تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
کد خبر : 69025

هشدار جدی ایلان ماسک نسبت به تحرکات اتمی اروپا؛ جهان در معرض خطر است؟

هشدار جدی ایلان ماسک نسبت به تحرکات اتمی اروپا؛ جهان در معرض خطر است؟

هشدار جدی ایلان ماسک نسبت به تحرکات اتمی اروپا؛ جهان در معرض خطر است؟ایلان ماسک در توییتی با هشدار نسبت به کمبود گاز و تامین انرژی، از راه‌اندازی مجدد نیروگاه‌های هسته‌ای در اروپا استقبال کرده است.
حم..

هشدار جدی ایلان ماسک نسبت به تحرکات اتمی اروپا؛ جهان در معرض خطر است؟

ایلان ماسک در توییتی با هشدار نسبت به کمبود گاز و تامین انرژی، از راه‌اندازی مجدد نیروگاه‌های هسته‌ای در اروپا استقبال کرده است.

حمله روسیه به اوکراین، نگرانی‌ها را در مورد کمبود گاز و افزایش قیمت انرژی، به‌ویژه در اروپا که به صادرات گاز این کشور وابسته بوده، افزایش داده است. این وضعیت، اهمیت دستیابی به منابع پاک و تجدیدپذیر و هم‌چنین وسایل نقلیه الکتریکی که به‌طور روزمره برای از آنها نیرو می‌گیرند را برجسته‌تر کرده است.

در میان این نگرانی‌ها، مجموعه‌ای از توییت‌های ایلان ماسک، مدیرعامل خودروسازی تسلا که در زمینه تولید و ساخت خودروهای الکتریکی و باتری‌های خانگی فعالیت دارد، مورد توجه قرار گرفته است. ماسک با انتشار توییتی از اروپا خواسته تا نیروگاه‌های هسته‌ای خاموش را راه‌اندازی کنند و نیاز به این اقدام را بسیار بدیهی و برای امنیت ملی و بین‌المللی، حیاتی عنوان کرد. او هم‌چنین گفت که به “بدترین مکانی” که به ذهن می‌رسد (در رابطه با خطر تشعشعات احتمالی) سفر خواهد کرد و قصد دارد تا در مقابل دورین‌های تلویزیونی از غذای تولید شده محلی آن بخورد تا ایمن بودن آن را ثابت کند.

هشدار جدی ایلان ماسک نسبت به تحرکات اتمی اروپا؛ جهان در معرض خطر است؟

کمبودها و هزینه‌های بالای انرژی، سبب نگرانی شده است

اروپا در سال‌های گذشته به‌طور پیوسته از انرژی هسته‌ای فاصله گرفته و در عوض این خلا را با جایگزین‌های تجدیدپذیر پر می‌کند. با این وجود، ثابت شده است که این مسئله می‌تواند مشکل‌ساز باشد، زیرا نگرانی‌های بحران انرژی افزایش یافته و جایگزین‌های پاک به اندازه و سرعت کافی نمی‌توانند به تقاضای موجود پاسخ دهند. به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اتحادیه اروپا از حدود یک دهه گذشته، برای تامین گاز خود به روسیه وابستگی مطلق دارد. در واقع از سال گذشته، اروپا برای تامین ۳۲ درصد از نیازهای خود به این صادرات متکی بوده است.

هشدار جدی ایلان ماسک نسبت به تحرکات اتمی اروپا؛ جهان در معرض خطر است؟

حمله روسیه به اوکراین و مخاطرات ناشی از آن به اروپا نشان داده است که این وابستگی تا چه اندازه می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات بعدی باشد و کشورها را در معرض کمبود انرژی و افزایش هزینه‌ها قرار می‌دهد. به‌ویژه در آلمان که از زمان فاجعه غم‌انگیز فوکوشیما در سال ۲۰۱۱، به تدریج نیروگاه‌ای هسته‌ای خود را غیرفعال کرد، اگرچه برخی از تاسسیات هنوز در جریان هستند، اما سه نیروگاه هسته‌ای نهایی این کشور تا پایان سال تعطیل خواهند شد.

با این‌حال، اکنون اقدامات روسیه این کشور را وادار می‌کند تا در نیازها و اهداف انرژی خود بازبینی کند و این احتمال وجود دارد تا حداقل برای یک دهه آینده، تغییراتی را در برنامه‌های آلمان شاهد باشیم. به گزارش رویترز، مقامات آلمانی نه تنها در مورد به تعویق انداختن تعطیلی نیروگاه اتمی، بلکه در مورد استفاده مجدد از تاسیسات برق مبتنی بر زغال سنگ، به‌عنوان راهی برای استقلال بیشتر نسبت به صادرات گاز طبیعی از روسیه، گفتگو کرده‌اند.

هشدار جدی ایلان ماسک نسبت به تحرکات اتمی اروپا؛ جهان در معرض خطر است؟

در میان همه این اتفاقات، ایلان ماسک از بازگشت نیروگاه‌های هسته‌ای دفاع کرده و در توییتی گفت:

خوشبختانه، اکنون کاملا بدیهی است که اروپا باید نیروگاه‌های هسته‌ای غیرفعال خود را مجددا راه‌اندازی کند و توان آنها را افزایش دهد.

نگرانی‌های امنیتی بین‌المللی در ارتباط با وابستگی به صادرات روسیه، چیز جدیدی نیست.

انرژی؛ موضوعی در سطح امنیت ملی

هشدار جدی ایلان ماسک نسبت به تحرکات اتمی اروپا؛ جهان در معرض خطر است؟

انجمن تجاری موسسه انرژی هسته‌ای، چشم‌انداز به سرعت در حال تغییر را به عنوان یکی از دلایل خود برای پیشبرد این فناوری مطرح کرده است و همچنین به تعداد فزاینده راکتورهای روسیه و چین و رشد آنها به‌عنوان تامین‌کنندگان انرژی اشاره دارد. به‌طور جداگانه، دفتر انرژی هسته‌ای ایالات متحده اشاره می‌کند که انرژی هسته‌ای، برخلاف نیروگاه‌های زغال سنگ، برای محیط‌زیست بهتر است، زیرا تولید گازهای گلخانه‌ای به صفر می‌رسد و در حالی‌که فضای چندانی را اشغال نمی‌کند، زباله‌های بسیار کمی تولید خواهند شد.

وزارت دفاع ایالات متحده از جمله نهادهایی است که برای تامین برق تاسیسات خود به شبکه کشور متکی است و وابستگی به انرژی خارجی را به‌طور ویژه‌ای خطرناک می‌کند. نیروگاه‌های هسته‌ای در برابر بسیاری از مسائل ارائه شده توسط منابع انرژی جایگزین، تاحدودی به دلیل تولید مداوم برق و ذخیره چندساله سوخت در محل خود مقاوم هستند و این نیروگاه‌ها را قادر ساخته تا برای مدتی طولانی، حتی در شرایط غیرمنتظره مانند حمله روسیه به اوکراین به عملکرد خود بدون تداخل ادامه دهد.

با گذشت بیش از یک دهه از فاجعه فوکوشیما، نگرانی‌های ژئوپلیتیکی و امنیت ملی و فشار مصرف‌کنندگانی که قبلا با هزینه‌های بالای انرژی روبرو بودند، ممکن است در نهایت به احیای نیروگاه‌های هسته‌ای به‌عنوان منابع پاک و قابل اعتماد انرژی منجر شوند.

منبع :slashgearمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.