تاریخ انتشار : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۷
کد خبر : 610307

«برادران لیلا» با کدام مجوز در پلتفرم‌های رسمی و قانونی کشور «اکران آنلاین» می‌شود؟!

«برادران لیلا» با کدام مجوز در پلتفرم‌های رسمی و قانونی کشور «اکران آنلاین» می‌شود؟!

«برادران لیلا» با کدام مجوز در پلتفرم‌های رسمی و قانونی کشور «اکران آنلاین» می‌شود؟! سینماپرس: از حدود ده روز پیش، پیام رسان سروش پلاس که یکی از سکوها و پیام‌رسان‌های مهم و پرطرفدار داخل کشور است و تحت نظارت دستگاه‌های دولتی فعالیت می‌کند، در اقدامی خلاف قانون و عجیب، با رپرتاژ گسترده و ارسال پیام

«برادران لیلا» با کدام مجوز در پلتفرم‌های رسمی و قانونی کشور «اکران آنلاین» می‌شود؟!

سینماپرس: از حدود ده روز پیش، پیام رسان سروش پلاس که یکی از سکوها و پیام‌رسان‌های مهم و پرطرفدار داخل کشور است و تحت نظارت دستگاه‌های دولتی فعالیت می‌کند، در اقدامی خلاف قانون و عجیب، با رپرتاژ گسترده و ارسال پیام (ناتیفیکیشن) به کاربران خود، فیلم برادران لیلا را در بستر "سینما سروش" به نمایش گذاشته است و تاکنون علیرغم اعتراضات متعدد کاربران، حاضر به تصحیح این اشتباه فاحش و حذف فیلم مورد بحث از رسانه‌ی خود نشده است!

به گزارش سینماپرس، پس از انتشار خبر حضور سومین فیلم سعید روستایی (برادران لیلا) در بخش مسابقه جشنواره کن ۲۰۲۲، مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی کشور اعلام کردند که سازندگان برادران لیلا بدون طی روال قانونی و بدون اخذ مجوزهای لازم، فیلم خود را به جشنواره خارجی معرفی کرده اند و قطعاً با این "رفتار غیرقانونی" برخورد خواهد شد.

اما در مقابل، سازندگان و عوامل "برادران لیلا" نه تنها حاضر به تمکین از قانون نشده، بلکه کارگردان جوان فیلم در نشست مطبوعاتی جشنواره کن و در مقابل دوربین های رسانه های بین المللی با حالتی از طغیان و گردن کشی، بیان داشت که زیر بار "سانسور" فیلمش نمی رود!

به تعبیر دقیق تر، سعید روستایی خون خود را از همه فیلمسازان داخل ایران رنگین تر دید و خود را تافته‌ی جدابافته و مستثنی از قوانین نظارتی کشورش تشخیص داد!

حواشی نمایش فیلم "برادران لیلا" در کن به همین جا ختم نشد و اظهارات و رفتارهای غیرمتعارف و سیاست‌زده‌ی کارگردان و چند تن از بازیگران فیلم (که شرح آن در این مقال نمی گنجد) واکنش های منفی متعددی را در داخل ایران برانگیخت. سپس‌ با توجه به تصمیم قاطع مسئولین سینمایی در عدم اعطای مجوز نمایش به "برادران لیلا"، در اتفاقی بسیار مشکوک و قابل تامل، اواخر سال ۱۴۰۱ نسخه قاچاق و باکیفیت فیلم در بستر اینترنت پخش و تماشای رایگان این فیلم غیرمجاز در دسترس همگان قرار گرفت! مدتی بعد نیز کارگردان جوان فیلم بابت اتهامات جزایی مربوط به ساخت و نمایش غیرمجاز فیلمش، در محکمه حاضر و به حبس تعلیقی و مجازات‌های تکمیلی محکوم شد.

صرف نظر از همه اتفاقات و حواشی نمایش فیلم "برادران لیلا" و صرف نظر از مضمون و رویکرد بحث برانگیر فیلم که با واکنش منفی بسیاری از منتقدان و مردم مواجه گردید، آنچه که مبرهن و واضح است، موضع قاطع و صریح نهادهای دولتی و قضایی کشور مبنی بر غیرقانونی بودن پخش و انتشار "برادران لیلا" است.

با این وصف، از حدود ده روز پیش، پیام رسان سروش پلاس که یکی از سکوها و پیام‌رسان‌های مهم و پرطرفدار داخل کشور است و تحت نظارت دستگاه‌های دولتی فعالیت می‌کند، در اقدامی خلاف قانون و عجیب، با رپرتاژ گسترده و ارسال پیام (ناتیفیکیشن) به کاربران خود، فیلم برادران لیلا را در بستر "سینما سروش" به نمایش گذاشته است و تاکنون علیرغم اعتراضات متعدد کاربران، حاضر به تصحیح این اشتباه فاحش و حذف فیلم مورد بحث از رسانه‌ی خود نشده است!

برخی از مخاطبان سینماپرس اظهار داشته اند که این موضوع را از متولی اصلی آن (یعنی ساترا) نیز پیگیری کرده اند اما در کمال تعجب، سازمان مذکور طی ده روز اخیر هیچ گونه اقدامی برای برخورد یا پیگیری‌ موضوع به عمل نیاورده است. امید می رود که در راستای مبارزه با قانون گریزی در فضای مجازی، ساترا مطابق با مسئولیت های قانونی خود و به طور خاص وفق دستورالعمل "رسیدگی به شکایات و تخلفات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی" (مصوب ۱۴۰۲.۱۲.۲۹) به سرعت به موضوع ورود کرده و تصمیمات بازدارنده‌ای اتخاذ نماید تا دیگر شاهد تشویق و ترویج بی‌قانونی در سکوهای داخلی نباشیم.

*امین یوسفی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.