تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۴:۴۴
کد خبر : 64316

سمند LX در برابر رانا پلاس؛ کدام در مقایسه بهتر است؟

سمند LX در برابر رانا پلاس؛ کدام در مقایسه بهتر است؟

سمند LX در برابر رانا پلاس؛ کدام در مقایسه بهتر است؟ در این مطلب قصد داریم دو محصول محبوب ایران خودرو یعنی سمند ال ایکس و رانا پلاس را با یکدیگر مقایسه کنیم تا ببینیم کدام‌یک ارزش خرید بیشت..

سمند LX در برابر رانا پلاس؛ کدام در مقایسه بهتر است؟

در این مطلب قصد داریم دو محصول محبوب ایران خودرو یعنی سمند ال ایکس و رانا پلاس را با یکدیگر مقایسه کنیم تا ببینیم کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد.

محصولات شرکت ایران خودرو در مقایسه با محصولات شرکت‌های دیگر طرفداران بیشتری در بازار کشور ما دارند. شاید بتوان گفت که دلیل اصلی این موضوع قیمت مناسب‌تر محصولات این شرکت و همچنین تعداد اندک رقبای قابل قبول است.

سمند و رانا پلاس از جمله محصولات این شرکت هستند که از نظر قیمتی اقتصادی محسوب می‌شوند و بسیاری از افرادی که به دنبال خرید یک اتومبیل خانوادگی هستند تنها می‌توانند به سراغ یکی از این دو اتومبیل یا معدود تولیدات حاضر در محدود قیمت دو محصول یاد شده بروند. از این رو در این مطلب رانا پلاس و سمند LX را با هم مقایسه خواهیم کرد تا مشخص شود کدام‌یک از این دو خودرو ارزش خرید بیشتری دارند.

آشنایی با سمند ال ایکس EF7 و رانا پلاس

رانا پلاس

شرکت ایران خودرو اتومبیل سمند را در سال ۸۰ روانه خط تولید خود کرد. این اتومبیل که بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده،‌ سال‌های زیادی با موتور XU7 در اختیار مشتریان قرار می‌گرفت،‌ اما پس از رونمایی از موتور EF7 توسط شرکت ایران خودرو،‌ اتومبیل سمند به این موتور مجهز شد و در اینجا بود که سمند ال ایکس EF7 روانه بازار شد.

رانا پلاس

در آن طرف میدان رانا پلاس را باید نسخه ارتقا یافته رانا بدانیم که هم یورو ۵ شده، هم به امکانات متنوع‌تری مجهز شده و هم چندین تغییر ظاهری را تجربه کرده است. برای مثال گرافیک چراغ‌های جلو و عقب تغییر کرده و به دی‌لایت نئونی مجهز شده‌اند. علاوه بر این صندلی‌ها،‌ رودری‌ها و همچنین غربیلک فرمان این خودرو نیز تغییر پیدا کرده است. شرکت ایران خودرو این نسخه از رانا را در سال ۱۳۹۸ رونمایی و در سال گذشته روانه بازار کشور کرد.

بررسی دو اتومبیل از نظر طراحی

رانا پلاس

این دو محصول ایران خودرو از نظر ظاهری قدیمی به نظر می‌رسند و حرف زیادی برای گفتن ندارند. رانا+ با وجود بروزرسانی‌های ظاهری همچنان جذابیت و زیبایی خاصی را ارائه نمی‌دهد. اما به هر حال،‌ به دلیل این که حق انتخاب در بازار کشور ما بسیار محدود است و متقاضیان مجبور به خرید یکی از محصولات داخلی هستند،‌ اگر بخواهیم یکی از این دو اتومبیل را به عنوان محصول زیباتر معرفی کنیم،‌ باید بگوییم که رانا پلاس با توجه به منحنی جذاب‌تر در بدنه و همچنان طرح چهره و نمای عقب جدید، نسبت به سمند ظاهر زیباتری دارد.

رانا پلاس

کابین دو اتومبیل مذکور نیز بسیار ساده طراحی شده و در این قسمت به هیچ‌یک از این دو خودرو امتیاز بالایی تعلق نمی‌گیرد. البته سمند کابین جادارتری دارد و می‌تواند برای خانواده‌های پرجمعیت انتخاب بهتری باشد. علاوه بر این صندوق عقب سمند نیز نسبت به رانا ظرفیت بیشتری دارد. ظرفیت صندوق عقب سمند برابر با ۵۰۰ لیتر است،‌ اما صندوق عقب رانا ۴۰۰ لیتر ظرفیت دارد. با توجه به این موارد می‌توان عنوان کرد سمند برای افرادی که به دنبال خرید یک خودرو خانوادگی هستند گزینه مناسب‌تری است.

بررسی دو خودرو از نظر مشخصات فنی و تجربه رانندگی

رانا پلاس

شرکت ایران خودرو سمند EF7 را با یک پیشرانه ۱.۷ لیتری روانه بازار می‌کند که می‌تواند قدرت ۱۱۵ اسب بخار را به همراه گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر به تولید برساند. وظیفه انتقال قدرت این پیشرانه بر عهده یک جعبه دنده ۵ سرعته گذاشته شده است.

رانا پلاس

در آن طرف میدان رانا پلاس به یک پیشرانه تی یو ۵ مجهز شده است که توانی برابر با ۱۰۵ اسب بخار را به همراه گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر به تولید می‌رساند. وظیفه انتقال قدرت در این خودرو نیز همانند رقیبش،‌ بر عهده گیربکس ۵ سرعته گذاشته شده است.

از نظر فاکتورهای حرکتی، عملکرد فنی و همچنین شتاب‌گیری، هر دو رقیب بسیار نزدیک به هم هستند. رانا پلاس و سمند LX در حدود ۱۲ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسند و در بحث هندلینگ نیز در شرایط عادی عملکرد مشابهی دارند. اما در مسیرهای پر پیچ و خم سمند پایداری بیشتری را از خود نشان می‌دهد. قدرت ترمزهای این دو محصول به عنوان اتومبیل‌های ساخت داخل،‌ قابل قبول است و در رفت و آمدهای روزانه و عادی به مشکلی برخورد نخواهید کرد.

از نظر کیفیت سواری و عایق بندی نیز باید عنوان کرد که هر دو محصول سر و صدا و کوبش را به داخل کابین خود انتقال می‌دهند،‌ اما سیستم تعلیق رانا در بعضی موارد کوبش‌های بیشتری را جذب می‌کند.

برای آشنایی کامل با مشخصات فنی دو اتومبیل جدول زیر را مطالعه کنید.

مدل خودروسمند EF7رانا پلاس
پیشرانهچهار سیلندر تنفس طبیعی (EF7)چهار سیلندر تنفس طبیعی (TU5)
حجم موتور۱.۷ لیتر۱.۶ لیتر
حداکثر قدرت۱۱۳ اسب بخار (بنزین) -۱۰۰ (گاز)۱۰۵ اسب بخار
حداکثر گشتاور۱۵۵ نیوتن متر(بنزین)- ۱۳۶(گاز)۱۴۲ نیوتن متر
گیربکسپنج سرعته دستیپنج سرعته دستی
مصرف سوخت (ترکیبی)۷.۴۹ لیتر۷.۳ لیتر
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (رسمی)۱۱.۶ ثانیه۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت۱۹۰ کیلومتر بر ساعت۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

مقایسه دو خودرو از نظر امکانات رفاهی

رانا پلاس

با توجه به این که دو اتومبیل مذکور از محصولات اقتصادی ایران خودرو به شمار می‌روند، نمی‌توان توقع داشت به امکانات رفاهی متنوعی مجهز شده باشند. اما در این بین رانا پلاس به امکاناتی نظیر چراغ مشایعت،‌ کروز کنترل، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌ها، سیستم پخش با قابلیت پشتیبانی از بلوتوث و همچنین دکمه‌های کنترل روی فرمان مجهز شده است که نمی‌توان آن‌ها را در سمند پیدا کرد.

رانا پلاس

در آن طرف میدان سمند نیز دارای امکاناتی مانند تنظیمات برقی صندلی‌های جلو است که رانا پلاس از آن بی بهره مانده است. علاوه بر این دو اتومبیل مورد بحث امکانات مشترکی نیز دارند که چراغ‌های مه شکن،‌ شیشه بالابرهای برقی و آینه‌های جانبی برقی از جمله آن‌ها هستند. با توجه به این موضوع می‌توان عنوان کرد که رانا پلاس در مقایسه با سمند ال ایکس اتومبیل مجهزتری است.

مقایسه ایمنی دو خودرو

هیچ‌یک از این دو خودرو تاکنون در آزمون ایمنی معتبری شرکت نداشته‌اند و به همین دلیل در ارتباط با سطح ایمنی آن‌ها نمی‌توان اظهار نظر دقیقی کرد. اما با این وجود و با توجه به این که رانا پلاس روی پلتفرم پژو ۲۰۶ ساخته شده است،‌ شاید در سطح ایمنی بالاتری در مقایسه با سمند که روی پلتفرم پژو ۴۰۵ تولید شده است، قرار داشته باشد. برای آشنایی با امکانات ایمنی رانا پلاس و سمند LX جدول زیر را مطالعه کنید.

خودروسمند EF7رانا پلاس
تجهیزات ایمنی و حفاظتیسیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) – قفل مرکزی با ریموت کنترل – کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع – کلاس ۲۹۱۱۰ و ۲۹۱۱۶ و ۲۹۱۲۴ : سیستم مالتی پلکسایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان تلسکوپی، صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس، سنسور دنده عقب، سیستم قطع خودکار سوخت
کیسه هوادو کیسه هوا در جلودو کیسه هوا در جلو
سیستم ترمزدیسکی جلو و کاسه‌ای عقب + ABS و EBDدیسکی جلو و کاسه‌ای عقب + ABS و EBD

مقایسه شرایط بازار و جمع بندی نهایی

دو محصول مورد بحث طرفداران زیادی در کشور دارند و بازار خرید و فروش آن‌ها در حال حاضر بسیار داغ است. اما اگر بخواهیم یکی از آن‌ها را به عنوان برنده این رقابت معرفی کنیم، باید به یک سری از عوامل و شاخصه‌ها توجه ویژه‌ای کنیم. در صورتی که شما به دنبال خرید یک اتومبیل جادارتر هستید، سمند LX می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای شما باشد. البته باید بگوییم که نگهداری و تعمیر پیشرانه این خودرو احتیاج به صرف هزینه بیشتری دارد. اما اگر قصد خرید یک اتومبیل زیبا‌تر و پرآپشن‌تر را دارید، بهتر است که به سراغ رانا پلاس بروید.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.