تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
کد خبر : 67712

ارزش بازار AMD پس از خرید زایلینکس از اینتل پیشی گرفت!

ارزش بازار AMD پس از خرید زایلینکس از اینتل پیشی گرفت!

ارزش بازار AMD پس از خرید زایلینکس از اینتل پیشی گرفت!کمپانی آمریکایی AMD خرید زایلینکس را با موفقیت تکمیل کرد و همین امر سبب شد ارزش بازار آن برای نخستین بار از اینتل بیشتر شود.
خرید زایلینکس توسط AM..

ارزش بازار AMD پس از خرید زایلینکس از اینتل پیشی گرفت!

کمپانی آمریکایی AMD خرید زایلینکس را با موفقیت تکمیل کرد و همین امر سبب شد ارزش بازار آن برای نخستین بار از اینتل بیشتر شود.

خرید زایلینکس توسط AMD بزرگ‌ترین معامله صنعت تراشه سازی تا به امروز محسوب می‌شود. تیم قرمز موفق شد هموطن تراشه ساز خود را با مبلغ ۵۳ میلیارد دلار خریداری و به خود الحاق کند. ای ام دی با خرید زایلینکس قصد تغییر در مدیریت این کمپانی را نداشته و ویکتور پنگ، رییس تایوانی تبار آن همچنان در سمت خود باقی خواهد ماند.

با خرید زایلینکس ارزش بازار AMD به ۱۹۷.۷۵ میلیارد دلار رسید، در حالی که این رقم برای اینتل ۱۹۷.۲۴ میلیارد دلار است. هر سهم ای‌ام‌دی نیز ۱۲۱ دلار ارزش گذاری شد که ۲.۵ برابر بیشتر از هر سهم اینتل به مبلغ ۴۸ دلار است.

بر خلاف انویدیا که در معامله‌اش بر سر خرید arm نتوانست موافقت رگولاتوری‌ها را جلب کند، قرمزها در این معامله به مشکل برنخورده و تاییده‌های لازم را از رگولاتوری‌ها دریافت کردند. به گفته لیسا سو، رئییس تایوانی تبار AMD، فناوری ساخت پردازنده AMD و فناوری ساخت تراشه‌های برنامه پذیر میدانی موسوم FPGA و تراشه SOC که در اختیار Xilinx است، مکملی برای یکدیگر هستند.

بد نیست بدانید زایلینکس مخترع تراشه‌های FPGA است و بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین تولید کننده آن‌ها به شمار می‌رود. تراشه FPGA جنگنده چندمنظوره پنهانکار و رادارگریز نسل ۵ آمریکایی F-35 لایتنینگ ۲ (Lightning II) نیز توسط زایلینکس طراحی و تولید می‌شود. به عبارتی دیگر این کمپانی یکی از بازیگران اصلی تراشه‌های صنعتی محسوب می‌شود.

خرید زایلینکس

علاوه بر صنعت هوافضا و نظامی، زایلینکس تراشه‌های مورد نیاز صنعت خودروسازی، ماهواره‌ها، مراکز اطلاعات، تجهیزات مخابراتی ۵G، شبکه‌های کامپیوتری، هوش مصنوعی و… نیز می‌سازد. تا پیش از این ام‌ای‌دی در این بازارها یا حضور کم رنگی داشته و یا اصلا وارد نشده بود، اما به لطف خرید جدیدش در این زمینه‌ها گام گذاشت.

تیم قرمز با خرید جدید خود آتش جنگ با تیم آبی (اینتل) در نبر تراشه سازی برای مراکز داده را شعله‌ورتر کرد. در مجموع AMD و Xilinx بیش از ۱۵ هزار مهندس دارند و البته هر دو فبلس هستند، بدان معنا که خود تنها کار طراحی را انجام داده و تولید را به یک کمپانی دارای کارخانه و خط تولید می‌سپارند. در حالی که اینتل برای تولید کاملا خودکفاست و خط تولید دارد، AMD و Xilinx و هر دو برای تولید تراشه‌هایشان به صنایع نیمه رسانای تایوان موسوم به TSMC و پس از آن به سامسونگ وابستگی دارند.

اهمیت خرید زایلینکس کمتر از اهمیت خرید ATI در سال ۲۰۰۶ توسط AMD نیست. این معامله همانطور که پیشتر اشاره شد بزرگ‌ترین خرید در صنعت تراشه‌سازی محسوب می‌شود. همچنین عنوان دومین خرید گران قیمت در صنعت فناوری را برای خود حفظ می‌کند؛ گران‌ترین خرید صنعت فناوری به سال ۲۰۱۵ باز می‌گردد که کمپانی آمریکایی دل، کمپانی همشهری خود EMC را به ارزش ۶۷ میلیارد دلار خریداری کرد.

طی چند وقت اخیر بزرگان صنعت تراشه در جهت گسترش خود دست به خرید کمپانی‌های کوچکتر زده‌اند. اینتل نیز در پروسه خرید کمپانی نیمه رسانای اسرائیلی تاور است و انتظار می‌رود این معامله تا ۱۲ ماه دیگر تکمیل شود. گفته می‌شود سامسونگ نیز احتمالا کمپانی تراشه ساز آمریکایی تگزاس اینسترومنتس را به مبلغ ۱۰۰ میلیارد دلار خریداری کند. همچنین پس از انصراف انویدیا از خرید arm، برخی تحلیلگران پیشنهاد دادند که احتمالا سامسونگ در فکر تصاحب آن باشد. کوالکام نیز پیشتر قصد خرید NXP هلندی را داشت که موفق نشد.

به طور کلی با روند فعلی، احتمالا تا چند سال دیگر فقط چند نام انگشت شمار در بازی تراشه‌سازی بمانند و رقبای کوچکتر به زیرمجموعه‌های آن‌ها تبدیل شده‌اند.

منبع :reutersمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.