تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۴:۵۸
کد خبر : 72699

خودروی برقی سامسونگ، ماشینی که فکر نمی‌کردید وجود داشته باشد

خودروی برقی سامسونگ، ماشینی که فکر نمی‌کردید وجود داشته باشد

خودروی برقی سامسونگ، ماشینی که فکر نمی‌کردید وجود داشته باشددرحالی که سال‌ها است انتظار خودروی الکتریکی شرکت بزرگ آمریکایی اپل را می‌کشیم، غول فناوری کره ای سامسونگ سال‌ها قبل خودروی برقی جالب توجهی ر..

خودروی برقی سامسونگ، ماشینی که فکر نمی‌کردید وجود داشته باشد

درحالی که سال‌ها است انتظار خودروی الکتریکی شرکت بزرگ آمریکایی اپل را می‌کشیم، غول فناوری کره ای سامسونگ سال‌ها قبل خودروی برقی جالب توجهی را روانه بازار کرده است!

سامسونگ در سراسر جهان به‌عنوان غول تولیدکننده گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، لوازم خانگی و سایر گجت‌های الکترونیک شناخته می‌شود، ولی کمتر کسی اطلاع دارد که این شرکت عظیم کره‌ای یا زیرمجموعه‌های آن همچنین کشتی، آسمان‌خراش و سلاح‌های مرگباری ساخته‌اند؛ همه‌چیز از برج خلیفه معروف دوبی گرفته تا ربات‌های مسلسل.

سامسونگ یک شرکت خوشه‌ای چندملیتی است که بخش الکترونیک آن با نام سامسونگ الکترونیکس تا پایان نوامبر ۲۰۲۱ بیش از ۳۷۰ هزار کارمند را در سراسر جهان به استخدام خود در آورده است. برای مقایسه کافی است بگوییم با توجه به گزارش مجله Fortune، شرکت بزرگ آمریکایی اپل علی‌رغم ارزش بازار ۲ تریلیون دلاری و شهرت خود به‌عنوان باارزش‌ترین شرکت جهان، تا پایان دسامبر ۲۰۲۱ مجموعاً ۱۵۴ هزار کارمند داشته است.

خودروی برقی سامسونگ

جالب است بدانید درحالی که اپل سال‌ها است دنیا را منتظر خودروی برقی خود گذاشته، سامسونگ مدت‌ها قبل در این زمینه از رقیب آمریکایی خود پیشی گرفته است. خودروی برقی سامسونگ که رنو سامسونگ فلوئنس .SM3 Z.E نام دارد، از سال ۲۰۱۳ در کره جنوبی به فروش می‌رسد و تا سال ۲۰۱۶ به محبوب‌ترین خودروی الکتریکی این کشور تبدیل شده بود.

ریشه‌های فرانسوی خودروی برقی سامسونگ

خودروی برقی سامسونگ

سامسونگ برای ساخت SM3 Z.E از خودروساز فرانسوی رنو-نیسان کمک گرفت. این خودرو که اولین بار در نمایشگاه خودرو سئول ۲۰۱۱ رونمایی شد، نسخه مخصوص سامسونگ از خودروی الکتریکی رنو فلوئنس .Z.E محسوب می‌شود. فلوئنس .Z.E که بر پایه سدان بنزینی فلوئنس توسعه پیدا کرده بود، در نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۲۰۰۹ به نمایش گذاشته شده بود و در آن زمان به‌عنوان اولین خودروی الکتریکی مدرن با فناوری تعویض باتری شهرت پیدا کرد. همچنین مقرون به صرفه‌ترین خودروی الکتریکی بریتانیا در سال ۲۰۱۲ نام گرفت.

با این حال، به گفته سایت Green Car Reports، رنو در فوریه ۲۰۱۴ فروش فلوئنس .Z.E را متوقف کرد تا جا را برای خودروی برقی جدید خود یعنی E-Tech باز کند. رنو که از سال ۲۰۰۰ هشتاد درصد از سهام سامسونگ موتورز را در اختیار داشت، با سامسونگ شرکت رنو سامسونگ موتورز (RSM) را تاسیس کرد تا نسخه‌ای محلی از فلوئنس .Z.E با نام .RSM SM3 Z.E را در بوسان کره جنوبی تولید کند.

خودروی برقی سامسونگ

خودروی برقی سامسونگ تا سال ۲۰۱۶ به حدی در کره جنوبی خواهان داشت که از هر سه خودروی تمام الکتریکی در این کشور، یکی .SM3 Z.E بود. این خودرو تنها سدان تمام الکتریکی سایز متوسط کره جنوبی به حساب می‌آمد و از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ به راحتی ۱,۷۶۷ دستگاه از آن به فروش رسید. خودروی برقی سامسونگ به‌عنوان خودروی رسمی دولت کره جنوبی انتخاب شد و همچنین به تاکسی منتخب سئول، پایتخت این کشور تبدیل شد.

مشخصات فنی

خودروی برقی سامسونگ از یک باتری پک لیتیوم یونی ۲۳ کیلووات ساعتی و یک موتور الکتریکی ۹۵ اسب بخاری بهره می‌بُرد که چرخ‌های جلو را به حرکت در می‌آورد. این سدان توانایی تولید گشتاور ۲۲۶ نیوتون متر را داشت و حداکثر سرعت آن به ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. البته به‌خاطر باتری پک ناچیز خود، شعاع حرکتی ۱۸۲ کیلومتری را ارائه می‌داد؛ اگرچه در کشور کوچکی مثل کره جنوبی، شعاع حرکتی مسئله آنچنان بزرگی نیست.

خودروی برقی سامسونگ

سدان سامسونگ .SM3 Z.E در سال ۲۰۱۸ یک باتری پک جدید ۳۶ کیلووات ساعتی دریافت کرد که شعاع حرکتی آن را تا ۲۱۳ کیلومتر افزایش داد. با توجه به سایت رسمی رنو، بررسی‌های سازمان ایمنی حمل و نقل کره در سال ۲۰۱۶ نشان داد که شهروندان این کشور به‌طور میانگین روزانه ۴۰ کیلومتر طی می‌کنند. با در نظر گرفتن این رقم، مالکان خودروی برقی سامسونگ می‌توانستند با یک بار شارژ ۵ روز از خودروی خود استفاده کنند.

همچنین بخوانید:سامسونگ با کنار زدن اپل، دوباره پادشاه بازار موبایل شد

رنو سامسونگ فلوئنس .SM3 Z.E با قیمت پایه حدود ۳۷ میلیون وون کره جنوبی (معادل ۲۹,۱۰۰ دلار آمریکا) بدون احتساب یارانه ۹,۴۳۴ دلاری دولت، یک سدان الکتریکی مقرون به صرفه به معنای واقعی به شمار می‌رفت. با وجود این، موج خودروهای الکتریکی مجهزتر با شعاع حرکتی بیشتر از شرکت‌هایی نظیر تسلا، شورلت، هیوندای و کیا باعث شد کم‌کم خودروی برقی سامسونگ از مرکز توجهات کنار برود و نهایتاً در اوایل سال ۲۰۲۰ فروش آن متوقف شود.

منبع :SlashGearمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.