تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
کد خبر : 67609

مقایسه سایپا شاهین با دنا پلاس توربو ؛ ارزش خرید کدام بیشتر است؟

مقایسه سایپا شاهین با دنا پلاس توربو ؛ ارزش خرید کدام بیشتر است؟

مقایسه سایپا شاهین با دنا پلاس توربو ؛ ارزش خرید کدام بیشتر است؟در این مطلب علاوه بر مقایسه سایپا شاهین با دنا پلاس توربو به لحاظ مشخصات فنی و امکانات رفاهی، ارزش خرید هر یک را بررسی خواهیم کرد.
طی سا..

مقایسه سایپا شاهین با دنا پلاس توربو ؛ ارزش خرید کدام بیشتر است؟

در این مطلب علاوه بر مقایسه سایپا شاهین با دنا پلاس توربو به لحاظ مشخصات فنی و امکانات رفاهی، ارزش خرید هر یک را بررسی خواهیم کرد.

طی سال‌های اخیر و به خصوص پس از ممنوعیت واردات، خودروسازان ایرانی تمام تلاش خود را کرده‌اند تا بتوانند سبد محصولات خود را متنوع کنند تا رضایت مشتریان از هر سلیقه را جلب نمایند. در این میان گروهی از خودروسازان بخش خصوصی با مونتاژ قطعات خودروهای چینی سعی کرده‌اند بازار را متنوع کنند و برخی نیز همچون ایران خودرو و سایپا موفق به تولید خودروهای ملی شده‌اند.

البته این دو گروه خودروسازی ابرقدرت در ایران همیشه دست به تولید محصولات جدید نزده‌اند و اغلب اوقات با فیس لیفتی ساده و افزودن پسوندی مثل پلاس سر و ته قضیه را جمع کرده‌اند. در این مطلب قصد داریم دو تا از محصولات جدید سایپا و ایران خودرو با نام‌های شاهین و دنا پلاس توربو بپردازیم.

مقایسه سایپا شاهین با دنا پلاس توربو

آنچه در مقایسه و بررسی این دو خودرو از اهمیت خاصی برخوردار است، تجهیز هر دو خودرو به پیشرانه توربوشارژ است. در دنیای امروزی که حجم بسیاری از آلاینده‌ها توسط خودروها تولید می‌شود، خودروسازان تمام تلاش خود را می‌کنند تا بتوانند با موتورهای کم حجم سطح مقدار کمتری از آلایندگی‌ها را وارد هوا کنند. پیشرانه‌های توربوشارژ بهترین جایگزین موتورهای پرحجم و با مصرف سوخت بالا هستند.

همواره از زمانی که ایران خودرو محصول جدید خود را با نام تارا معرفی و رونمایی کرده، اکثر کارشناسان رقیب جدی شاهین را تارا می‌دانند اما باید در نظر داشته باشید که در رده قیمتی سایپا شاهین، دنا پلاس توربو را نیز می‌توان رقیبی جدی دانست. این خودرو رقیبی برای هر دوی این خودروها محسوب می‌شود. در این مطلب به شما خواهیم گفت که کدام یک از این دو خودرو ارزش خرید بیشتری دارند.

سایپا شاهین

سایپا شاهین

سایپا فعالیت‌های جدی و عمده خود را از سال ۱۳۸۸ و با عرضه تیبا آغاز کرد. پس از رونمایی از این خودروهای تازه‌وارد، این گروه خودروسازی تصمیم گرفت تا از روی تیبا، طیف گسترده‌ای از خودروهای دیگر را تولید کند. در طی این سال‌ها سه خودروی با دوام و قوی از سوی سایپا وارد بازار شده است. تیبا ۲، ساینا و کوییک در زمان خود مورد توجه مشتریان قرار گرفتند و اکنون شاهد عرضه نسخه قدرتمند این سه خودرو با نام سایپا شاهین هستیم.

ظاهر این خودرو می‌تواند مشتریان زیادی را به خود جلب کند، چرا که پیش از این خودروسازان داخلی دست به تولید چنین خودروهایی با چنین طراحی‌هایی نزده بودند. قطعات و اجزای سایپا شاهین به درستی در جای خود قرار گرفته و از این جهت عملکرد خوبی داشته است. زیبایی ظاهری آن تا حدی است که بی‌شک می‌توان گفت توانایی رقابت با سدان‌های اقتصادی چینی را دارد.

در بخش مشخصات فنی شاهین، سایپا باز هم تمام تلاش خود را کرده و از موتور ۱.۵ لیتری M15 با پیشرانه توربوشارژ استفاده کرده است. این پیشرانه ۸ سوپاپه می‌تواند حداکثر ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. وظیفه انتقال نیروی این موتور به دیفرانسیل جلو بر عهده جعبه دنده ۵ سرعته است. شتاب صفر تا صد این خودرو همچنان در هاله‌ای از ابهام است، اما برخی از تست‌ها ۱۳ ثانیه را برای آن ارزیابی کرده‌اند!

سایپا شاهین

اگر بخواهیم پرچمدار محصولات سایپا را در حال حاضر نام ببریم، بی‌شک سایپا شاهین خواهد بود. از همین روی این کمپانی برای پرچمدار خود امکانات گسترده و آپشن‌های بیشتری در نظر گرفته است. از جمله این امکانات رفاهی و آپشن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سانروف، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرمکن، روکش چرمی صندلی‌ها، سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم ورود و استارت بدون کلید، دو کیسه هوا، فرمان برقی حساس به سرعت به همراه روکش چرمی و دکمه‌های کنترلی، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، دی لایت و اتولایت، سنسور فشار باد تایر، دوربین عقب و سنسور پارک.

دنا پلاس توربو

دنا پلاس توربو

در آن سوی میدان رقابت، دنا پلاس توربو قرار دارد که در میان محصولات ایران خودرو و به خصوص سری دنا، گل سرسبد به حساب می‌آید. این خودرو نسبت به دنا پلاس معمولی امکانات و مشخصات بهتری دارد و مجهز به یک پیشرانه ۱.۷ لیتری توربوشارژ است. از طرفی در مقایسه با دنا پلاس معمولی، شتاب صفر تا صد بهتری دارد و کشش و پایداری آن بهتر ارزیابی شده است.

پلتفرمی که روی این خودرو نصب شده پیش‌تر روی سورن توربو بود، اما متاسفانه ایرادهایی داشت که باید رفع می‌شد. بعد از این که ایرادهای این پیشرانه EF7 رفع شد، روی دنا پلاس توربوشارژ نصب شد. بر خلاف پیشرانه ۸ سوپاپه سایپا شاهین، پیشرانه توربوشارژ دنا پلاس توربو ۱۶ سوپاپ دارد و می‌تواند تا ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

همچنین وظیفه انتقال قدرت از موتور به دیفرانسیل را جعبه دنده ۵ سرعته دستی بر عهده دارد. طبق آنچه ایران خودرو اعلام کرده، شتاب صفر تا صد این خودرو در ۱۰ ثانیه انجام می‌شود که به خاطر برخورداری از ۱۶ سوپاپ عملکرد بهتری نسبت به سایپا شاهین دارد. همچنین با این خودروی جذاب می‌توانید با حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت برانید. مصرف سوخت آن نیز ۷.۹ لیتر خواهد بود.

دنا پلاس توربو

یکی از علت‌های وجودی دنا پلاس توربو این بود که طراحی ظاهری بهتر و امکانات بیشتری به نسخه قبلی خود داشته باشد. به همین خاطر امکانات رفاهی و آپشن‌های بیشتر از قبل شد. برخی از این آپشن‌ها عبارتند از: رینگ بزرگتر با طرح جدید، فرمان چرمی با دوخت قرمز، زیرپایی اسپرت و سردنده جدید. همچنین سایر امکانات این خودرو به طور خلاصه به شرح زیر است:

سانروف، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرمکن، روکش چرمی صندلی‌ها، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، سیستم صوتی به همراه شش بلندگو، دو کیسه هوا، سیستم ورود و استارت بدون کلید، چراغ مشایعت، چراغ مه شکن جلو و عقب، دی لایت، سنسور پارک و دوربین عقب و کروز کنترل.

سخن پایانی و جمع بندی

همان‌طور که مشاهده کردید، هم سایپا شاهین و هم دنا پلاس توربو توسط خودروسازان داخلی ساخته شده‌اند و مجهز به پیشرانه‌های جدید توربوشارژ هستند که برای آنها مزیت محسوب می‌شود. همه می‌دانیم که در سال‌های اخیر کیفیت خودروها به جای این که بهتر شود، بدتر شده و علت آن نیز مشخص است.

برای این که از پیشرانه نسبتا خوب این خودروها بتوانید نهایت استفاده را ببرید و با آنها مشکلی نداشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم برای پر کردن باک آنها از بنزین سوپر به جای معمولی استفاده کنید، چرا که پیشرانه‌های توربوشارژ نیازمند مراقبت و نگهداری بیشتری هستند.

در واقع هنگامی که اقدام به خرید خودروی تولید ملی می‌کنید باید تمام جوانب احتیاط را رعایت کنید تا وسیله زیر پای شما مستهلک نشود. دقت و مراقبت از آن می‌تواند نیاز به تعمیرگاه و هزینه‌های گزاف را مرتفع کند. اگر بخواهیم در پایان این مقایسه اجمالی، برنده این رقابت را معرفی کنیم، می‌توانیم از دنا پلاس توربو نام ببریم. مزیت بزرگی که بین این دو خودرو فاصله می‌اندازد، حضور مداوم و مستمر این خودرو در بازار است و شاهین چنین قدمتی ندارد و حساب خود را پس نداده است.

همچنین این نکته که شاهین محصول تازه‌واردی است، باعث می‌شود تا مشتریان دنا پلاس را انتخاب کنند، چون می‌دانند که نقاط قوت و ضعف آن چیست و راه حل آن نیز کدام است. البته ناگفته نماند انتخاب و گزینش هر کدام از این خودروها بستگی به سلیقه افراد دارد و نمی‌توان نسخه‌ای واحد برای همه پیچید.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.