تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۳:۴۱
کد خبر : 69407

ویژگی های پنهان اندروید ۱۲ که احتمالاً از آن‌ها بی خبر هستید

ویژگی های پنهان اندروید ۱۲ که احتمالاً از آن‌ها بی خبر هستید

ویژگی های پنهان اندروید ۱۲ که احتمالاً از آن‌ها بی خبر هستیدگوگل Android 12 را با تغییرات زیادی روانه بازار کرده است. در این مطلب می‌خواهیم به چند ویژگی پنهان اندروید ۱۲ بپردازیم که احتمالا با آنها آش..

ویژگی های پنهان اندروید ۱۲ که احتمالاً از آن‌ها بی خبر هستید

گوگل Android 12 را با تغییرات زیادی روانه بازار کرده است. در این مطلب می‌خواهیم به چند ویژگی پنهان اندروید ۱۲ بپردازیم که احتمالا با آنها آشنا نیستید.

در ۱۲ مهر ماه بود که گوگل سیستم عامل اندروید ۱۲ را به صورت رسمی منتشر کرد و با توجه به اینکه جدیدترین نسخه از اندروید تنها به تعداد کمی از گوشی‌های بازار راه یافته است، احتمالا هنوز ویژگی‌ های پنهان زیادی در اندروید ۱۲ وجود دارد که از آنها بی‌خبرید.

در این نسخه از اندروید برای هر کاربری یک خبر خوب وجود دارد و فرق هم نمی‌کند که شما طرفدار بازی کردن و عملکرد بهتر هستید یا به زیبایی دستگاه خود اهمیت می‌دهید.

ویژگی های پنهان و جذاب اندروید ۱۲ و روش فعال کردن آنها

ویژگی پنهان اندروید 12

پیشخوان حالت بازی

یکی از جذاب‌ترین ویژگی های پنهان اندروید ۱۲ پیشخوان حالت بازی است. فعال کردن این قابلیت اندکی سخت است. ابتدا باید وارد تنظیمات گوشی شوید و سپس روی گزینه تنظیمات نوتیفیکیشن‌ها ضرب بزنید. در صفحه جدیدی که باز می‌شود، به بخش General بروید و روی گزینه Do Not Disturb ضربه بزنید.

با این کار وارد یک صفحه جدید می‌شوید که در آن باید روی گزینه Schedules ضربه بزنید. در این صفحه گزینه گیمینگ را به همراه یک چرخ‌دنده کوچک در سمت راست آن مشاهده خواهید کرد. با ضربه زدن روی آیکون می‌توانید این قابلیت را فعال کنید.

ویژگی پنهان اندروید 12

اگر بازی مورد نظر شما از این قابلیت مفید پشتیبانی کند، در هنگام بازی یک پیکان شفاف را در سمت راست صفحه مشاهده خواهید کرد. روی پیکان ضربه بزنید تا یک آیکون جدید ظاهر شود. با ضربه زدن روی آیکون جدید بالاخره به پیشخوان حالت بازی دسترسی پیدا کنید. در این پیشخوان گزینه‌های جذابی در اختیار شما قرار می‌گیرد که البته در تمام بازی‌ها پشتیبانی نمی‌شود.

از طریق این پیشخوان می‌توانید بازی خود را از طریق یوتیوب استرم کنید، گوشی را برای بازی بهینه کنید (یعنی باتری بیشتری مصرف شود)، شمارنده فریم ریت را فعال کنید، گزینه مزاحم نشوید را در دسترس قرار دهید و میانبری برای گرفتن اسکرین‌شات یا ضبط فیلم به صفحه بازی اضافه کنید. شما همچنین می‌توانید در هنگام بررسی دستاوردهای خود در بازی، پروفایل خود را ببینید.

افکت هپتیک در کنار صدا

به ویبره کوچکی که در هنگام فشردن دکمه‌های کیبورد گوشی حس می‌کنید، افکت هپتیک می‌گویند. این افکت برای کاربران عادی جذاب است و گوگل نیز سعی کرده با اضافه کردن یک ویژگی پنهان به اندروید ۱۲، آن را جذاب‌تر از قبل کند.

ویژگی پنهان اندروید 12

در اندروید ۱۲ این قابلیت با صدا همراه خواهد شد و هر دستگاه نیز الگوی هپتیک منحصر به فرد خود را خواهد داشت. جالب اینجاست که گوگل API مورد نظر را در اختیار توسعه دهندگان قرار داده است تا آن را بیش از پیش شخصی‌سازی کنند.

حالت استفاده یک دستی

این قابلیت برای کاربران آیفون چیز جدیدی نیست؛ اما برای کاربران گوشی‌های بزرگ اندرویدی قطعا یک موهبت خواهد بود. این قابلیت به کاربر اجازه می‌دهد تا با کشیدن انگشت خود به سمت پایین یا ضربه زدن روی میانبر، صفحه را کوچکتر کند تا استفاده از آن با یک دست راحت‌تر شود.

ویژگی پنهان اندروید 12

برای استفاده از این قابلیت باید به منو تنظیمات بروید و گزینه سیستم را انتخاب کنید. در این مرحله ابتدا گزینه Gestures و سپس One-handed Mode را انتخاب کنید تا دو گزینه در برابر شما قرار گیرد. شما می‌توانید از میان «Pull screen into reach» و «One-handed mode shortcut» یکی را انتخاب کنید.

Easter Egg

گوگل در اندروید ۱۲ یک قابلیت پنهان دیگر برای کاربران در نظر گرفته است. برای دیدن سورپرایز گوگل، وارد بخش تنظیمات گوشی شوید و به بخش «درباره گوشی» بروید. در این قسمت گزینه نسخه اندروید را پیدا کنید و چند بار روی آن ضربه بزنید. در این مرحله یک ساعت ظاهر می‌شود که اگر عقربه‌های آن را روی ساعت ۱۲ تنظیم کنید، یک عدد ۱۲ بزرگ با حباب‌های فراوان ظاهر می‌شود.

ویژگی پنهان اندروید 12

با این کار ویجت Easter Egg فعال می‌شود که می‌توانید با رفتن به بخش تنظیمات ویجت دستگاه به آن دسترسی پیدا کنید. این ویجت امکان دسترسی به کل پالت رنگ گوشی را فراهم می‌کند.

تاریخچه ۲۴ ساعته نوتیفیکیشن‌ها

این ویژگی پنهان اندروید ۱۲ خیلی مفید است. بعضی وقت‌ها پیش می‌آید که بدون توجه به یک نوتیفیکیشن آن را رد می‌کنیم و بعدا متوجه می‌شویم که مفید بوده است. با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید تمامی نوتیفیکیشن‌های ۲۴ ساعت اخیر خود را مرور کنید.

ویژگی پنهان اندروید 12

برای فعال کردن این قابلیت به بخش تنظیمات بروید و روی گزینه Notifications ضربه بزنید. در این بخش یکی از اولین گزینه‌ها تاریخچه نوتیفیکیشن‌ها است. پس از فعال کردن این قابلیت، اگر بخش نوتیفیکیشن‌ها را به پایین بکشید با گزینه تاریخچه در پایین صفحه مواجه خواهید شد.

طرح‌بندی ۲×۲ آیکون برنامه‌ها

کاربران اندرویدی همیشه امکان تغییر اندازه آیکون برنامه‌ها را داشته‌اند؛ اما گوگل در اندروید ۱۲ یک ویژگی پنهان را گنجانده که این کار را برای کاربران ساده‌تر می‌کند. با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید طرح‌بندی برنامه‌ها را به حالت ۲×۲ تغییر دهید. البته این قابلیت برای همه کاربران نیست و بیشتر مناسب کاربران با بینایی کم و افرادی است که برنامه‌های کمی روی گوشی خود دارند.

ویژگی پنهان اندروید 12

برای فعال کردن این قابلیت، انگشت خود را به مدت یک ثانیه روی یک فضای خالی در صفحه اصلی گوشی نگه دارید تا یک منو کوچک ظاهر گردد. در این منو گزینه «Wallpaper & Style» را انتخاب کنید. در صفحه جدید گزینه App Grid را انتخاب کنید. در این بخش با انتخاب گزینه ۵×۵ مجموعا ۲۵ آیکون را در یک صفحه مشاهده خواهید کرد و با انتخاب گزینه ۲×۲ این میزان به ۴ آیکون بسیار بزرگ کاهش پیدا می‌کند.

پشتیبانی بیشتر از مدیا

گوگل در اندروید ۱۲ امکان پشتیبانی از تصاویر AVIF، فایل‌های صوتی MPEG-H 3D و ترنسکد فایل‌های ویدیویی HEVC را فراهم کرده است. AVIF یک فرمت جدید تصویر همانند jpeg یا png است که امکان داشتن تصاویر با کیفیت‌تر با نرخ فشرده‌سازی بیشتر را فراهم می‌کند. بدین ترتیب عکس شما نه تنها زیباتر از قبل خواهد بود، بلکه فضای کمتری را هم در حافظه اشغال می‌کند.

HEVC هم مشابه AVIF اما برای ویدیو است. برخی از برنامه‌ها و دستگاه‌ها از HEVC استفاده می‌کنند؛ اما خیلی از دستگاه‌های دیگر اینگونه نیستند.

ویژگی پنهان اندروید 12

به همین خاطر گوگل در اندروید ۱۲ یک ویژگی پنهان را گنجانده است که که سیستم عامل به واسطه آن می‌تواند فایل‌های ویدیویی HEVC را ترنسکد کند. البته این کار اندکی زمان می‌برد و مثلا برای ترنسکد کردن یک فایل HEVC یک دقیقه‌ای در پیکسل ۳ باید ۲۰ ثانیه صبر کنید.

فرمت MPEG-H 3D نیز همینگونه است. بدین ترتیب گوشی شما نه تنها از صدای فراگیر پشتیبانی خواهد کرد، بلکه امکان شنیدن صداهای سه‌بعدی را هم خواهید داشت.

حریم خصوصی بهتر

گوگل در جدیدترین نسخه از سیستم عامل خود به امنیت و حریم خصوصی توجه ویژه‌ای کرده و با افزودن ۳ ویژگی پنهان به اندروید ۱۲ آنها را بهبود بخشیده است.

ویژگی پنهان اندروید 12

قابلیت اول به شما این امکان را می‌دهید تا موقعیت مکانی دقیق خود را تنها در اختیار برخی از برنامه‌های ضروری قرار دهید و سایر برنامه‌ها تنها محدود به موقعیت تقریبی شما شوند. قابلیت دوم وضعیت دسترسی برنامه‌ها به اطلاعات کپی شده در حافظه موقت را به شما اطلاع می‌دهد. در واقع اگر برنامه‌ای بخواهد از اطلاعات شما استفاده کند، یک نوتیفیکیشن در بالای صفحه ظاهر می‌شود.

ویژگی پنهان اندروید 12

قابلیت سوم امکان غیرفعال کردن دوربین و میکروفون را فراهم می‌کند. بدین ترتیب هیچ برنامه‌ای حتی در صورت دریافت مجوز قبلی امکان استفاده از دوربین و میکروفون را نخواهد داشت. همچنین اگر این دو فعال باشند و برنامه‌ای بخواهد از آنها استفاده کند، آیکونی در گوشه سمت راست صفحه شما را مطلع می‌کند. البته مشخص نیست که این قابلیت تا چه حد دقیق و قابل اطمینان است.

اسکرین شات‌های ادامه‌ دار

تا پیش از اندروید ۱۲ کاربران مجبور بودند برای چنین کاری از یک برنامه شخص ثالث استفاده کنند؛ اما حالا خود سیستم عامل از آن پشتیبانی می‌کند.

قابلیت اسکرین‌شات‌های ادامه دار به شما این امکان را می‌دهد تا از یک صفحه سایت یا یک مکالمه طولانی در تنها یک عکس اسکرین‌شات تهیه کنید. پیشتر باید ابتدا یک اسکرین‌شات می‌گرفتید، سپس صفحه را پایین می‌بردید و مجدد گرفتن اسکرین‌شات را تکرار می‌کردید؛ اما حالا شرایط تغییر کرده است. البته این ویژگی اندروید ۱۲ همانند دیگر موارد این لیست آنچنان پنهان نیست، ولی باز هم به کمی توضیح نیاز دارد.

ویژگی پنهان اندروید 12

پس از گرفتن اسکرین‌شات، چند آیکون در پایین صفحه ظاهر می‌شود. آیکون سمت راست گزینه «Capture more» است که به شما اجازه می‌دهد تا ۳ برابر بیشتر از اندازه یک صفحه، اسکرین‌شات بگیرید.

Quick Tap در اندروید ۱۲

این ویژگی پنهان و جذاب اندروید ۱۲ فقط در اختیار تعداد کمی از کاربران قرار گرفته است و برای استفاده از آن نه تنها باید به Android 12 مجهز شده باشید، بلکه گوشی شما نیز باید از آن پشتیبانی کند. در حال حاضر کاربران گوشی‌های پیکسل ۴a 5G، پیکسل ۵ و پیکسل ۶ می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند.

ویژگی پنهان اندروید 12

برای فعال کردن Quick Tap، ابتدا باید وارد تنظیمات گوشی و سپس بخش سیستم شوید. در این قسمت گزینه Gestures و سپس Quick Tap را انتخاب کنید. با فعال کردن این قابلیت، اگر دو بار به بدنه پشتی گوشی ضربه بزنید، دستگاه اسکرین‌شات می‌گیرد. نکته جالب اینجاست که شما می‌توانید این قابلیت را برای هر کار دیگری هم شخصی‌سازی کنید.

شما می‌توانید پخش مدیا را متوقف کرده یا ادامه دهید، لیست برنامه‌های اخیر یا نوتیفیکیشن‌ها را مشاهده کنید و یا حتی یک برنامه خاص را با این روش باز کنید. حتی می‌توانید آن را طوری شخصی‌سازی کنید که با ضربه آهسته فعال نشود.

ویجت‌های جدید

اندروید ۱۲ مملو از ویژگی های پنهان و آشکار است و یکی از این ویژگی‌ های کاربردی ویجت‌های جدید است. یکی از این ویجت‌ها Easter Egg بود که پیشتر به آن پرداختیم. نمونه دیگر ویجت گوگل مپس است که به شما اجازه می‌دهد با تنها یک ضربه، هر مکانی که می‌خواهید را جستجو کنید.

گوگل همچنین ویجتی برای ToDo List در نظر گرفته که با برنامه Google Keep ادغام شده و کارهای شما را در برابر چشمانتان قرار می‌دهد. شما حتی می‌توانید تعداد تصویر را روی صفحه اصلی خود قرار دهید. از طرفی ویجت گوگل درایو پروسه دسترسی و آپلود کردن فایل را راحت‌تر و سریع‌تر می‌کند و ویجت YouTube Music نیز کنترل موسیقی را به صفحه اصلی گوشی شما می‌آورد.

ویژگی پنهان اندروید 12

شما همچنین می‌توانید میزان مصرف اینترنت خود را با یک ویجت ساده مدیریت کنید. برای ساعت آنالوگ هم امکان انتخاب از میان طرح‌های مختلف فراهم شده است.

در نهایت باید به ویجت مکالمات اشاره کنیم. با این ویجت می‌توان یک آیکون خاص را برای هر مکالمه ایجاد کرد. این آیکون به روز خواهد شد و نوتیفیکیشن پیام‌های جدید و تعداد پیام‌های خوانده نشده را نشان می‌دهد. وقتی هم که روی آن ضربه بزنید، بدون رفتن به منو اصلی برنامه، مستقیما وارد مکالمه مورد نظر خواهید شد.

اشتراک‌گذاری آسان‌تر با گوشی‌های دیگر

گوگل قابلیت اشتراک‌گذاری را در اندروید ۱۲ بهبود بخشیده است. در واقع فرقی نمی‌کند که شما می‌خواهید یک اتصال وای‌فای را به اشتراک بگارید یا یک لینک خاص یا مدیا را برای این کار در نظر دارید، در هر صورت اشتراک‌گذاری آنها آسان‌تر شده است. از این به بعد شما می‌توانید موارد فوق را برای افرادی که در فاصله ۱۰ متری شما (برد بلوتوث) هستند ارسال کنید.

ویژگی پنهان اندروید 12

همچنین هر وقت که می‌خواهید فایلی را به اشتراک بگذارید، گزینه Nearby Share برای شما نشان داده می‌شود تا بدون نیاز به برنامه‌های پیام‌رسان یا شبکه‌های اجتماعی آن را به یک دستگاه نزدیک انتقال دهید.

چرخش صفحه بر اساس چهره کاربر

این قابلیت خیلی از کاربران را راحت می‌کند؛ زیرا استفاده کردن از ویژگی چرخش نمایشگر گوشی در هنگامی که دراز کشیده‌اید، واقعا آزاردهنده است. اندروید ۱۲ این ویژگی پنهان را دارد که به صورت خودکار وضعیت چهره فرد را در مقایسه با گوشی شناسایی می‌کند و جهت نمایشگر را بر اساس آن تغییر می‌دهد.

ویژگی پنهان اندروید 12

بدین ترتیب حتی اگر به پهلو دراز کشیده باشید، گوشی بهترین حالت را برای شما انتخاب می‌کند. برای فعال کردن این قابلیت باید به بخش تنظیمات گوشی بروید و سپس گزینه Display را انتخاب کنید. در مرحله بعد باید گزینه Auto-rotate screen را فعال کرده و سپس به سراغ گزینه Enable Face Detection بروید. البته کیفیت عملکرد گوشی در این حالت تا حدی به وضعیت نور اتاق بستگی دارد.

به نظر شما کدام یک از ویژگی های پنهان اندروید ۱۲ کاربردی‌تر است؟

منبع :Slashgearمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.