تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
کد خبر : 54217

راهنمای خرید SSD برای پلی استیشن ۵

راهنمای خرید SSD برای پلی استیشن ۵

راهنمای خرید SSD برای پلی استیشن ۵کمپانی سونی با عرضه‌ی اولین بتای نرم‌افزاری پلی استیشن ۵ در پنجشنبه‌‌ی گذشته، قابلیت نصب M.2 SSD را به این کنسول اضافه کرد. این قابلیت به کاربران امکان استفاده از یک SSD دیگر در کنار SSD اصلی پلی استیشن ۵ را خواهد داد. با این وجود، کنسول پلی استیشن ۵ از تمام حافظه‌های SSD‌ موجود در بازار پشتیبانی نکرده و این حافظه‌ها برای نصب و ارائه‌ی عملکرد مناسب بر روی پلی استیشن ۵ باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشند.
مطالب مرتبط:مقایسه استیم دک با سوییچ، پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس
بهترین حافظه‌های SSD اکسترنال برای کامپیوتر و کنسول‌های بازی
کنسول پلی استیشن ۵ تنها از حافظه‌های PCI Gen4 با حداقل فضای ۲۵۰ گیگابایت پشتیبانی می‌کند. با این حال، شرکت سونی اعلام کرده که این حافظه‌های حتماً باید به هیت‌سینک مجهز باشند و این مورد با توجه به فضای کوچک شیار M.2 SSD کنسول، کار را کمی دشوار کرده است. کاربران می‌توانند برای ارتقای میزان حافظه‌ی پلی استیشن ۵ از حافظه‌های SSD مجهز به هیت‌سینک استفاده کرده و یا یک هیت‌سینک را به‌طور جداگانه خریداری کرده و آن را بر روی SSD نصب ..

راهنمای خرید SSD برای پلی استیشن ۵

کمپانی سونی با عرضه‌ی اولین بتای نرم‌افزاری پلی استیشن ۵ در پنجشنبه‌‌ی گذشته، قابلیت نصب M.2 SSD را به این کنسول اضافه کرد. این قابلیت به کاربران امکان استفاده از یک SSD دیگر در کنار SSD اصلی پلی استیشن ۵ را خواهد داد. با این وجود، کنسول پلی استیشن ۵ از تمام حافظه‌های SSD‌ موجود در بازار پشتیبانی نکرده و این حافظه‌ها برای نصب و ارائه‌ی عملکرد مناسب بر روی پلی استیشن ۵ باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشند.

مطالب مرتبط:

  • مقایسه استیم دک با سوییچ، پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس

  • بهترین حافظه‌های SSD اکسترنال برای کامپیوتر و کنسول‌های بازی

کنسول پلی استیشن ۵ تنها از حافظه‌های PCI Gen4 با حداقل فضای ۲۵۰ گیگابایت پشتیبانی می‌کند. با این حال، شرکت سونی اعلام کرده که این حافظه‌های حتماً باید به هیت‌سینک مجهز باشند و این مورد با توجه به فضای کوچک شیار M.2 SSD کنسول، کار را کمی دشوار کرده است. کاربران می‌توانند برای ارتقای میزان حافظه‌ی پلی استیشن ۵ از حافظه‌های SSD مجهز به هیت‌سینک استفاده کرده و یا یک هیت‌سینک را به‌طور جداگانه خریداری کرده و آن را بر روی SSD نصب کنند.

شیار M.2 SSD پلی استیشن 5

بهترین حافظه‌های SSD مجهز به هیت سینک

شرکت وسترن دیجیتال با بررسی مشخصات منتشرشده توسط سونی اعلام کرد که حافظه‌های سری WD Black SN850 این شرکت (با فضای ۵۰۰ گیگابایت، ۱ ترابایت و ۲ ترابایت) در کنسول پلی استیشن ۵ قابل استفاده خواهند بود. سرعت این حافظه‌ها بسیار بیشتر از سرعت مورد نیاز پلی استیشن ۵ است اما قیمت نسخه‌ی مجهز به هیت‌سینک آن‌ها کمی بالاتر می‌باشد. برای مثال، نسخه‌ی ۱ ترابایتی مجهز به هیت‌سینک این سری از حافظه‌ها ۲۰ دلار گران‍تر از نسخه‌ی بدون هیت‌سینک آن است. مارک سرنی، معمار ارشد پلی استیشن ۵ نیز از همین حافظه‌ی SSD استفاده کرده است.

همچنین شرکت سیگیت نیز در خبری اعلام کرد که حافظه‌های Firecuda 530 این شرکت نیز با کنسول پلی استیشن ۵ هماهنگ خواهند بود. این محصولات که در اواخر آگوست (اوایل شهریور) عرضه می‌شوند، در سه نسخه‌ی ۵۰۰ گیگابایتی (۱۶۰ دلار)، ۱ ترابایتی (۲۶۰ دلار) و ۲ ترابایتی (۵۴۰ دلار) در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت. نسخه‌های مجهز به هیت‌سینک از نوار نارنجی در کنار کانکتور استفاده می‌کنند.وسترن دیجیتال بلک SN850

بهترین حافظه‌های SSD بدون هیت سینک

بسیاری از حافظه‌های SSD موجود در بازار سرعت مناسب برای استفاده در پلی استیشن ۵ را دارند اما به هیچ‌نوع هیت‌سینکی مجهز نبوده و شما باید به‌طور دستی هیت‌سینک را بر روی آن‌ها نصب کنید. به‌گفته‌ی سونی، ارتفاع این هیت‌سینک‌‌ها نباید از ۸ میلی‌متر بیشتر باشد. از این رو هنگام خرید هیت‌سینک برای حافظه‌ی SSD به این نکته توجه داشته باشید.

یکی از بهترین حافظه‌های SSD بدون هیت‌سینک، سامسونگ ۹۸۰ پرو می‌‍باشد. هیت‌سینک‌ EK واتر بلاکس گزینه‌ی مناسبی برای این حافظه بوده و این هیت‌سینک از مشخصات مورد نیاز پلی استیشن ۵ نیز پشتیبانی می‌کند. در صورتی که قصد استفاده از فضای ۱ ترابایت را دارید، حافظه‌ی سابرنت راکت ۴ پلاس نیز گزینه‌ی مناسبی است. این حافظه در نسخه‌های ۲ و ۴ ترابایتی نیز عرضه شده است اما این نسخه‌ها دوطرفه بوده و پیداکردن هیت‌سینک مورد نیاز برای آن‌ها کار دشواری است. خوشبختانه نسخه‌ی ۱ ترابایتی این حافظه یک‌طرفه بوده و در صورت نصب هیت‌سینک بر روی آن، در کنسول پلی استیشن ۵ قابل استفاده خواهد بود.

حافظه‌ی پاتریوت وایپر گیمینگ SSD نیز یکی دیگر از گزینه‌هایی است که کنسول پلی استیشن ۵ از آن پشتیبانی می‌کند اما سرعت این حافظه پایین‌تر از مقدار مشخص‌شده توسط سونی است. با این حال این حافظه به هیت‌سینک مجهز شده و نیازی به نصب جداگانه‌ی آن ندارد.

سامسونگ 980 پرو

حافظه‌های SSD دو طرفه

حافظه‌های دوطرفه از دو تراشه در قسمت جلو و عقب PCB استفاده می‌کنند. آقای گرگ شولتز، تحلیل‌گر حافظه‌ در StorageIO در خصوص نیاز نصب دو هیت‌سینک بر روی حافظه‌های دوطرفه گفت:

به هر اندازه که پوشش حافظه ضخیم‌تر باشد، به همان اندازه نیاز به انتقال گرما به بیرون وجود خواهد داشت. این گرما باید توسط جریان هوا و یا روش‌های دیگری مانند استفاده از هیت‌سینک، فن‌های خنک‌کننده‌ی کوچک و یا نوارهای انتقال گرما به بیرون منتقل شود.

متاسفانه شیار M.2 SSD پلی استیشن ۵ فضای لازم برای انتقال گرما از طریق جریان هوا را ندارد. از این رو حافظه‌های دوطرفه در دسته‌بندی حافظه‌های بدون هیت‌سینک قرار می‌گیرند. در حالی که بسیاری از هیت‌سینک‌ها با این نوع حافظه‌ها هماهنگ هستند اما بیشتر آن‌ها ارتفاعی بیش از ۸ میلی‌متر داشته و استفاده از آن‌ها در کنسول پلی استیشن ۵ غیرممکن است. در صورتی که قصد استفاده از حافظه‌های دوطرفه در پلی استیشن ۵ را دارید، یا باید از یک هیت‌سینک در یک‌طرف SSD استفاده کنید و امیدوار باشید که SSD بیش از حد گرم نشود و یا باید از پدهای خنک‌کننده‌‌ای فوق‌‌نازکی مانند M.2 Copper heatsink Cooler استفاده کنید.

حافظه‌ی دوطرفه‌ی سابرنت راکت NVMe نیز که در سه نسخه‌ی ۵۰۰ گیگابایت، ۱ ترابایت و ۲ ترابایت عرضه شده در کنسول پلی استیشن ۵ قابل استفاده است. سرعت این SSD از آن‌چه سونی مشخص کرده کمی پایین‌تر است اما در آزمایش‌های انجام‌شده مشکل خاصی در آن مشاهده نشد. همچنین حافظه‌ی PNY XLR8 CS3040 نیز یکی دیگر از حافظه‌های دوطرفه‌‌ای است که کنسول پلی استیشن ۵ از آن پشتیبانی می‌کند.

سابرنت راکت NVMe

مشخصات دقیق حافظه‌های SSD پشتیبانی‌شده توسط پلی استیشن ۵

به گفته‌ی سونی، کنسول پلی استیشن ۵ تنها از حافظه‌های Gen4 با حداقل فضای ۲۵۰ گیگابایت پشتیبانی کرده و هیچ‌گونه حافظه‌‌ی Gen3 و یا SATA در آن قابل استفاده نخواهد بود. سونی همچنین پیشنهاد کرده که سرعت این حافظه‌ها ۵٫۵۰۰ مگابایت و یا بیشتر باشد. سونی همچنین تصاویری از مشخصات هیت‌سینک‌های مورد نیاز برای حافظه‌های SSD را در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرده است. با اعلام سونی، سایز حافظه‌های SSD دوطرفه و یا یک‌طرفه به همراه هیت‌سینک نباید بیش از ۱۱٫۲۵ میلی‌متر باشد. همچنین حداکثر ارتفاع این حافظه‌ها باید ۸ میلی‌متر باشد. این ارتفاع شامل ارتفاع هیت‌سینک و حتی پدهای خنک‌کننده نیز می‌شود.

مشخصات حافظه SSD برای PS5

جمع بندی

در حال حاضر قابلیت اضافه‌کردن حافظه‌ی SSD جانبی به کنسول پلی استیشن ۵ در مرحله‌ی بتا بوده و تنها کاربران بتای جدید به این ویژگی دسترسی دارند. همچنین سونی اعلام کرده که برخی از حافظه‌های SSD با وجود پشتیبانی از تمام مشخصات مورد نیاز پلی استیشن ۵، در این کنسول کار نخواهند کرد. از این رو بهتر است که در حال حاضر از خرید حافظه‌ی SSD برای پلی استیشن ۵ خودداری کنید.

نظر شما در مورد قابلیت افزودن SSD به پلی استیشن ۵ چیست؟ آیا از رویکرد سونی در خصوص این قابلیت راضی هستید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات رایج:

  • آیا پلی استیشن ۵ امکان اجرای بازی‌ها از روی حافظه‌های اکسترنال را دارد؟

شما تنها می‌توانید بازی‌های کنسول پلی استیشن ۴ را از روی حافظه‌های اکسترنال بر روی پلی استیشن ۵ اجرا کنید. با این وجود، امکان ذخیره‌سازی بازی‌های پلی استیشن ۵ بر روی حافظه‌های اکسترنال وجود داشته و شما می‌توانید این بازی‌ها را به کنسول خود انتقال دهید.

  • آیا خرید SSD جانبی برای پلی استیشن ۵ ضروری است؟

کنسول پلی استیشن ۵ تنها ۶۶۷٫۲ گیگابایت از حافظه‌ی خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و با توجه به حجم بالای بازی‌ها‌ی جدید، این فضا چندان زیاد محسوب نمی‌شود. از این رو، اضافه‌کردن حافظه‌ی SSD به این کنسول برای بسیاری از کاربران امری ضروری محسوب می‌شود.

اینستاگرام تکفارس

تلگرام تکفارسمنبع: The Verge

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.