تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۵:۱۴
کد خبر : 66433

اندروید ۱۳ و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

اندروید ۱۳ و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

اندروید ۱۳ و هر آنچه باید در مورد آن بدانیدگوگل در حال توسعه Android 13 است. در این مطلب می‌خواهیم به قابلیت‌ها، ویژگی ها، تاریخ عرضه و به طور کلی هر آنچه که لازم است در مورد اندروید ۱۳ بدانید، بپرداز..

اندروید ۱۳ و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

گوگل در حال توسعه Android 13 است. در این مطلب می‌خواهیم به قابلیت‌ها، ویژگی ها، تاریخ عرضه و به طور کلی هر آنچه که لازم است در مورد اندروید ۱۳ بدانید، بپردازیم.

اندروید ۱۳ می‌تواند برگی جذاب و درخشان در تاریخچه سیستم عامل محبوب گوگل باشد. گوگل در اندروید ۱۲ با معرفی زبان طراحی جدید و متفاوت متریال یو تغییر شگرفی در سیستم عامل خود ایجاد کرد و به همین خاطر انتظار داریم که در نسخه جدید اندروید نه تنها به توسعه طراحی بصری جدید خود ادامه داده و آن را به کل محیط سیستم عامل گسترش دهد، بلکه تولیدکنندگان شخص ثالث را نیز به استفاده هر چه بیشتر از المان‌های آن ترغیب کند.

اندروید 13

البته اگر بخواهیم تاریخچه اندروید را مد نظر قرار دهیم، پس از هر آپدیت بزرگ نر‌م‌افزاری شاهد تعدادی آپدیت کوچکتر خواهیم بود تا مشکلات و کاستی‌های آپدیت قبلی برطرف شوند و ایده جدید تکمیل گردد. اندروید ۱۲ آپدیت نسبتا بزرگی بود و تغییرات زیادی را ایجاد کرد؛ بنابراین اندروید ۱۳ در دسته آپدیت‌های کوچکتر سیستم عامل گوگل قرار خواهد گرفت.

نسخه اولیه توسعه‌ دهندگان Android 13 احتمالا اوایل سال ۲۰۲۲ برای دستگاه‌های پیکسل عرضه خواهد شد و در پاییز سال میلادی جاری نیز شاهد عرضه رسمی نسخه پایدار آن خواهیم بود.

اندروید ۱۳؛ نسخه‌ای برای تکمیل مسیر گوگل

اندروید 13

نام اندروید ۱۳

برخلاف نام آن، اندروید ۱۳ بیست و دومین نسخه اصلی از اندروید به حساب می‌آید که از سال ۲۰۰۸ تاکنون عرضه شده است. برخلاف اکثر نسخه‌های اندروید که بر اساس دسرهای مختلف و به ترتیب حروف الفبا نامگذاری میشدند، چند نسخه اخیر فقط از سیستم عددی استفاده کرده‌اند.

اندروید 13

مقصر نیز اندروید ۱۰ بود که قرار بود با نام یک دسر که با حرف Q شروع می‌شود، در برابر کاربران قرار گیرد؛ اما با توجه به اینکه دسرهای زیادی با حرف Q شروع نمی‌شوند، گوگل به طور کلی سیستم نامگذاری خود را کنار گذاشت. کاربران اندروید در این رابطه به دو بخش تقسیم شده‌اند.

برخی اعتقاد دارند که سیستم عددی بهتر است و شرایط را ساده‌تر می‌کند؛ اما برخی دیگر بر این باورند که این کار خاص بودن اندروید را از بین می‌برد و باعث می‌شود که نسخه‌های مختلف به راحتی فراموش شوند.

اندروید 13 / پیکسل 6

اندروید ۱۲ در گوگل با نام Snow Cone شناخته میشد و گفته می‌شود که برای اشاره به اندروید ۱۳ در داخل گوگل از نام تیرامیسو، دسر محبوب ایتالیایی استفاده می‌شود. باید تا معرفی رسمی منتظر بمانیم تا ببینیم آیا گوگل مجددا به سنت قدیمی خود باز می‌گردد یا خیر.

تاریخ عرضه Android 13

گوگل هنوز به صورت رسمی تاریخی را برای انتشار بیلدهای مختلف نسخه جدید اندروید اعلام نکرده است؛ اما با توجه به عملکرد سال‌های گذشته این شرکت می‌توان برنامه زیر را محتمل دانست.

  • اولین بیلد توسعه‌ دهندگان: فوریه ۲۰۲۲ (بهمن و اسفند ۱۴۰۰)
  • دومین بیلد توسعه دهندگان: مارس ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱)
  • سومین بیلد توسعه دهندگان: آوریل ۲۰۲۲ (فروردین و اریبهشت ۱۴۰۱)
  • اولین بتای اندروید ۱۳: معرفی رسمی در رویداد گوگل I/O: مه ۲۰۲۲ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱)
  • دومین بتای اندروید ۱۳: ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد و تیر ۱۴۰۱)
  • سومین بتای اندروید ۱۳: ژوئیه ۲۰۲۲ (تیر و مرداد ۱۴۰۱)
  • چهارمین بتای اندروید ۱۳: آگوست ۲۰۲۲ (مرداد و شهریور ۱۴۰۱)
  • بیلد پایدار اندروید ۱۳: سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور و مهر ۱۴۰۱)

البته همانطور که گفتیم هنوز هیچ چیز به صورت رسمی مشخص نشده است و ممکن است شرایط به طور کامل تغییر کند؛ اما اگر مشکل خاصی پیش نیاید، انتظار داریم که دستگاه‌های سازگار پیکسل در بهمن یا اسفند اولین بتا توسعه‌دهندگان را دریافت کنند و گوگل نیز در یک کنفرانس خبری به ویژگی‌های مهم آن بپردازد. در مورد اندروید ۱۱ و ۱۲ که چنین اتفاقی افتاد.

گوشی‌های دریافت کننده اندروید ۱۳

اندروید ۱۳ در نهایت دیر یا زود برای تمامی گوشی‌های پرچمدار چند سال اخیر و تعداد زیادی از گوشی‌های میان رده و اقتصادی کنونی ارائه خواهد شد. مخصوصا اینکه این روزها کاربران اهمیت بیشتری به دریافت آپدیت‌های نرم‌افزاری می‌دهند و شرکت‌ها نیز برای بسیاری از گجت‌های خود وعده دریافت ۳ نسخه جدید اندروید را داده‌اند.

اندروید 13 / گوگل پیکسل

اگرچه زمان عرضه این آپدیت و کم و کیف آن برای گوشی‌های مختلف متفاوت خواهد بود، ولی یک چیز قطعی است و آن اینکه تنها گوشی‌های پیکسل (جدیدتر از پیکسل ۳) اولین بیلد‌های توسعه‌دهندگان را دریافت خواهند کرد و سپس در بیلد‌های بعدی نوبت به سایر برند‌ها می‌رسد. البته در سال‌های اخیر شرکت‌ها تمایل چندانی به شرکت در بیلد‌های آزمایشی گوگل نشان نداده‌اند.

چند سال پیش تولید کنندگان زیادی در بیلد بتا اندروید ۱۰ شرکت کردند؛ اما در اندروید ۱۱ و ۱۲ تعداد آنها کمتر از قبل شد.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید Android 13

هنوز صحبت کردن در مورد قابلیت‌ها و ویژگی‌های اندروید ۱۳ کمی زود است، ولی خب شایعات جالبی در این رابطه منتشر شده‌اند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

تم‌های رنگی جدید

گوگل در اندروید ۱۲ سیستم جدید تم‌های رنگی را معرفی کرد که در کنار قابلیت Color Extraction (تغییر رنگ رابط کاربری دستگاه بر اساس رنگ اصلی تصویر زمینه) جلوه خاصی به دستگاه می‌داد. گویا گوگل قصد دارد با معرفی چند تم داینامیک جدید که میزان شادابی رنگ‌ها را تعیین می‌کنند، به این مسیر ادامه دهد.

این تم‌ها شامل Tonal Spot، Vibrant، Expressive و Spiritz می‌شوند. Tonal Spot تم پیش‌فرض زبان طراحی متریال یو است و Vibrant نیز سبب می‌شود که رنگ‌های شاداب‌تر و بیشتری را در پس زمینه شاهد باشیم.

اندروید 13
Vibrant
اندروید 13
Vibrant
اندروید 13
tonal spot
اندروید 13
tonal spot

در حالت Expressive برخی رنگ‌ها که در تصویر زمینه شما نبودند، به رنگ‌های اصلی اضافه می‌شوند و در حالت Spiritz هم شاهد رنگ‌های خنثی و متمایل به طوسی هستیم.

اندروید 13
Spiritz
اندروید 13
Spiritz
اندروید 13
Expressive
اندروید 13
Expressive

مجوز نوتیفیکیشن‌ها

یکی از ویژگی‌های جالبی که در اندروید ۱۲ وجود داشت، امکان غیر فعال کردن میکروفون و دوربین دستگاه بود. این قابلیت که برای حفاظت از حریم شخصی کاربران توسعه یافته بود، دسترسی به این سخت‌افزار‌‌های ضروری دستگاه را مسدود می‌کرد. حالا به نظر می‌رسد که گوگل می‌خواهد این قابلیت را در اندروید ۱۳ گسترش دهد.

اندروید 13
اندروید 13

به لطف قابلیت Post Notifications، برنامه‌ها باید قبل از نشان دادن نوتیفیکیشن از کاربر اجازه بگیرند. این قابلیت قطعا مشکل نوتیفیکیشن‌ها را برای کاربرانی که تعداد زیادی برنامه روی دستگاه خود دارند، رفع خواهد کرد.

البته در حال حاضر نیز کاربران می‌توانند با مراجعه به بخش تنظیمات دستگاه خود، جلوی نشان دادن نوتیفیکیشن توسط یک برنامه خاص را بگیرند، ولی خب این مجوز به صورت پیش فرض فعال است و اکثر کاربران نیز نحوه غیر فعال کردن آن را بلد نیستند. پیام مجوز نوتیفیکیشن در اندروید ۱۳ اینگونه خواهد بود.

اندروید 13

Panlingual

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا نمی‌توان برای هر برنامه در اندروید یک زبان مجزا را انتخاب کرد؟ ظاهرا گوگل نیز به این مسئله فکر کرده است و می‌خواهد در اندروید ۱۳ این امکان را به کاربر بدهد که زبان مورد نظر خود را برای رابط کاربری و هر برنامه به صورت جداگانه انتخاب کند.

اندروید 13
اندروید 13

اگرچه توسعه‌ دهندگان باید کدهای مربوطه را در برنامه‌های خود قرار دهند تا قابلیت جدید گوگل آنگونه که مد نظر است، کار کند. این قابلیت برای کاربران چند زبانه اندروید و افرادی که می‌خواهند یک زبان جدید را فراگیرند، به کار می‌آید.

Phantom Process Killer

برای اولین بار در اندروید ۱۲ بود که گوگل قابلیت Phantom Process Killer را معرفی کرد و احتمالا می‌خواهد در اندروید ۱۳ تاگلی را در بخش تنظیمات سریع به آن اختصاص دهد؛ اما Phantom Process Killer چیست؟ این قابلیت یک نوع پلیس مخفی است که بر برنامه‌های مختلف نظارت می‌کند و اجازه نمی‌دهد روی هم رفته بیش از ۳۲ بچه فرآید در پس زمینه اجرا شوند.

بدین ترتیب کارهایی که یک برنامه می‌تواند در پس زمینه انجام دهد را محدود می‌کند تا فشار اضافی به پردازنده دستگاه وارد نشود.

انتخاب خروجی صدا

گوگل می‌خواهد طراحی منو خروجی صدا در اندروید را تغییر دهد. این منو در اندروید ۱۰ معرفی شد و به کاربر اجازه می‌داد دستگاه پخش کننده صدای خروجی را انتخاب کند. در حال حاضر با استفاده از این منو می‌توانید بین دستگاه‌های بلوتوثی مختلف برای پخش صدا یا ویدیو جابه‌جا شوید.

اندروید 13

اندروید ۱۳

طراحی این منو در اندروید ۱۳ کمی دوستانه‌تر خواهد شد و به زبان متریال یو نزدیک می‌شود. در منوی جدید شاهد اسلایدرهای بزرگ با لبه‌های بیضی شکل برای تنظیم صدا هستیم و دستگاه قطع شده نیز به صورت کم رنگ نمایش داده می‌شود. یک علامت تیک کوچک هم در سمت راست دستگاه‌ فعال کنونی نشان داده می‌شود تا کاربر از انتخاب خود مطمئن شود.

در ادامه می‌توانید تصاویر بخش انتخاب خروجی صدا در اندروید ۱۳ را با اندروید ۱۲ مقایسه کنید.

اندروید 13
اندروید ۱۳
اندروید 13 / اندروید 12
اندروید ۱۲

شخصی‌سازی صفحه قفل

گوگل معمولا توجه زیادی به شخصی‌سازی صفحه قفل نمی‌کرد و این کار را به عهده پوسته‌ها و رابط‌های کاربری شخص‌ ثالث اندروید می‌گذاشت؛ اما گویا می‌خواهد در اندروید ۱۳ دستی به سر و روی این قسمت بکشد. در نسخه کنونی اندروید، یک ساعت نسبتا بزرگ در صفحه قفل قرار دارد که اگرچه زیبا به نظر می‌رسد، ولی اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار نمی‌دهد.

اندروید 13
اندروید 13
اندروید 13

در اندروید ۱۳ کاربران قادر خواهند بود لایه گسترده‌تر و بهتری را برای صفحه قفل فعال کنند. در این حالت گوشی نوتیفیکیشن‌های شما را زیر نسخه‌ای کوچکتر از ساعت نشان می‌دهد و هنگامی که نوتیفیکیشن‌ها را پاک کردید، ساعت به اندازه قبلی خود برمی‌گردد. برخی شایعات می‌گویند که شاید این قابلیت کمی زودتر از انتظار آماده گردد و در نهایت به اندروید ۱۲L اضافه شود.

علاوه بر آن، این احتمال وجود دارد که شاهد اضافه شدن گزینه‌ای برای اسکن کد QR به صفحه قفل و قسمت تنظیمات سریع اندروید باشیم. گویا برای فعال کردن میانبر مربوطه در صفحه قفل، کاربر باید کمی طولانی‌تر از حالت معمول دکمه پاور را فشار دهد. البته هنوز مشخص نیست که آیا این قابلیت جدید تنها میانبری برای Google Lens خواهد بود یا اینکه به یک برنامه اختصاصی جدید ربط دارد.

اندروید 13
اندروید 13

Android Resource Economy

در آخر نوبت به Android Resource Economy می‌رسد که نوعی سیستم اعتباری برای مدیریت منابع سخت‌افزاری است. این سیستم قصد دارد با تمرکز به مصرف انرژی، برنامه‌هایی که مصرف زیادی دارند را محدود کند. TARE با توجه به سطح باتری دستگاه، به هر برنامه یک «اعتبار» مشخص می‌دهد و برنامه می‌تواند با توجه به آنها نسبت به انجام یک فرآید یا کار مشخص اقدام کند.

اندروید 13
اندروید 13

این محدودیت‌ها و به طور کلی سیستم اعتبار محور اندروید ۱۳ توسط JobScheduler و AlarmManager مدیریت می‌شوند.

منبع :Phone Arenaمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.