تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
کد خبر : 67156

وجود آب مایع در زیر کلاهک قطب جنوب مریخ تایید شد

وجود آب مایع در زیر کلاهک قطب جنوب مریخ تایید شد

وجود آب مایع در زیر کلاهک قطب جنوب مریخ تایید شددانشمندان وجود آب مایع در زیر کلاهک قطب جنوب مریخ را تایید کردند اما آیا نتایج این پژوهش می‌تواند دلیلی بر وجود حیات در سیاره سرخ باشد؟
یکی از دانشمندان..

وجود آب مایع در زیر کلاهک قطب جنوب مریخ تایید شد

دانشمندان وجود آب مایع در زیر کلاهک قطب جنوب مریخ را تایید کردند اما آیا نتایج این پژوهش می‌تواند دلیلی بر وجود حیات در سیاره سرخ باشد؟

یکی از دانشمندان موسسه تحقیقاتی جنوب غربی (SwRI) خواص ضد یخی نمک‌های عجیب و غریبی را که روی مریخ وجود دارند، مورد بررسی قرار داد و فهمید که این آب نمک‌ها می‌توانند تا دمای ۱۰۳ درجه فارنهایت در زیر سطح دوام آورند.

این مطالعات نشان می‌دهد که چگونه یک مایل زیر کلاهک قطب جنوب مریخ، آب نمک‌های موجود در میان بلورهای یخ و رسوبات می‌توانند بازتابش‌های شدیدی تولید کنند که توسط رادار مدارگرد مارس اکسپرس شناسایی شوند.

وجود آب مایع در زیر کلاهک قطب جنوب مریخ

رادار مارسیس (MARSIS) با استفاده از آنتن ۳۹.۶ متری خود به دور سیاره سرخ می‌چرخد و امواج رادیویی را به سمت نقاطی که از پیش مشخص شده ارسال می‌کند و سپس انعکاس صدا و بازتابش‌های آن را دریافت و تجزیه و تحلیل می‌نماید.

آب مایعی که در سطح مریخ وجود دارد باید سیگنال‌های واضح و قدرتمندی ارسال کند در حالی که ممکن است ارسال سیگنال برای یخ و سنگ‌ها کوچکتر و ضعیف تر از آن باشد. دانشمندان به علت مدل‌های قراردادی فرض می‌کنند که کلاهک قطب جنوب مریخ دمایی نزدیک یا پایین تر از نقطه ذوب آب دارد و به همین خاطر وجود آب مایع در زیر این سطح را مورد سوال قرار داده‌اند.

خاک رس، نمک‌های هیدراته شده و یخ‍‌های شور به عنوان توضیحات بالقوه‌ای برای بازتاب‌های بنیادین واضح مریخ مطرح شده‌اند. یک تیم ایتالیایی از پژوهشگران داده‌های قبلاً منتشر شده، شبیه سازی‌ها و اندازه گیری‌های آزمایشگاهی را مورد بازرسی و تحقیق قرار دادند.

وجود آب مایع در زیر کلاهک قطب جنوب مریخ

دیوید استیلمن، یکی از متخصصانی است که به بررسی وجود آب در هر قالبی اعم از مایع، یخ و آب جذب شده می‌پردازد و وجود آب را در سایر سیارات دنبال می کند. وی که مقاله بالا را به نگارش در آورده معتقد است:

دریاچه‌های آب مایع در زیر یخچال‌های قطب شمال و جنوب مریخ وجود دارد؛ بنابراین آبی که در آن منطقه وجود دارد مشابه همان آبی است که ما روی زمین داریم. نمک‌های عجیب و غریبی که می‌دانیم روی مریخ وجود دارد خواص ضد یخی شگفت انگیزی دارند که به آب مایع اجازه می‌دهد تا ۱۰۳ درجه فارنهایت دوام بیاورد. ما این نمک‌ها را در آزمایشگاه مورد مطالعه قرار دادیم تا بفهمیم چگونه به رادار علامت می‌دهد.

آقای استیلمن با بیش از یک دهه تجربه، مواد مختلف را در دماهای سرد مورد اندازه گیری قرار می‌دهد تا بدین ترتیب بتواند یخچال‌های زیرزمینی، آب‌های مایع و وجود بالقوه حیات را در سراسر منظومه شمسی شناسایی و مشخص کند. وی برای این پروژه خواص و ویژگی‌های پرکلراتی آب شور را در محیط اتاقی که دمایی نزدیک به دمای نیتروژن مایع مریخ دارد، اندازه گیری کرد. استیلمن می‌گوید:

همکاران ایتالیایی من تقاضا کردند که مشاهده کنند آیا آزمایش‌های لابراتوار من این فرضیه را که زیر کلاهک قطب جنوب مریخ آب مایع وجود دارد، تأیید می‌شود یا خیر. این تحقیق نشان داد که مجبور نیستیم دریاچه‌های پرکلرات و نمک‌های کلرید داشته باشیم اما این نمک‌ها می‌توانند بین بلورهای یخ و رسوبات وجود داشته باشند و همین کافی است که یک واکنش عایقی قدرتمند ارسال کند. این فرآیند شبیه غوطه ور ساختن دانه‌های شن و ماسه در خط ساحلی یا نحوه طعم دادن به یخ دربهشت است با این تفاوت که این فرآیند در یک مایل زیر سطح مریخ و در ۱۰۳ درجه فارنهایت اتفاق می‌افتد.

وجود آب مایع در زیر کلاهک قطب جنوب مریخ

جستجو برای آب در سراسر کیهان ریشه در این حقیقت دارد که قابلیت سکونت وابسته آب است و تمامی زندگی‌های شناخته شده کنونی با آب حرکت می‌کنند. استیلمن می‌گوید:

در این مورد می‌دانیم که آب‌های منجمد و دمای بسیار سرد نمی‌تواند آن چیزی که می‌خواهیم را مهیا کند اما این مسیر همچنان جالب توجه است.

منبع :scitechdailyمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.