تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
کد خبر : 39416

کاوشگر ماه Chang'e-5 با موفقیت وارد مدار اطراف خورشید-زمین شد

کاوشگر ماه Chang'e-5 با موفقیت وارد مدار اطراف خورشید-زمین شد

کاوشگر ماه Chang'e-۵ با موفقیت وارد مدار اطراف خورشید-زمین شد مدارگرد کاوشگر ماه Chang'e-۵ چین با موفقیت وارد مدار هاله اطراف خورشید-زمین و در نقطه لاگرانژی L۱ شده است که غالب ماهواره‌های رص..

کاوشگر ماه Chang'e-۵ با موفقیت وارد مدار اطراف خورشید-زمین شد

مدارگرد کاوشگر ماه Chang'e-۵ چین با موفقیت وارد مدار هاله اطراف خورشید-زمین و در نقطه لاگرانژی L۱ شده است که غالب ماهواره‌های رصدی (تلسکوپ‌های فضایی) در نقاط لاگرانژی میان زمین و خورشید قرار می‌گیرند.

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ مدارگرد و کاوشگر ماه "Chang'e-5" چین با موفقیت وارد مدار هاله اطراف خورشید-زمین و در نقطه لاگرانژی L1 شده است؛ نقاط لاگرانژی پنج نقطه میان دو جسم بزرگ هستند که در آن نیروی جاذبه دو جسم، همدیگر را خنثی می‌کند و غالباً ماهواره‌های رصدی (تلسکوپ‌های فضایی) در نقاط لاگرانژی میان زمین و خورشید قرار می‌گیرند.

این نقاط در فاصله ۱٫۶ میلیون کیلومتری از زمین قرار دارند و در نقطهٔ L1 دو ماهواره "سوهو" و "جنسیس" قرار دارند (ماهواره جنسیس پس از پایان مأموریت به زمین سقوط کرد) و قرار است در نقطه L2 تلسکوپ فضایی جیمز وب قرار داده شود.

مدارگرد در شرایط کار عادی و هم‌اکنون ۹۳۶.۷۰۰ کیلومتر با زمین فاصله دارد و این شرایط در مدار ادامه خواهد داشت و چرخه آن حدوداً شش ماه طول خواهد کشید؛ نقطه L1 بین خورشید و زمین قرار دارد و از نقطه آخر ۱.۵ میلیون کیلومتر فاصله دارد که در این مرحله نیروی جاذبه تقریباً از همه جهات برابر است و بنابراین می‌توان برای فضاپیماها یک حالت عملیاتی نسبتاً پایدار با سوخت کمتری را متصور شد و این نقطه بهترین مکان برای قرار دادن رصدخانه خورشیدی است چراکه توسط زمین یا ماه مسدود نمی‌شود و می‌تواند به طور مداوم خورشید یا سمت خورشید زمین را رصد کند.

علم و تکنولوژی , علمی , شرکت های دانش بنیان ,

"وانگ‌سای" معاون و طراح ارشد مرکز کنترل پرواز هوافضا پکن "BACC" گفت: این تیم برای ارائه پشتیبانی فنی برای پیگیری ماموریت‌های کاوش در فضای عمیق، مدیریت روتین و آزمایشات بیشتر مدارگرد در آمادگی کامل به‌سر می‌برد؛ سایر فضاپیماها، Chang'e-3، کاوشگر Chang'e-4 و کاوشگر Tianwen-1 مریخ تحت مدیریت روزانه این تیم، همه در شرایط خوبی هستند و عملکرد عادی خود را دارند.

Chang'e-5 یک ماموریت رباتیک اکتشاف ماه برای کشور چین است که متشکل از یک ماژول خدمات، یک سطح‌نشین، صعودکننده و یک وسیله بازآوری نمونه است؛ Chang'e-5 نخستین ماموریت بازگرداندن نمونه است که هدف آن بازگرداندن دست کم ۲ کیلوگرم خاک ماه و نمونه سنگ به کره زمین است و همچنین این سفینه فضایی مانند سفینه‌های پیشین به مقصد ماه، به نام الهه‌ی ماه چینی Chang'e نامگذاری شده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

نقشه راه روسیه و چین برای ساخت "ایستگاه تحقیقات بین‌المللی در ماه"نخستین صدای ضبط شده از مریخ توسط "مریخ‌نورد ناسا" منتشر شد! + فیلم

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.