تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
کد خبر : 70132

راهکارهای عملیاتی برای افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان چیست؟

راهکارهای عملیاتی برای افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان چیست؟

راهکارهای عملیاتی برای افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان چیست؟ – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ “حسین صابری” قائم‌مقام پارک فناوری پردیس درباره راهکارهای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان گ..

راهکارهای عملیاتی برای افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان چیست؟ – اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ "حسین صابری" قائم‌مقام پارک فناوری پردیس درباره راهکارهای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: قانون پارک‌ها به برنامه چهارم توسعه کشور بازمی‌گردد و نخستین قانونی که برای پارک‌ها تصویب شد به سال ۱۳۸۴ باز می‌گردد. پارک فناوری پردیس نیز در سال ۱۳۸۱ کلنگ آن زمین خورده و سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداری رسید.

وی گفت: تا الان این پارک در ۴۰۰ هکتار توسعه پیدا کرده است و چندصد شرکت در آن عضو هستند یک ملجا و پناهگاهی برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در رده‌های مختلف بوده است. ۱۰ پارک کشور دانشگاهی هستند که از جمله آنها پارک دانشگاه تهران یا پارک دانشگاه شریف است. تعدادی از پارک‌ها نیز به صورت استانی هستند که از جمله آن استان خوزستان و آذربایجان‌شرقی است و در واقع همه استان‌های ما دارای پارک هستند.

قائم‌مقام پارک فناوری پردیس گفت: چند پارک نیز به صورت دستگاهی هستند مثل پارک فناوری پردیس که زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. در سال ۱۳۸۴ که پارک‌های علم و فناوری آغاز به کار کردند مفهومی به اسم شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح نبود! و در سال ۱۳۸۹ نخستین قانون شرکت‌های دانش‌بنیان تصویب شد.

صابری در رابطه با سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: برای اینکه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۶۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان فعلی به ۴۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در یک دوره ۵ سال برسد، راهکارهایی وجود دارد. امروز ۳۰۰ مرکز رشد علم و فناوری در کشور داریم که این ۳۰۰ مرکز شروع فعالیت بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان از این مراکز است.

وی ادامه داد: ما ۱۳۵۰ شهر و حدود ۳۰۰۰ دانشگاه داریم و از آنطرف فقط ۳۰۰ مرکز رشد داریم و معنای آن این است که برای اینکه در هر شهری یک مرکز رشدی داشته باشیم که اگر کسی طرح و ایده‌ای داشته باشیم ما مرکز رشدی نداریم! ما برای پرورش شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز به مراکز رشد داریم. امروز در کل کشور ۳۰۰ مرکز رشد داریم درحالی که نیاز کشور نزدیک به ۴ هزار مرکز رشد است.

قائم‌مقام پارک فناوری پردیس تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین‌ زیرساخت‌ها برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز رشد پارک‌های علم و فناوری هستند. البته مراکز رشد فعلی ما دولتی هستند که این باید خصوصی شود که آن هم از طریق شتاب‌دهنده‌های نوآوری بخشی از آن قابل انجام است.

صابری گفت:‌ پرورش شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز به زیرساخت‌های مالی دارد. ما از طریق قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری ایجاد شده است. امروز در کل کشور ۷۰ صندوق پژوهش و فناوری داریم که این صندوق‌ها غیردولتی و خصوصی هستند و متوسط سرمایه‌ این صندوق‌ها ۱۵ میلیارد تومان است که این برای اکوسیستم نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار کم است. نیاز است که تعداد صندوق‌های پژوهش و فناوری افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد:‌ نقش تامین مالی در رشد شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد و برای اینکه این اتفاق بیافتد صندوق نوآوری باید تجهیز منابع شود.

آغاز نهضت دانش‌بنیان کردن صنعت و اقتصاد ایران با تصویب طرح "جهش تولید دانش‌بنیان"امام خامنه‌ای: تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین موجب پیشرفت محسوس در همه اهداف اقتصادی خواهد بودشعار سال ۱۴۰۱ مشخص شد؛ «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.