تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۴۹
کد خبر : 602557

عیب یابی تخصصی در تعمیرات موبایل

عیب یابی تخصصی در تعمیرات موبایل

عیب یابی تخصصی در تعمیرات موبایل از مهم ترین کارهایی است که هر تعمیرکار حرفه ای تلفن همراه باید با آن آشنا باشد و در این مطلب به این موضوع می پردازیم. وقتی یک گوشی موبایل بر اثر مواردی مثل اتصالی قطعات داخلی خاموش می شود یکی از مواردی که تعمیرکاران موبایل را دچار چالش

عیب یابی تخصصی در تعمیرات موبایل از مهم ترین کارهایی است که هر تعمیرکار حرفه ای تلفن همراه باید با آن آشنا باشد و در این مطلب به این موضوع می پردازیم.

وقتی یک گوشی موبایل بر اثر مواردی مثل اتصالی قطعات داخلی خاموش می شود یکی از مواردی که تعمیرکاران موبایل را دچار چالش می‌کند پیدا کردن قطعه اتصالی در برد موبایل است.

دلیلش هم به خاطر تعداد زیاد قطعات و مسیر های مختلفی است که در برد موبایل وجود دارد.

معمولا گوشی هایی که دچار اتصالی شدند جریان بسیار زیادی از باتری می کشند و حتی اگر باعث خاموشی گوشی هم نشوند، مصرف باتری گوشی بالا رفته و تلفن همراه شما زودتر از حد معمول شارژ خود را از دست می دهد.

تعمیرکاران موبایل جریان کشی گوشی را با کمک دستگاهی به اسم منبع تغذیه چک می‌کنند و به جای باتری گوشی را با منبع تغذیه روشن میکنند و خروجی جریان گوشی را اندازه گیری می کنند.

جریان کشی قبل از پاور چیست ؟

اگر جریان کشی برد گوشی به خاطر اتصالی یکی از قطعاتی باشد که ولتاژ خود را مستقیم از باتری تامین می‌کند، خیلی راحت می‌توان قطعه معوب را پیدا کرد.

اگر جریان کشی گوشی بالای 100 میلی آمپر باشد معمولا قطعه معیوب داغ کرده و با کمک تجهیزاتی مثل اسپری فریز و دوربین حرارتی قطعه معیوب پیدا خواهد شد.

عیب یابی تخصصی در تعمیرات موبایل

اما اگر یکی از قطعاتی که مسیرهای دیگر دچار اتصالی شوند عیب یابی بسیار سخت خواهد شد.

اگر اتصالی از قطعات دیگر باشد چگونه عیب یابی میکینم

با آمدن تکنیک ها و روش های جدیدی که در تعمیرات موبایل توسط تعمیرکاران حرفه ای معرفی شده این عیب یابی بسیار راحت تر از قبل شده است.

یکی از این روش های عیب یابی تست دیود ولیو (diode value) است.

این روزها یکی از تکنیک های عیب یابی در دوره های آموزش تعمیرات موبایل ،آموزش عیب یابی به روش تست دیود ولیو است.

برای عیب یابی به روش تست دیود ولیو تنها نیاز به یک مولتی متر و یک شمایتک گوشی که اطلاعت و مقادیر تست diode value پایه ها و مسیرهای قطعات را نشان داده باشد نیاز دارید.

عیب یابی تخصصی در تعمیرات موبایل

مثلا در شکل بالا مقادیر دیود ولیو در پایه های کانکتور شماتیک یک گوشی سامسونگ A50 را مشاهده می‌کیند.

در گوشی های آیفون این مقادیر را حتی در مورد پایه های آی سی نیز مشاهده میکیند که برای تست آی سی نیز بسیار کاربردی است.

مقادیر diode value را می‌توان از برد سالم هم بدست آورد و کافی است با کمک مولتی متر و یک برد سالم این مقادیر را بدست آورد و با برد معیوب مقایسه کرد.

در سایت گروه فناوری آموزشی تکنیک نوین تست دیود ولیو به صورت کامل و با جزیئات آموزش داده شده است.

در این روش شما تنها مسیری که دچار اتصالی شده است را پیدا می‌کیند ولی برای عیب یابی این که کدام قطعه مسیر دچار اتصالی شده است باید با تکنیک هایی مثل تزریق ولتاژ و بررسی و عیب یابی قطعه با کمک مولتی متر میتوان قطعه معویب را پیدا کرد.

توجه کنید در این روش عیب یابی شما تنها مسیری که دچار اتصالی یا قعطی شده است را پیدا میکنید و برای مراحل بعدی عیب یابی باید راه های دیگری را در پیش بگیرید.

مشکلات عیب یابی به روش دیود ولیو چیست؟

ایراد بزرگ عیب یابی دیود ولیو این است که شماتیک گوشی ها معمولا مقادیر پایه ها را قرار ندادند یا اگر هم قرار داده باشند با مقادیر ما متقاوت است.

دلیل این تفاوت هم این است که متاسفانه مولتی متر ها به دلیل تفاوت در ساخت و دقت اندازه گیری است، در نتیجه هنگام گرفتن مقادیر تست دیود ولیو با مولتی متر خودمان ممکن است که مقدار ما با مقدار که نقشه به ما می‌دهد متفاوت باشد.

بهترین راه حل این است که با مولتی متر خودمان از برد سالم مقادیر را بدست آوریم که این روش هم منطقی به نظر نمیرسد چون پیدا کردن برد سالم خیلی مواقع ممکن نیست.

راه دیگر این است که بفهمیم که شرکت ارائه دهنده شماتیک گوشی از چه مولتی متری استفاده کرده و ما هم همان مولتی متر را تهیه کنیم که معمولا تمام شرکت های ارائه دهنده نرم افزار نقشه خوانی مولتی متری که با آن مقادیر دیود ولیو را گرفتند را در همان نرم افزار یا سایت خود معرفی می‌کنند.

مشکل دیگر این است که مقادیر تمام گوشی ها در نرم افزار شماتیک موجود نیست البته خوشبختانه مقادیر دیود ولیو تمام گوشی های برند آیفون در نرم افزارهای نقشه خوانی موجود است.

روش های دیگر عیب یابی تلفن همراه

با توجه به موارد گفته شده عیب یابی روش های دیگری هم دارد ولی این روش یکی از روش های متداول در تعمییرات تخصصی موبایل است.

با این حال آموزش این روش در دوره های تخصصی آموزش تعمیرات موبایل یک امر واجب شده است زیرا کار عیب یابی را بسیار راحت و تخصصی میکند.

پس برای اینکه بتوانید عیب یابی تعمیرات موبایل را به صورت تخصصی و حرفه ای یاد بگیرید حتما در نظر داشته باشید این روش جز سرفصل های آموزشی دوره آموزش تعمیرات موبایل شما باشد.

در دوره های آموزش تعمیرات موبایل شیراز فیدار تمام روش های تخصصی و اصولی عیب یابی به صورت کامل آموزش داده می شود.

امیدواریم به کمک این مطلب به شما در عیب یابی تلفن همراه کمک کرده باشیم و در صورتی که سوالی دارید کارشناسان تکنیک نوین به شما پاسخ خواهند داد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.