تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
کد خبر : 71578

بررسی گلکسی A53 5G ؛ در سایه عملکرد خوب سامسونگ

بررسی گلکسی A53 5G ؛ در سایه عملکرد خوب سامسونگ

بررسی گلکسی A53 5G ؛ در سایه عملکرد خوب سامسونگگوشی Galaxy A53 جدیدترین میان رده سامسونگ است که می‌تواند مورد توجه بسیاری از کاربران واقع شود. در ادامه به بررسی صفحه نمایش، دوربین، باتری و عملکرد گلکس..

بررسی گلکسی A53 5G ؛ در سایه عملکرد خوب سامسونگ

گوشی Galaxy A53 جدیدترین میان رده سامسونگ است که می‌تواند مورد توجه بسیاری از کاربران واقع شود. در ادامه به بررسی صفحه نمایش، دوربین، باتری و عملکرد گلکسی A53 5G می‌پردازیم.

مدت‌هاست که گوشی‌های سری گلکسی A سامسونگ فروش خوبی را تجربه می‌کنند و گل سرسبد آنها نیز مدل‌های گلکسی A5X هستند. این گوشی‌ها امکانات و ویژگی‌های خوبی را در برابر قیمت درخواستی ارائه می‌دهند و به همین خاطر در میان کاربران محبوب شده‌اند. سامسونگ امسال گلکسی A53 5G به عنوان جانشین گلکسی A52s 5G عرضه کرده‌ است.

گلکسی A53 5G شباهت‌های زیادی به نسل قبل خود دارد؛ اما تفاوت‌های قابل توجهی نیز آن را نسبت به گلکسی A52s متمایز می‌کند. به طور کلی میان رده جدید سامسونگ از یک باتری بزرگ‌تر بهره می‌برد و با تراشه اختصاصی اگزینوس ۱۲۸۰ همراه شده است. با گجت نیوز همراه باشید تا به بررسی گلکسی A53 5G از جنبه‌های مختلف بپردازیم.

فهرست عناوین بررسی گلکسی A53

گلکسی A53 با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

  • مشخصات فنی گلکسی A53
  • طراحی و کیفیت ساخت
  • صفحه نمایش
  • باتری
  • اسپیکر
  • نرم‌افزار و عملکرد
  • دوربین
  • جمع‌بندی

مشخصات فنی گلکسی A53

گوشی Galaxy A53 5G
ابعاد و وزن۱۵۹.۶ در ۷۴.۸ در ۸.۱ میلی‌متر، ۱۸۹ گرم، بدنه پلاستیکی، تاییدیه IP67 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار
صفحه نمایش۶.۵ اینچ، ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل (+Full HD)، تراکم ۴۰۵ پیکسل در اینچ، پنل سوپر امولد، روشنایی ۸۰۰ نیت، نسبت تصویر ۲۰ به ۹
پردازندهتراشه ۵ نانومتری سامسونگ اگزینوس ۱۲۸۰، هشت هسته‌ای (۲ هسته کورتکس A78 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۶ هسته کورتکس A55 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز)
حافظه۴، ۶ یا ۸ گیگ رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، ۶ یا ۸ گیگ رم با ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، پشتیبانی از کارت حافظه microSDXC
نرم افزاراندروید ۱۲ با رابط کاربری One UI 4.1
دوربین عقب
  • دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متری، دیافراگم f/1.8، حسگر ۱/۱.۷ اینچی، اندازه پیکسل ۰.۸ میکرومتر، فوکوس خودکار تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و میدان دید ۱۲۳ درجه، اندازه پیکسل ۱.۱۲ میکرومتر
  • دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
  • حسگر سنجش عمق ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
دوربین جلودوربین ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متری، حسگر ۱/۲.۸ اینچی، اندازه پیکسل ۰.۸ میکرومتر
فیلم‌برداری
  • دوربین عقب: ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه، ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه، gyro-EIS
  • دوربین جلو: ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه، ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
باتری۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ سریع ۲۵ وات
سایرحسگر اثر انگشت اپتیکال در زیر نمایشگر، حسگر مجاورت مجازی

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی A53 5G از همان طراحی آشنایی بهره می‌برد که برای اولین بار در گلکسی A52 دیدیم. این طراحی هنوز جذاب و زیبا به نظر می‌رسد و ترکیب بدنه مات گوشی با شیب ملایم بخش دوربین و همچنین رنگ‌ کلی دستگاه این زیبایی را دو چندان کرده است.

گلکسی A53

گلکسی A53 کمی نسبت به نسل قبل خود کوچک‌تر شده است؛ اما این تغییر در حدی نیست که فورا متوجه شوید. بدنه جلویی گوشی کاملا تخت است و با لایه‌ای از گوریلا گلس ۵ محافظت می‌شود. این گلس به خاطر مقاومت در برابر ضربه معروف است؛ اما در برابر خط و خش آنچنان عملکرد خوبی ندارد.

گلکسی A53

گلکسی میان رده کاملا مستحکم به نظر می‌رسد و شاهد فضای خالی در پشت باتری نیستیم. همچنین تقسیم وزن گوشی عالی است و وقتی آن را در دست می‌گیرید، حس اطمینان به شما منتقل می‌شود. البته لبه‌های خمیده نیز در این مورد بی‌ تاثیر نیستند. علاوه بر اینها، بدنه پشتی گوشی آنچنان مستعد جذب اثر انگشت نیست.

سامسونگ در بدنه این گوشی از پلاستیک استفاده کرده است و همین نیز سبب شده که گلکسی A53 سبک باشد و در برابر خط و خش و ضربه مقاومت بیشتری نسبت به گوشی‌های با بدنه فلزی نشان دهد. همچنین اگرچه برخی بر این باورند که استفاده از شیشه در بدنه می‌توانست گوشی را خاص‌تر جلوه دهد؛ اما لایه‌ای که سامسونگ روی بدنه پشتی کشیده حس یک دستگاه پریمیوم را به کاربر منتقل می‌کند.

گلکسی A53
گلکسی A53
گلکسی A53

در بازار گوشی‌های میان رده، معمولا کم پیش می‌آید که یک گوشی به صورت رسمی با تاییدیه IP همراه شود؛ اما گلکسی A53 5G توانسته گواهی IP67 را به دست آورد که به معنی مقاومت در برابر نفوذ آب در عمق ۱ متری به مدت ۳۰ دقیقه است. این مورد یکی از مزیت‌های مهم Galaxy A53 در مقایسه با رقبا به حساب می‌آید.

سامسونگ جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را از این گوشی حذف کرده و به جای آن سینی سیم‌کارت را به بدنه پایینی منتقل کرده است. شما می‌توانید از یک سیم‌کارت نانو در کنار کارت حافظه microSD استفاده کنید یا اینکه دو سیم‌کارت را در این خشاب جا دهید. در کنار سینی سیم‌کارت، درگاه USB-C قرار گرفته است که می‌تواند داده‌ها را با سرعت USB 2.0 انتقال دهد.

گلکسی A53

در نهایت نوبت به اسپیکر می‌رسد. گلکسی A53 5G به اسپیکر استریو هیبریدی مجهز شده است که یعنی بلندگوی تماس در نقش کانال دوم عمل می‌کند. سامسونگ در این گوشی از حسگر سنجش نور محیط استفاده کرده است؛ اما متاسفانه خبری از حسگر مجاورت نیست.

گلکسی A53 از حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر پشتیبانی می‌کند. این حسگر از نوع اپتیکال بوده و نسبت به مدل‌های اولتراسونیک گوشی‌های گران‌قیمت سامسونگ عملکرد بهتری دارد. این حسگرها در طول چند سال اخیر پیشرفت خوبی داشته‌اند و می‌توان گفت که نمونه استفاده شده در Galaxy A53 نیز کاملا قابل اعتماد و سریع است.

گلکسی A53

در بدنه سمت راست گوشی هم دکمه‌های تنظیم صدا و پاور قرار دارند که لمس آنها حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. در بدنه سمت چپ گوشی چیزی جز حفره کوچک میکروفون ثانویه (برای حذف نویز) دیده نمی‌شود.

صفحه نمایش

گلکسی A53 5G صفحه نمایش خود را از گلکسی A52s گرفته است که آن هم نمایشگر خود را از گلکسی A52 گرفته بود؛ بنابراین سومین بار است که این نمابشگر استفاده می‌شود. با وجود این، به سختی می‌توان از آن ایراد گرفت؛ زیرا هنوز کیفیت فوق‌العاده خوبی دارد. اندازه نمایشگر ۶.۵ اینچی است و رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل (تراکم ۴۰۵ پیکسل در اینچ) را در نسبت تصویر ۲۰ به ۹ ارائه می‌کند.

گلکسی A53

به طور کلی وقتی صحبت از پنل‌های اولد می‌شود، نمونه‌های ساخت سامسونگ جایگاه ویژه‌ای دارند و اگرچه نمونه استفاده شده در گلکسی A53 5G از نوع دانامیک امولد نیست؛ اما همچنان یک پنل سوپر امولد فو‌ق‌العاده است.

روشنایی گلکسی میان رده در حالت عادی به ۴۲۷ نیت می‌رسد و در حالت خودکار نیز رکورد ۸۳۰ نیت را ثبت می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت که برای استفاده در محیط بیرون هیچ مشکلی نخواهید داشت. از طرفی حداقل روشنایی این نمایشگر ۱.۹ نیت است که یعنی برای استفاده در یک اتاق تاریک نیز اذیت نخواهید شد.

گلکسی A53

از آنجایی که با یک پنل اولد طرف هستیم، کاربران می‌توانند انتظار رنگ‌های مشکی عالی و کنتراست بی‌نهایت را داشته باشند. نور پس زمینه نیز به صورت کاملا یکنواخت پخش می‌شود و دقت رنگ نمایشگر فوق‌العاده است.

نمایشگر گلکسی A53 5G از رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند؛ اما برخلاف گوشی‌های گران‌تر این شرکت، نمی‌تواند رفرش‌ریت را بر اساس محتوای در حال نمایش تغییر دهد. بدین ترتیب کاربران باید با رفتن به بخش تنظیمات گوشی، از میان دو گزینه عادی (رفرش‌ریت ثابت ۶۰ هرتز) و بالا (رفرش‌ریت ثابت ۱۲۰ هرتز)‌ یکی را انتخاب کنند.

باتری

سامسونگ از یک باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی در گلکسی A13 استفاده کرده که از نمونه‌های ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده شده در گلکسی A52s 5G و گلکسی A52 بزرگتر است. شما می‌توانید با یک بار شارژ تا ۱۹ ساعت و ۵۸ دقیقه به صورت آفلاین فیلم تماشا کنید و یا ۱۲ ساعت و ۴۳ دقیقه را صرف وبگردی کنید.

گلکسی A53

همچنین باتری این گوشی می‌تواند انرژی مورد نیاز برای ۳۲ ساعت و ۱۱ دقیقه تماس صوتی ۳G را فراهم کند. اعداد به دست آمده نزدیک به گلکسی A52s 5G هستند و این در حالیست که A53 از باتری بزرگتری بهره می‌برد. با توجه به اینکه نمایشگر این دو گوشی با هم تفاوتی ندارد، این اختلاف در عمر باتری را می‌توان به بهینه نبودن تراشه اگزینوس ۱۲۸۰ در مقایسه با اسنپدراگون ۷۷۸G مربوط دانست.

گلکسی A53گلکسی A53 5G از شارژ سریع ۲۵ وات پشتیبانی می‌کند که این روزها به استانداری در میان اکثر گوشی‌های شرکت کره‌ای تبدیل شده است. البته همانند بسیاری از گوشی‌های بازار، باید شارژر را جداگانه خریداری کنید؛ زیرا در جعبه گوشی خبری از آن نیست. در هر حال می‌توان با یک شارژر ۲۵ وات در ۳۰ دقیقه ۴۵ درصد از ظرفیت باتری را پر کرد و پس از ۱ ساعت و ۲۴ دقیقه هم گوشی را از برق کشید.

اسپیکر

همانطور که پیشتر گفتیم، گلکسی A53 5G از بلندگوی تماس، به عنوان کانال دوم اسپیکر استریو هیبریدی خود استفاده می‌کند. این رویکرد شاید بی‌نقض نباشد، ولی نسبتا خوب جواب داده است. بلندی صدای اسپیکر این گوشی هم خیلی زیاد نیست؛ اما می‌توان آن را خوب ارزیابی کرد.

گلکسی A53

جالب اینجاست که بلندگوی تماس نسبت به بلندگوی اصلی گوشی، خروجی متعادل‌تری را ارئه می‌دهد. خوشبختانه حتی اگر صدای گوشی را روی بیشترین حد ممکن بگذارید، در کیفیت خروجی صدای اسپیکرهای گوشی هیچ افتی پدید نمی‌آید. البته اگر می‌خواهید که باز هم کیفیت بهتری را دریافت کنید، بهتر است سری به بخش اکولایزر بزنید.

نرم‌افزار و عملکرد

گلکسی A53 5G به اندروید ۱۲ در کنار رابط کاربری One UI 4.1 مجهز شده است. در بخش نرم‌افزاری شاهد تفاوت‌هایی با سری پرچمدار گلکسی S22 هستیم؛ اما این تفاوت در حدی نیست که کاربران را آزار دهد. خوشبختانه سامسونگ اعلام کرده که کاربران Galaxy A53 چهار آپدیت اصلی اندروید و پنج سال آپدیت‌های امنیتی را دریافت خواهند کرد. این پشتیبانی نرم‌افزاری قوی می‌تواند بسیاری از کاربران را به این گوشی سوق دهد.

گلکسی A53

رابط کاربری سامسونگ همچنان یکی از بهترین، محبوب‌ترین و روان‌ترین پوسته‌های نرم‌افزاری اندروید است و زیبایی و سادگی را در کنار امکانات شخصی‌سازی فراوان ارائه می‌دهد.

در One UI 4.1، صفحه قفل همچنان مثل گذشته است و دو میانبر شماره‌گیری و دوربین در بخش پایینی آن دیده می‌شوند. قابلیت نمایشگر همیشه روشن نیز در دسترس کاربران قرار دارد که این بار می‌توان آن را نسخه ساده‌ شده One UI 3 دانست. علاوه بر اینها، شما می‌توانید برای صفحه تماس خود، یک تصویر یا ویدیو را به عنوان پس‌زمینه انتخاب کنید. البته این پس‌زمینه برای تمامی مخاطبان یکسان خواهد بود.

گلکسی A53
گلکسی A53
گلکسی A53
گلکسی A53

سامسونگ قابلیت‌های مفید اندروید ۱۲ را در رابط کاربری خود گنجانده است و حالا شما می‌توانید با استفاده از قابلیت پالت رنگ، رنگ اصلی تصویر زمینه خود را به سایر بخش‌های رابط کاربری تعمیم دهید. همچنین با رفتن به بخش تنظیمات، پیشخوان حریم خصوصی را مشاهده خواهید کرد که به شما امکان مدیریت مجوز‌های اعطایی به برنامه‌ها را می‌دهد.

گلکسی A53
گلکسی A53
گلکسی A53
گلکسی A53

همانند سایر گوشی‌های سامسونگ، در گلکسی A53 نیز مجموعه‌ای از برنامه‌های ارائه شده توسط سامسونگ، گوگل و مایکروسافت دیده می‌شوند. تعداد این برنامه‌های کمی زیاد شده است، ولی اکثر آنها کاربردی هستند.

بنچمارک

گلکسی A53 5G به تراشه جدید سامسونگ اگزینوس ۱۲۸۰ مجهز شده است. این در حالی است که شرکت کره‌ای سال گذشته از تراشه اسنپدراگون ۷۷۸G در گلکسی A52s 5G استفاده کرده بود. اگزینوس ۱۲۸۰ بر پایه لیتوگرافی ۵ نانومتری سامسونگ ساخته شده است و از ۲ هسته کورتکس A78 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۶ هسته کورتکس A55 با فرکانس ۲ گیگاهرتز بهره می‌برد.

گلکسی A53

نتایج بنچمارک نشان می‌دهد که عملکرد اگزینوس ۱۲۸۰ در حد تراشه اسنپدراگون ۶۹۵ است. جالب اینجاست که با وجود سرعت کلاک پایین‌تر، اسنپدراگون در تست چند‌ هسته‌ای عملکرد بهتری از خود نشان داد و اگزینوس در تست تک هسته‌ای پیش افتاد.

همچنین از نتایج بنچمارک می‌توان متوجه شد که گلکسی A52s در بخش CPU عملکرد بهتری نسبت به A53 دارد. این تفاوت در تست چند‌ هسته‌ای به وضوح دیده می‌شود. این وضعیت در تست انتوتو نیز ادامه می‌یابد.

گیک‌‌بنچ ۵ (چند هسته‌ای)

Galaxy A53 5G (Exynos 1280) : 1891Galaxy A52s 5G (Snapdragon 778G) : 2801Xiaomi Redmi Note 11 Pro (Snapdragon 695) : 2063Sony Xperia 10 III (Snapdragon 690) : 1738

گیک‌بنچ ۵ (تک هسته‌ای)

Galaxy A53 5G (Exynos 1280) : 743Galaxy A52s 5G (Snapdragon 778G) : 771Xiaomi Redmi Note 11 Pro (Snapdragon 695) : 688Sony Xperia 10 III (Snapdragon 690) : 592

البته ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم بگوییم که گلکسی A53 دستگاه ضعیفی است؛ زیرا این گوشی به عنوان یک میان رده عملکرد خوبی دارد و می‌تواند از پس اکثر نیاز‌های کاربران برآید. ولی در هر حال تراشه اگزینوس ۱۲۸۰ نسبت به اسنپدراگون ۷۷۸G استفاده شده در گلکسی A52s ضعیف‌تر است و همین باعث می‌شود که گوشی جدید سامسونگ از نظر عملکرد پردازشی کمی پایین‌تر از رقبای خود قرار بگیرد.

انتوتو ۸

Galaxy A53 5G (Exynos 1280) : 329802Galaxy A52s 5G (Snapdragon 778G) : 429675Xiaomi Redmi Note 11 Pro (Snapdragon 695) : 288914Sony Xperia 10 III (Snapdragon 690) : 286216

پردازنده گرافیکی Mali-G68 نیز اگرچه بخودی خود راضی کننده به نظر می‌رسد، ولی نسبت به آدرنو ۶۴۲L استفاده شده در گلکسی A52s 5G به شکل محسوسی ضعیف‌تر است.

GFX Aztek ES 3.1 High (onscreen)

Galaxy A53 5G (Mali G68) : 15Galaxy A52s 5G (Adreno 642L) : 19Xiaomi Redmi Note 11 Pro (Adreno 619) : 12Sony Xperia 10 III (Adreno 619) : 7.9

GFX Aztek ES 3.1 High (offscreen 1440p)

Galaxy A53 5G (Mali G68) : 10Galaxy A52s 5G (Adreno 642L) : 13Xiaomi Redmi Note 11 Pro (Adreno 619) : 7.8Sony Xperia 10 III (Adreno 619) : 5.7

گوشی سامسونگ از نظر افت عملکرد و مدیریت گرما وضعیت خوبی دارد‌، ولی بی‌نقض نیست. گلکسی A53 هرگز داغ نمی‌شود که یعنی شاسی گوشی نمی‌تواند گرما را به خوبی منتقل کند و بخش زیادی از گرما داخل گوشی می‌ماند. طبیعتا این موضع در استفاده طولانی باعث گرم‌ شدن بیش از حد پردازنده و افت عملکرد می‌شود.

گلکسی A53
گلکسی A53

خوشبختانه گلکسی A53 این مسئله را به خوبی مدیریت می‌کند. در واقع اگرچه در برخی مواقع شاهد افت‌های ناگهانی هستیم، ولی تاثیری در عملکرد کلی دستگاه و یا کیفیت بازی نمی‌گذارد. در نهایت می‌توان در این بخش نمره قبولی را به میان رده سامسونگ داد.

برای جمع‌بندی باید گفت که رابط کاربری گوشی کاملا روان اجرا می‌شود و در اجرای برنامه‌ها نیز هیچ مشکلی نخواهید داشت. همچنین شما می‌توانید از بازی کردن با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز لذت ببرید. گلکسی A53 یک گوشی توانمند است؛ فقط اینکه نسبت به نسل قبل خود قدرت کمتری دارد.

دوربین

سامسونگ از همان ترکیب دوربین عریض، فوق عریض، ماکرو و سنجش عمق گلکسی A52s 5G برای گوشی جدید خود بهره گرفته است. این ترکیب این روزها به استانداردی در میان گوشی‌های میان رده تبدیل شده است؛ اما شرکت کره‌ای تصمیم گرفته با افزایش رزولوشن خود را نسبت به بقیه متمایز جلوه دهد.

گلکسی A53

بدین ترتیب در دوربین اصلی به جای یک حسگر ۴۸ مگاپیکسلی از یک نمونه ۶۴ مگاپیکسلی استفاده شده است. همچنین برای دوربین فوق عریض نیز به جای حسگر ۸ مگاپیکسلی شاهد حضور حسگر ۱۲ مگاپیکسلی هستیم. از طرفی بسیاری از شرکت‌ها به سراغ دو حسگر ۲ مگاپیکسلی برای عکاسی ماکرو و سنجش عمق می‌روند، ولی سامسونگ به سراغ نمونه‌های ۵ مگاپیکسلی رفته است. از دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی هم نباید غافل شد.

کیفیت عکس‌ها در نور مناسب

با توجه به اینکه گلکسی A53 5G از همان سخت‌افزار دوربین گلکسی A52s 5G بهره می‌برد، باید انتظار کیفیت تصویر یکسان را از دو گوشی داشت. هرچند که تغییر از تراشه کوالکام به اگزینوس سبب تغییر در خروجی نهایی شده است.

تصاویر ۱۶ مگاپیکسلی دوربین اصلی خوب هستند، ولی نسبت به گلکسی A52s متفاوت به نظر می‌رسند. دوربین گوشی توانسته جزئیات را به خوبی ثبت کند و رنگ‌ها نیز اندکی اغراق شده هستند که ممکن است خیلی از کاربران از آن استقبال کنند. رنگ‌ها در Galaxy A52s کمی خنثی‌تر و به واقعیت نزدیک‌تر هستند.

گلکسی A53
گلکسی A53
گلکسی A53
گلکسی A53

گلکسی A52s در ثبت بخش‌هایی همچون آسمان که یکدست بودند، مشکل داشت و در آنها نویز دیده میشد؛ اما این مشکل در گوشی جدید سامسونگ وجود ندارد. همچنین در تصویر A53 جزئیات بیشتری از بافت ساختمان ثبت شده است و گستره داینامیک نیز برای یک گوشی میان‌رده خوب ارزیابی می‌شود.

امکان عکاسی در حالت ۶۴ مگاپیکسلی نیز در اختیار شما قرار دارد. تصاویر ثبت شده در این حالت جزئیات بیشتری دارند و سطوح را شفاف‌تر نشان می‌دهند؛ اما در دیگر جنبه‌ها تفاوتی با نمونه‌های ۱۶ مگاپیکسلی ندارند.

شما همچنین می‌توانید با دوربین اصلی و با کمک حسگر سنجش عمق اقدام به ثبت تصاویر پرتره کنید. این تصاویر به صورت ۱۲ مگاپیکسلی ذخیره می‌شوند و به لطف جزئیات فراوان، رنگ‌های زیبا و بافت مناسب فوق‌العاده به نظر می‌رسند. شناسایی سوژه و جداسازی آن نیز تقریبا بی‌نقص است و افکت بوکه را هم می‌توان قابل قبول ارزیابی کرد.

گلکسی A53
گلکسی A53

گلکسی A53 5G به دوربین تله‌فوتو مجهز نشده است. به همین خاطر باید در صورت تمایل از زوم دیجیتال دوربین اصلی استفاده کنید. در هنگام بزرگنمایی ۲ برابری، تصاویر همچون حالت عادی خوب هستند و از نظر جزئیات، وضوح و نویز شاهد افت محسوسی نیستیم. حتی در زوم ۴ برابری نیز تصاویر همچنان قابل قبول هستند.

گلکسی A53
زوم ۱۰ برابری
گلکسی A53
زوم ۴ برابری
گلکسی A53
زوم ۲ برابری

تصاویر ثبت شده با دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی نسبتا خوب به نظر می‌رسند؛ اما در حدی نیستند که بخواهیم خیلی از آنها تعریف کنیم. این تصاویر به طور کلی کمی نرم جلوه می‌کنند و همین کار را خراب می‌کند. جالب اینجاست که دوربین فوق عریض در مقایسه با دوربین اصلی رنگ‌ها را واقع‌گرایانه‌تر ثبت می‌کند.

گلکسی A53
گلکسی A53
گلکسی A53
گلکسی A53

دوربین ماکرو گلکسی A53 5G می‌تواند تصاویر کلوزآپ بسیار خوبی را با جزئیات فراوان و رنگ‌های مناسب ثبت کند؛ هرچند که به خاطر فوکوس ثابت دوربین باید کمی صبور باشید.

گلکسی A53
گلکسی A53
گلکسی A53
گلکسی A53

کیفیت عکس‌ها در شب

گلکسی A53 5G یک گوشی توانمند برای عکاسی در نور کم است. دوربین اصلی این گوشی می‌تواند جزئیات زیادی را با نویز کم ثبت کند و در مدیریت نور و سایه‌ها نیز به خوبی عمل می‌کند. با توجه به اینکه در شب رنگ‌های کمتری دیده می‌شوند، نمی‌توان درباره بازتولید رنگ‌ها نظر قطعی دارد. با وجود این، برخی نورها بیش از حد زرد به نظر می‌رسند.

گلکسی A53
گلکسی A53
گلکسی A53
گلکسی A53

شما همچنین می‌توانید بدون افت محسوس کیفیت از بزرگنمایی ۲ برابری استفاده کنید.

متاسفانه عملکرد دوربین فوق عریض در نور کم اصلا خوب نیست. به طور کلی تصاویر خیلی نرم به نظر می‌رسند، گستره داینامیک محدود است و سایه‌ها نیز عملا نابود شده‌اند. همچنین تصاویر بیش از حد تاریک هستند. حتی می‌توان گفت که گلکسی A52s 5G در این بخش عملکرد بهتری داشته است.

گلکسی A53
گلکسی A53
گلکسی A53
گلکسی A53

گلکسی A53 5G از حالت شب در دوربین اصلی و دوربین فوق عریض بهره می‌برد؛ اما گویا با فعال کردن این حالت پردازش نرم‌افزاری گوشی متوقف می‌شود. در نتیجه با وجود بهبود بخش‌های تاریک تصویر، وضوح کلی به شکل محسوسی کاهش می‌یابد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم که از حالت شب استفاده نکنید.

دوربین سلفی

دوربین سلفی گلکسی A53 5G عملکرد خوبی دارد و می‌تواند جزئیات را با نویز پایین ثبت کند. البته گاهی اوقات در بازتولید رنگ پوست کمی ناپایدار به نظر می‌رسد. خوشبختانه هم HDR خودکار و هم بهبود Scene optimizer برای دوربین سلفی در دسترس هستند.

گلکسی A53
گلکسی A53
گلکسی A53
گلکسی A53

همانند اکثر گوشی‌های میان رده، دوربین سلفی در نور کم به مشکل می‌خورد. صورت سوژه نرم به نظر می‌رسد و بافت پوست نیز آنچنان دیده نمی‌شود. البته استفاده از حالت شب می‌تواند تا حدودی شرایط را بهبود ببخشد.

فیلم‌برداری

ویدیو‌های ضبط شده با دوربین اصلی نسبتا خوب هستند؛ اما هنوز جای زیادی برای پیشرفت دارند. البته در آنها جزئیات زیادی مشاهده می‌شود و نویز نیز عملا وجود ندارد. همچنین گستره داینامیک در حد معقولی است و رنگ‌ها اندکی اغراق‌ شده به نظر می‌رسند. دوربین فوق عریض نیز عملکرد خوبی در این زمینه دارد؛ اما نسبت به دوربین اصلی در مدیریت نویز ضعیف‌تر است.

گلکسی A53

هر دو دوربین اصلی و فوق عریض به لرزشگیر مجهز شده‌اند؛ اما برای استفاده از آن به رزولوشن Full HD محدود خواهید شد. با وجود این محدودیت، خروجی نهایی نسبتا خوب است و لرزش‌ها و تکان‌ها به خوبی کنترل می‌شوند.

جمع‌بندی

گلکسی A3 5G یک گوشی بسیار خوب با کیفیت ساخت عالی و عمر باتری طولانی است که توانسته برخلاف اکثر گوشی‌های میان رده، تاییدیه IP67 را نیز به دست آورد. طراحی این گوشی نیز بسیار زیباست و به هیچ وجه حس یک دستگاه ارزان قیمت را به کاربر منتقل نمی‌کند. علاوه بر اینها، شاهد حضور یک نمایشگر باکیفیت امولد با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز هستیم.

گلکسی A53

البته نباید از رابط کاربری One UI 4.1 (بر پایه اندروید ۱۲) نیز غافل شد که یک تجربه روان و جذاب را در کنار قابلیت‌های فراوان ارائه می‌کند. خوشبختانه سامسونگ وعده ارائه ۴ آپدیت اصلی را برای این گوشی داده است که سبب می‌شود جذاب‌تر هم به نظر برسد. به طور کلی می‌توان گفت که گلکسی A53 5G از همه نظر فوق‌العاده است و هیچ کاربری را ناامید نخواهد کرد.

اما مشکل اینجاست که سامسونگ در سال‌های اخیر انتظارات را از گوشی‌های سری گلکسی A بالا برده است و گلکسی A53 5G نمی‌توانند در آن حد ظاهر شود. شرکت کره‌ای در گوشی جدید خود از تراشه اگزینوس ۱۲۸۰ استفاده کرده که قطعا از نظر مالی به نفع آنها است؛ اما این تراشه توانایی رقابت با چیپست اسنپدراگون ۷۷۸G را که سال گذشته در Galaxy A52s 5G استفاده شده بود، ندارد.

گلکسی A53

از طرفی سامسونگ ظرفیت باتری گلکسی A53 را ۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت افزایش داده،‌ ولی عمر باتری دستگاه تفاوتی با نسل گذشته نکرده است که از بهینه نبودن تراشه حکایت دارد. مهم‌تر از همه اینکه گلکسی A52s 5G به شکل محسوسی ارزان‌تر از گلکسی A53 است.

مزایا و معایب

مزایا

  • طراحی زیبا و شیک
  • تاییدیه IP67 برای مقاومت در برابر نفوذ آب
  • نمایشگر امولد با‌کیفیت با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و روشنایی بالا
  • عمر باتری بسیار خوب
  • اندروید ۱۲ در کنار رابط کاربری One UI 4.1
  • پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی مدت
  • کیفیت خوب مجموعه دوربین
  • دوربین‌های متنوع با رزولوشن بالا
  • دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال
  • فیلم‌برداری ۴K با تمامی دوربین‌ها
  • پشتیبانی از کارت حافظه

معایب

  • قیمت کمی بالا در مقایسه با رقبا
  • نبود شارژر در جعبه محصول
  • نبود جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
  • نبود رادیو FM
  • عملکرد ضعیف اگزینوس ۱۲۸۰ در مقایسه با اسنپدراگون ۷۷۸G
  • کیفیت پایین دوربین فوق عریض در نور کم
  • محدود بودن لرزشگیر ویدیو به رزولوشن ۱۰۸۰p

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.