تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
کد خبر : 54524

اولین تجربه واقعی از استیم دک ولو

اولین تجربه واقعی از استیم دک ولو

اولین تجربه واقعی از استیم دک ولوولو، غول فناوری فعال در زمینه رایانه‌های شخصی گیمینگ مدتی پیش کنسول دستی مخصوص بازی‌های ویدیویی خود را با قیمت پایه ۴۰۰ دلار و با نام «استیم دک» معرفی کرد. پس از این معرفی برخی از خبرنگاران دنیای بازی‌های ویدیویی مرتبط به وب‌سایت‌های IGN و The Verge توانستند بدون هیچ واسطه‌ای به این محصول جدید دست یابند. اکنون با گذشت مدتی از این اتفاق، نتیجه بررسی این محصول از دید آن‌ها منتشر شده است.
به این ترتیب حال ما می‌توانیم مقایسه‌ای منصفانه و البته اولیه بین استیم دک و نینتندو سوییچ داشته باشیم. باید توجه کرد که استیم دک در حال حاضر به صورت رسمی عرضه نشده است و این بررسی‌ها و مقایسه‌ها می‌توانند بسیار ارزشمند باشند. در ادامه این بررسی از دید خبرنگار The Verge ذکر می‌شود و منظور از «من» اشاره به شخص مذکور است. با این نگاه اولیه جذاب همراه تکفارس باشید.
مطالب مرتبط:مقایسه استیم دک با سوییچ، پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس
چرا استیم دک ولو می تواند یک موفقیت همه جانبه باشد؟
ولو برای عرضه موفق استیم دک به چه سیاست هایی نیاز دارد؟
البته پیش از پرداختن به این تجربه..

اولین تجربه واقعی از استیم دک ولو

ولو، غول فناوری فعال در زمینه رایانه‌های شخصی گیمینگ مدتی پیش کنسول دستی مخصوص بازی‌های ویدیویی خود را با قیمت پایه ۴۰۰ دلار و با نام «استیم دک» معرفی کرد. پس از این معرفی برخی از خبرنگاران دنیای بازی‌های ویدیویی مرتبط به وب‌سایت‌های IGN و The Verge توانستند بدون هیچ واسطه‌ای به این محصول جدید دست یابند. اکنون با گذشت مدتی از این اتفاق، نتیجه بررسی این محصول از دید آن‌ها منتشر شده است.

به این ترتیب حال ما می‌توانیم مقایسه‌ای منصفانه و البته اولیه بین استیم دک و نینتندو سوییچ داشته باشیم. باید توجه کرد که استیم دک در حال حاضر به صورت رسمی عرضه نشده است و این بررسی‌ها و مقایسه‌ها می‌توانند بسیار ارزشمند باشند. در ادامه این بررسی از دید خبرنگار The Verge ذکر می‌شود و منظور از «من» اشاره به شخص مذکور است. با این نگاه اولیه جذاب همراه تکفارس باشید.

مطالب مرتبط:

  • مقایسه استیم دک با سوییچ، پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس

  • چرا استیم دک ولو می تواند یک موفقیت همه جانبه باشد؟

  • ولو برای عرضه موفق استیم دک به چه سیاست هایی نیاز دارد؟

البته پیش از پرداختن به این تجربه، بهتر است نگاهی به مشخصات استیم دک داشته باشیم، چرا که در ادامه چندان به آن پرداخته نمی‌شود. این کنسول مبتنی بر APU شرکت AMD است و ولو تصمیم گرفته در ساخت آن از یک پردازنده چهار هسته یا به عبارت دیگر، هشت رشته Zen 2 و یک کارت گرافیک AMD RDNA 2 همراه با هشت واحد محاسبه استفاده کند. سخت‌افزار مذکور با قرار گرفتن ۱۶ گیگابایت رم LPDDR5، بطن استیم دک و قلب تپنده آن را تشکیل می‌دهد.

طبق اعلام ولو ۳ مدل مختلف از جمله یک ویرایش مجهز به ۶۴ گیگابایت حافظه eMMC با قیمت ۳۹۹ دلار، ۲۵۶ گیگابایت حافظه NVMe SSD با قیمت ۵۲۹ دلار و ۵۱۲ گیگابایت حافظه پرسرعت NVMe SSD با قیمت ۶۴۹ دلار در تعطیلات میلادی پیش‌رو در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. اگرچه مدل مجهز به حافظه eMMC می‌تواند مشکلاتی را در سرعت نصب بازی‌ها و بارگذاری آن‌ها ایجاد کند، اما ولو قول داده که تفاوتی از لحاظ نرخ فریم یا کیفیت گرافیک میان این سه مدل مختلف مشاهده نشود.

استیم دک ولو

یک مقایسه دقیق و احتمالاً منصفانه زمانی است که ما به پیش‌بینی قدرت تقریبی خروجی استیم دک با توجه به آخرین نسل کنسول‌ها بپردازیم: خروجی ۱.۶ ترافلاپس استیم دک تقریباً نزدیک ایکس باکس وان اس با قدرت خام ۱.۴ ترافلاپس و پلی استیشن ۴ با قدرت خام ۱.۸ ترافلاپس است. همچنین باید توجه داشت که استیم دک از معماری جدیدتر RDNA 2 بهره می‌برد که مقایسه مستقیم مشخصات و قدرت‌ها را به صورت مجزا، دشوارتر از قبل می‌کند.

یک محصول کاملاً جدید

ابتدا با حساب استیم خود وارد دستگاه شدم و تصمیم گرفتم که بازی‌های The Witcher 3 و Control را دقیقاً از همان‌جایی ادامه دهم که چند هفته الی چند ماه پیش روی رایانه شخصی گیمینگم رها کرده بودم. همچنین تصمیم گرفتم به لطف صفحه لمسی استیم دک در این بین چند هیولای اهریمنی از بازی Doom Eternal را هم رنده کنم و از هدف‌گیری مبتنی بر ژیروسکوپ این محصول بهره ببرم.

اگرچه من در حال حاضر نمی‌توانم به برخی از جذاب‌ترین سوالات کاربران نظیر نحوه نصب بازی‌های شخصی، استفاده از حافظه‌های eMMC کندتر و یا تجربه کاربری بیرون از مکان‌های بسته اظهار نظر کنم اما از همین حالا می‌توان گفت تجربه بازای با این رایانه دستی تا چه اندازه راحت و همچنین قدرتمند است.

در ادامه ما همچنین به این موضوع باور داشتیم که این محصول عملکردی قوی‌تر از نینتندو سوییچ ارائه خواهد داد اما قرار نیست که یک محصول کاملاً نسل بعدی را نظاره‌گر باشیم. استیم دک همین حالا هم نزدیک به نیمی از قدرت سخت‌افزاری خام ضعیف‌ترین کنسول نسل نهم یعنی ایکس باکس سری اس را ارائه می‌دهد.

با این حال از آن‌جایی که استیم دک در بهترین حالت تجربه گیمینگ ۷۲۰p و نه ۱۴۴۰p و یا حتی ۱۰۸۰p را ارائه خواهد داد، مسلماً برای شما شگفت‌انگیز خواهد بود که چگونه می‌توان با هزینه چند صد دلار، به چنین خروجی دست یافت.

سطح گرافیکی این دستگاه بالاتر از Aya Neo (دیگر رایانه شخصی دستی گیمینگ مطرح این روزها) است. در آن محصول ما مجبور بودیم که بازی‌ها را با پایین‌تر تنظیمات گرافیکی تجربه کنیم و باز هم تجربه لذت‌بخشی در انتظارمان نبود.

چیزی که هنگام ورود به دفتر ولو شخصاً تصور نمی‌کرد، مقدار قابل توجه تفاوت ابعاد این محصول با نینتندو سوییچ و همچنین راحتی در دست گرفتن آن بود. اگرچه این دستگاه به سختی می‌تواند در بزرگ‌ترین جیب‌های شلواری که می‌توانید تصور کنید، جای بگیرد اما دقیقاً همان‌طور که ولو ادعا می‌کند، برای مدت زمان طولانی بازی کردن طراحی شده است.

اولین باری که استیم دک را در دست گرفتم، انگشتانم به آسانی در شیارها و تمام قسمت‌های دستگاه ذوب شد. به این صورت همه دکمه‌های مورد نیاز دقیقاً زیر انگشتان من قرار گرفتند. با این حال مطمئن نیستم که من نیز از جمله طرفداران جوی استیک‌های نرم و تخت باشم. هدف‌گیری در بازی‌ها بدون نیاز به جوی استیک هم قابل انجام است. حسگر ژیروسکوپ دستگاه و حتی صفحه لمسی این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهند که بدون نیاز به جوی استیک به خوبی نشانه‌گیری کنند.

استیم دک ولو

با وجود آن که من تفاوت قابل توجه وزن این دستگاه در مقایسه با نینتندو سوییچ را به سرعت متوجه شدم اما این موضوع طی مدت زمان تجربه من با استیم دک چندان تاثیرگذار نبود. استیم دک احتمالاً محصول سنگینی به شمار می‌رود اما این نمونه‌های اولیه در مقایسه با ابعادشان کاملاً سبک به نظر می‌رسند. در حال حاضر بهبودهای احتمالی مشخص نیست. امکان دارد که ولو بتواند وزن دستگاه را مدیریت کرده، نمایشگر را ارتقا و جنس بدنه را نیز بهبود دهد.

شخصاً طی تجربه‌ام شاهد مقداری گرما و همچنین مصرف بی‌رویه باتری بودم. در حقیقت یکی از دستگاه‌ها که حین تجربه ما در ابتدا به شارژ متصل بود تقریباً بعد از ۱ ساعت و نیم بازی، کاملاً خاموش شد. از آن‌جایی که ولو وعده تجربه اثری مانند Portal 2 تا ۴ ساعت و بازی‌های کم مصرف را تا حداکثر ۸ ساعت داده است، این رفتار استیم دک چندان منطقی و عادی نبود.

(ولو پس از انتشار اولیه این مقاله به The Verge اطلاع داده واحدی که در اختیار خبرنگار این رسانه قرار داده، پیش‌تر نیز به مدت ۱.۵ ساعت توسط سایر خبرنگاران مورد استفاده قرار گرفته بوده است. خبرنگار این رسانه نیز تایید کرده که حین شروع تجربه کاری خود با دستگاه، شارژ آن ۱۰۰ درصد نبوده است.)

چه چیزی تغییر خواهد کرد؟

ولو اکنون نمی‌تواند با قاطعیت مشخص کند که بین نسخه کنونی (یعنی نسخه موسوم به EV2) و واحدهای نهایی چه چیزی تغییر خواهد کرد اما مسلماً کیفیت ساخت تغییر و تحول اساسی را تجربه می‌کند. ولو افزون بر این مورد وعده داده که روی مشکلات نرم‌افزاری کار کند. منظور از این مشکلات، نواقصی مانند فریز شدن صفحه و یا ظاهر شدن نشانگر موس حین تجربه Prey است که نویسنده این مطلب دومی را شخصاً مشاهده کرده است.

موارد بسیار زیادی هم در این بین وجود داشتند که من نتوانستم طی تجربه ۱ و نیم ساعته خود در دفتر ولو از آن‌ها اطمینان یابم. مشاهده سیستم عامل «استیم او اس» یکی از آن‌هاست. بی‌شک بسیار بهتر می‌شد اگر می‌توانستم متوجه شوم که دست‌یابی به بازی‌های قرار گرفته روی حافظه و اس دی کارت تا چه اندازه آسان است.

تجربه هر بازی آنلاین و یا بازی‌های چند نفره، اتصال دستگاه به مانیتور خارجی و … از جمله موارد دیگری است که فرصتی برای انجام آن‌ها نداشتم. همچنین با وجود آن که من درخواست کردم دستگاه را باز کرده و کالبد شکافی آن را انجام دهم اما تیم ولو این اجازه را به ما نداد!

با این حال طبق صحبتی که شد توانستم اطمینان یابم تا پیش از عرضه دستگاه برخی از سوال‌های مهم پاسخ داده خواهد شد و همچنین این آخرین تجربه کار ما با استیم دک نخواهد بود. برای مثال ولو توضیح داد در حال برنامه‌ریزی برای ساخت ویدیوهای شخصی خودش است تا دقیقاً توضیح دهد که چطور می‌توان دستگاه را باز کرده و به سخت‌افزار داخلی آن دست یافت؛ چرا که ولو این امکان را برای کاربران فراهم خواهد کرد.

استیم دک ولو

ما تاکنون از ولو شنیده‌ایم که کاربران می‌توانند از حافظه‌های SSD خودشان استفاده کنند اما با این حال قابلیت تعمیر دستگاه یکی از دغدغه‌ها و موضوعاتی است که شرکت در حال حاضر به آن فکر می‌کند. گرگ کومر (Greg Coomer) از تیم ولو می‌گوید این شرکت پاسخ‌های قانع کننده‌ای برای تمام سوالات جذاب کاربران دارد.

شاید به یاد داشته باشید ولو در حال برنامه‌ریزی برای عرضه یک داک جداگانه برای اتصال راحت استیم دک به تلویزیون است. هم‌اکنون این محصول جانبی در دست توسعه است و به گفته تیم، آن‌ها امیدوارند که این محصول را حین عرضه خود دستگاه در اختیار کاربران قرار دهند. با آن که اکنون هیچ چیز قطعی نیست اما شاید کاربران بتوانند حین خرید استیم دک، داک را نیز همزمان به صورت جداگانه سفارش دهند.

پاسخ به سوالات متداول کاربران از سوی ولو

برخی از این سوالات را هم‌اکنون پاسخ خواهیم داد. شما می‌توانید با استیم دک به مرور وب‌سایت‌ها و اینترنت بپردازید. اضافه کردن آیکون‌های محبوب شما به کتابخانه استیم همان‌طور که روی اپلیکیشن بومی ویندوز امکان‌پذیر است، در استیم دک نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

در سوی دیگر اگرچه ولو هیچ چیز را در این رابطه قول نمی‌دهد اما در حال صحبت و همکاری با سازندگان برنامه‌های ضد تقلب است تا از سازگاری با پروتون اطمینان یابد. به این صورت بازی‌هایی مانند Apex Legends، Destiny 2، Fortnite، PUBG و … می‌توانند بدون نیاز به نرم‌افزارهای ضد تقلب اجرا شوند. اریک پترسون (Erik Peterson) یکی دیگر از کارکنان ولو پیش‌تر گفته بود که احتمالاً حین عرضه این قابلیت در اختیار کاربران قرار گیرد.

تاچ‌پدهای این دستگاه و هپتیک فیدبک مبتنی بر صدایی که پیش‌تر درون استیم کنترلر مشاهده کرده بودیم، درون استیم دک نیز به کار رفته‌اند. به گفته یکی از اعضای ولو آن‌ها تلاش نکرده‌اند که به وسیله این فناوری به پخش موسیقی بپردازند اما اگر کاربران تلاش کنند، می‌توانند.

ولو همچنین شیدرهای بازی‌های مبتنی بر API Vulkan را یک بار از پیش کامپایل خواهد کرد و آن‌ها را حین نصب بازی در اختیار کاربران استیم دک قرار خواهد داد. بنابراین کاربران در اولین اجرای بازی با سرعت بیشتری مواجه خواهند شد. در فاز اولیه که اکنون نیز ما شاهد آن هستیم، این فرایند اندکی طول می‌کشد که انتظار می‌رود در نسخه نهایی برطرف شود.

یکی دیگر از سوالات جذاب در رابطه با استیم دک، عرضه بازی‌های انحصاری از سوی ولو و این که آیا سودآور خواهند بود، است. ولو با ارائه پاسخ زیر، این مورد را کاملاً رد کرد:

ما قرار نیست که روی این موضوع تمرکز کرده و پول زیادی از دست دهیم.

تیم ولو اشاره کرد که آن‌ها هرگز در هیچ بازی را برای محصول قابل حمل خود به صورت انحصاری تولید نخواهند کرد و موضوعی که برای Half-Life: Alyx و واقعیت مجازی رخ داد، برای این محصول رخ نخواهد داد.

استیم دک ولو

با وجود آن که ولو باور دارد برخی از استودیوهای به‌خصوص شاید بازی‌های خود را برای کنترلرهای استیم دک بهینه‌سازی کنند اما قرار نیست که به بازیکنان، یک «دست» کامل تعلق گیرد. این موضوع به این دلیل مطرح می‌شود چون استیم دک زیر ۸ عدد از انگشتان بازیکن دکمه به‌خصوصی قرار می‌دهد و به آسانی می‌تواند موقعیت شست را نیز تشخیص دهد.

سیستم کنترلر به‌خصوص استیم دک بیشتر از هر چیز برای در اختیار قرار دادن دکمه‌های بیشتر برای کاربران رایانه‌های شخصی و توسعه‌دهندگان است تا آزادانه الگوی مد نظر خود را تنظیم کنند. به گفته یکی از اعضای تیم ولو، این فرایند مشابه شرایطی است که کنترلر ایکس باکس الیت (Xbox Elite) با پد اضافی خود ارائه می‌دهد:

این بیشتر درباره کیفیت و کمیت ورودی‌هاست.

کومر در ادامه سرنخی از تاریخ احتمالی ارائه یک APU شخصی‌سازی شده استیم دک برای هدست‌های واقعیت مجازی مانند آکیولوس کوئست ارائه داد. او گفت که از این سوال خوشش آمده است:

ما در حال حاضر آماده نیستیم که در این‌باره چیزی بگویم اما این فرایند به خوبی می‌تواند به واسطه TDP در محیط مذکور اجرا شود. در واقع این موضوع به شدت به رویکرد ما و برنامه‌های آینده‌مان مربوط است.

اینستاگرام تکفارس

تلگرام تکفارس

منبع: The Verge

۴۰

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.