تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۴:۳۰
کد خبر : 51599

تاریخچه کنسول های ایکس باکس؛ زادگاه آیندگان

تاریخچه کنسول های ایکس باکس؛ زادگاه آیندگان

تاریخچه کنسول های ایکس باکس؛ زادگاه آیندگان ایکس باکس اورجینال در اواخر سال ۲۰۰۱ میلادی، نزدیک به ۱۹ سال پیش عرضه شد. از آن زمان تاکنون موارد بسیار زیادی در این برند تغییر کرده است؛ از عرضه بازی‌های انحصاری بیشتر تا ارائه قدرتی قابل توجه و حتی توجه بیشتر به مشتریان در سراسر جهان. مدتی پیش این شرکت باری دیگر با معرفی ایکس باکس سری ایکس، اهداف جدید و پروژه‌های بزرگی را در پیش گرفت.
اما چرا پیش از این که ما مسیر زندگی حال خود را ادامه دهیم، چرا نگاهی به نقطه آغاز همه ماجرا نداشته باشیم؟ ایکس باکس قصه درازی دارد؛ این برند از یک پروژه ساده شروع و تبدیل به یکی از نمادهای برجسته صنعت بازی‌های ویدیویی شد. بررسی گذشته این برند می‌تواند انتظارات ما از حرکات آینده آن را باری دیگر مرتب کند و ذهنیت مناسبی را شکل دهد.
سال‌های اولیه
این موضوع که مایکروسافت باید کنسول بازی خود را توسعه دهد، پس از آن پیگیری شد که کوین باچوس، سیموس بلکلی، اوتو برکس و تد هیس، با موفقیت این ایده را به بیل گیتس ارائه دادند. در ابتدا، این دستگاه به عنوان دایرکت ایکس باکس (DirectX Box) شناخته می‌شد. مایکروسافت در نظر داش..

تاریخچه کنسول های ایکس باکس؛ زادگاه آیندگان

ایکس باکس اورجینال در اواخر سال ۲۰۰۱ میلادی، نزدیک به ۱۹ سال پیش عرضه شد. از آن زمان تاکنون موارد بسیار زیادی در این برند تغییر کرده است؛ از عرضه بازی‌های انحصاری بیشتر تا ارائه قدرتی قابل توجه و حتی توجه بیشتر به مشتریان در سراسر جهان. مدتی پیش این شرکت باری دیگر با معرفی ایکس باکس سری ایکس، اهداف جدید و پروژه‌های بزرگی را در پیش گرفت.

اما چرا پیش از این که ما مسیر زندگی حال خود را ادامه دهیم، چرا نگاهی به نقطه آغاز همه ماجرا نداشته باشیم؟ ایکس باکس قصه درازی دارد؛ این برند از یک پروژه ساده شروع و تبدیل به یکی از نمادهای برجسته صنعت بازی‌های ویدیویی شد. بررسی گذشته این برند می‌تواند انتظارات ما از حرکات آینده آن را باری دیگر مرتب کند و ذهنیت مناسبی را شکل دهد.

سال‌های اولیه

تاریخچه ایکس باکس مایکروسافت

این موضوع که مایکروسافت باید کنسول بازی خود را توسعه دهد، پس از آن پیگیری شد که کوین باچوس، سیموس بلکلی، اوتو برکس و تد هیس، با موفقیت این ایده را به بیل گیتس ارائه دادند. در ابتدا، این دستگاه به عنوان دایرکت ایکس باکس (DirectX Box) شناخته می‌شد. مایکروسافت در نظر داشت که این محصول اولین سیستم مخصوص بازی مشابه یک رایانه شخصی باشد که همزمان انعطاف و قدرت را به بازار کنسول تزرق کند.

این کنسول مبتنی بر سیستم عامل ویندوز ۲۰۰۰ بود. این موضوع، باعث می‌شد که توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری که پیش‌تر روی رایانه‌های شخصی متداول کار کرده بودند، به آسانی با معماری آن آشنا شوند و از قابلیت‌های پردازنده قدرتمند این دستگاه که در آن زمان دو برابر پلی استیشن ۲، به عنوان محبوب‌ترین کنسول بازار بود، استفاده کنند.

برخلاف باور تیم بازاریابی وقت مایکروسافت که «ایکس باکس» را نام مناسبی نمی‌دانست، این عنوان دقیقاً به همان چیزی تبدیل شد که می‌تواند یک محصول را به اوج موفقیت برساند یا حداقل در آن نقش داشته باشد: نامی به یاد ماندنی.

دقیقاً ۲ سال بعد، مایکروسافت آماده رونمایی عمومی از کنسول خود بود. بیل گیتس نهایتاً این وظیفه را در کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی سال ۲۰۰۰ به عهده گرفت. در این رویداد از مشخصات قابل توجه و پتانسیل کامل جهت انجام بازی‌های آنلاین و تجربه محتوای قابل دانلود از جمله بازی‌ها و رسانه روی حافظه داخلی رونمایی شد. گیتس به عنوان مدیر عامل مایکروسافت، در جلب توجه جهان، موفق عمل کرد. با این وجود، بسیاری از کاربران هنوز نمی‌توانستند چیزی را که دیده بودند، درک کنند. ایکس باکس اورجینال در وهله اول یک رایانه شخصی با ظاهری متفاوت بود.

مایکروسافت تنها چند ماه بعد با شرکت در رویداد E3 کنسول و بودجه عظیم خود را باری دیگر به معرض نمایش گذاشت. این‌جا دقیقاً همان زمانی بود که برای اولین بار ایکس باکس به استودیو بانجی، سازنده بازی شوتر سوم شخص Halo: Combat Evolved متصل شد. مدت کوتاهی پس از خرید ۳۰ میلیون دلاری بانجی، این موضوع تبدیل به تیتر یک اخبار صنعت بازی‌های ویدیویی شد. اما در حقیقت تصمیم بانجی مبنی بر تبدیل Halo به یک بازی شوتر اول شخص بود که قاعده را تغییر داد و تاریخ‌سازی کرد.

نزدیک به یک سال بعد، بیل گیتس به کمک دواین جانسون (ملقب به راک) ظاهر نهایی کنسول خود را در نمایشگاه CES 2001 در لاس وگاس ایالات متحده آمریکا رونمایی کرد و تاریخ عرضه رسمی آن هم اعلام شد.

روز بزرگ فرا می‌رسد

تاریخچه ایکس باکس مایکروسافت

در تارخ ۱۴ نوامبر یکی از شعبه‌های فروشگاه Toys R Us میزبان بیل گیتس، هواداران و زمان عرضه کنسول ایکس باکس اورجینال و همچنین ورود رسمی مایکروسافت به این بازار بود. نگرانی‌های موجود درباره ظاهر و عملکرد کنسول همراه با قیمت ۲۹۹ دلاری آن، طی سه هفته آینده که حدود ۱ میلیون واحد از ایکس باکس اورجینال به فروش رسید، به سرعت محو شد.

یکی از دلایل اصلی موفقیت این کنسول، بازی پرچم‌دار آن، Halo از جمله عناوین انحصاری تیم سبز بود که ژانر شوتر اول شخص را متحول کرد و استانداردهای جدیدی را نسبت به چندین سال گذشته بنیان گذاشت. فروش Halo که طی مدت چند ماه به بیش از ۱ میلیون نسخه رسید، تمام رکوردهای قبلی را جابه‌جا کرد. شاید با معیارهای امروز، دست‌یابی به چنین فروشی چندان شگفت‌انگیز نباشد اما تا آن زمان، چنین چیزی شنیده نمی‌شد.

شرایط سخت همیشه وجود دارد

تاریخچه ایکس باکس مایکروسافت

ایکس باکس اورجینال در تاریخ ۲۲ فوریه ۲۰۰۲ در ژاپن و در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۰۲ در اروپا عرضه شد ولی نتوانست موفقیت‌های پیشین خود در آمریکای شمالی را تکرار کند. در ژاپن در هفته نخست عرضه، تنها حدود ۱۲۳۰۰۰ واحد از ایکس باکس اورجینال به فروش رسید. این موضوع ترس مایکروسافت مبنی بر شرایط دشوار رقابت در بازارهای خارجی را تایید کرد و نشان داد که مراحل سختی پیش روی این برند است.

در حالی که به نظر می‌رسید این کنسول فروش خوبی را در آمریکای شمالی تجربه می‌کند، انتظارات مایکروسافت برآورده نمی‌شد. هزینه بالای ساخت این کنسول در ادامه نه تنها مایکروسافت را از ادامه کار منصرف نکرد، بلکه منجر به حرکت بزرگ بعدی این شرکت شد.

در تاریخ ۱۸ آوریل ۲۰۰۲،‌ مایکروسافت قیمت کنسول نسل ششمی خود را از ۲۹۹ دلار به ۱۹۹ دلار کاهش داد. اگرچه این کاهش قیمت شانس درآمدزایی از فروش سخت‌افزار ایکس باکس اورجینال را کاملاً نابود کرد اما استراتژی مایکروسافت برای قرارگیری کنسول‌های بیشتر در هر خانه جواب داد. همچنین این فرایند به پشت سر گذاشتن فروش کنسول تازه‌نفس گیم‌کیوب نینتندو کمک کرد و قدم‌های مایکروسافت در جنگ کنسولی پیش‌رو را باثبات‌تر کرد.

به سوی آنلاین!

بدون شک یکی از مهم‌ترین رویداد‌های تاثیرگذار در تکامل برند ایکس باکس و رشد جایگاه آن در صنعت بازی‌های ویدیویی، در زمان شروع به کار ایکس باکس لایو رخ داد. شبکه بازی آنلاین این شرکت که مدت‌ها به عنوان یک شایعه بین کاربران دست به دست می‌شد، فاز بتای خود را در نوامبر ۲۰۰۲ میلادی پشت سر گذاشت و سرانجام به صورت «ایکس باکس لایو استارتر کیت» (Xbox Live Starter Kit) در اختیار عموم قرار گرفت.

این آداپتور تجربه بازی‌های چند نفره را که در آن زمان برای کنسول‌ها کاملاً جدید بود، در دسترس بازیکنان قرار داد؛ در حقیقت این قابلیت به بازیکنان اجازه داد که از این فناوری تازه جهت رقابت با رقبایی از سراسر جهان در یک محیط همگانی لذت ببرند. افزون بر قابلیت ارتباط با دوستان و غربیه‌ها، شبکه ایکس باکس لایو امکان دانلود محتوای جدید را محقق ساخت و بازی‌های چند نفره را به سطح کاملاً تازه‌ای رساند. با حدود ۱۵۰۰۰۰ مشترک در هفته اول، ایکس باکس لایو یکی از بی‌بدیل‌ترین موفقیت‌های وقت بود؛ موفقیتی که اعداد و آمار نشان می‌دادند به زودی فراموش نخواهد شد و شبکه آنلاین مایکروسافت در سال‌های بعد نیز رشد غیرقابل تصوری خواهد داشت.

یک پایان زود هنگام

تاریخچه ایکس باکس مایکروسافت

در حالی که کاربران ایکس باکس به لطف شبکه ایکس باکس لایو در حال افزایش بودند، فروش و آمار بعدی مایکروسافت از صنعت بازی‌های ویدیویی چندان درخشان نبود. در فوریه سال ۲۰۰۳، این غول آمریکایی برنامه‌ریزی برای نسل بعدی کنسول ایکس باکس با نام رمز «زنون» (Xenon) را آغاز کرد.

الکترونیک آرتز به عنوان یک ناشر و توسعه‌دهنده محبوب در همان زمان در جایگاه مخالفت با مدل اشتراکی ایکس باکس لایو، عرضه سری بازی‌های فوتبال آمریکایی Madden برای این کنسول را متوقف کرد؛ چرا؟ این توسعه‌دهنده تنها یک سال بعد یک قرارداد کامل را با مایکروسافت تنظیم کرد. در ادامه مایکروسافت با فروش هر دستگاه، به ضرر مالی ادامه می‌داد و در سال ۲۰۰۴ فناوری آن که زمانی یکی از بزرگ‌ترین نقاط مثبت برای فروش بود، تبدیل به یک محدودیت و نقطه ضعف شد. این شرکت با معرفی ایکس باکس لایو آرکید در نوامبر ۲۰۰۴ میلادی به عرضه ویژگی‌های بیشتر ادامه داد.

هنوز تمام نشده است؛ یک بازگشت اساسی

برخلاف شایعات بسیار درباره مرگ ایکس باکس، عرضه Halo 2 و فروش ۲.۵ میلیون واحد از آن تنها طی ۲۴ ساعت نخست نشان داد که مایکروسافت هنوز هم به کنسول خود امیدوار است و شایعات چندان دقیق نیستند. فروش ۱۲۵ میلیون دلاری این اثر، ان را تبدیل به موفق‌ترین عرضه یک محصول سرگرمی در میان تمام رسانه‌ها از جمله بازی، فیلم یا حتی موسیقی کرد. موفقیت همه‌جانبه Halo 2 دقیقاً در تضاد با تعداد و هزینه ساخت ایکس باکس بود.

عصر جدید با یک ایکس باکس جدید

تاریخچه ایکس باکس مایکروسافت

مایکروسافت در ۱۲ می ۲۰۰۵ کنسول نسل بعدی خود به نام ایکس باکس ۳۶۰ را معرفی کرد. با برنامه‌ریزی برای عرضه این کنسول در نوامبر، مایکروسافت مشخصاً امید زیادی به عرضه زود هنگام محصول خود داشت؛ ایکس باکس ۳۶۰ نزدیک به یک سال زودتر از پل استیشن ۳ و نینتندو وی روانه بازار شد. این موضوع ایکس باکس ۳۶۰ را در موقعیت مناسبی برای تصاحب بازار قرار داد.

در ادامه همان سال، فروش ایکس باکس اورجینال متوقف شد؛ طبق اعلام ردموندی‌ها، این کنسول در مجموع ۲۴ میلیون واحد به فروش رفته است. اگرچه این تعداد واحد بیشتر از آن بود که ورود مایکروسافت به این بازار را نقد و شکست خورده تلقی کرد، اما در مقایسه با انتظار فروش ۵۰ میلیونی از سوی همین شرکت، انتظارات برآورده نشده بودند. این آمار حتی نزدیک به فروش ۱۵۳ میلیون واحدی پلی استیشن ۲ نیز نبود اما لازم به ذکر است که ایکس باکس اورجینال از حیث فروش، دو کنسول نینتندو گیم‌کیوب و سگا دریم‌کست با تعداد واحدهای به فروش رفته ۲۱ میلیون و ۱۰ میلیون را پشت سر گذاشت.

آخرین بازی عرضه شده برای ایکس باکس اورجینال، Madden 09 در ماه آگوست ۲۰۰۸ بود. نهایتاً با قطع دسترسی کاربران این کنسول به ایکس باکس لایو در ۱۴ آوریل ۲۰۱۰، پشتیبانی از ایکس باکس اورجینال، اولین کنسول مایکروسافت به پایان رسید.

تلفیقی از فروش و مشکلات

تاریخچه ایکس باکس مایکروسافت

ایکس باکس ۳۶۰ در تاریخ ۲۲ نوامبر ۲۰۰۵ عرضه شد و موجودی آن تقریباً در تمام مناطق به جز ژاپن به سرعت به اتمام رسید. تا پایان سال ۲۰۰۵ این کنسول با فروش ۱.۵ میلیون واحدی، تبدیل به سردمدار جدید کنسول‌های بازی‌های ویدیویی شد. عجله بسیار در عرضه کنسول و افزایش تعداد کاربران سرانجام ضربه خود را وارد کرد و این دستگاه با چندین مشکل اساسی مواجه شد.

مدت کوتاهی پس از عرضه رسمی، مشکل حلقه قرمز مرگ، ایکس باکس ۳۶۰های بسیاری را هدف گرفت و این موضوع به سرعت میان کاربران و طرفداران این کنسول دست به دست شد. در حقیقت در بین تمام مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، یکی از آن‌ها به قدری شدت می‌گرفت که سرانجام عملکرد کنسول را دچار اختلال کامل کرده و چراغ دکمه پاور را به رنگ قرمز تبدیل می‌کرد. این مشکلات بی‌شمار مایکروسافت را وادار کرد که شرایط و مدت ضمانت را افزایش دهد، دستگاه‌های بسیاری را جمع‌آوری، تعمیر و سپس به صاحبانشان بازگرداند. عجیب‌تر از این مشکلات، فروش حیرت‌انگیز کنسول پس از رفع آن‌هاست. تا ماه ژانویه ۲۰۱۰ میلادی حدود ۳۹ میلیون واحد ایکس باکس ۳۶۰ به فروش رسید و این آمار به همین ترتیب ادامه پیدا کرد.

ظاهر و وسیله‌ای جدید

تاریخچه ایکس باکس مایکروسافت

ژوئن ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ تبدیل به یکی از مهم‌ترین ماه‌های کنسول ایکس باکس ۳۶۰ شد. در سال نخست، دستگاه ردیابی حرکت و کنترل صدای کینکت، در مراسم E3 رونمایی شد. البته این محصول ابتدا با چنین اسمی شناخته نمی‌شود؛ مایکروسافت معمولاً برای نام‌گذاری پروژه‌های در دست توسعه خود از عنوان شهرها استفاده می‌کند. در نتیجه «ناتال»، یک شهر در کشور برزیل به افتخار مدیر توسعه این محصول، الکس کیپ‌من پیش از عرضه روی کینکت نهاده شد. انتظار می‌رفت که این محصول تجربه کاربران حین تجربه بازی‌ها و رسانه‌های دیگر روی ایکس باکس ۳۶۰ را متحول کرده و یک انقلاب جدید را منجر شود. کینکت در نوامبر همان سال روی قفسه فروشگاه‌ها و در اختیار کاربران قرار گرفت.

در سال بعد مایکروسافت اعلام کرد که یک مدل جدید از ایکس باکس ۳۶۰ با بدنه باریک‌تر، مشخصات داخلی بهبود یافته، درگاه‌های USB بیشتر و همچنین، وای‌فای داخلی عرضه خواهد کرد. چند روز بعد در تاریخ ۱۸ ژوئن، ایکس باکس ۳۶۰ اس (Xbox 360 S) دقیقاً طبق اعلام قبلی عرضه شد.

هر چیز جدیدی، دوباره قدیمی می‌شود

تاریخچه ایکس باکس مایکروسافت

با توجه به چرخه عمر چهار ساله ایکس باکس اورجینال و عرضه ایکس باکس ۳۶۰، آشکاراً با گذشت ۶ سال از عرضه آخرین کنسول، شایعه‌ها در سال ۲۰۱۱ روز به روز بیش از پیش به توسعه کنسول نسل بعدی مایکروسافت و تلاش‌های شبانه‌روزی مهندسان آن اشاره می‌کردند.

اولین اطلاعات ابتدا از سوی چندین طراح و مهندس روی شبکه اجتماعی لینکدین منتشر شد که به توسعه یک پروژه مرموز در مایکروسافت اشاره می‌کردند. همه این موارد اینترنت را تا پیش از معرفی رسمی کنسول بعدی خانواده ایکس باکس غرق در شایعه ساخت و حتی یک نام کد نیز برای آن ساخته شده بود: ایکس باکس ۷۲۰.

حتی با وجود این شایعات، فروش ایکس باکس ۳۶۰ به خوبی ادامه یافت و جایگاه مایکروسافت در صنعت بازی‌های ویدیویی را از هر زمان دیگری محکم‌تر کرد. تا ماه سپتامبر ۲۰۱۲، حدود ۷۰ میلیون واحد از این کنسول نسل هفتمی به فروش رسیده بود و این مقدار به طرز شگفت‌انگیزی تا ماه دسامبر به ۷۵ میلیون واحد رسید. اگرچه کنسول وی نینتندو با ۱۰۰ میلیون واحد فروش تا آن تاریخ، سلطان بلامنازع از حیث فروش کنسول‌های نسل هفتم به شمار می‌رفت، اما ایکس باکس ۳۶۰ با ۵ میلیون فروش بیشتر، پلی استیشن ۳ را پشت سر گذاشته بود. دقیقاً در ماه بعد، مایکروسافت سرویس‌های ایکس باکس موزیک و ویدیو را هم معرفی کرد که خدماتی مشابه سرویس‌های اپل را روی تمام دستگاه‌های مجهز به ویندوز ارائه می‌کردند.

شروع دوباره

مایکروسافت سرانجام باری دیگر در می ۲۰۱۳ دست به کار شد و ایکس باکس وان را معرفی کرد که در جلب توجه و رضایت کاربران ناموفق بود. دان متریک، رئیس وقت برند ایکس باکس، کنسول نسل هشتمی مایکروسافت را در کنار مدل به‌روز شده کینکت و پشتیبانی از ویژگی‌های تلویزیون‌های خانگی (شبکه‌های کابلی و …) به جهانیان نمایش داد.

روی کاغذ ایکس باکس وان شانس بالایی برای رقابت با پلی استیشن ۴ که در اوایل همان سال معرفی شده بود، داشت اما شایعات مربوط به نیاز دائم اتصال به اینترنت و عدم پشتیبانی از بازی‌های فیزیکی کارکرده در کنسول مایکروسافت، سایه بزرگی روی تیم سبز انداخت. زمانی که مایکروسافت ایکس باکس وان را در مراسم E3 ماه‌های بعد باری دیگر به نمایش گذاشت، شرایط سخت‌تر از قبل شد. در واقع مایکروسافت معرفی خود را پیش از سونی انجام داده بود و برچسب قیمت ۵۰۰ دلاری در کنار یک کینکت اجباری برای هر دستگاه را آشکارا اعلام کرده بود.

تاریخچه ایکس باکس مایکروسافت

در ادامه همان شب سونی نه تنها اعلام کرد که پلی استیشن ۴ هیچ‌گونه نیاز دائمی به اینترنت ندارد و محدودیتی روی بازی‌های کارکرده اعمال نخواهد شد، بلکه قیمت ۴۰۰ دلاری آن، همه چیز را تمام کرد. متریک بلافاصله پس از مراسم E3 اعلام کرد که با یک تغییر رویه، محدودیت‌های ایکس باکس وان از جمله اتصال دائم به اینترنت و عدم پشتیبانی از بازی‌های کارکرده را حذف خواهد کرد و همه چیز شبیه فرایندی خواهد بود که پیش از آن روی ایکس باکس ۳۶۰ مشاهده می‌شد. با این حال، اندکی بعد مدیریت ایکس باکس تغییر یافت و پس از چندین فرد، فیل اسپنسر سکان هدایت برند بازی‌های ویدیویی مایکروسافت را به عهده گرفت؛ مسئولیتی که او تا امروز هم عهده‌دار آن است.

متواضع و بی‌ادعا

علی‌رغم تغییر تصمیم تیم مدیریتی ایکس باکس مبنی بر کاربرپسندانه کردن کنسول نسل هشتمی‌شان، این محصول در تلاشی پایان‌ناپذیر جهت رسیدن به فروش پلی استیشن ۴ قرار گرفت. برنامه عرضه بازی‌های انحصاری این کنسول با توجه به استودیوهای محدود مایکروسافت، قابل مقایسه با استودیوهای فرست‌پارتی سونی نبود و نمی‌توانست با آن‌ها رقابت کند؛‌ از طرف دیگر برخی از بهترین بازی‌های ایکس باکس وان، مستقیماً برای رایانه‌های شخصی نیز عرضه می‌شدند.

با این حال، قرارگیری در جایگاه دوم، مایکروسافت را به سمت نوآوری‌های جذابی سوق داد. این شرکت قابلیت کراس‌پلتفرم را تقریباً برای تمام بازی‌‌های فرست‌پارتی خود، روی رایانه‌های شخصی و کنسول‌های ایکس باکس در دسترس قرار داد. همچنین کاربران می‌توانستند بدون از دست دادن پیشرفت خود، آن را میان پلتفرم‌های یاد شده به اشتراک بگذارند. همچنین در همین دوره سرویس ایکس باکس گیم‌پس معرفی شد، برنامه‌ای که کاربران با خرید اشتراک آن می‌توانستند به تعداد زیادی از بازی‌ها دست یابند؛ بازی‌های متعدد قدیمی و البته تعداد از بازی‌های جدید آن هم دقیقاً در روز عرضه.

تاریخچه ایکس باکس مایکروسافت

سپس ردموندی‌ها در میانه نسل هشت، کنسول خود را به‌روز کردند. ایکس باکس وان اس با بهره‌گیری از مشخصاتی مشابه، پشتیبانی از HDR و یک درایو بلوری ۴K رونمایی شد. ولی تمرکز اصلی مایکروسافت روی ایکس باکس وان ایکس، قوی‌ترین کنسول بازی‌های ویدیویی وقت بود. کنسولی که از رزولوشن ۴K بومی (Native) حین تجربه بازی‌ها پشتیبانی می‌کرد و به لطف استفاده از سیستم خنک کنندگی بخار، ابعاد آن حتی از ایکس باکس وان اس نیز کوچک‌تر بود.

آینده‌ای درخشان

با وجود تلاش‌های نافرجام مایکروسافت در نزدیک کردن آمار فروش ایکس باکس وان به کنسول رقیب، کاربران برند سبز دلایل خوبی برای امید به آینده پیدا کردند. در مراسم E3 سال ۲۰۱۸، فیل اسپنسر اعلام کرد که تعدادی از تیم‌های مایکروسافت روی توسعه محصولات نسل بعدی خانواده ایکس باکس کار می‌کنند اما این بار قرار نیست شاهد یک کنسول باشیم؛ بلکه احتمالاً چند دستگاه به‌طور همزمان معرفی و سپس عرضه خواهد شد.

محصولی که پیش‌تر با نام رمز «اسکارلت» شناخته می‌شد، در مراسم Game Awards سال ۲۰۱۹ تحت نام ایکس باکس سری ایکس معرفی شد. این کنسول با مشخصاتی بهبود یافته نسبت به ایکس باکس وان ایکس، به ۶ گیگابایت رم DDR6، ۱۲ ترافلاپس قدرت پردازشی، یک درایو SSD NVMe و پشتیبانی از رزولوشن ۸K مجهز بود. این کنسول دومین بار پس از محصول میان نسلی پیشین، به عنوان قوی‌ترین کنسول بازی‌های ویدیویی تاریخ بازاریابی شد و این انتظار را ایجاد کرد که شاید حتی از پلی استیشن ۵ سونی نیز قوی‌تر ظاهر شود.

کنسول یاد شده این بار از طراحی باریک وان اس و وان ایکس بی‌بهره بود و در عوض از یک بدنه بزرگ مشابه کیس رایانه‌های شخصی و تعداد زیادی تهویه هوا استفاده می‌کرد تا سخت‌افزار قدرتمند خود را خنک نگه دارد. همچنین این دستگاه همراه با کنترلر جدیدی عرضه شد که به جز قابلیت‌های جدید معدودی مانند دکمه اشتراک‌گذاری که پیش‌تر درون کنترلرهای سوییچ و پلی استیشن ۴ نیز مورد استفاده قرار گرفت بود، شباهت بسیاری به کنترلر ایکس باکس وان داشت.

تاریخچه ایکس باکس مایکروسافت

دکمه‌های D-Pad به همین سیاق دوباره طراحی شدند تا شباهت و عملکرد مشابهی با کنترلرهای الیت ایکس باکس داشته باشند. به غیر از این موارد، تقریباً تمام دکمه‌ها، تریگرها، آنالوگ‌ها و موارد دیگر، ویژگی‌های گذشته خود را حفظ کرده بودند.

مایکروسافت در E3 2019 نسل جدید ایکس باکس را معرفی کرد. منابع رسمی پیش از رونمایی از عنوان «ایکس باکس سری ایکس» با عبارت «ایکس باکس» از نسل نهم مایکروسافت یاد می‌کردند. به تدریج شایعاتی در فضای مجازی منتشر شد که به احتمال عرضه یک کنسول دیگر از خانواده ایکس باکس با قدرت کمتر، حذف درایو دیسک و قیمت اقتصادی اشاره می‌کردند.

مطالب مرتبط:

  • نقد و بررسی کنسول ایکس باکس سری X

  • نقد و بررسی ایکس باکس سری S

  • مقایسه پلی استیشن ۵ با ایکس باکس سری ایکس

این موضوع به کاربران اجازه می‌داد که سریع‌تر وارد اکوسیستم جدید خود شوند و همچنین عناوین انحصاری مایکروسافت حداقل تا یک سال پس از عرضه رسمی سری ایکس، در اختیار کاربران ایکس باکس وان قرار می‌گرفت. پس از آزمایش‌ها و تجربه‌های فراوان روی پروژه ایکس کلاود، مایکروسافت مدتی پیش تایید کرد که بازیکنان می‌توانند به این سرویس ابری تجربه بازی‌های ویدیویی دسترسی داشته باشند. شرکت مذکور سرویس ابری خود را با گیم‌پس تلفیق کرد و کاربران از ماه سپتامبر ۲۰۲۰ با خرید اشتراک آلتیمت گیم‌پس، می‌توانند با یک تیر، دو هدف را نشانه بروند.

با عرضه گوگل استادیا، مایکروسافت مجبور شد که برای باقی ماندن در این حوزه بازی‌ها و قابلیت‌های جدیدی را به سرویس خود اضافه کند؛ مواردی که در رقابت مستقیم با استادیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. ساتیا نادلا مدیر عامل اجرایی مایکروسافت مدتی پیش از سرویس‌های ابری این شرکت به عنوان «نتفلیکس بازی‌های ویدیویی» نام برده است.

منبع: Digital Trends

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

۱

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.