تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۴:۰۸
کد خبر : 68609

مقایسه VDSL با ADSL ؛ تفاوت در چیست؟

مقایسه VDSL با ADSL ؛ تفاوت در چیست؟

مقایسه VDSL با ADSL ؛ تفاوت در چیست؟روند تکامل اینترنت ثابت از گذشته تا حال جالب توجه است. در این مطلب به مقایسه VDSL با ADSL می‌پردازیم و نگاهی به فناوری فیبر نوری می‌اندازیم.
مدتی پیش بازار ADSL رون..

مقایسه VDSL با ADSL ؛ تفاوت در چیست؟

روند تکامل اینترنت ثابت از گذشته تا حال جالب توجه است. در این مطلب به مقایسه VDSL با ADSL می‌پردازیم و نگاهی به فناوری فیبر نوری می‌اندازیم.

مدتی پیش بازار ADSL رونق زیادی داشت اما به تازگی VDSL کاربردهای وسیع‌تری پیدا کرده است. در این مطلب قصد داریم درباره این سرویس بیشتر بدانیم و مزیت‌های آن را نسبت به ADSL توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

مقایسه VDSL با ADSL و فیبر نوری

اینترنت ثابت چیزی است که همگی از آن استفاده کرده‌ایم و هم اکنون نیز مشغول استفاده از آن هستیم. در همه جای دنیا از فناوری‌های مختلفی برای ارتباطات اینترنتی بهره گرفته می‌شود و در این میان اصطلاحاتی مثل ADSL، VDSL و فیبر نوری پرطرفدارتر از بقیه هستند.

مقایسه VDSL با ADSL

در میان این سه فناوری، از همه قدیمی‌تر ADSL است که روشی است مبتنی بر انتقال دیتا توسط کابل‌های مسی و به همین دلیل هم سرعت بسیار کمتری دارد و هم این که در مسافت‌های طولانی از خود نقطه ضعف نشان می‌دهد و عملکرد پایداری ندارد. هم‌اکنون این اینترنت در بسیاری از کشورها از دور خارج شده است.

پس از این فناوری پای VDSL به میان آمد و ارتباطات را به نحو قابل توجهی گسترش داد. این فناوری نیز مبتنی بر کابل است و بیشتر در مناطقی استفاده می‌شود که همچنان زیرساخت‌های آنها ضعیف است و نتوانسته‌اند از فیبر نوری بهره‌مند شوند. در کشور ما نیز متاسفانه به علل مختلفی این فناوری مورد توجه قرار گرفته و یکی از مهم‌ترین دلایل فراگیر نشدن فیبر نوری، انحصار مخابرات است.

هم اکنون وزارت ارتباطات وعده‌هایی را تا سه سال آینده داده و امیدواریم به آنها عمل شود. با این حال دولت در شرایط فعلی به VDSL به چشم فناوری میان‌مدتی نگاه می‌کند که باید هرچه سریع‌تر آن را منسوخ کند و به سمت تکنولوژی‌های جدیدتری همچون فیبر نوری برود.

مقایسه VDSL با ADSL

VDSL چیست؟

به خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا به اختصار VDSL می‌گویند. نام کامل این اصطلاح Very High Bitrate Digital Subscriber Line است و همان فناوری محسوب می‌شود که همه ما در حال حاضر مشغول استفاده از آن هستیم. در تکنولوژی ADSL پهنای باند به اندازه کافی بزرگ نبود اما در نسل جدیدتر آن شاهد افزایش پهنای باند هستیم.

به عبارت ساده‌تر محدوده‌ای که VDSL قادر به خدمات‌رسانی است، بسیار بیشتر از ADSL است و چون طراحی منحصر به فردی دارد از برخی جهات شبیه به ADSL و از برخی جهات شبیه به فیبر نوری است. ساده‌تر از این باید بگوییم که VDSL ترکیبی از کابل و فیبر نوری است و بدون این دو اینترنت در شکل امروزی‌اش نبود. البته در این روش نیز همه چیز بستگی به فاصله طول کابل مسی از مودم شما به محل تعبیه تجهیزات سرویس دهنده است و هر چه طول آن کمتر باشد قدرت بالاتر خواهد بود.

استانداردهای VDSL چیست؟

اول از همه باید بگوییم که فناوری VDSL بر پایه استاندارد G.993.1 طراحی شده و می‌تواند حداکثر پهنای باند ۵۵ مگابیت برای دانلود و ۳ مگابیت بر ثانیه را برای آپلود کردن در اختیار شما قرار دهد. باند فرکانسی که وی دی اس ال روی آن اجرا می‌شود، همان کابل‌های مسی معمولی است که در خطوط تلفن استفاده می‌شود و قادر به خدمات‌رسانی تا حداکثر ۱۲ مگاهرتز است.

مقایسه VDSL با ADSL

پس از VDSL نوبت به نسل دوم این فناوری می‌رسد. VDSL2 نسخه بهبود یافته‌ای است که می‌تواند برای دانلود کردن تا ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه و برای آپلود تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را پاسخگو باشد. استاندارد این تکنولوژی G.993.2 است و بر خلاف ۱۲ مگاهرتزی که VDSL ارائه می‌داد، می‌تواند روی کابل‌های مسی تا ۳۰ مگاهرتز را پشتیبانی کند. گفتنی است که در این روش می‌توان طول کابل مسی را تا ۳۰۰ متر افزایش داد، اما باید توجه داشت که افزایش طول کابل مسی باعث می‌شود تا کیفیت به طرز قابل توجهی کاهش یابد.

در پایان نیز برای ارتقای عملکرد و کیفیت نسل دوم VDSL فناوری جدیدتر و الحاقی Vplus راهی بازار شد. این تکنولوژی در سال ۲۰۱۵ تصویب شد و بر مبنای همان استاندارد نسل دوم عمل می‌کند و روی این تجهیزات نیز کار خواهد کرد. قابلیت‌های این نسل از اینترنت ثابت بدین شکل است که می‌تواند تا حداکثر ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه برای دانلود و حداکثر ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه برای آپلود در فواصل کمتر از ۲۵۰ متر فراهم کند.

مقایسه VDSL با ADSL

نحوه کار VDSL

در ابتدای بحث گفتیم که برای فناوری VDSL از دو نوع کابل یا رسانه استفاده می‌کنند که یک نوع آن کابل‌های مسی است و دیگری فیبر نوری. برای رساندن اینترنت ثابت به خط تلفن منزل شما از طریق فیبر نوری که بخش طولانی‌تر این موضوع را تشکیل می‌دهد از فیبر نوری استفاده می‌شود. در واقع از مرکز مخابرات تا کافوی نزدیک منزل شما فیبر نوری و از آنجا کابل مسی است.

کافو به همان جعبه تقسیم‌های بزرگی گفته می‌شود که در خیابان‌ها و نبش چهارراه‌ها می‌بینید. برای این که در ارتباط اینترنتی شما خللی وارد نیاید و کیفیت خوبی را تجربه کنید باید طول کابل مسی از کافوی مخابرات تا منزل شما بیشتر از ۳۰۰ متر نباشد. هر چه منزل شما یا کافوی مورد نظر از منزل شما دورتر باشد، به همان نسبت سرعت اینترنت شما هم کاهش می‌یابد.

تفاوت ADSL با VDSL در چیست؟

تا اینجای کار باید با تفاوت‌های این دو فناوری آشنا شده باشید، اما بیایید نگاهی به مزایای VDSL بیندازیم. عمده‌ترین و مهم‌ترین این تفاوت‌ها در این است که بیشتر مسیر دسترسی به اینترنت از طریق کابل فیبر نوری استفاده می‌شود که هم سرعت را به طرز شگفت‌انگیزی افزایش می‌دهد و هم در مسافت‌هایی که طولانی است ثبات و پایداری خوبی از خود نشان می‌دهد.

از طرف دیگر فیبر نوری مزایای دیگری نیز دارد. یکی از این ویژگی‌ها این است که در برابر نویزهای الکترومغناطیسی و تداخلی که ممکن است آنها ایجاد کنند، مصون و ایمن است. این در حالی است که در فناوری ADSL در تمام طول مسیر از کابل‌های مسی استفاده شده بود و همین موجب می‌شد تا در طول مسیر نویزهای زیادی وجود داشته باشد و افت شدیدی را به لحاظ کیفیت سیگنال تجربه نمائیم.

مقایسه VDSL با ADSL

یکی از معایب دیگر ADSL اشتراکی است که با خط تلفن دارد و همین علتی برای تداخل‌های بیشتر است، چرا که ممکن است دستگاه شما با سایر تجهیزات متصل روی یک فرکانس بیفتند و به همین خاطر است که گفته می‌شود روی خط تلفن باید حتما از اسپلیتر یا میکروفیلتر استفاده کنیم.

تفاوت VDSL با فیبر نوری در چیست؟

فیبر نوری مزایای بیشتری نسبت به دو فناوری قبلی دارد و مهم‌ترین آنها این است که دیگر در طول مسیر از هیچ‌گونه مبدل سیگنال نوری به سیگنال الکتریکی استفاده نشده است. در این روش سیگنال نوری مستقیما از مخابرات به منزل شما منتقل می‌شود و در مقصد تبدیل به سیگنال الکتریکی می‌شود.

از خوبی‌های این سیستم این است که بدون وجود هرگونه نویز یا اختلالی قادر است تا خدمات خود را به مسافت‌های طولانی‌تر منتقل کند. از طرفی تأخیر بسیار پایینی دارد و نگرانی‌های کابل مسی درباره آن وجود ندارد.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.