تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
کد خبر : 69606

نخستین زیردریایی کلاس تایگی وارد خدمت در نیروی دریایی ژاپن شد

نخستین زیردریایی کلاس تایگی وارد خدمت در نیروی دریایی ژاپن شد

نخستین زیردریایی کلاس تایگی وارد خدمت در نیروی دریایی ژاپن شدنخستین زیردریایی کلاس تایگی به طور رسمی به نیروی دریایی کشور ژاپن پیوست تا توان زیرسطحی این کشور جزیره‌ای را بیش از پیش افزایش دهد.
ژاپن از..

نخستین زیردریایی کلاس تایگی وارد خدمت در نیروی دریایی ژاپن شد

نخستین زیردریایی کلاس تایگی به طور رسمی به نیروی دریایی کشور ژاپن پیوست تا توان زیرسطحی این کشور جزیره‌ای را بیش از پیش افزایش دهد.

ژاپن از پیشگامان ساخت زیردریایی به خصوص انواع دیزل الکتریک محسوب می‌شود. آن‌ها درحالی که ۱۲ زیردریایی تهاجمی کلاس سوریو را تنها از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ وارد خدمت کردند، حال به دنبال زیردریایی تهاجمی جدیدی موسوم به تایگی (در زبان ژاپنی به معنی نهنگ بزرگ) رفتند که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

در زیردریایی کلاس تایگی نیز به جای باتری سرب اسیدی از باتری‌ لیتیومی مشابه دو نمونه آخر سوریو استفاده شده که سبب افزایش برد و سرعت می‌شود. ژاپن نخستین کشوری بود که در ساخت زیردریایی به سراغ این باتری‌های مدرن رفت که ضمن ابعاد کمتر، توان ذخیره ۲ برابر شارژ بیشتر دارند و زودتر شارژ می‌شوند. این باتری‌ها توسط کمپانی بزرگ ژاپنی یواسا ساخته می‌شوند.

زیردریایی کلاس تایگی

نخستین زیردریایی از این کلاس JS Taigei نام گرفته و شناسه آن در نیروی دریایی ژاپن SS 513 است. صنایع سنگین میتسوبیشی کار ساخت این زیردریایی را در نیمه اول سال ۲۰۱۸ آغاز و در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ آن را جهت آغاز کارآزمایی‌های دریایی به آب انداخت. در نهایت این شناور زیرسطحی در تاریخ ۹ ماچ ۲۰۲۲ (۱۸ اسفند ۱۴۰۰) رسما به خدمت نیروی دریایی ژاپن در آمد.

این زیردریایی ۸۴ متر طول و ۹.۱ متر عرض دارد. ارتفاع بدنه بدون احتساب برجک نیز ۱۰.۴ متر است. تایگی با ۷۰ خدمه راهی دریا می‌شود و وزن کلی آن به ۳ هزار تن می‌رسد. از این رو با ابعادی کاملا مشابه، ۵۰ تا ۱۰۰ تن از کلاس سوریو سنگین‌تر است. هر زیردریایی کلاس تایگی ۶۳۹ میلیون دلار ارزش دارد، در حالی که هر فروند سوریو ۵۴۰ میلیون دلار برای نیروی دریایی هزینه داشت.

تایگی از نوع دیزل الکتریک است که موتور دیزل ۶ هزار اسب بخاری جدید آن برای تامین برق مورد نیاز پروانه پیشران و همچنین شارژ باتری‌های زیردیایی کاربرد دارد. زیردریایی به منظور کارکرد موتور دیزل در شرایطی که زیر آب است به یک لوله تنفس (اسنورکل) مجهز شده که سطح مقطع راداری بسیار کمی دارد. زیرا هنگامی که زیردریایی زیر سطح آب است، اسنورکل از آب خارج می‌شود.

زیردریایی کلاس تایگی

سیستم مدیریت نبرد نیز کاملا جدید است و با سنسورهای پیشرفته، بخش فرماندهی و کنترل، سیستم درگیری و تسلحات یکپارچه شده است. سونار این زیردریایی نیز دارای فیبر نوری است تا کشف اهداف با دقت بیشتری صورت گیرد. زیردریایی نیز پنهانکارتر و ساکت‌تر از نسل قبل شده تا کشف آن سخت‌تر شود. ضمن اینکه اثر امواج الکترومغناطیسی آن نیز برای پنهانکاری کمتر است.

زیردریایی کلاس تایگی ۶ لوله پرتاب ۵۳۳ میلی‌متری دارد و همان تسلیحاتی که ۴ نمونه آخر سوریو با خود می‌برند را حمل کرده و قرار است به اژدر جدید ساخت ژاپن موسوم به تایپ ۱۸ نیز مسلح شود. در اژدر جدید شاهد پیشران قوی‌تر در کنار قدرت کشف و پردازش بیشتری هستیم. اهداف کاذب که به عنوان هدف کاذب برای گمراه کردن اژدر مهاجم پرتاب می‌شوند نیز مشابه قبل هستند.

برای درگیری با اهداف سطحی و همچنین ساحلی نیز تایگی به موشک کروز ضدکشتی UGM-84L هارپون بلاک ۲ (Harpoon Block II) مسلح است که ۲۵۰ کیلومتر برد داشته و هر شناور سبک تا فوق سنگین نظیر ناو هواپیمابر نیروی دریایی چین را هدف قرار می‌دهد. همچون اژدر، برای شلیک این موشک‌ها نیازی به آمدن روی سطح آب نیست و از اعماق دریا قابل شلیک هستند.

زیردریایی کلاس تایگی

هاکوگی

دومین زیردریایی با نام هاکوگی (Hakugei) و شناسه SS 514 نیز توسط صنایع سنگین کاوازکی تکمیل شده و از اواسط ۲۰۲۱ مشغول گذراندن کارآزمای دریایی خود است. این زیردریایی قرار است در مارچ ۲۰۲۳ وارد خدمت شود. ژاپن مجموعا ۷ فروند سفارش داده که ۴ فروند دیگر نیز در دست ساخت دارد که ۲ عدد توسط میتسوبیشی و ۲ فروند دیگر توسط کاوازاکی در حال ساخت هستند.

زیردریایی تایگی نیز همچون سوریو دارام دم X شکل است که ضمن از بین بردن تلاطم امواج،‌ سبب کاهش اثر صوتی و افزایش توان مانور آن در آب می‌شود. این زیردریایی هنگامی که در شرایط رزمی و حساس باشد و یه به طور کلی نیاز باشد تا بی صدا حرکت کند، موتور دیزل را خاموش کرده و تماما با استفاده از باتری‌های لیتیومی انرژی مورد نیاز برای پیشران الکتریکی‌ را فراهم می‌کند.

تایگی دارای پریسکوپ با اثر راداری کم جهت مشاهده سطح آب است. همچنین یک رادار برای پویش آسمان و همچنین سطح دریا به منظور یافتن اهداف سطحی و هوایی به خصوص هلیکوپترها و هواپیماهای ضد زیردریایی دارد. سونارش نیز در طرفین و نوک دماغه قرار دارد تا ناحیه تحت پوشش بالا باشد. علاوه بر این یک سونار کششی نیز دارد که در آب رها کرده و به دنبال خود می‌کشد.

زیردریایی کلاس تایگی

با توجه به گسترش نیروی دریایی چین و نظر به این امر که دو کشور دارای مرز آبی مشترک و نواحی مورد مناقشه با یکدیگر هستند، ژاپن نیروی دریایی خود را به شدت تقویت می‌کند. تا پیش از این زیردریایی‌های کلاس سوریو برترین و ساکت‌ترین زیردریایی‌های غیراتمی در دنیا محسوب می‌شدند که ژاپن به آن اکتفا نکرد و نمونه‌ای جدیدتر و بهتر از آن ساخت تا آمادگی خود را حفظ کند.

ژاپن در حال حاضر ناوشکن‌های بیشتر و پیشرفته‌تری نسبت به چین دارد. علاوه بر این قصد دارد دو ناو هلیکوپتربر خود را به ناو هواپیمابر تبدیل و جنگنده‌های چندمنظوره پنهانکار و رادارگریز نسل ۵ آمریکایی F-35B لایتنینگ ۲ (Lightning II) که نمونه کوتاه خیز و عمود پرواز هستند را برای آن‌ها سفارش داده است. همچنین مشغول کار روی موشک هایپرسونیک خود به رقابت چین است.

همچنین بخوانید:
تکامل ایزومو ؛ ژاپن ناوهای هلیکوپتربر خود را به ناو هواپیمابر تبدیل می‌کند!
خیز بلند نیروی دریایی ژاپن برای دفاع از جزیره آغاز شد
تصاویر موشک هایپرسونیک ژاپن به شکل تصادفی منتشر شد!
منبع :The Diplomatمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.