تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
کد خبر : 64766

اختراع نخبگان دانشگاه امیرکبیر درباره وضعیت سلامت محصولات غذایی

اختراع نخبگان دانشگاه امیرکبیر درباره وضعیت سلامت محصولات غذایی

اختراع نخبگان دانشگاه امیرکبیر درباره وضعیت سلامت محصولات غذایی – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ دانشجویان صنعتی امیرکبیر برچسب هوشمندی طراحی کردند که با کسب مجوز از سازمان غذا ..

اختراع نخبگان دانشگاه امیرکبیر درباره وضعیت سلامت محصولات غذایی – اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ دانشجویان صنعتی امیرکبیر برچسب هوشمندی طراحی کردند که با کسب مجوز از سازمان غذا و دارو قرار است به زودی روی محصولات غذایی نصب شود. برچسب‌های هوشمند با استفاده از نانومواد ساخته شده و هیچ‌گونه آلودگی داخلی برای محصول ندارند و مزیت کاهش هزینه دورریز مواد غذایی را نیز ایجاد کرده‌اند.

این برچسب‌های هوشمند راهکار جدید عده‌ای از نخبگان مستقر در برج فناوری دانشگاه امیرکبیر برای نشان دادن وضعیت سلامت محصولات غذایی است که اساس آن استفاده از بایوسنسورها است. این برچسب‌ها با نصب شدن روی محصولات غذایی در صورت تازگی، رنگ بنفش، در صورت سالم بودن، رنگ خاکستری و در صورت فاسد شدن محصول، رنگ زرد را نمایان می‌کنند.

ماده ۱۱ قانون مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی الزام دارد که درج تاریخ تولید و انقضای محصول به نحوی که به راحتی قابل تشخیص باشد ضروری است و حالا این برچسب‌ها می‌توانند در اجرای این قانون، نقشی اساسی را ایفا کنند.

"رضا احمدی" طراح و فناور این محصول دانش‌بنیان گفت: این سنسورهای زیستی براساس مکانیزم‌های باکتریایی، عملکرد آن ماده غذایی که داخل بسته‌بندی است را شبیه‌سازی کرده و این شبیه‌سازی باعث تغییراتی می‌شود که در نهایت منجر به تغییر رنگ برچسب می‌شود.

"سیدمحمدرضا نجیبی" دیگر طراح و فناور این محصول دانش‌بنیان نیز گفت:‌ یکسری برچسب‌ها وجود دارند که در خارج از کشور مورد استفاده قرار گرفته اما ناموفق بوده‌اند. موضوع دیگر قیمت تمام شده آنها بود که قیمت تمام شده این برچسب‌ها بین ۱ تا ۱.۵ دلار بوده است اما قیمت تمام شده برچسب تولیدی ما کمتر از ۵۰۰ تومان است.

ایران رتبه اول منطقه در تولید علم در حوزه سلول‌های بنیادی/ فعالیت ۱۶۰ شرکت دانش‌بنیان در این حوزهدانش‌بنیان‌های ایرانی "جهش" می‌کنند؟!/ طرح "جهش تولید دانش‌بنیان" در ایستگاه پایانی مجلس

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.