تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
کد خبر : 65345

سایپا چگونه توانست صادرکننده نمونه کشور شود؟

سایپا چگونه توانست صادرکننده نمونه کشور شود؟

سایپا چگونه توانست صادرکننده نمونه کشور شود؟ شرکت سایپا قصد دارد که صادرات محصولات خود را گسترش دهد و به همین منظور اخیرا نشستی را با وزارت امور خارجه ترتیب داده است.
سید جواد سلیمانی پس ا..

سایپا چگونه توانست صادرکننده نمونه کشور شود؟

شرکت سایپا قصد دارد که صادرات محصولات خود را گسترش دهد و به همین منظور اخیرا نشستی را با وزارت امور خارجه ترتیب داده است.

سید جواد سلیمانی پس از قریب به چهار سال از مدیرعاملی گروه خودروسازی سایپا کنار رفت و محمدعلی تیموری به عنوان جانشین او معرفی شد. محمدعلی تیموری که جانشین جواد سلیمانی شده است تا پیش از این در مگاموتور مشغول به کار بود و هم‌اکنون سکان هدایت یکی از بزرگ‌ترین خودروسازی‌های کشور را بر عهده گرفته است. آخرین عنوانی که شرکت سایپا در زمان مدیریت سید جواد سلیمانی کسب کرد، عنوان صادرکننده نمونه استان تهران در حوزه صنایع خودرو بود.

البته تا پیش از این نیز گروه خودروسازی سایپا در زمینه صادرات به عناوین این‌چنینی دست پیدا کرده بود. این شرکت تاکنون ۲ مرتبه به عنوان صادرکننده ممتاز، هفت مرتبه به عنوان صادرکننده نمونه در سطح ملی و سه مرتبه به عنوان صادرکننده نمونه استان تهران معرفی شده است،‌ اما چیزی که باعث می‌شود افتخارآفرینی اخیر این شرکت جایگاه ویژه‌ای پیدا کند،‌ خلق آن در شرایط فراگیری کرونا و تحریم صنعت خودرو کشور است.

بر اساس صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، گروه خودروسازی سایپا در هفت ماهه ابتدایی سال جاری هزار و ۲۹۱ دستگاه خودرو و قطعه صادر کرده است که البته در مقایسه با همین مدت زمان در سال گذشته رشد دو و نیم برابری داشته است. صورت‌های مالی همچنین مشخص می‌سازند که شرکت سایپا در این مدت زمان ۲۱۱ دستگاه خودرو صادر کرده‌ و مابقی مربوط به صادرات قطعه بوده است. طی سه سال گذشته،‌ پرطرفدارترین محصول صادراتی نارنجی‌‌ها،‌ ساینا بوده است که با توجه به این موضوع مشخص می‌شود این شرکت در زمینه معرفی جایگزین پراید عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته است.

سایپا در تلاش برای توسعه صادرات

شرکت سایپا بیشترین صادرات را به کشورهای سوریه و عراق انجام داده است،‌ اما این شرکت در تلاش است تا بتواند محصولات خود را به بازار سایر کشورها نیز صادر کند و در همین راستا اخیرا نشستی را با وزارت امور خارجه تشکیل داده است. پاکستان، هند،‌ ونزوئلا، جمهوری آذربایجان، سریلانکا،‌ تونس، الجزایر و آفریقای جنوبی از جمله کشورهایی هستند که سایپا قصد ورود به بازار آن‌ها را دارد. لازم به ذکر است که حضور محصولاتی مانند شاهین در زمینه صادرات پررنگ‌تر خواهد بود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های وزارت صمت، قرار است میزان تولید خودرو تا سال ۱۴۰۴ به سه میلیون دستگاه افزایش پیدا کند و از این تعداد ۳۰ درصد یعنی ۹۰۰ هزار دستگاه، روانه بازارهای صادراتی شود. میزان قابل توجهی از این خودروها را محصولات سایپا تشکیل می‌دهند که در بازارهای هدف به دلیل قیمت مناسب بسیار محبوب هستند. محصولاتی نظیر ساینا و تیبا در بازارهای هدف سایپا از جمله تایوان، هنگ کنگ،‌ عراق،‌ سوریه و اسپانیا ارزان‌ترین خودروهای صفر کیلومتر به شمار می‌روند.

همچنین جریان مستمر صادرات قطعات مجزا مسئله تأمین لوازم یدکی را تا حد زیادی حل کرده است. مثلا ساینا و تیبا صندوق‌دار که در بازار عراق بسیار محبوب هستند،‌ به ترتیب شش هزار و ۷۰۰ دلار و هفت هزار و ۵۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده‌اند که در بازار عراق خودروی صفر کیلومتری با چنین قیمتی وجود ندارد. پراید ۱۳۱ نیز به واسطه همین امتیاز موفق شد که آمار صادرات ۱۶۰ هزار دستگاهی به عراق را به نام خود ثبت کند و به یکی از محصولات پرطرفدار در میان رانندگان تاکسی این کشور تبدیل شود.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.