵ ویژگی جذاب اندروید ۱۲ که همین حالا می‌توانید به گوشی خود بیاورید

گوگل در Android 12 تغییرات قابل توجهی ایجاد کرده است؛ اما برای تجربه کردن این ۵ ویژگی جذاب اندروید ۱۲ لزومی ندارد تا انتشار آپدیت آن صبر کنید.

سیستم عامل اندروید ۱۲ با ویژگی‌ های جذاب و مهمی همراه شده است؛ اما این ویژگی‌ها در حال حاضر فقط در دسترس کاربران گوشی‌های پیکسل قرار گرفته است و اگر از گوشی‌های سایر شرکت‌ها استفاده می‌کنید، باید مدت زمان زیادی را در انتظار سر کنید.

شرکت‌های تولید کننده گوشی معمولا آپدیت‌های اصلی سیستم عامل را در سریع‌ترین زمان ممکن برای گوشی‌های پرچمدار خود ارائه می‌کنند، ولی وقتی نوبت به سایر گوشی‌ها می‌رسد، سرعت آنها در حد لاک پشت می‌شود. به همین خاطر امروز می‌خواهیم شما را با روش‌هایی آشنا کنیم که از طریق آنها می‌توانید برخی از ویژگی‌ های جذاب و البته مهم اندروید ۱۲ را روی هر دستگاهی که دارید، تجربه کنید.

ویژگی جذاب اندروید 12

البته منظورمان از تغییرات مهم سیستم تم متریال یو و یا بهبود‌های امنیتی اندروید ۱۲ نیست؛ زیرا هیچ راهی برای استفاده از آنها به جز آپدیت سیستم عامل وجود ندارد. هرچند که به جز این دو مورد، اندورید ۱۲ قابلیت‌های ارزشمندی دارد که استفاده از آنها خالی از لطف نخواهد بود.

۵ ویژگی جذاب اندروید ۱۲ که می‌توان در هر دستگاه اندرویدی تجربه کرد

داشبورد حریم خصوصی

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های امنیت محور اندروید ۱۲ داشبورد حریم خصوصی است. این داشبورد در واقع یک مرکز کنترل گسترده و بهبود یافته است که در آن تمامی موارد مربوط به حریم خصوصی دستگاه شما دیده می‌شود. با استفاده از آن می‌توانید برنامه‌هایی که به اطلاعات حساس شما دسترسی دارند را مشاهده کنید و در صورت لزوم در دسترسی آنها محدودیت‌هایی ایجاد کنید.

ویژگی جذاب اندروید 12

برای پر کردن جای خالی این ویژگی جذاب نیازی به صبر کردن برای آپدیت اندروید ۱۲ نیست. تنها کافیست سری به گوگل پلی استور بزنید و برنامه Privacy Dashboard را دانلود کنید. این برنامه دقیقا بر اساس قابلیت داشبورد حریم خصوصی در اندروید ۱۲ توسعه داده شده است و هیچ تفاوتی با آن ندارد.

جالب‌تر اینکه این برنامه کاملا رایگان نیز هست. البته در داخل برنامه این امکان فراهم شده است که در صورت تمایل مبلغی را پرداخت کرده و از توسعه دهنده حمایت کنید،‌ ولی به واسطه این حمایت هیچ ویژگی جدید یا قابلیت خاصی به برنامه اضافه نمی‌شود و تنها تغییر قابل توجه کم شدن ۳ دلار از حساب شماست.

در رابطه با بحث حریم خصوصی هم باید گفت که این برنامه به برخی دسترسی‌های سیستمی پیشرفته نیاز دارد. البته این دسترسی‌ها با توجه به کاری که قرار است انجام دهد کاملا منطقی هستند. توسعه دهنده Privacy Dashboard حتی در صفحه مربوطه در گوگل پلی استور و در هنگام راه‌اندازی اولیه برنامه ماهیت این مجوز‌ها و دلیل مورد نیاز بودن آنها را توضیح می‌دهد.

ویژگی جذاب اندروید 12

کد این برنامه متن باز است؛ بنابراین هر کسی می‌تواند نگاهی به آن بیندازد و ببیند که برنامه دقیقا دارد چه کار می‌کند. اگر با وجود همه این موارد باز هم نگران اطلاعات مهم و حساس خود هستید، کافی است نگاهی به صفحه اطلاعات برنامه در تنظیمات دستگاه خود بیندازید تا متوجه شوید که این برنامه حتی توانایی دسترسی به اینترنت را هم ندارد که یعنی حتی اگر بخواهد نیز نمی‌تواند اطلاعات شما را به محلی دیگر منتقل کند.

بنابراین می‌توانید با خیال راحت این برنامه را نصب کرده و از یکی از ویژگی های جذاب اندروید ۱۲ لذت ببرید.

نشانگر‌های حریم خصوصی

دومین ویژگی جذاب اندروید ۱۲ نیز به حریم خصوصی مربوط می‌شود. این مورد از اپل الهام گرفته شده است و هر وقت که یک برنامه از میکروفون یا دوربین دستگاه شما استفاده کند، یک نشانگر در بالای صفحه شما را از آن آگاه می‌کند.

درست است که در اکثر موارد فعال شدن این نشانگر با توجه به برنامه مورد استفاده کاملا منطقی است،‌ ولی سبب می‌شود که یک لایه امنیتی جدید به دستگاه شما اضافه شود و خیال شما را راحت کند. خب برای داشتن این ویژگی در دستگاه اندرویدی خود به چه برنامه‌ای نیاز دارید؟ همان Privacy Dashboard که چندی پیش به آن پرداختیم.

ویژگی جذاب اندروید 12

برای استفاده از این قابلیت، ابتدا برنامه را نصب کنید و سپس در صفحه اصلی، روی گزینه «تنظیمات برنامه» ضربه بزنید. در آنجا شما می‌توانید قابلیت «نشانگر خریم خصوصی» را فعال کنید و حتی نشانگر‌ها را شخصی سازی کنید. مورد دوم حتی در اندروید ۱۲ نیز وجود ندارد.

در قسمت شخصی سازی نشانگر‌ها شما می‌توانید مشخص کنید که هر نشانگر دقیقا به چه شکل باشد و در کدام قسمت از صفحه نمایش ظاهر شود. همچنین شما می توانید نشانگر‌ها را طوری تعریف کنید که با ضربه زدن روی آنها گزارشی از مجوز مربوطه نشان داده شود.

نکته جالب اینکه این برنامه به صورت پیش فرض، آیکون‌های واقعی را نشان می‌دهد و به همین خاطر با یک نگاه سریع می‌توان متوجه شد که در هر لحظه کدام حسگر فعال است. در اندروید ۱۲ یک نقطه فعال شدن حسگر‌ها را به شما اطلاع می‌دهد؛ اما در نگاه اول دقیقا مشخص نیست کدام حسگر فعال شده است.

متوجه نماد سبز رنگ دوربین در گوشه سمت راست بالای صفحه شدید؟ این همان نشانگری است که درباره آن صحبت می‌کنیم.

ویژگی جذاب اندروید 12

علاوه بر نشانگر دوربین و میکروفون، Privacy Dashboard نشانگری هم برای دسترسی به موقعیت مکانی (لوکیشن) دارد. جالب اینکه حتی اندروید ۱۲ نیز از این قابلیت بی‌بهره است. حتی اگر می‌خواهید باز هم سطح حفاظت از حریم خصوصی خود را بالا‌تر ببرید، این برنامه می‌تواند در هنگام فعال شدن هریک از حسگر‌های مربوطه شما را با نشان دادن یک نوتیفیکیشن خبردار کند.

چرخش خودکار هوشمند

یکی از ویژگی های جذاب اندروید ۱۲ که در حال حاضر فقط به گوشی‌های پیکسل محدود شده است، سیستم چرخش خودکار بهبود یافته است. این ویژگی از دوربین سلفی گوشی برای متوجه شدن اینکه سر شما در چه جهتی قرار دارد، استفاده می‌کند تا مطمئن شود که گوشی جهت نمایشگر را درست تشخیص داده است.

در حال حاضر نمی‌توان این قابلیت را به صورت کامل به هر دستگاهی اضافه کرد؛ اما می‌توانید از برنامه‌ای استفاده کنید که برای همین هدف توسعه داده شده است و حتی عملکرد قابل قبول‌تری را ارائه می‌دهد. این برنامه فو‌ق‌العاده Rotation Orientation Manager نام دارد.

ویژگی جذاب اندروید 12

این برنامه می‌تواند قابلیت چرخش خودکار نمایشگر را کاملا هوشمند و مطابق با خواست شما کند.

برای اینکار ابتدا برنامه را باز کنید و در صفحه اصلی روی «چرخش خودکار غیر فعال» ضربه بزنید. سپس نماد منوی سه خطی را در گوشه سمت راست بالای نمایشگر انتخاب کنید و در نهایت وارد قسمت Conditions شوید.

در این قسمت روی گزینه Accessibility ضربه بزنید و اجازه دهید که برنامه به عنوان یک سرویس دسترسی پذیری فعال شود. شاید در نگاه اول این کار کاملا غیر منطقی به نظر بیاید؛ اما در حقیقت برای اینکه برنامه متوجه شود گوشی شما در هر لحظه در حال انجام چه کاری است و بر اساس آن جهت نمایشگر را تنظیم کند، به آن نیاز است.

ویژگی جذاب اندروید 12

خود توسعه دهنده نیز در صفحه برنامه در گوگل پلی استور چرایی نیاز به این مورد و دیگر دسترسی‌ها را به صورت کامل توضیح می‌دهد. خب حالا که به برنامه این دسترسی را دادید، به گزینه‌های موجود در صفحه نگاه کنید و تب «برنامه‌ها» را انتخاب کنید. در این قسمت می‌تواند مشخص کنید که نمایشگر گوشی شما چگونه و در چه زمانی بچرخد و چه زمانی از اینکار جلوگیری شود. در واقع کنترل نحوه چرخش نمایشگر کاملا در اختیار شما خواهد بود.

به شخصه در اکثر مواقع از گوشی خود در حالت عمودی استفاده می‌کنم و فقط در هنگام استفاده از برنامه‌های خاصی مثل دوربین، تصاویر، نقشه و یوتیوب است که ترجیح می‌دهم آن را به صورت افقی نگه دارم. برنامه Rotation Orientation Manager نیز دقیقا در همینجا به کار می‌آید.

جستجو هوشمند‌تر

گوگل سرانجام با اندروید ۱۲ به کاربران گوشی‌های پیکسل این امکان را داد که بتوانند در صفحه اصلی گوشی یک مورد خاص را هم در وب و هم در خود گوشی جستجو کنند. واقعا عجیب است که چطور تاکنون سیستم عامل ساخت گوگل و گوشی ساخت این شرکت از چنین قابلیت بدیهی و مهمی بی‌بهره بودند.

ویژگی جذاب اندروید 12

البته شما برای استفاده از این ویژگی جذاب نیازی به اندروید ۱۲ یا یکی از گوشی‌های پیکسل ندارید. برنامه‌ای به نام Sesame می‌تواند قابلیت سرچ پیشرفته را به تمام گوشی‌های اندرویدی اضافه کند و همانند برخی از موارد عنوان شده در این لیست، عملکردی بهتر از قابلیت مشابه خود در اندروید ۱۲ دارد.

برنامه Sesame را نصب کنید و مراحل راه‌اندازی آن را طی کنید. سپس ویجت جستجو این برنامه را به صفحه اصلی گوشی اضافه کنید تا با تایپ کردن حروف، Sesame نتایج مربوطه را از میان برنامه‌ها، مخاطبین و حتی رویداد‌های تقویم نشان دهد.

ویژگی جذاب اندروید 12

این برنامه حتی می‌تواند بخش‌های مشخصی از یک برنامه را هم در نتایج نشان دهد. به عنوان مثال شما می‌توانید چند حرف اول یک تیم Slack را تایپ کنید تا یک لینک مستقیم برای بردن شما به آن بخش از اسلک نمایش داده شود.

البته با تنها یک ضربه نیز می‌توان به جای گوشی در وب سرچ کرد. شما می‌توانید به مدت دو هفته به صورت رایگان از Sesame استفاده کنید؛ اما پس از آن باید مبلغ ۳.۵۰ دلار را پرداخت نمایید.

استفاده از گوشی با یک دست

سرآخر نوبت به یکی از ویژگی های جذاب اندروید ۱۲ می‌رسد که ممکن است برای هر فردی که دارای یک گوشی با نمایشگر بزرگ و البته دستانی با اندازه معمولی است، به کار آید.

ویژگی جذاب اندروید 12

قابلیت استفاده از گوشی با یک دست در Android 12 به شما این امکان را می‌دهد تا با کوچک‌تر کردن بخش فعال نمایشگر، به آن راحت‌تر دسترسی داشته باشید که البته ار لحاظ ارگونومی نیز بهتر است.

هرچند که برای دسترسی به این قابلیت نیز نیازی نیست تا دریافت آپدیت اندروید ۱۲ منتظر بمانید. اول از همه باید بگوییم که مدت‌هاست تولید کنندگان گوشی‌های اندرویدی در نسخه‌های اختصاصی خود ار اندروید، قابلیت استفاده از گوشی با یک دست را ارائه می‌دهند.

به عنوان مثال اگر از کاربران گوشی‌های سامسونگ هستید، می‌توانید وارد تنظمات گوشی شوید و عبارت «یک دست» را جستجو کنید. سپس گوشی گزینه مربوطه را در کنار توضیحاتی برای فعال کردن حالت استفاده یک دستی به شما نشان می‌دهد. قابلیت ارائه شده در اندروید ۱۲ شباهت بسیار عجیبی به نمونه ارائه شده در گوشی‌های سامسونگ دارد.

ویژگی جذاب اندروید 12

حتی اگر دستگاه شما از چنین قابلیتی بی‌بهره است هم جای نگرانی نیست. کافیست وارد گوگل پلی استور شوید و برنامه Smart Cursor را دانلود کنید. این برنامه رویکرد کاملا متفاوتی را برای استفاده بهینه از نمایشگر‌های بزرگ در پیش می‌گیرد و حتی اگر دستگاه شما از قابلیت استفاده یک دستی پشتیبانی می‌کند، باز هم ممکن است Smart Cursor را ترجیح دهید.

در واقع این برنامه یک مکان‌نما را برای دسترسی به بخش بالایی نمایشگر در اختیار شما قرار می‌دهد. برای فعال کردن مکان‌نما کافیست از یکی از گوشه‌های پایینی نمایشگر انگشت خود را به سمت بالا بکشید. سپس با حرکت دادن انگشت خود می‌توانید مکان‌نما را حرکت دهید و با ضربه زدن روی هر قسمت از نمایشگر از مکان‌نما بخواهید تا کلیک کند.

ویژگی جذاب اندروید 12

اسمارت کرسر با قابلیت‌های شخصی‌سازی فراوانی همراه شده است. شما می‌توایند منطقه ترک‌پد مجازی خود را جابه‌جا کنید، اندازه و ظاهر مکان‌نما را تغییر دهید و حتی مشخص کنید که کرسر تا چه مدت پس از فعال شدن و عدم استفاده، محو شود. روی هم رفته این رویکرد خیلی بهتر از کاری است که گوگل و سایر تولید کنندگان دستگاه‌های اندرویدی در پیش گرفته‌اند و در آن صفحه را به شکل ناخوشایندی کوچک می‌کنند.

برنامه Smart Cursor رایگان است؛ اما برای فعال کردن برخی از گزینه‌های پیشرفته آن باید ۲ دلار پرداخت کنید. این برنامه نیز مجوز سرویس‌های دسترسی‌پذیری را درخواست می‌کند؛ اما همانطور که پیشتر گفتیم، برای کاری که انجام می‌دهد این مجوز ضروری است. اسمارت کرسر به مجوز خاص دیگری نیاز ندارد و از طرفی با توجه به عدم اتصال به اینترنت، نیازی نیست از بابت امنیت دستگاه خود نگران باشید.

شاید اندروید ۱۲ هم‌اکنون در دسترس شما نباشد، ولی می‌توانید با استفاده از برنامه‌های فوق برخی از ویژگی های جذاب آن را تجربه کنید.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.