تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰:۰۹
کد خبر : 598355

پرده‌برداری از عطر و طعم قهوه در سایه رست و برشته‌کاری

پرده‌برداری از عطر و طعم قهوه در سایه رست و برشته‌کاری

وارد یک فروشگاه خواروبارفروشی می‌شوید و یک بسته قهوه انتخاب می‌کنید؛ روی بسته نوشته شده قهوه روشن‌برشت یا میان‌برشت، این کلمات از نظر شما به چه معناست؟ درجه برشته‌کاری نقش مهمی در طعم و مزه قهوه شما دارد. دانه‌های قهوه تیره‌برشت، میان‌برشت و روشن‌برشت همگی دارای طعم‌های منحصربه‌فردی هستند. حتی ممکن است شما قبلاً نمونه

وارد یک فروشگاه خواروبارفروشی می‌شوید و یک بسته قهوه انتخاب می‌کنید؛ روی بسته نوشته شده قهوه روشن‌برشت یا میان‌برشت، این کلمات از نظر شما به چه معناست؟ درجه برشته‌کاری نقش مهمی در طعم و مزه قهوه شما دارد. دانه‌های قهوه تیره‌برشت، میان‌برشت و روشن‌برشت همگی دارای طعم‌های منحصربه‌فردی هستند. حتی ممکن است شما قبلاً نمونه موردعلاقه خود را انتخاب کرده باشید اما دقیقاً درباره جزئیات آن آگاه نباشید.

به‌عنوان‌ مثال، دانه‌های قهوه روشن‌برشت بیشتر میزان اسیدیته را دارند، قهوه‌های میان‌برشت متعادل‌تر و لطیف‌تر هستند و با قهوه تیره‌برشت، می‌توانید طعم‌یادهای شکلاتی و کاراملی را تجربه کنید.

تمام مراحل رست و برشته‌کاری قهوه یک هنر و علم است که می‌تواند برای شما طعمی موردعلاقه خلق کند یا برعکس کاملاً نظرتان را تغییر دهد.

درست است که دانه‌های قهوه نقش اصلی را بازی می‌کنند، اما قهوه بیشتر طعم خود را از روش برشته‌کاری به دست می‌آورد. طول فرایند برشته‌کاری می‌تواند بر شکل، اسیدیته و طعم دانه‌های قهوه شما تأثیر بگذارد.

در این مقاله، ما شما را با درجات اصلی برشته‌کاری آشنا می‌کنیم. همچنین به تفاوت‌های دانه‌های تیره‌برشت، میان‌برشت و روشن‌برشت نیز آگاه می‌شوید.

پرده‌برداری از عطر و طعم قهوه در سایه رست و برشته‌کاری

انواع درجات برشته‌کاری دانه‌های قهوه

هیچ‌کس نمی‌تواند یک‌شبه استاد برشته‌کاری قهوه شود. شما باید مدت‌ها تمرین و کسب تجربه کنید و دانه‌ها را کاملاً بشناسید تا بتوانید به بهترین روش‌های برشته‌کاری برسید. هر کارگاه برشته‌کاری روش و اسرار مخصوص خود را دارند. همین تفاوت‌ها است که آنها را منحصربه‌فرد می‌کند. اما به‌طورکلی درجات برشته‌کاری از روشن تا تیره دسته‌بندی می‌شوند.

قهوه روشن‌برشت

در روش برشته‌کاری روشن و سبک، دما به ۳۵۶ تا ۴۰۱ درجه فارنهایت می‌رسد. دانه‌های قهوه در این دما منبسط شده و کم‌کم ترک می‌خورند.

دانه‌هایی که تا درجه‌ی روش برشته می‌شوند رنگ قهوه‌ای روشن دارند و اسیدیته آنها بیشتر است. از مهم‌ترین ویژگی‌های قهوه روشن‌برشت میزان کافئین زیاد آنها است. هرچه دمای برشته‌کاری بالاتر رود، دانه‌های قهوه اسیدیته و کافئین بیشتری از دست می‌دهند.

قهوه میان‌برشت

درست پس از آنکه تَرَک اولیه روی بدنه دانه‌های قهوه ایجاد شود، کافی است دما را به ۴۱۰ تا ۴۲۸ درجه فارنهایت برسانید تا به قهوه میان‌برشت برسید.

این دانه‌ها ظاهر تیره‌تری دارند و تا حدودی خشک‌تر از نمونه روشن برشت هستند. میان‌برشت‌ها کمی طعم شیرین و عطر بیشتری دارند. همچنین اسیدیته کمتری در آنها حس می‌شود.

این نوع برشته کاری برای گروه بزرگی محبوب است و اغلب آمریکایی‌ها به آن تمایل دارند.

قهوه تیره‌برشت متوسط

سطح دمایی دستگاه برشته کاری که به ۴۳۷ تا ۴۴۶ درجه فارنهایت برسد، وقت آن است تا دانه‌های قهوه به طور متوسط تیره‌برشت شوند. در این مرحله شکاف میانی دانه‌ها بیشتر شده و سطح آنها بیش از قبل روغنی می‌شود.

اینجاست که طعم و عطرهای پنهانی دانه‌های قهوه خود را به نمایش می‌گذارند. رنگ دانه روبه تیرگی می‌رود و اسیدیته آن کمتر می‌شود.

پرده‌برداری از عطر و طعم قهوه در سایه رست و برشته‌کاری

قهوه تیره‌برشت کامل

۴۶۴ تا ۴۸۲ درجه فارنهایت دما لازم است تا دانه‌های قهوه کاملاً برشته شوند. در این نوع برشته‌کاری تشخیص طعم و خاستگاه قهوه کمی دشوار است اما طعم‌یادهای شکلاتی آن و اسیدیته کمتر باعث شده تا در میان گروه بزرگی محبوب باشد.

چربی این نوع قهوه بسیار بیشتر است و دانه‌های آن کاملاً برق می‌زنند. این قهوه طعمی تلخ‌وشیرین دارد و عطر دودی آن شما را مجذوب می‌کند.

انواع دیگر درجات برشته‌کاری

پس از این که دانه‌های قهوه تیره‌برشت کامل را بیشتر روست کنند، همه چیز تغییر می‌کند. شما با قهوه‌ای سوخته و تلخ روبه‌رو هستید که طعم بسیار بدی دارد و تحمل آن شجاعت می‌خواهد! راستش را بخواهید می‌توان این کار را اتلاف وقت و انرژی دانست که یکی از بهترین هدیه‌های طبیعت را نابود می‌کند. توصیه می‌کنیم هرگز این کار را با دانه‌های قهوه نکنید و همه چیز را در حد متعادل مصرف کنید.

 

چرا می‌گوییم برشته‌کاری قهوه هنر و علم است؟

دانه‌های قهوه پیش از برشته‌کاری چیزی برای عرضه کردن به شما ندارند. این دانه‌های لوبیایی سبزرنگ، نه طعم خاصی دارند نه عطری. حتی می‌توان مزه آنها را به چمن تشبیه کرد. اما همه چیز پس از جمع‌آوری همین دانه‌های سبز و برشته کاری آنها تغییر می‌کند.

هنر برشته کاری است که جادوی قهوه را نمایان می‌کند و از دل آن نوشیدنی‌ای پدید می‌آید تا شما را شیفته خود کند.

با برشته‌کاری و تغییر دماست که فعل‌ و انفعالات شیمیایی رخ می‌دهد و قند و چربی طبیعی این دانه‌های محبوب به نمایش در می‌آیند. پس از سپری کردن این مراحل، قهوه آماده مراحل دم‌آوری است.

و اما جمع بندی آخر

فرایند رست و بو دادن قهوه بر روی خواص و طعم قهوه تاثیر پیچیده‌ای میگذارد که به طور قابل توجهی بر تجربه حسی افراد از نتیجه آخر مشهود است. تاکنون مطالعات زیادی از تأثیر پارامترهای رست بر طعم قهوه، به ویژه رنگ که نشان از درجه برشته‌کاری دارد و مدت زمان رست به عنوان عوامل کلیدی انجام شده است. در حالی که هم رنگ و هم زمان بر طعم قهوه تأثیر می گذارند، اما رنگ به عنوان عامل موثرتری شناخته شده است. رست‌های تیره‌تر و زمان برشته شدن طولانی‌تر با افزایش تلخی و کاهش اسیدیته، میوه‌ای و شیرینی همراه است. درک و کنترل این پارامترها می تواند به ایجاد قهوه با ویژگی های حسی دلخواه و افزایش تجربه کلی طعم کمک کند.

انجام برشته‌کاری اصولی یک فرایند ساده نیست، ضمن اینکه تشخیص رست خوب و بد نیز، نیاز به تجربه کاری و آشنایی کامل دارد که برای افراد غیر کارشناس پیچیده است. از همین روست که خرید قهوه از برند تخصصی اهمیت پیدا میکند، زیرا یک قهوه خوش‌نام برای حفظ اعتبار برند خود، دست اندرکاران تولید را موظف به رعایت این نکات ظریف و مهم می‌کند. امیدواریم در این مطلب موفق شده باشیم شما را با مفهوم برشته‌کاری و تاثیر آن بر طعم، عطر و کیفیت قهوه آشنا کرده باشیم و این بار که برای خرید قهوه اقدام میکنید با آشنایی و دانش بیشتری قهوه‌ای با رست دلخواه خود را انتخاب کنید.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.