تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
کد خبر : 609753

بیش از یک دهه در دنیای هک و امنیت (امنیت سایبری) با بهزاد قاسمی

بیش از یک دهه در دنیای هک و امنیت (امنیت سایبری) با بهزاد قاسمی

بهزاد قاسمی هکر و کنشگر سایبری ایرانی متولد تهران است. او فعالیت خود را از سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۸) آغاز کرده و تا به امروز در پی حمایت از مسلمانان هک‌های گسترده‌ای را داشته که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است که به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. قاسمی متولد ۲۶ سپتامبر ۱۹۹۳ در شهر تهران (احتمالا

بهزاد قاسمی هکر و کنشگر سایبری ایرانی متولد تهران است. او فعالیت خود را از سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۸) آغاز کرده و تا به امروز در پی حمایت از مسلمانان هک‌های گسترده‌ای را داشته که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است که به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

قاسمی متولد ۲۶ سپتامبر ۱۹۹۳ در شهر تهران (احتمالا محله شمیرانات) است. او در برنامه‌ای اعلام کرد که از ۷ سالگی با رایانه آشنا شده و از ۱۰ سالگی شروع به برنامه‌نویسی کرده است. نخستین خبر از هک‌های او در اوایل سال‌های ۹۰ با حمله‌ی منع سرویس به سرور وب‌سایت نشریه شارلی ابدو در پی انتشار کارکاتور پیامبر اعظم (ص) بود و بعد از آن در سال ۲۰۱۸ هک کردن اداره ثبت اسناد کشور بحرین بوده که در دیتابیس بین‌المللی ثبت دیفیس‌های صورت گرفته (zone-h.org) ثبت شده است. طی سال میلادی گذشته (۲۰۲۳) بهزاد قاسمی توسط سایت خبری امنیت سایبری(csec.news) به عنوان هکتیویست قدرتمند ایرانی معرفی شد و دلیل این عنوان، سبک و نوع حملاتی بوده که توسط او صورت گرفته است.

بهزاد قاسمی را بهتر بشناسیم

برخلاف تصور عموم افراد جامعه از هک و دنیای هکرها که این افراد را افرادی مخرب ، جامعه گریز و خرابکار تلقی می‌کنند، اگر مقالات منتشر شده به قلم بهزاد قاسمی را ورق بزنیم، متوجه نگاه متفاوت او نسبت به دنیای هک و هکرها خواهیم شد، نگاهی که برگرفته از سازنگی و کمک کردن به تامین و افزایش امنیت در فضای سایبری و مجازی است بر خلاف اکثر تعاریف مرسوم که هکرها را افراد سرکش و بزه‌کار می‌دانند.
قاسمی بیش از ۵۰ مقاله در رابطه با ابعاد مختلف امنیت سایبری نوشته و منتشر کرده که نقطه مشترک آن‌ها ایمن‌سازی و تمیز دادن کِرَکِرها (نفوذگرهای مخرب) از هکرهای واقعی و سازندگان و معماران امنیت سایبری است.

نظریه انزوای اطلاعات

بهزاد قاسمی

نظریه انزوای اطلاعات که به آینده امنیت اطلاعات اشاره دارد، از نظریه‌های ارائه شده توسط بهزاد قاسمی است که بازتاب خوبی در رسانه‌های ترک زبان خارج از کشور داشته اشت. این نظریه به انتشار و شفافیت اطلاعات توسط شبکه‌های نامتمرکز اشاره دارد و آینده امنیت اطلاعات را چنین تصویر می‌کند که بر خلاف راه‌کارهای امنیت اطلاعات طی دهه گذشته که به محدود سازی داده‌ها ختم می‌شد، آینده امنیت اطلاعات دستخوش تغییرات پراکندگی داده‌ها و شبکه‌های نامتمرکز خواهد شد و مدل جدیدی از ایمن سازی اطلاعات ارائه خواهد شد و اکثر مِتُد و روش‌های ایمن‌سازی که تا پیش از این برای معماری‌های امنیت سایبری به کار گرفته می‌شد، از بین خواهند رفت و منسوخ خواهد شد.

کتاب هکر ۱۴ ساله، نوشته بهزاد قاسمی

بیش از یک دهه در دنیای هک و امنیت (امنیت سایبری) با بهزاد قاسمی

هکر ۱۴ ساله روایت ۱۴ سال فعالیت در حوزه امنیت سایبری، فراز و نشیب‌ها و چالش‌های فضای امنیت است که به قلم بهزاد قاسمی نوشته شده و به دو زبان فارسی و انگلیسی از انتشارات آمازون در تابستان ۲۰۲۴ به صورت کتاب الکترونیکی و چاپی منتشر خواهد شد.

وب آواری روز صفر (پادکست زیرو دِی)

بیش از یک دهه در دنیای هک و امنیت (امنیت سایبری) با بهزاد قاسمی

بدون شک با افزایش تولید محتوا در زمینه‌ی تکنولوژی در قالب محتوای ویدئویی و صوتی، جایگاه یک وب‌آوای (پادکست) هک و امنیت که از زبان یک هکر و کارشناس امنیت سایبری تولید شود به شدت احساس می‌شود.
پادکست زیرو دِی که با عنوان فارسی وب آوای روز صِفر نیز شناخته می‌شود، توسط بهزاد قاسمی تولید شده و در نوروز ۱۴۰۳ منتشر خواهد شد. طبق اطلاعات مندرج در صفحه‌ی IMDb این پادکست آمده، روز صفر به صورت سریالی و فصلی به صورت رایگان منتشر خواهد شد. هدف این پادکست ایجاد یک جریان استاندارد، اصولی، تحلیلی و آموزشی در زمینه امنیت سایبری برای جوامع فارسی زبان ایران، افعانستان و تاجیکستان است و هر قسمت سعی بر آن خواهد داشت تا به صورت ساده اما استاندارد درس‌هایی از امنیت سایبری را به مخاطب خود ارائه دهد.
طبق اطلاعات موجود در صفحه اطلاعات پادکست زیرو دی، گوینده مدرس و تحلیل‌گر این پادکست بهزاد قاسمی است و آهنگ ساز آن تیم شافِرت (Tim Schaufert) آهنگ ساز آلمانی می‌باشد.
پادکست زیرو دی هم اکنون در آمازون میوزیک، اسپاتیفای، کست باکس و گوگل پادکست در دسترس کاربران است.

با بررسی آثار بهزاد قاسمی، متوجه آن خواهیم شد که هکرهای واقعی سعی در ترویج نحوه صحیح بهره‌گیری از تخصص، دانش و ادوات سایبری در جهت افزایش امنیت و آرامش سایبری و مجازی افراد دارند. همانطور که اریک استیون ریموند، هکر قدیمی و نویسنده کتاب «چگونه هکر شویم» گفت: همانطور که سارقان خودرو را نمی‌توان مکانیک نامید، کِرَکِرها را نیز نمی‌توان هکر نامید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.