تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر : 66711

بررسی پوکو M4 پرو؛ جانشینی شایسته برای پوکو ام ۳ پرو

بررسی پوکو M4 پرو؛ جانشینی شایسته برای پوکو ام ۳ پرو

بررسی پوکو M4 پرو؛ جانشینی شایسته برای پوکو ام ۳ پروآیا پوکو M4 پرو می‌تواند محبوبیت سایر گوشی‌های این برند را تکرار کند؟ با بررسی نمایشگر، باتری، طراحی، دوربین و عملکرد پوکو M4 Pro همراه باشید تا به ..

بررسی پوکو M4 پرو؛ جانشینی شایسته برای پوکو ام ۳ پرو

آیا پوکو M4 پرو می‌تواند محبوبیت سایر گوشی‌های این برند را تکرار کند؟ با بررسی نمایشگر، باتری، طراحی، دوربین و عملکرد پوکو M4 Pro همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

پوکو M4 پرو وارد بازار ایران شده است و از همین الان نیز می‌توان گفت که فروش خوبی را تجربه خواهد کرد. این گوشی بهبود‌های خوبی را نسبت به پوکو M3 Pro 5G داشته است که از میان آنها می‌توان به نمایشگر بزرگتر و بهتر، مجموعه دوربین عقب بهبود یافته، شارژ سریع‌تر و اسپیکرهای استریو اشاره کرد. مهم‌تر از همه اینکه این گوشی همچنان ارزان قیمت است.

فهرست عناوین بررسی پوکو M4 پرو

پوکو M4 پرو

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

  • مشخصات فنی شیائومی پوکو M4 پرو
  • طراحی و کیفیت ساخت
  • صفحه نمایش
  • باتری
  • اسپیکر
  • نرم‌افزار و عملکرد
  • دوربین
  • جمع‌بندی

مشخصات فنی پوکو M4 پرو

گوشیPoco M4 Pro
ابعاد و وزن۱۶۳.۶ در ۷۵.۸ در ۸.۸ میلی‌متر، ۱۹۵ گرم، بدنه جلویی از شیشه (گوریلا گلس ۳)، بدنه پشتی از پلاستیک، فریم پلاستیکی، گواهی IP53 برای مقاومت در برابر نفود گرد و غبار و پاشیدن قطرات آب
صفحه نمایش ۶.۶۰ اینچ IPS LCD، رفرش ریت ۹۰ هرتز، حداکثر روشنایی پایدار ۴۵۰ نیت، رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، نسبت تصویر ۲۰ به ۹، تراکم ۳۹۹ پیکسل در اینچ، نرخ نمونه‌برداری لمسی ۲۴۰ هرتز
پردازندهمدیاتک دایمنسیتی ۸۱۰ ۵G (۶ نانومتری)، هشت هسته‌ای (۲ هسته کورتکس A76 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز، ۶ هسته کورتکس A55 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز)، پردازنده گرافیکی مالی G-57 MC2
حافظه۴ گیگ رم در کنار ۶۴ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، ۶ گیگ رم در کنار ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی UFS 2.2، پشتیبانی از کارت حافظه میکرو SDXC
نرم افزاراندروید ۱۱ در کنار رابط کاربری ۱۲.۵ MIUI به همراه لانچر اختصاصی پوکو
دوربین عقب
  • دوربین اصلی: ۵۰ مگاپیکسل با فوکوس خودکار تشخیص فاز، گشودگی دیافراگم f/1.8، فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متر
  • دوربین فوق عریض: ۸ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.2، میدان دید ۱۱۹ درجه
دوربین جلودوربین ۱۶ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.5
فیلم‌برداری
  • دوربین عقب: ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه
  • دوربین جلو: ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
باتری۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ سریع ۳۳ وات
سایرحسگر اثر انگشت در بدنه کناری، درگاه مادون قرمز، اسپیکر‌های استریو، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون

طراحی و کیفیت ساخت پوکو M4 پرو

پوکو M4 پرو همان شیائومی ردمی نوت ۱۱ با تغییراتی اندک است. معمولا پوکو از طراحی خاص خودش استفاده می‌کرد؛ اما تنها تغییری که در این گوشی مشاهده می‌کنیم، یک قسمت سیاه رنگ بزرگ در بدنه پشتی دستگاه است که لوگو پوکو را در خود جا داده است. به طور کلی می‌توان گفت که پوکو ام ۴ پرو یک گوشی نسبتا زیبا قلمداد می‌شود.

بدنه پشتی گوشی اندکی خمیده است و از پلاستیک مات بهره می‌برد. حتی می‌توان بدنه پشتی را پریمیوم توصیف کرد؛ زیرا در هنگام لمس حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند و سبب می‌شود که حس کنید از شیشه ساخته شده است. تنها مشکل بدنه پشتی جذب فوق‌العاده زیاد اثر انگشت است. این مشکل در رنگ گرافیتی بیشتر از دو رنگ دیگر دیده می‌شود.

پوکو M4 پرو

به جز لوگو پوکو در بدنه پشتی، از نظر طراحی این گوشی همانند سایر گوشی‌های معمولی بازار است که از گوریلا گلس در بدنه جلویی، فریم پلاستیکی و پنل پشتی پلاستیکی بهره می‌برند و در واقع چیز خاصی برای عرضه ندارد. البته پوکو توانسته گواهی IP53 را برای این گوشی به دست آورد که یعنی می‌توان از آن در هنگام باران سبک و یا در شهرهای شرجی استفاده کرد. هرچند که رفتن گوشی به زیر آب به آن آسیب خواهد زد.

وقتی به بدنه پشتی نگاه می‌کنید، فکر می‌کنید که این گوشی چهار دوربین دارد؛ اما پوکو M4 پرو تنها به یک دوربین عریض ۵۰ مگاپیکسلی و یک دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی مجهز شده است و سایر «حفره‌ها» به فلاش LED، یک نقطه قرمز و لوگو AI اختصاص یافته‌اند. خیلی خوشحالیم که شیائومی تصمیم گرفته برخی موارد بی‌خاصیت همچون حسگر سنجش عمق و دوربین ماکرو ضعیف را حذف کند؛ اما ای کاش طراحی تکراری قسمت دوربین را هم تغییر می‌داد.

پوکو M4 پرو

در قسمت بالایی گوشی میکروفون دوم، فرستنده مادون قرمز و یکی از اسپیکرهای استریو قرار گرفته است و در بدنه پایینی نیز یک اسپیکر قدرتمند‌تر، درگاه USB-C، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و میکروفون اصلی را مشاهده خواهید کرد. در سمت چپ پوکو ام ۴ درگاه هیبریدی سیم کارت وجود دارد که می‌تواند میزبان دو نانو سیم باشد یا اینکه از یک نانو سیم و یک کارت حافظه microSD پشتیبانی کند.

پوکو M4 پرو

در سمت راست گوشی هم دکمه‌های تنظیم صدا و دکمه پاور دیده می‌شوند. شرکت سازنده حسگر اثر انگشت را نیز در دکمه پاور قرار داده است. این حسگر فوق‌العاده سریع است و عملکرد بسیار خوبی دارد. به طور کلی می‌توان گفت که طراحی و کیفیت ساخت پوکو M4 پرو برای یک گوشی موبایل در این بازه قیمتی قابل قبول و حتی راضی کننده است.

صفحه نمایش

پوکو M4 پرو ۵G از یک نمایشگر ۶.۶ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل بهره می‌برد. وظیفه محافظت از این نمایشگر در برابر ضربه‌های مختلف و خراش بر عهده لایه‌ای از گوریلا گلس ۳ است. پوکو یک لایه پلاستیکی را هم برای محافظت بیشتر روی نمایشگر قرار داده است؛ اما کیفیت جالبی ندارد و از آنجایی که نمی‌توان تمیزش کرد، بهتر است همان اول کار آن را کنده و یک گلس دیگر جایگزینش کنید.

پوکو M4 پرو

گوشی جدید پوکو نیز همانند رقبای خود از حاشیه‌های باریکی بهره می‌برد و دوربین سلفی خود را در حفره کوچکی در مرکز قسمت بالایی نمایشگر جا داده است. نمایشگر پوکو ام ۴ از رفرش ریت تطبیقی ۹۰ هرتز، فضای رنگی DCI-P3 و نرخ نمونه‌برداری لمسی ۲۴۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. پوکو M3 Pro نیز دارای رفرش ریت ۹۰ هرتز بود؛ اما از نرخ نمونه‌برداری لمسی ۱۸۰ هرتز پشتیبانی می‌کرد و پوشش کمتری از sRGB را ارائه می‌داد.

متاسفانه این گوشی از HDR پشتیبانی نمی‌کند؛ بنابراین در هنگام تماشای ویدیو در سرویس‌های استریمینگ، حداکثر کیفیت ممکن را دریافت نخواهید کرد. شیائومی ادعا می‌کند که حداکثر روشنایی پایدار این گوشی ۴۵۰ نیت است؛ هرچند که روشنایی پوکو M4 پرو در حالت دستی به ۴۱۰ نیت رسید و در حالت خودکار نیز مرز ۵۱۰ نیت را لمس کرد.

پوکو M4 پرو

البته در هر دو حالت رنگ‌ مشکی کاملا عمیق نشان داده می‌شود و شاهد کنتراست فوق‌العاده ۱۵۰۰:۱ هستیم. حداقل روشنایی نمایشگر نیز برابر با ۱.۳ نیت است که برای استفاده از گوشی در یک اتاق تاریک عالی به نظر می‌رسد.

در بخش تنظیمات گوشی می‌توانید بین دو گزینه استاندارد و بالا یکی را برای رفرش ریت نمایشگر انتخاب کنید. در حالت «استاندارد» رفرش ریت در تمام مواقع روی ۶۰ هرتز باقی خواهد ماند و در حالت «بالا» با توجه به محتوای در حال نمایش بین ۵۰، ۶۰ و ۹۰ هرتز نوسان خواهد کرد. به عنوان مثال در هنگام گشت و گذار در منو، این میزان به ۹۰ هرتز می‌رسد و در هنگام بازی و پخش ویدیو به ۶۰ هرتز کاهش پیدا می‌کند.

باتری

ظرفیت باتری پوکو M4 پرو برابر با ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است که یعنی از این نظر با نسل قبلی خود تفاوتی ندارد؛ اما این گوشی حالا از شارژ سریع ۳۳ وات پشتیبانی می‌کند که نسبت به Poco M3 Pro (شارژ ۱۸ وات)‌ یک پیشرفت قابل توجه محسوب می‌شود. همانطور که انتظار داشتیم، باتری پوکو m4 پرو عملکرد خوبی را از خود نشان داد.

این باتری می‌تواند با یک بار شارژ انرژی مورد نیاز برای ۳۳ ساعت و ۲۶ دقیقه تماس صوتی ۳G را فراهم کند و اگر هم به جای تماس به وبگردی علاقه دارید، تا ۱۸ ساعت و ۴۷ دقیقه همراه شما خواهد بود. این گوشی همچنین می‌تواند تا ۱۶ ساعت و ۳۱ دقیقه به صورت آفلاین ویدیو پخش کند. پوکو ام ۴ پرو در حالت آماده به کار نیز مصرف انرژی نسبتا کمی دارد.

پوکو M4 پرو

خوشبختانه پوکو در جعبه گوشی یک آداپتور ۳۳ وات و کابل USB 3A را قرار داده است و لازم نیست برای خرید آنها هزینه اضافی پرداخت کنید. با این شارژر می‌توانید ۵۴ درصد از ظرفیت باتری را در مدت ۳۰ دقیقه پر کنید و برای پر کردن کامل باتری نیز باید ۶۷ دقیقه صبر کنید.

البته پوکو ادعا کرده بود که این گوشی در ۵۹ دقیقه شارژ می‌شود. شاید عوامل محیطی، دمای باتری، وضعیت اتصال به شبکه و سرویس‌های پس زمینه در این اختلاف چند دقیقه‌ای تاثیر‌گذار بوده باشند؛ اما به هر حال حتی ۶۷ دقیقه نیز برای یک گوشی اقتصادی رکورد بسیار خوبی است.

ناگفته نماند که گوشی Poco M4 Pro از شارژ معکوس پشتیبانی نمی‌کند.

اسپیکر

پوکو M3 پرو به تنها یک اسپیکر مجهز شده بود؛ اما نسل جدید این گوشی از دو اسپیکر مجزا بهره می‌برد. اسپیکر پایینی گوشی صدای قوی‌تری دارد؛ اما در هنگام پخش موسیقی یا ویدیو خروجی صدا متعادل به نظر می‌رسد. از اینکه این گوشی به اسپیکرهای استریو مجهز شده خوشنود هستیم و بلندی صدای خیلی خوبی هم دارد؛ اما کیفیت صدا خوب نیست.

پوکو M4 پرو
پوکو M4 پرو

زیرا اگرچه شما می‌توانید بیس و نت‌های بالا را بشنوید؛ اما گوشی در پخش نت‌های میانی مشکل جدی دارد و همین به خروجی نهایی آسیب می‌زند.

نرم‌افزار و عملکرد

پوکو M4 پرو از رابط کاربری MIUI 12.5 بر پایه اندروید ۱۱ بهره می‌برد. در رابط کاربری این گوشی تمامی ویژگی‌های جدیدی که گوگل در اندروید ۱۱ معرفی کرده بود، دیده می‌شوند و خوشبختانه نسبت به گذشته برنامه‌های اضافی کمتری حضور دارند.

پوکو M4 پرو

شیائومی در چند ماه گذشته وضعیت MIUI را دگرگون کرده است که یعنی دیگر شاهد تبلیغات مزاحم نیستیم و بسیاری از برنامه‌های پیش فرض گوشی را هم می‌توان به آسانی حذف کرد. پوکو رابط کاربری این گوشی را MIUI for POCO نامیده است. هرچند که به جز تعدادی آیکون متفاوت و برخی تغییرات کوچک در منو برنامه‌ها، تفاوت خاصی با MIUI عادی که در گوشی‌های شیائومی دیده می‌شود، ندارد.

پوکو M4 پرو
پوکو M4 پرو
پوکو M4 پرو

به طور کلی این گوشی از نظر نرم‌افزاری پایدار است و به راحتی می‌توان در منوها گشت و گذار کرد. منوها نیز ساده هستند و خیلی زود به آنها عادت خواهید کرد.

پوکو M4 پرو
پوکو M4 پرو
پوکو M4 پرو

پوکو وعده داده که دو آپدیت نرم‌افزاری اصلی اندروید را برای این گوشی منتشر کند. هرچند که زمان‌بندی این آپدیت‌ها مشخص نیست و کاربران نباید انتظار آپدیت اندروید ۱۲ را به این زودی داشته باشند. از طرفی این شرکت اعلام کرده که مشغول کار روی یک رابط کاربری جدید برای گوشی‌های خود است تا نسبت به گوشی‌های شیائومی متفاوت به نظر برسند. بدین ترتیب با آپدیت‌های بعدی این احتمال وجود دارد که کاربران با ظاهری کاملا جدید مواجه شوند.

بنچمارک

پوکو M4 Pro به یکی از ضعیف‌ترین تراشه‌های ۵G مدیاتک یعنی دایمنسیتی ۸۱۰ مجهز شده است. این تراشه نسخه تقویت شده دایمنسیتی ۷۰۰ (استفاده شده در پوکو ام ۳ پرو) است که از هسته‌های پردازشی قوی‌تر بهره می‌برد و بر پایه یک لیتوگرافی بهینه‌تر (۶ نانومتری در برابر ۷ نانومتری دایمنسیتی ۷۰۰) ساخته شده است.

پوکو M4 پرو

چیپست دایمنسیتی ۸۱۰ در دل خود یک پردازنده ۸ هسته‌ای را جا داده است که شامل ۲ هسته کورتکس A76 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۶ هسته کورتکس A55 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز می‌شود. توجه کنید که فرکانس هسته‌های A76 از ۲.۲ گیگاهرتز به ۲.۴ گیگاهرتز افزایش یافته‌اند.

پردازشگر گرافیکی این تراشه نیز Mali-G57 MC2 است. عجیب است که شرکت سازنده فرکانس آن را از ۹۵۰ مگاهرتز به ۸۵۰ مگاهرتز کاهش داده است. شما می‌توانید این گوشی را در دو نسخه مجهز به ۴ یا ۶ گیگ رم LPDDR4X و ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی UFS 2.2 تهیه کنید.

حالا به سراغ بنچمارک‌‌ها برویم. عملکرد پردازشی پوکو M4 پرو بسیار خوب است و حتی فراتر از آنچه انتظار دارید را ارائه می‌دهد.

گیک‌‌بنچ ۵ (چند هسته‌ای)

Poco M3 (Snapdragon 662) : 1398Xiaomi Redmi Note 10 (Snapdragon 678) : 1599Poco M4 Pro 5G (Dimensity 810) : 1797Samsung Galaxy A22 5G (Dimensity 700) : 1719

گیک‌بنچ ۵ (تک هسته‌ای)

Poco M3 (Snapdragon 662) : 308Xiaomi Redmi Note 10 (Snapdragon 678) : 534Poco M4 Pro 5G (Dimensity 810) : 597Samsung Galaxy A22 5G (Dimensity 700) : 560

اگرچه فرکانس کاری پردازشگر گرافیکی از نظر تئوری کاهش یافته است؛ اما نتایج بنچمارک از عملکرد قابل قبول آن حکایت دارد.

GFX Manhattan ES 3.1 (onscreen)

Poco M3 (Adreno 610) : 11Xiaomi Redmi Note 10 (Adreno 612) : 15Poco M4 Pro 5G (Mali G-57 MC2) : 23Samsung Galaxy A22 5G (Mali G-57 MC2) : 21

GFX Car Chase ES 3.1 (onscreen)

Poco M3 (Adreno 610) : 5.9Xiaomi Redmi Note 10 (Adreno 612) : 7.9Poco M4 Pro 5G (Mali G-57 MC2) : 13Samsung Galaxy A22 5G (Mali G-57 MC2) : 12

بنچمارک انتوتو نیز پوکو M4 پرو را در میان بهترین گوشی‌ها در این بازه قیمتی قرار می‌دهد.

انتوتو ۸

Poco M3 (Snapdragon 662) : 177904Xiaomi Redmi Note 10 (Snapdragon 678) : 218788Poco M4 Pro 5G (Dimensity 810) : 296721Samsung Galaxy A22 5G (Dimensity 700) : 242155

در نهایت نوبت به دو تست CPU Throttle و ۳D Mark Wild Life می‌رسد. پوکو ام ۴ پرو در تست اول عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد و توانست در طول یک ساعت استفاده ۱۰۰ درصدی از CPU، تا ۷۹ درصد از حداکثر عملکرد خود را حفظ کند. همچنین این گوشی توانست در تست پایداری ۳D Mark رکورد ۹۹.۴ درصد را ثبت کند که فوق‌العاده است.

پوکو M4 پرو
پوکو M4 پرو

مشخص است که پوکو M4 پرو از نظر پردازشی و گرافیکی یک گوشی فوق‌العاده قدرتمند نیست؛ اما در مواقعی که تحت فشار باشد، خوب عمل می‌کند. در واقع این گوشی نه آنچنان داغ می‌کند و نه نوسان عملکرد دارد و برای انجام‌ کارهای روزمره مناسب است. هرچند که اگر رفرش ریت را روی ۹۰ هرتز قرار دهید، کمی لگ را در منوهایی که مملو از آیکون هستند، مشاهده خواهید کرد.

این مشکل در هنگام اجرای بازی‌های سنگین نیز وجود دارد و اگر می‌خواهید با خیال راحت و به صورت روان بازی کنید، باید رزولوشن و تنظیمات گرافیکی بازی را کاهش دهید.

دوربین

دوربین اصلی پوکو M4 پرو از حسگر ۱/۲.۷۶ اینچی و ۵۰ مگاپیکسلی سامسونگ ایزوسل S5KJN1 بهره می‌برد. اندازه هر پیکسل ۰.۶۴ میکرومتر است و با لنزی با دیافراگم f/1.8 و پشتیبانی از فوکوس خودکار تشخیص فاز همراه شده است. این دوربین از حالت شب نیز پشتیبانی می‌کند.

دوربین فوق عریض از حسگر ۸ مگاپیکسلی سونی IMX355 بهره می‌برد که در پس لنزی با دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است. این دوربین از حالت شب پشتیبانی نمی‌کند.

کیفیت عکس‌ها در نور مناسب

دوربین اصلی در حالت پیش فرض تصاویر را به صورت ۱۲.۵ مگاپیکسلی ذخیره می‌کند. رنگ‌ها تا حد زیادی به واقعیت نزدیک هستند و کنتراست و گستره داینامیک نیز تحسین برانگیز هستند. حتی سطح نویز هم تا حد خیلی خوبی پایین است، ولی تصاویر از نظر جزئیات متوسط ارزیابی می‌شوند و خیلی واضح نیستند.

بافت گیاهی و چهره اشخاص نیز گاهی اوقات شبیه به نقاشی رنگ روغن به نظر می‌رسند و یا تار می‌شوند. هرچند که روی هم رفته می‌توان کیفیت دوربین اصلی گوشی را برای این بازه قیمتی قابل قبول دانست.

پوکو M4 پرو
پوکو M4 پرو
پوکو M4 پرو
پوکو M4 پرو

پوکو ام ۴ پرو دوربین تله‌ فوتو ندارد. به همین خاطر نمی‌تواند زوم اپتیکال را در برابر شما قرار دهد و مجبورید از زوم دیجیتال ۲ برابری استفاده کنید. تصاویر در این حالت نسبت به سایر گوشی‌های هم رده واضح‌تر هستند و اگرچه کمی مصنوعی به نظر می‌رسند،‌ ولی همچنان می‌توان روی آنها حساب کرد.

پوکو M4 پرو
پوکو M4 پرو
پوکو M4 پرو
پوکو M4 پرو

دوربین گوشی از حالت ۵۰ مگاپیکسلی هم پشتیبانی می‌کند؛ اما به هیچ وجه استفاده از آن را توصیه نمی‌کنیم.

حالا نوبت به دوربین فوق عریض می‌رسد. تصاویر ثبت شده با این دوربین به شکل شگفت آوری خوب هستند. جزئیات در کل فریم به خوبی حفظ شده‌اند و در گوشه‌ها نیز تا حد خوبی تصویر صاف است. همچنین نویز در سطح پایینی قرار دارد و کنتراست و گستره داینامیک هم برای چنین دوربینی خوب هستند.

پوکو M4 پرو
پوکو M4 پرو
پوکو M4 پرو
پوکو M4 پرو

روی هم رفته دوربین فوق عریض این گوشی نه تنها از سایر گوشی‌های اقتصادی بهتر است، بلکه در گوشی‌های میان رده نیز در میان بهترین‌ها قرار می‌گیرد.

پوکو M4 پرو حسگر سنجش عمق ندارد و باید روی هوش مصنوعی برای گرفتن تصاویر پرتره حساب کند. عملکرد هوش مصنوعی در این زمینه فوق‌العاده است؛ زیرا سوژه اصلی به خوبی از پس زمینه جدا می‌شود و در هیچ قسمت نیز بریدگی خاصی را شاهد نیستیم. رنگ‌ها و کنتراست در این تصاویر خوب هستند و وضوح تصویر نیز در قسمت‌های مهم راضی کننده است. حتی تاری پس زمینه نیز شما را راضی خواهد کرد.

پوکو M4 پرو
پوکو M4 پرو

البته اگر جزئیات کمی بیشتر بودند، خوشحال میشدیم،‌ ولی خب در همین حد نیز پوکو عملکرد خوبی از خود نشان داده است.

کیفیت عکس‌ها در شب

تصاویر دوربین اصلی در شب به طور کلی خوب هستند. به لطف سیستم کاهش نویز متعادل، جزئیات موجود را می‌توان کافی دانست و رنگ‌ها و کنتراست نیز متوسط هستند، ولی گستره داینامیک چندان چنگی به دل نمی‌زند. ما متوجه هستیم که دوربین Poco M4 Pro 5G جای زیادی برای بهبود دارد، ولی نباید قیمت این گوشی را فراموش کرد.

پوکو M4 پرو
پوکو M4 پرو
پوکو M4 پرو
پوکو M4 پرو

پوکو M4 پرو یکی از گوشی‌هایی است که توصیه می‌کنیم از حالت شب دوربین آن استفاده نکنید. تصاویر گرفته شده در این حالت نه تنها نویز بیشتری دارند، بلکه نرم هستند و به شکل محسوسی ضعیف به نظر می‌رسند. تنها مزیت این حالت را می‌توان در برخی هایلایت‌ها دانست که آنها هم ارزش این افت کیفیت فاحش را ندارند.

شرایط در دوربین فوق عریض فرق می‌کند. شما می‌توانید آنچه دوربین فوق عریض در شب ثبت کرده را تشخیص دهید؛ اما با کمی دقت متوجه خواهید شد که تصاویر نرم و مملو از نویز هستند. هرچند که رنگ‌ها و کنتراست در آنها خوب به نظر می‌رسند.

پوکو M4 پرو
پوکو M4 پرو
پوکو M4 پرو
پوکو M4 پرو

دوربین سلفی

پوکو از حسگر ۱/۳.۰۶ اینچی و ۱۶ مگاپیکسلی آمنی ویژن OV16A1 برای این گوشی استفاده کرده است. اندازه هر پیکسل به ۱.۰ میکرومتر می‌رسد و حسگر نیز در پس لنزی با دیافراگم f/2.5 و فوکوس ثابت قرار گرفته است.شیائومی پیشتر از این دوربین در گوشی گران‌قیمت شیائومی ۱۱T پرو نیز استفاده کرده بود. همچنین انتظار داشتیم که به خاطر فیلتر Quad-Bayer تصاویر به صورت ۴ مگاپیکسلی ذخیره شوند؛ اما آنها ۱۶ مگاپیکسلی هستند.

به طور کلی عکس‌های سلفی نرم به نظر می‌رسند. البته رنگ‌ها و کنتراست راضی کننده هستند و گستره داینامیک را هم می‌توان خوب دانست. همچنین وضوح تصویر نیز خوب است و سطح نویز را هم می‌توان تحمل کرد. اگر بخواهید این تصاویر را فقط روی نمایشگر گوشی نگاه کنید و در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید، کیفیت خوبی دارند.

پوکو M4 پرو
پوکو M4 پرو

شما می‌توانید با دوربین سلفی عکس‌های پرتره نیز بگیرید و اگرچه جزئیات تصویر با حالت استاندارد برابری می‌کند؛ اما جداسازی سوژه از پس زمینه چندانی تعریفی ندارد و در پس زمینه‌های پیچیده‌تر، بدتر هم خواهد شد.

فیلم‌برداری

پوکو M4 پرو از فیلم‌برداری ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه در همه دوربین‌هایش پشتیبانی می‌کند و در این حالت لرزشگیر الکترونیکی نیز در دسترس است. هیچ خبری از فیلم‌برداری ۴K در این گوشی نیست و اگر هم بخواهید در حالت ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنید باید قید EIS را بزنید.

پوکو M4 پرو

بیت‌ریت ویدیو حدود ۲۰ مگابیت بر ثانیه است و صداها نیز به صورت استریو و با بیت‌ریت ۲۵۶ کیلوبیت بر ثانیه ضبط می‌شوند. فیلم‌های ۱۰۸۰p دوربین اصلی جزئیات را به اندازه کافی نشان می‌دهند و گستره داینامیک، کنتراست و سطح نویز بسیار خوبی هم دارند. البته از نظر وضوح نسبت به سایر گوشی‌های رقیب کمی عقب‌تر هستند.

از آن طرف فیلم‌های دوربین فوق عریض خوب نیستند. تصاویر نرم هستند و گستره داینامیک نیز محدود است. بله می‌تواند به کار بیاید، ولی توصیه می‌کنیم به جز در مواردی که به هر دلیل مجبور هستید، به هیچ وجه از این دوربین برای فیلم‌برداری استفاده نکنید.

جمع‌بندی

پوکو ام ۴ پرو یک گوشی ۵G خوب است که که در بازه قیمتی خود عملکرد قابل قبولی را ارائه می‌دهد. با نمایشگر ۹۰ هرتز این گوشی می‌توانید از سیستم عامل اندروید لذت ببرید و اگر گرافیک و رزولوشن بازی‌ها را کاهش دهید، در انجام آنها نیز مشکلی نخواهید داشت. کیفیت دوربین این گوشی در نور مناسب خوب است و باتری نیز انرژی مورد نیاز برای چند روز استفاده متوسط را در اختیار شما قرار خواهد داد. پس از آن نیز شارژ سریع ۳۳ وات در خدمت شماست.

پوکو M4 پرو

گوشی‌های زیادی در این بازه قیمتی قرار می‌گیرند، ولی شاید بتوان رقیبان این گوشی را در کمال تعجب دستگاه‌های ساخت شیائومی دانست. پوکو X3 پرو و پوکو F3 هر دو عملکردی در حد گوشی‌های پرچمدار ارائه می‌دهند و نسبت به امکاناتشان قیمت فوق‌العاده خوبی هم دارند. روی هم رفته، اگر خیلی اهل بازی کردن نیستید، پوکو M4 پرو می‌تواند انتظارات شما را از یک گوشی ۲۳۰ دلاری برآورده کند.

مزایا و معایب

مزایا

  • طراحی جذاب، گواهی IP53 برای مقاومت در برابر پاشیدن قطرات آب
  • صفحه نمایش LCD بزرگ با رفرش ریت ۹۰ هرتز و کنتراست فوق‌العاده
  • عمر باتری طولانی و شارژ سریع
  • اسپیکرهای استریو متعادل با بلندی صدای خوب
  • عملکرد پردازشی قابل قبول، عدم افت عملکرد محسوس در هنگام فشار
  • عملکرد خوب دوربین اصلی، کیفیت بسیار خوب دوربین فوق عریض در نور مناسب
  • اندروید ۱۱ به همراه MIUI 12.5، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، درگاه کارت حافظه، پشتیبانی از شبکه ۵G
  • قیمت جذاب

معایب

  • فشار وارد کردن رفرش ریت ۹۰ هرتز به GPU
  • کیفیت صدای اسپیکر
  • مجهز نشدن به دوربین ماکرو
  • عدم پشتیبانی از فیلم‌برداری ۴K
  • عملکرد پردازشی نه چندان متفاوت نسبت به پوکو M3 پرو ۵G

منبع گجت نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.