تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷
کد خبر : 70251

رمز ریال ، ارز دیجیتال ملی امسال می‌آید

رمز ریال ، ارز دیجیتال ملی امسال می‌آید

رمز ریال ، ارز دیجیتال ملی امسال می‌آیدرئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد رمز ریال در سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی و منتشر خواهد شد. در ادامه با ویژگی‌های ارز دیجیتال ملی آشنا می‌شویم.
صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی..

رمز ریال ، ارز دیجیتال ملی امسال می‌آید

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد رمز ریال در سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی و منتشر خواهد شد. در ادامه با ویژگی‌های ارز دیجیتال ملی آشنا می‌شویم.

صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی با اعلام این که در حال تدوین قوانین برای ارزهای دیجیتالی هستیم عنوان کرد رمز ریال ملی از اوایل سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی خواهد شد و بانک مرکزی نیز وظیفه انتشار آن را بر عهده خواهد داشت. وی از هدف اصلی طراحی رمز ریال به تبدیل اسکناس به یک موجودیت قابل برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی اشاره کرد که به واسطه این فرایند پول دارای موجودیت هوشمند خواهد داشت.

ویژگی‌های رمز ریال

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های بانک مرکزی در خصوص ویژگی‌های رمز ریال عنوان کرد به واسطه ارز دیجیتال ملی که در داخل موبایل کاربران جای خواهد گرفت، بانک به عنوان شخص سوم و واسطه که امکان انتقال وجه را فراهم می‌سازد حذف خواهد شد و پول و اسکناسی که در اختیار فرد وجود دارد به شکل الکترونیکی انتقال پیدا خواهد کرد.

معاون فناوری‌های بانک مرکزی با اشاره به این که ارز دیجیتال ملی نسبت به اسکناس از سطح امنیت بالایی برخوردار است گفت رمز ریال به گونه‌ای طراحی شده که بتوان وجوه را به شکل دقیق ردیابی کرد تا اگر اطلاعات رمز ریال به سرقت برود یا گوشی موبایل کاربران هک شود بتوان سارقان و هکرها را ردیابی کرد.

رمز ریال

در شرایطی که بانک مرکزی قصد دارد در سال ۱۴۰۱ ارز دیجیتال ملی را به بازار عرضه کند، برخی از کارشناسان فناوری بر این باورند که دیجیتالی کردن ریال با ارزش و پشتوانه فعلی آن بی‌معنی خواهد بود؛ چرا که موضوع ارزهای دیجیتالی از سال‌ها قبل در ایران مطرح شده و مسئولان مربوطه هنوز برای این حوزه قوانینی تدوین نکردند و این حوزه کماکان در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد.

علاوه بر این برخی از کارشناسان نسبت به دیجیتالی کردن ریال نیز انتقاد کردند؛ در واقع آنها بر این باورند که ریال دیجیتالی در حال حاضر در کیف پول‌ها و کارت‌های بانکی افراد وجود دارد. از این رو ارز دیجیتال ملی قرار است چه تفاوتی را رقم بزند و برای کاربران چه سودی به همراه خواهد داشت؟

علیرضا شامخی، یک کارشناس حوزه ارزهای دیجیتالی با اشاره به این که ورود بانک مرکزی به انتشار ارزهای دیجیتالی ضروری نیست عنوان کرد این فرایند به پروژه‌های تجاری این حوزه مربوط می‌شود که شرکت‌های دانش بنیان متخصص در حوزه بلاکچین با وارد شدن به آن می‌توانند این وضعیت را سروسامان دهند و به همین دلیل ورود یک نهاد حاکمیتی به این حوزه ضروری نیست.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.