تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۵:۴۳
کد خبر : 61114

خودروسازان با اصرار بر آزادسازی قیمت خودرو به دنبال چه هستند؟

خودروسازان با اصرار بر آزادسازی قیمت خودرو به دنبال چه هستند؟

خودروسازان با اصرار بر آزادسازی قیمت خودرو به دنبال چه هستند؟به نظر می‌رسد که مجلس در تلاش برای آزادسازی قیمت خودرو است. اما خودروسازان با اصرار بر آزاد کردن قیمت خودروهای داخلی به دنبال چه چیزی هستند..

آزادسازی قیمت خودروخودروسازان با اصرار بر آزادسازی قیمت خودرو به دنبال چه هستند؟

به نظر می‌رسد که مجلس در تلاش برای آزادسازی قیمت خودرو است. اما خودروسازان با اصرار بر آزاد کردن قیمت خودروهای داخلی به دنبال چه چیزی هستند؟

با توجه به تازه‌ترین طرح‌های نمایندگان مجلس مشخص می‌شود که ظاهرا مجلسی‌ها به دنبال رفع ممنوعیت واردات خودرو به کشور در کنار آزادسازی قیمت خودرو هستند تا بدین واسطه روند کنونی تولید خودرو که سالانه ضررهای میلیاردی را برای خودروسازان به همراه دارد متوقف شود.

طی سالیان اخیر دولت ایران همواره از ورود خودرو به کشور با هدف توسعه صنعت خودرو و کمک به تولیدات داخلی جلوگیری کرد. این در صورتی است که شرکت‌های خودروسازی موافق ورود خودرو به کشور هستند،‌ اما به این شرط که دیگر قیمت‌ها به روش دستوری تعیین نشود و خودروساز بتواند محصول خود را با قیمت منصفانه بفروشد. یکی دیگر از مسائلی که باعث شده دولت تاکنون ورود خودرو به کشور و همچنین قیمت خودرو را آزاد نکند ترس از بی‌کار شدن تعداد چشم‌گیری از افراد شاغل در صنعت خودرو است.

مردم بیشترین سود را از آزادسازی قیمت خودرو خواهند برد

با توجه به ضررهای میلیاردی شرکت‌های خودروسازی که سال به سال نیز افزایش پیدا می‌کند،‌ وقت آن رسیده تا دولت بدون هیچ ترس و دلهره‌ای روند فعلی تولید خودرو را متوقف کند. این مسئله که دولت می‌ترسد با آزادسازی قیمت و واردات خودرو، تعدادی از شاغلان صنعت خودرو کار خود را از دست بدهند کاملا منطقی است، اما با ادامه یافتن روند کنونی ممکن است که در آینده نه چندان دور بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی کشور یعنی سایپا و ایران خودرو ورشکست شوند و دولت نیز نتواند از آن‌ها حمایت مالی بکند. اکنون لازم است که ورود خودرو به کشور و قیمت خودرو آزاد شود تا شاهد ایجاد رقابت مناسب در بازار خودرو و همچنین رشد روزافزون صنعت خودرو کشور باشیم. پیشرفتی که تنها به تغییر رنگ، قالپاق و.. محدود نشده و در واقع ورود مدرن‌ترین تکنولوژی‌ها و همچنین جدیدترین پلتفرم‌ها را به همراه داشته باشد. در صورتی که این اتفاق بیفتد قطعا بیشترین سود را مردمی خواهند برد که هم اکنون مجبور هستند برای خرید اتومبیل‌های قدیمی و منسوخ شده هزینه‌های چشم‌گیری را بپردازند.

مهم‌ترین دغدغه‌ای که در این بین وجود دارد بحث اشتغال است؛ اما لازم است بگوییم پس از توافق ایران و آمریکا بر سر برجام در سال ۹۵ و ۹۶ و ورود جدیدترین خودروهای دنیا به کشور، صنعت خودرو ایران تحول عظیمی را تجربه کرد و در بازار رقابت مناسب ایجاد شد. در این شرایط شرکت‌های جدید تأسیس شدند و در کنار آن افراد زیادی نیز در این شرکت‌ها مشغول به کار شدند تا شرکت به واسطه آن‌ها پیشرفت کند. البته که نیروی مازاد در هر خودروسازی یکی از مشکلات اصلی در قیمت‌های بالای تمام شده برای هر دستگاه تولید شده است، اما می‌توان با حذف دولت از صنعت خودرو و سپردن سکان هدایت این صنعت به بخش خصوصی، از نیروها به شکل مناسب‌تری استفاده کرد.

اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا واردات خودرو آزاد خواهد شد و همچنین روش تعیین قیمت خودروها نیز که هیچ یک از طرفین از آن راضی نیستند تغییر خواهد کرد یا همچنان با همین فرمان صنعت خودرو به کار خود ادامه خواهد داد.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.