تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۵:۴۵
کد خبر : 66157

خودروهای ایرانی دیگر در عراق هم بازار ندارند

خودروهای ایرانی دیگر در عراق هم بازار ندارند

خودروهای ایرانی دیگر در عراق هم بازار ندارند شرایط خودروهای ایرانی در بازارهای صادراتی چندان مساعد نیست و به نظر می‌رسد خودروسازان داخلی در حال از دست دادن بازار خودرو عراق هستند.
در شرایط..

خودروهای ایرانی دیگر در عراق هم بازار ندارند

شرایط خودروهای ایرانی در بازارهای صادراتی چندان مساعد نیست و به نظر می‌رسد خودروسازان داخلی در حال از دست دادن بازار خودرو عراق هستند.

در شرایطی که متقاضیان خودرو در داخل کشور از کیفیت خودروهای ایرانی بسیار ناراضی هستند،‌ این محصولات در بازار کشورهای دیگر نیز شرایط چندان خوبی ندارند و احتمالا دیگر از بازار کشورهای خارجی پذیرای آن‌ها نخواهند بود. یکی از بازارهایی که محصولات ایرانی هم‌اکنون به آن ورود پیدا می‌کنند، بازار عراق است که به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق این بازار نیز در حال از دست رفتن است.

آل اسحاق در خصوص این موضوع عنوان کرد مشتریان در بازار عراق و همچنین سایر کشورها برای خرید کالاهای بادوام مسائلی نظیر کیفیت، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش را مورد توجه قرار می‌دهند و در صورتی که خودروسازان ایرانی در این سطوح نتوانند نظر مشتریان را جلب کنند، تحمل مشتریان خارجی نیز تمام خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، باید خودروسازان ایرانی در کیفیت و همچنین قیمت محصولات خود تجدید نظر کنند؛ زیرا با ادامه یافتن این روند بازار عراق نیز همانند سایر بازارها از دست خواهد رفت.

این در شرایطی است که خودروسازان ایرانی مدت‌هاست در زمینه صادرات ناموفق هستند و بیشتر خودروهای آن‌ها در بازار کشور و آن هم همراه با نارضایتی متقاضیان خرید و فروش می‌شود. مطابق با آخرین آمار اعلامی مربوط به صادرات، دو خودروساز بزرگ کشور طی ۹ ماه امسال مجموعا ۴ هزار و ۵۴۴ دستگاه خودرو در قالب قطعات و محصول کامل صادر کرده‌اند. این تعداد صادرات، درآمد ۵۲۹ میلیارد تومانی را به همراه داشته است. این در صورتی است که جمع صادرات خودروهای کامل در ۹ ماه امسال ۳۹۹ دستگاه بوده است. طی این سال‌ها بیشترین صادرات به بازار عراق صورت گرفته،‌ اما تعداد خودروهای صادراتی به این کشور نیز اخیرا نزولی شده است.

صادرات خودروهای ایرانی به چه دلیلی از رونق افتاده است؟

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق،‌ عمده دلیل کم‌رنگ شدن صادرات خودروهای ایرانی مواردی نظیر کیفیت پایین، قیمت غیر رقابتی و خدمات پس از فروش نامناسب بوده است. تا چند سال قبل که بازار خودرو عراق تنوع بالایی نداشت، خودروسازان ایرانی محصولات خود را بدون هیچ دغدغه‌ای روانه بازار این کشور می‌کردند؛ هرچند برخی اوقات مسائل سیاسی این روند را با مشکل مواجه می‌کرد.

طی این سال‌ها محصولات باکیفیت‌تر و با قیمت مناسب‌تری به بازار کشور عراق راه پیدا کرده‌اند و بسیاری از متقاضیان خودرو در این کشور نسبت به خودروهای ایرانی بی میل شده‌اند. این مسئله باعث شده که صادرات خودروهای ایرانی به بازار عراق کم‌رنگ‌تر از گذشته شود و شرایط به گونه‌ای پیش برود که این بازار در معرض از دست رفتن باشد. تا پیش از این خودروسازان ایرانی محصولات خود را به بازار کشورهایی نظیر آذربایجان و روسیه نیز صادر می‌کردند، اما مسائلی کیفی و قیمتی و همچنین ضعف آن‌ها در رقابت، باعث شد که این بازارها از دست بروند. اکنون بازار عراق نیز به چنین موضوعی نزدیک شده است.

با توجه به این مسائل مشخص می‌شود که خودروسازان ایرانی تاکنون در جلب رضایت مشتریان داخلی و خارجی ناموفق بوده‌اند و لازم است که به منظور حل این مشکل فکر اساسی بکنند.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.