تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
کد خبر : 38169

هزینه رجیستری و گمرک گوشی مسافرتی چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه رجیستری و گمرک گوشی مسافرتی چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه رجیستری و گمرک گوشی مسافرتی چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟ برای پرداخت هزینه گمرک گوشی مسافرتی و رجیستری کردن آن روش‌های مختلفی در نظر گرفته شده است. در ادامه نحوه محاسبه این هزینه را بررسی می‌کنیم.
قبل از این که به موضوع اصلی خود یعنی هزینه رجیستری و گمرک گوشی بپردازیم، بهتر است تا ابتدا شما را با ماهیت گوشی مسافرتی آشنا کنیم. گوشی های مسافرتی در حقیقت گوشی‌های موبایلی هستند که از خارج به کشور وارد می‌شوند و با سیم کارت‌ اپراتورهای داخلی مانند ایرانسل و همراه اول مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای نمونه اگر شما به کشور‌های خارجی سفر کنید و در آن‌جا یک تلفن همراه خریداری نمایید و آن گوشی را با خود به کشور ایران وارد کنید و بخواهید که از آن در ایران استفاده کنید، در این صورت گوشی شما یک گوشی مسافرتی خواهد بود.
البته گوشی‌هایی که موقتا وارد کشور شده باشند و قصد استفاده دائمی از سیم کارت‌های داخلی را نداشته باشند، به رجیستری نیازی نخواهند داشت. به عنوان مثال اگر دایی شما از خارج کشور به ایران وارد شود احتیاج به رجیستری کردن گوشی خود نخواهد داشت، چون قصد ندارد از آن به صو..

هزینه رجیستری و گمرک گوشی مسافرتی چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟

برای پرداخت هزینه گمرک گوشی مسافرتی و رجیستری کردن آن روش‌های مختلفی در نظر گرفته شده است. در ادامه نحوه محاسبه این هزینه را بررسی می‌کنیم.

قبل از این که به موضوع اصلی خود یعنی هزینه رجیستری و گمرک گوشی بپردازیم، بهتر است تا ابتدا شما را با ماهیت گوشی مسافرتی آشنا کنیم. گوشی های مسافرتی در حقیقت گوشی‌های موبایلی هستند که از خارج به کشور وارد می‌شوند و با سیم کارت‌ اپراتورهای داخلی مانند ایرانسل و همراه اول مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای نمونه اگر شما به کشور‌های خارجی سفر کنید و در آن‌جا یک تلفن همراه خریداری نمایید و آن گوشی را با خود به کشور ایران وارد کنید و بخواهید که از آن در ایران استفاده کنید، در این صورت گوشی شما یک گوشی مسافرتی خواهد بود.

البته گوشی‌هایی که موقتا وارد کشور شده باشند و قصد استفاده دائمی از سیم کارت‌های داخلی را نداشته باشند، به رجیستری نیازی نخواهند داشت. به عنوان مثال اگر دایی شما از خارج کشور به ایران وارد شود احتیاج به رجیستری کردن گوشی خود نخواهد داشت، چون قصد ندارد از آن به صورت دائم در ایران استفاده کند؛ اما اگر او از خارج کشور برای شما یک گوشی بیاورد، از آنجایی که شما قرار است از گوشی دائما در ایران استفاده کنید، موبایل تحت ضوابط گوشی های مسافرتی قرار خواهد گرفت.

رجیستر کردن تلفن همراه

طرح رجیستری طرحی است که توسط دولت انجام می‌شود و تا اکنون نتایج قابل‌قبولی را نیز از خود به‌جا گذاشته است. به‌واسطه طرح رجیستری موبایل لازم است تا تمام گوشی‌هایی که وارد کشور می‌شوند و قرار است توسط کاربران، سیم کارت‌های اپراتورهای داخلی روی آن‌ها نصب شود و مورد استفاده دائمی قرار بگیرند در سامانه‌ای به‌نام همتا ثبت شوند. به این صورت هر گوشی به‌نام شخصی که آن را خریده است ثبت می‌شود و با سیم‌کارت‌های آن شخص می‌توان از گوشی استفاده کرد. به همین علت علاوه بر قاچاق گوشی‌های همراه، سرقت آن‌ها نیز به امری بی‌فایده تبدیل می‌شود و دلیل کاهش سرقت گوشی‌های رجیستری شده در چند وقت اخیر نیز همین مورد است. رجیستری کردن تلفن همراه رایگان است و خود کاربر می‌تواند مراحل آن را انجام دهد.

هزینه رجیستری و گمرک گوشی مسافرتی

گمرک گوشی مسافرتی

برای این‌که بتوان گوشی وارد شده به ایران را رجیستر و از آن استفاده کرد یا آن را به فروش رساند ، باید هزینه رجیستری و گمرک گوشی را پرداخت و از گمرک یک رسید دریافت کرد. تنها با داشتن این رسید می‌توان گوشی وارد شده به ایران را رجیستر و از آن استفاده کرد؛ اما اصلی‌ترین سؤالی که در ارتباط با این موضوع پیش می‌آید مربوط به هزینه گمرک گوشی مسافرتی است و آن سؤال این است که نحوه تعیین هزینه گمرک گوشی مسافرتی به چه صورت است و برای وارد کردن یک گوشی به داخل کشور باید چقدر هزینه گمرک پرداخت شود؟ در ادامه به این سؤال پاسخ خواهیم داد.

هزینه رجیستری و گمرک گوشی مسافرتی

طبق اطلاعات به دست آمده هزینه گمرک گوشی مسافرتی برابر با ۱۶ درصد از ارزش اصلی خود گوشی است، این ۱۶ درصد شامل ۲ درصد حق بازرگانی، ۴ درصد حق گمرک، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۱ درصد عوارض هلال احمر است؛ اما منظور از این که هزینه گمرک برابر با ۱۶ درصد از ارزش گوشی است چیست؟ برای نمونه تصور کنید که شما به خارج از کشور سفر کرده و در آن‌جا یک عدد گوشی موبایل به قیمت ۱۵ میلیون تومان خریداری می‌کنید و به ایران می‌آورید. شما باید ۱۶ درصد از این مبلغ را به عنوان هزینه گمرک بپردازید، با یک ضرب و تقسیم شما متوجه خواهید شد که ۱۶ درصد از مبلغ ۱۵ میلیون نزدیک به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌شود. بنابراین برای وارد کردن این گوشی ۱۵ میلیونی، شما باید مبلغی نزدیک به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را به‌عنوان هزینه گمرک کنار بگذارید.

نحوه پرداخت هزینه گمرک تلفن همراه

شما از طریق دو روش می‌توانید هزینه گمرک تلفن همراه را پرداخت کنید. در روش نخست شما می‌توانید به‌محض ورود به داخل کشور به یکی از دفاتر گمرک بروید و از طریق معرفی گوشی خود از کارشناس گمرک تقاضا کنید که آن را ثبت کند. با انجام این کار هزینه گمرک موبایل شما مشخص می‌شود و از شما خواسته می‌شود که نسبت به پرداخت آن اقدام نمایید و بعد از پرداخت هزینه گمرک یک رسید از طرف گمرک به شما داده می‌شود.

شما باید رسید مذکور را در یک مکان امن نگه دارید و از اطلاعات آن برای رجیستر کردن گوشی های موبایل خود استفاده کنید. این روش یکی از آسان ترین راه‌کارهایی است که شما به‌واسطه آن می‌توانید هزینه گمرک موبایل خود را پرداخت کنید. اما اگر شما نتوانستید که حضوری به دفاتر گمرک مراجعه کنید و هزینه گمرک را بپردازید در این شرایط نیز جای هیچ‌گونه نگرانی نیست، زیرا شما از طریق مراجعه به سایت و سامانه‌ای که گمرک کشور برای انجام این کار ارائه کرده است نیز می‌توانید هزینه گمرک تلفن همراه خود را به‌صورت آنلاین پرداخت کنید.

بعد از پرداخت هزینه گمرک تلفن همراه چه باید کرد؟

با پرداخت گمرک بخش مهمی از مسیر طی شده است، اکنون می‌توانید با مراجعه به سامانه همتا گوشی خود را رجیستر کنید. انجام این کار بسیار آسان است شما می‌توانید آن را بر عهده خود هدیه گیرنده نیز بگذارید. توجه داشته باشید رجیستر کردن تلفن همراه کاملا رایگان است.

متأسفانه در بعضی از موارد افراد سودجو از بی اطلاعی کاربران سوءاستفاده می‌کنند و برای ثبت گوشی آن‌ها در سامانه همتا و فعال سازی دستگاه نیز طلب پول می‌کنند و این مسئله به نوعی کلاه‌برداری محسوب می‌شود.

در صورت عدم پرداخت هزینه گمرک گوشی مسافرتی و رجیستر نکردن آن چه اتفاقی می‌افتد؟

اکنون تصور کنید که شما گوشی را به ایران وارد کرده‌اید و هزینه گمرک آن را پرداخت نکرده‌اید و هیچ یک از مراحل را نیز انجام نداده‌اید؛ در این شرایط باید چه کرد؟ بعد از این‌که گوشی به را کشور وارد کردید و یک سیم‌کارت روی آن نصب کردید، در این شرایط سازمان گمرک به شما یک مهلت ۳۰ روزه می‌دهد تا هزینه گمرکی و رجیستری گوشی خود را پرداخت کنید. اگر در این مهلت شما هزینه گمرک تلفن همراه خود را پرداخت کنید می‌توانید آن را رجیستر کنید و بدون هیچ مشکلی آن را مورد استفاده قرار دهید. اما اگر در این مهلت هزینه گمرک گوشی مسافرتی خود را پرداخت نکنید و آن را در سامانه همتا ثبت نکنید دچار مشکل می‌شوید و سرویس‌دهی دستگاه نیز قطع می‌شود. یعنی شما دیگر نمی‌توانید از گوشی خود در داخل کشور با سیم کارت اپراتورهای داخلی استفاده کنید. برای برطرف شدن این مسئله باید به صورت حضوری به دفاتر گمرک مراجعه کنید و مشکل خود را با کارشناسان در میان بگذارید. احتمال دارد که با پرداخت هزینه گمرک تلفن همراه این مشکل سریعا برطرف شود؛ اما در اکثر موارد افرادی که نسبت به مراحل مذکور بی‌توجهی می‌کنند برای برطرف شدن این مشکل باید مدت زمان زیادی را صرف کنند. پس همیشه سعی کنید تا به‌محض ورود به ایران نسبت به پرداخت هزینه گمرک و رجیستر کردن گوشی اقدام نمایید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

اگر بعد از مدتی قصد فروش گوشی را داشتیم باید چه کار کنیم؟

اکنون تصور کنید که برای مدت زمانی از موبایلی که هزینه گمرک آن پرداخت و رجیستر شده استفاده کرده‌اید و حال قصد فروش آن را دارید، در این صورت چه باید کرد؟ آیا راهی برای این‌که شخص دیگر بتواند با سیم کارت خود از موبایل استفاده کند وجود دارد؟ برای طرح رجیستری موبایل به تمام مسائل فکر شده و برای فروش گوشی‌ها نیز راه‌حلی در نظر گرفته شده است، برای انجام این کار لازم است تا فرد فروشنده که مالک گوشی است فرآیند انتقال مالیکیت را انجام دهد. انتقال مالکیت گوشی نیز احتیاج به پرداخت هزینه‌ای ندارد و این پروسه کاملا رایگان است.

منبع :گجت نیوز-: گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.