تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
کد خبر : 72431

ساعت های اتمی فوق پیشرفته جدید، تعریف جدیدی از زمان را ارائه می‌دهند!

ساعت های اتمی فوق پیشرفته جدید، تعریف جدیدی از زمان را ارائه می‌دهند!

ساعت های اتمی فوق پیشرفته جدید، تعریف جدیدی از زمان را ارائه می‌دهند!اگر فکر می‌کنید زمان مفهومی است که به هیچ وجه تغییر نمی‌کند، پیشرفته‌ترین ساعت اتمی جهان می‌تواند باور شما را تغییر دهد. این ساعت د..

ساعت های اتمی فوق پیشرفته جدید، تعریف جدیدی از زمان را ارائه می‌دهند!

اگر فکر می‌کنید زمان مفهومی است که به هیچ وجه تغییر نمی‌کند، پیشرفته‌ترین ساعت اتمی جهان می‌تواند باور شما را تغییر دهد. این ساعت در سال‌های آینده، تعریف زمان و ثانیه‌ها را تغییر خواهد داد.

ثانیه‌ها به عنوان یکی از پایه‌ای‌ترین مقادیر در زمان شناخته می‌شوند و در هفتاد سال گذشته، این واحد از زمان تغییری نداشته است. با این حال با پیشرفت علم و تکنولوژی، ساعت‌های دقیق‌تری تولید شده‌اند که یکی از آن‌ها، پیشرفته‌ترین ساعت اتمی جهان است که در سال‌های آینده، مفهوم جدیدی از ثانیه به جهان ارائه خواهد کرد.

ساعت های فوق دقیق اتمی اپتیکال، بر اساس نور، زمان و ثانیه‌ها را تعریف می‌کنند. این نوع ساعت‌ها در مقایسه با ساعت‌های سزیومی که مدت‌ها است به عنوان یک استاندارد جهانی شناخته می‌شوند، دقت به شدت بالاتری دارند. در ساعت های سزیومی، یک ثانیه بر اساس نوسان اتم‌های سزیوم که در معرض اشعه‌های مایکروویو قرار می‌گیرند محاسبه می‌شود.

ساعت های اتمی در واقع چقدر دقیق هستند؟

دانشمندان تفسیر جالبی را برای دقت ساعت های اتمی ارائه کرده‌اند. می‌توان به این نوع ساعت‌ها مانند یک خط کش دقیق که میلیمترها را هم نشان می‌دهد نگاه کرد. اگر ساعت های اتمی چنین خط کشی باشند، ساعت های سزیومی بیشتر شبیه به یک تکه چوب یک متری هستند که می‌توان استفاده از آن‌ها با دقتی پایین، تنها یک متر را اندازه گرفت. این مثال را یکی از محققان موسسه ملی استانداردها و تکنولوژی زمان و فرکانس کلورادو اعلام کرده است.

ساعت های اتمی

طبق گزارش نیویورک تایمز، دفتر بین المللی اوزان و معیارها آماده است تا در ماه ژوئن، معیارهای مورد نیاز برای تعریف جدید ثانیه که به لطف ساعت‌های فوق دقیق اتمی مشخص شده را ارائه کند.

جالب است بدانید طبق آخرین اطلاعات منتشر شده، امکان دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی، تعریف جدیدی از یک ثانیه ارائه و تایید شود. تنها مزیت پیشرفته‌ترین ساعت‌های اتمی (نوری) جهان، به تعریفی جدید از ثانیه‌ها و زمان محدود نمی‌شود. آن طور که دانشمندان می‌گویند، این ساعت‌ها می‌توانند به افزایش دانش بشر درباره ماده تاریک یا امواج گرانشی که در نظریه نسبیت انیشتین پیشبینی شده بود نیز کمک بزرگی کنند.

آیا ساعت های نوری مفهوم زمان را برای ما هم تغییر می‌دهند؟

فناوری تمدن های باستانی

ساعت های اتمی که با نام ساعت‌های نوری هم شناخته می‌شوند، بدون شک می‌توانند یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها در بحث علم زمان باشند. با این حال این ساعت‌ها مفهوم کلی ثانیه‌ها را به شکلی عجیب تغییر نمی‌دهند و احتمالا با اعلام استاندارد جدید در سال سال‌های آینده، نیازی به خرید ساعت‌های جدید نداشته باشید! در هر حال باید منتظر سال ۲۰۳۰ میلادی و جایگزینی استاندارد جدید ثانیه با ساعت های اتمی و خداحافظی با ساعت‌های سزیمی باشیم.

منبع :Live scienceمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.