تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۶:۰۰
کد خبر : 46649

رسالت دانشگاه توسعه کار آفرینی است

رسالت دانشگاه توسعه کار آفرینی است

رسالت دانشگاه توسعه کار آفرینی است ایسنا/قم رئیس دانشگاه علمی‌کاربردی استان قم رسالت دانشگاه‌ها را تقویت آموزش‌های رسمی و فوق‌برنامه خود در جهت توسعه کارآفرینی و افزایش کمی و کیفی کارآفرینان برشمرد.
..

رسالت دانشگاه توسعه کار آفرینی است

رسالت دانشگاه توسعه کار آفرینی است

ایسنا/قم رئیس دانشگاه علمی‌کاربردی استان قم رسالت دانشگاه‌ها را تقویت آموزش‌های رسمی و فوق‌برنامه خود در جهت توسعه کارآفرینی و افزایش کمی و کیفی کارآفرینان برشمرد.

محمدحسن نادری، رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان قم، در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: برای مفهوم کارآفرینی، تعریف‌های متفاوتی ذکر شده است؛ اما بر اساس آنچه که عامه از مفهوم کارآفرینی انتظار دارند، ایجاد ارزش‌افزوده با ویژگی‌های خاصی به ویژه در توسعه اقتصادی را کارآفرینی می‌دانند، لذا اصلی‌ترین نقش دانشگاه‌ها تربیت نیروی انسانی جهت توسعه همه‌جانبه است.

وی افزود: نگاه‌های مختلفی برای توسعه در جامعه وجود دارد در یک نگاه کلی می‌توان گفت انتظار جامعه از دانشگاه‌ها در مسیر توسعه در دو سطح بررسی می‌شود؛ یک سطح این است که دانشگاه‌ها باید نیروی لازم برای توسعه جامعه را فراهم کنند و سطح دوم که سطح عمیق‌تری است اینکه دانشگاه‌ها باید انسان‌های فرهیخته را تربیت کنند که بتوانند در بخش‌های مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش ایفا کنند.

نادری دیدگاه اول را بیشتر ناظر به مسائل اقتصادی دانست که ایرادهای زیادی هم در پی دارد و خاطرنشان کرد: از جمله ایرادها این است که پرداختن بخش‌هایی از دانش مثل دانش بنیادین و علوم انسانی را کمتر ضروری می‌داند و اولویت کمتری برای آن قائل است. در این دیدگاه چون بر سرعت عمل تاکید دارد و سرعت رسیدن به توسعه خیلی مهم است، به همین جهت آنها را در اولویت کمتری قرار می دهد.

رئیس دانشگاه علمی‌کاربردی درخصوص دیدگاه دوم که نگاهی همه‌جانبه به موضوع دارد، تصریح کرد: دانشگاه‌ها در مسیر توسعه یک نقش محوری و هدایتگری دارند و این یک دیدگاه علمی است، چراکه اولویت‌بندی فعالیت‌های مورد نیاز توسعه را بر اساس اولویت‌بندی علمی ترسیم می‌کند که دانشگاه‌ها نیز در این دیدگاه نقش اساسی بازی می‌کنند، چراکه تربیت نیروی انسانی را بر عهده می‌گیرند و علاوه بر نقش هدایتگری عهده‌دار نقش اجرایی نیز هستند.

وی در نگاه اول کارآفرینی را مترادف با ایجاد شغل قلمداد کرد و گفت: در نتیجه نیازهای مقطعی جامعه هست که هدایت‌گر دانشگاه‌ها می‌شود، به عبارتی دانشگاه‌ها باید نیاز امروز جامعه را برآورده و بر اساس آن فعالیت‌های کارآفرینی خود را طرح‌ریزی کنند که البته ایرادهایی نیز بر آن وارد است، به عنوان نمونه در یک دوره دانشگاه مسئول پاسخگویی به نیاز اجتماعی متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها شدند و اکنون می‌توان مشاهده کرد که نحوه پاسخگویی به این نیاز توسط دانشگاه‌ها چه عملکردی داشته، همچنین در دوره اخیر دیده می‌شود که با توجه به نرخ قابل توجه بیکاری در دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها از دانشگاه انتظار می‌رود که مهارت‌افزایی و کارآفرینی را سرلوحه قرار دهد.

نادری با توجه به همان نگاه دیدگاه اول ادامه داد: ضرورت‌های مقطعی جامعه انتظار دارد که دانشگاه برنامه‌های ایجاد مهارت و افزایش کارآفرینان را ملاک قرار دهد و مهارت زایی که الان سرلوحه دانشگاه‌ها قرار گرفته، طبق دیدگاه اول که پاسخگویی سریع چندگانگی مختلفی وجود داشت، ممکن است نیاز به بررسی‌های چندجانبه و همه‌جانبه باشد تا لوازم توسعه و ایجاد کارآفرینی را حتی اگر زمان‌بر باشند را در همین مسیر بررسی و اجرا آن‌ها هدایت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که موضوع کارآفرینی در دانشگاه باید کدام مسیر را طی کند، اظهار کرد: اگر بخواهیم اسیر حرکت‌های شتاب‌زده نشویم باید بر اساس ماموریت هر دانشگاه عمل کنیم؛ یعنی اینکه ماموریت هر دانشگاه مشخص باشد و بر اساس آن برنامه‌های خود را برای توسعه کارآفرینی به صورت دقیق و علمی مشخص کرده و در پی آن حرکت کند. این رسالتی است که همه دانشگاه‌ها باید بدان عمل کنند.

نادری بااشاره به مهارت‌محوری دانشگاه جامع علمی‌کاربردی افزود: رسالت این مجموعه تربیت نیروی مورد نیاز حوزه های شغلی در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه است و بر همین اساس با رویکردی همه جانبه به موضوعات نگاه می‌کند، لذا توجه به ماموریت این دانشگاه انتظار اول جامعه در ایجاد شغل و توسعه کارآفرینی باید پاسخ داده‌شود.

وی تصریح کرد: ماموریت دانشگاه علمی‌کاربردی از ابتدای تاسیس کاملاً مشخص بود و ارتباط عمیق و مشخصی با حوزه‌های شغلی داشته که برهمین اساس توسعه رشته‌ها در دانشگاه علمی کاربردی در نظر گرفته‌شده؛ به این معنا که در هردو آموزش‌های رسمی و فوق‌برنامه، برنامه‌هایی برای توسعه کارآفرینی موجود است، لذا در آموزش‌های رسمی دروس مشترکی به نام درس مهارت‌های مشترک برای تمامی دانشجویان دانشگاه است که هرکس در هر رشته‌ای که تحصیل می‌کند باید آن‌ها را بگذراند.

نادری درخصوص دروس مشترک دانشجویان اظهار کرد: این دروس عمدتاً نگاه کارآفرینی و نگاه بیرونی دارند و صرفا آموزش دانشگاهی نیست و نیازهای جامعه را هم برآورد کردند، به عنوان یک مثال مشخص می‌توان به دروس مهارت‌های مشترک در مقطع کاردانی فنی‌حرفه ای اشاره کرد که درس کارآفرینی در دو واحد و یا درس اخلاق حرفه‌ای و اصول سرپرستی مهارت‌ها و قوانین کسب‌وکار پیش‌بینی شده و در مواردی می‌تواند به فرد کمک کند تا بتواند براساس آموزش‌های رسمی در دانشگاه حضور و ورود به مسائل کارآفرینی داشته‌باشد.

این استاد فرهیخته خاطرنشان کرد: ما معمولاً در رشته‌های مختلف از خبرگان این صنعت برای آموزش، طراحی و اجرا به عنوان مدرسان استفاده می‌کنیم. در واقع براساس یک سیستم کاملاً مشخص تعریف‌شده و تضمین‌شده ما خبرگان یک حوزه شغلی را به عنوان مدرس دانشگاهی در درس‌های مشخصی بکار می‌گیریم تا پیوند میان دانشگاه و آموزش های رسمی دانشگاه و نیازهای جامعه برقرار شود، لذا برای اینکه آموزش‌های دانشگاه بتواند موثر باشد انتظار داریم دانشگاه صرفاً در درون خودش تصمیم نگیرد بلکه جامعه و امروز و فردای جامعه را هم بررسی کرده‌باشد و براساس نیازهای مختلف در شئون مختلف دوره‌های خودش را تنظیم و اجرا کند.

نادری بخش دیگر آموزش دانشگاهی را آموزش‌های فوق‌برنامه برشمرد که دانشگاه تدارک‌دیده و گفت: دانشجویانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند بسیاری از آموخته‌های خود را فراموش می‌کنند اما بخشی از آن چیزی که در دانشگاه یاد گرفتند و شاید حتی در کلاس هم نبوده‌باشد را پیش خود حفظ کرده و در ذهن خود ممکن است فقط در یک فوق‌برنامه اجرا شده‌باشد، بنابراین اجرای این فوق‌برنامه‌ها علاوه بر آموزش‌های رسمی در دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان مقطعی برای رشد و آموزش کارآفرینی و ارتباط با جامعه به آن نگاه می‌شود.

وی افزود: ما مسابقات، جشنواره‌ها و رویدادهای مختلفی در دانشگاه و مراکز مختلف اجرا می‌کنیم که اینها حالت عمومی هم ممکن است داشته‌باشند و از رشته‌های مختلفی می‌توان در این رویدادها و جشنواره‌ها استفاده کرد تا فتح‌های پایدار کسب شده و شروعی برای یک حرکت متعالی برای فرد باشد تا سالها پس از زندگی شغلی خود نیز بتواند از آن استفاده کند، به عنوان نمونه ما مسابقه کسب‌وکار پ در دانشگاه علمی‌کاربردی برگزار کردیم و لازم است تعیین شود که رقبا در چه سطحی هستند، چه‌میزان توان مالی لازم است، اگر محصولی تولید می‌شود بازار آن محصول به چه صورت است و تمام ریزه کاری‌هایی که برای ایجاد یک شغل و راه‌اندازی آن نیاز است باید برآورد شود.

نادری ادامه داد: خیلی مواقع وقتی فردی شغلی را آغاز می‌کند، این شغل با مشخصات و مشخصه‌های کارآفرینی نیز همخوانی دارد؛ اما در اجرای آن موفق نمی‌شود و به این خاطر است که برآورد اولیه خوبی از آن نداشته و طرح کسب‌وکار می‌تواند تمام اجزایی که برای موفقیت در اجرای یک حرفه موجود است را قبل از اجرا برآورد می‌کند و چنین فردی در آینده موفق‌تر خواهدبود.

وی درخصوص برگزیدگان این مسابقات خاطرنشان کرد: این افراد فعالیت‌های خود را بر اساس همان چیزی که در برنامه‌های جنبی مسابقه ارائه شد و آموزش‌های لازم، فعالیت شغلی خود را آغاز کردند و یا آن را توسعه دادند، که این رشد ‌دهنده فرهنگ کارآفرینی بود. در این مسابقات فضایی فراهم شد که دانشجویان ما بتوانند ایده‌های خود را ارائه و توانمندی‌های خود را برملا کنند، لذا این رویدادها باید شروعی برای رویداد اصلی کارآفرینی در دانشگاه علمی‌کاربردی باشد.

نادری در پایان گفت: در چند سال اخیر رویدادهای استراتژی خیلی زیادی اجرا شده و ثابت کرده ایده‌های ساده مطرح شده که بعداً با راهنمایی و هدایت مدیران و مسئولان به ایده بهتری تبدیل می‌شوند، حتی برخی از این ایده‌ها به شرکت‌های دانش بنیان تبدیل شدند و این شرکت‌ها نیز فعالیت اقتصادی خود را شروع و در پارک‌های علم و فناوری استان مستقر شدند و قراردادهای تجاری منعقد کردند، چراکه این ایده‌ها با توجه به اینکه بر اساس ایده‌های نو و دانش استوار شده توانستند که فعالیت یک طراح را به فعالیت‌های کارآفرینی نزدیک کنند.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.