تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
کد خبر : 61610

آیا سامسونگ از چیپست مدیاتک دایمنسیتی ۹۰۰۰ در گوشی‌های خود استفاده می‌کند؟

آیا سامسونگ از چیپست مدیاتک دایمنسیتی ۹۰۰۰ در گوشی‌های خود استفاده می‌کند؟

آیا سامسونگ از چیپست مدیاتک دایمنسیتی ۹۰۰۰ در گوشی‌های خود استفاده می‌کند؟ چیپست مدیاتک دایمنسیتی ۹۰۰۰ یکی از قدرتمندترین تراشه‌های مورد انتظار است که شاید سامسونگ نیز مشتاق به استفاده از آ..

چیپست مدیاتک دایمنسیتی 9000آیا سامسونگ از چیپست مدیاتک دایمنسیتی ۹۰۰۰ در گوشی‌های خود استفاده می‌کند؟

چیپست مدیاتک دایمنسیتی ۹۰۰۰ یکی از قدرتمندترین تراشه‌های مورد انتظار است که شاید سامسونگ نیز مشتاق به استفاده از آن باشد.

مدیاتک در حالی که زمانی یک تراشه‌ساز درجه ۲ برای گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی چینی محسوب می‌شد، امروزه بزرگ‌ترین تامین کننده تراشه برای انواع گوشی‌ها به ویژه پرچمداران محسوب می‌شود و سال گذشته توانست فروش بیشتری نسبت به کوالکام داشته باشد.

این کمپانی روز گذشته از جدیدترین چیپست پرچمدار خود موسوم به دایمنسیتی ۹۰۰۰ به طور رسمی رونمایی کرد و همانطور که انتظار می‌رفت نخستین تراشه ساخته شده با فناوری ۴ نانومتری محسوب می‌شود؛ این تراشه پیشتر قرار بود با نام دایمنسیتی ۲۰۰۰ عرضه شود.

همانطور که می‌دانید مدیاتک یک کمپانی تایوانی فبلس است. فبلس به این معناست که کمپانی خود فاقد کارخانه و خط تولید است. آن‌ها تنها کار طراحی تراشه را انجام داده و تولید آن را به کمپانی‌های سازنده تراشه واگذار می‌کنند. کمپانی تایوانی TSMC که بزرگ‌ترین سازنده تراشه برای کمپانی‌های فبلس محسوب می‌شود، تولید این تراشه جدید را بر عهده دارد.

چیپست مدیاتک دایمنسیتی 9000

و اما چیپست جدید مدیاتک در بنچمارک اخیرش با کسب امتیاز بالای ۱ میلیون توانست خود را به عنوان قدرتمندترین چیپست موبایلی اثبات کند. تنها دستگاه مشابهی که امتیاز بالاتر نسبت به آن دارد اپل آیپد پرو با چیپست M1 است؛ لازم به ذکر است که M1 یک تراشه کامپیوتری و مورد استفاده در لپ‌تاپ‌های اپل است، با این حال اپل تصمیم گرفت از آن در ساخت تلبت محبوب خود استفاده کند.

بر اساس اخباری که از سوی یکی از افشاگران حوزه فناوری به گوش می‌رسد، نخستین محموله چیپست مدیاتک دایمنسیتی ۹۰۰۰ جهت بررسی به سازندگان اصلی گوشی‌های اندرویدی تحویل داده می‌شود که گویا سامسونگ نیز یکی از آن‌هاست. ناگفته نماند سامسونگ بزرگ‌ترین سازنده گوشی و همچنین بزرگ‌ترین سازنده تراشه در دنیا تلقی می‌شود.

این خبر بدان معناست که سامسونگ چیپست جدید تایوانی‌ها را مورد آزمایش قرار داده و در صورتی که تحت تاثیر عملکرد و مصرف آن قرار بگیرد، می‌توان انتظار عرضه گوشی‌های بالارده و یا تبلت‌هایی از سری گلکسی با دایمنسیتی ۹۰۰۰ را داشت. البته مشخص شد که پرچمداران خانواده گلکسی اس ۲۲ با چیپست‌های اگزینوس ۲۲۰۰ و کوالکام ۸۹۸ عرضه می‌شوند، پس در صورت تصمیم سامسونگ به استفاده از چیپست تایوانی باید منتظر حضور آن‌ها در پرچمداران نیمه دوم سال ۲۰۲۲ این کمپانی باشیم.

بنابر برخی گزارش‌ها فرایند تولید تراشه‌های ۴ نانومتری در TSMC بهینه‌تر از فرایند مشابه در کارخانه‌های سامسونگ است. از این رو می‌توان این احتمال را داد که دایمنسیتی ۹۰۰۰ رقابتی سینه به سینه با تراشه‌های همکلاسش از کوالکام و سامسونگ داشته باشد و یا حتی عملکرد بهتری نسبت به آن‌ها از خود به نمایش بگذارد.

مشخصات چیپست مدیاتک دایمنسیتی ۹۰۰۰

با توجه به مشخصات اعلام شده در مراسم معرفی این چیپست می‌دانیم با یک هیولای پردازشگر طرف هستیم. این تراشه نخستین چیپست مجهز به پردازنده‌های ARM است که با فناوری ۴ نانومتری توسط TSMC تولید می‌شود. پردازنده ۸ هسته‌ای این چیپست یک هسته فوق قدرتمند Cortex-X2 با فرکانس ۳.۰۵ گیگاهرتز، سه هسته قدرتمند Cortex-A710 با فرکانس ۲.۸۵ گیگاهرتز و ۴ هسته کم مصرف Cortex-A510 با فکارنس ۱.۸ گیگاهرتز دارد. این پردازنده از رم ۴ کانال LPDDR5X با سرعت ۷۵۰۰ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی کرده و ۸ مگابایت کش ‌L3 در کنار ۶ مگابایت کش سیستمی دارد.

چیپست مدیاتک دایمنسیتی 9000

پردازنده گرافیکی (GPU) این چیپست مدل ARM Mali-G710 است که ۱۰ هسته با فرکانس ۸۵۰ مگاهرتز کار می‌کنند. این GPU با معماری جدید ARM طراحی شده و از فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) بهره می‌برد. به ادعای مدیاتک عملکرد پردازشگر گرافیکی چیپست پرچمدار جدیدش حتی در بار کاری سنگین و پیوسته هم ارز GPU چیپست اپل A15 بایونیک است. یک پردازنده هوش مصنوعی ۶ هسته‌ای نیز در چیپست جدید برای پردازش‌های هوش مصنوعی در نظر گرفته شده است.

چیپ پردازنده تصویر به کار رفته در دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدل Imagiq790 است که ۳ هسته و مجموعا ۹ گیگاپیکسل بر ثانیه توان پردازشی دارد. این چیپ می‌تواند از یک دوربین ۳۲۰ مگاپیکسلی یا سه دوربین ۳۲ مگاپیکسلی به طور همزمان پشتیبانی کند. موتور کدگذار/کدگشای رسانه‌ای این چیپ از فناوری HDR و ضبط ویدیوهایی با وضوح ۴K در سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه و ۸K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و همچنین پخش ویدیو با ۸K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه در کنار کدک ویدویی جدید AV1 پشتیبانی می‌کند.

چیپست مدیاتک دایمنسیتی 9000

این چیپست از نمایشگرهایی با حداکثر کیفیت WQHD پلاس با نرخ تازه سازی تصویر ۱۴۴ هرتز و نمایشگرهای فول اچ‌دی پلاس با نرخ تازه سازی تصویر ۱۸۰ هرتز و همچنین فناوری HDR10 پلاس پشتیبانی می‌کند. در زمینه ارتباطات چیپست مذکور یک مودم ۵G یکپارچه با پشتیبانی از امواج موج میلی‌متری و شبکه زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند؛ بیشینه سرعت دانلود این مودم ۷ گیگابیت بر ثانیه (۹۳۹.۵ مگابایت بر ثانیه) است. در زمینه ارتباط بی‌سیم محلی نیز از Wi-Fi 6E و بلوتوث ۵.۳ با پشتیبانی از پروتکل LE Audio بهره می‌برد.

سامسونگ پیشتر در گوشی‌های غیرپرچمدار خود از تراشه‌های مدیاتک استفاده کرده است. حال به نظر شما آیا دست به سنت شکنی زده و علاوه بر چیپست‌های انحصاری اگزینوس خود و کوالکام اسنپدراگون، چیپست‌های غول تراشه‌ساز تایوانی را نیز در گوشی‌های بالارده خود به کار می‌برد یا خیر؟

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.