تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
کد خبر : 61560

آموزش ساخت هارد اکسترنال با هاردهای قدیمی و بلااستفاده

آموزش ساخت هارد اکسترنال با هاردهای قدیمی و بلااستفاده

آموزش ساخت هارد اکسترنال با هاردهای قدیمی و بلااستفادههاردهای قدیمی و بلااستفاده، این روزها همه جا یافت می‌شوند؛ با آموزش ساخت هارد اکسترنال همراه گجت نیوز باشید تا نسخه ای کاربردی برای این هاردها بپی..

آموزش ساخت هارد اکسترنالآموزش ساخت هارد اکسترنال با هاردهای قدیمی و بلااستفاده

هاردهای قدیمی و بلااستفاده، این روزها همه جا یافت می‌شوند؛ با آموزش ساخت هارد اکسترنال همراه گجت نیوز باشید تا نسخه ای کاربردی برای این هاردها بپیچیم!

درایوهای قابل حمل می‌توانند ابزارهای فوق‌العاده مفیدی باشند. اما سوال اینجاست که چگونه می‌توان یک درایو قابل حمل برای خودتان بسازید. اگر از دستگاه‌های ذخیره سازی به خوبی مراقبت کنید، برای مدت‌های طولانی دوام می‌آورند. اما نظرتان درباره کامپیوترهای قدیمی که دور انداخته‌اید چیست؟ آیا دستگاه‌های ذخیره سازی آنها قابل استفاده است؟ مطمئناً همین طور است.

بیایید نگاهی بندازیم به اینکه چگونه می‌توانید هر یک از درایوهای HDD یا حافظه SDD را به یک درایو قابل حمل برای کامپیوتر و گوشی هوشمند خود تبدیل کنید. به نظر می‌رسد ایده جالبی است. پس با آموزش ساخت هارد اکسترنال همراه گجت نیوز باشید.

آموزش ساخت هارد اکسترنال

قبل از اینکه وارد اصل مطلب شویم بهتر است ببینیم درایو قابل حمل یا اکسترنال چیست و چگونه کار می‌کند. آشنایی با این درایو ما را با تفاوت‌های HDD و SSD نیز آشنا می‌کند. از آنجایی که این دو قطعه برای ذخیره سازی اطلاعات به کار می‌روند، نحوه کار آنها چندان تفاوتی با یکدیگر ندارد.

درایو دیسک سخت یا HDDs: درایور دیسک سخت قطعه‌ای مکانیکی است که به وسیله صفحه مغناطیسی چرخانی که دارد، اطلاعات را ذخیره می‌کند. یک اهرم به صورت پیاپی از میان این صفحات در رفت و برگشت است و همان‌طور که می‌چرخد، اطلاعات را نیز پردازش می‌کند. درایوهای دیسک سخت نسبتاً کند هستند و از طرفی مستعد خرابی‌اند اما اگر بشکنند، امکان ریکاوری و بازگردانی اطلاعات وجود دارد.

درایو حالت جامد یا SSDs: این درایوها ابزارهایی دیجیتالی هستند که به کمک ریزتراشه‌هایی به نام NAND اطلاعات را ذخیره سازی می‌کنند. اس اس دی بسیار سریع‌تر و مقاوم‌تر از درایوهای دیسک سخت است اما هر چه حجم اطلاعات روی این قطعه بیشتر شود، به همان اندازه عملکرد آن ضعیف‌تر خواهد شد. همچنین اگر SSD آسیب ببیند، بازگردانی اطلاعات آن سخت‌تر از اچ دی دی است. با آموزش ساخت هارد اکسترنال مطالب را ادامه می‌دهیم.

ابزارهای مورد نیاز برای ساخت هارد اکسترنال

اکنون که برخی از تفاوت‌های بین این دو درایو را فهمیدیم، می‌خواهیم ببینیم که برای ساخت یک درایو قابل حمل به چه وسایلی نیاز داریم. وسایلی که به آن نیاز دارید بستگی به درایوی دارد که می‌خواهید بسازید.

آموزش ساخت هارد اکسترنال

اولین ابزار مورد نیاز برای شروع این کار یک درایو قدیمی و بلااستفاده است. شما می‌توانید از یک HDD یا SSD استفاده کنید اما باید به خاطر داشته باشید که درایو مدنظرتان باید به درستی کار کند. نکته دیگر اینکه حواستان باشد از درایوی استفاده کنید که حاوی هیچگونه اطلاعاتی نیست.

وسیله بعدی انکلوژر یا قابی است که چندین هارد دیسک در آن نگاهداری می‌شوند و نوع محفظه‌ای که انتخاب می‌کنید، توسط نوع درایو شما مشخص می‌شود. برای انتخاب یک انکلوژر خوب چندین مولفه وجود دارد که در زیر بررسی می‌کنیم:

  • نوع درایو: همان‌طور که گفتیم برای اینکه بدانیم از چه نوع انکلوژری باید استفاده کنیم، باید ببینیم از چه نوع درایوی استفاده می‌کنیم. انتخاب نوع انکلوژر بستگی تامی با نوع درایو دارد. مثلا اگر یک درایو ۵ SATA داشته باشید، نوع انکلوژر شما باید متناسب با درایو SATA 3.5 باشد. یا اگر یک SSD M.2 دارید باید از رابط M.2 بهره ببرید.
  • رابط کامپیوتر: بیشتر درایوهای قابل حمل از پورت USB 3.0 برای اتصال به کامپیوتر استفاده می‌کنند. این نسخه از پورت یو اس بی می‌تواند سرعت انتقال داده را تا ۶۴۰ مگابیت کاهش دهد ولی اگر از نسخه USB 3.2 استفاده کنید، سرعت انتقال تا دو برابر افزایش خواهد یافت و به ۱۲۸۰ مگابیت می‌رسد. باید انکلوژری بخرید که سریع‌ترین سرعت را دارد.
  • قدرت درایو: درایوهای سخت می‌توانند هنگام استفاده از پورت USB 3.0 از یک منبع نیروی خارجی نیز بهره‌مند شوند و برخی انکلوژرها این قابلیت را دارند اما در مورد حافظه SSD نیازی به این کار نیست.
  • محافظت از درایو: از آنجایی که درایوهای سخت به محافظت فیزیکی بیشتری نسبت به SSD ها نیاز دارند، باید در انتخاب یک انکلوژر مناسب برای آنها دقت لازم را به عمل آورید تا در هر جایی بتواند از درایو شما نگهداری کند.

درایو قابل حمل خودتان را بسازید

حالا که تمام ابزارها آماده است وقت آن رسیده تا درایو قابل حمل خود را بسازید و به این سوال پاسخ دهیم که چگونه هارد اکسترنال بسازیم؟ فرآیند ساخت این وسیله واضخ و روشن است و اکثر کاربران کامپیوتر می‌توانند در عرض چند دقیقه درایو شخصی خودشان را ایجاد کنند. با گجت نیوز همراه ما باشید.

آموزش ساخت هارد اکسترنال

گام اول: دستورالعمل های زیر را بخوانید:

انکلوژر یا محفظه درایو شما به همراه دستورات زیر به شما کمک می‌کند که فرآیند آموزش را راحت‌تر سپری کنید. قبل از اینکه شروع کنید، دستورالعمل‌های زیر را بخوانید و مطمئن شوید که تمامی نکات مهم را فرا بگیرید.

گام دوم: محفظه را باز کنید:

حالا وقت آن رسیده تا انکلوژر را باز کنید. برخی از باکس‌های درایو گیره و بعضی از آنها پیچ دارند. به دستورالعمل‌ها رجوع کنید و مطمئن شوید که قاب هارد را به درستی باز کرده‌اید. برای این کار می‌توانید از دست یا پیچ گوشتی استفاده کنید.

گام سوم: درایو را نصب کنید:

بیشتر قاب‌های درایو دارای پنل پشتی و رابطی هستند که به درایو متصل می‌شوند. به آرامی و با دقت، درایو را درون رابط قرار دهید. مطئمن شوید که درایو در جهت درستی وارد شده باشد.

گام چهارم: درایو را محکم ببندید:

درایوهای SATA و M.2 پیچ‌هایی حفره مانند دارند که از درایو محافظت می‌کند. پیچ های درایوهای SATA 3.5 در قسمت زیرین آنها قرار دارند در حالی که پیچ‌های درایو SATA 2.5 در کنار تعبیه شده‌اند. همچنین درایو M.2 یک پیچ بر خلاف جهت رابط خود دارد. اگر قاب هارد شما از این نوع پیچ‌ها دارد، سعی کنید آنها را با پیچ گوشتی و به درستی ببندید تا درایو شما آسیب نبیند.

گام پنجم: قاب هارد را ببندید:

اکنون می‌توانید قاب را ببندید و پیچ‌ها را در جای خود قرار دهید. تبریک می‌گوییم؛ حالا یک هارد اکسترنال دارید که می‌توانید با خود به همه جا ببرید. فرآیند آموزش ساده بود اما هنوز به اتمام نرسیده است و باید آخرین مرحله را نیز انجام دهید.

آموزش ساخت هارد اکسترنال

از ویندوز و مک اُو اس برای آماده کردن درایو اکسترنال خود استقاده کنید

اگر از درایو در کامپیوتر شخصی خود استفاده می‌کنید، احتمالا می‌خواهید که آن را برای استفاده‌های بعدی فرمت و اطلاعات درون آن را حذف کنید. بیشتر درایوهای جدید به محض اجرا آغاز به کار می‌کنند اما بهتر آن است که قبل از استفاده، مراحل زیر را طی کنید. برای این کار نیاز است تا کابل را به رابط کامپیوتر وصل کنید و اقداماتی را پیش از شروع به کار انجام دهید.

با ویندوز یک هارد اکسترنال ایجاد کنید. ویندوز به کاربران چندین گزینه برای فرمت کردن و اضافه نمودن قسمت‌های اضافی می‌دهد. همچنین می‌توانید با استفاده از پاورشِل، نحوه فرمت کردن و پارتیشن بندی درایو را بیاموزید. این کار با مک اُو اس نیز امکان پذیر است.

حال می‌توانید از محصولی که خودتان درست کرده‌اید استفاده کنید. درایوهای قابل حمل ابزارهایی به شدت مفید و سودمند هستند که می‌توانید آنها را با خود به هرجایی ببرید و روی هر کامپیوتری استفاده کنید. همچنین می‌توانید از درایو اکسترنال خود برای ذخیره بازی‌های ویدئویی، بکاپ گرفتن از فایل‌های مهم و نیز مجموعه موزیک‌های خود بهره ببرید. بنابراین منتظر نمانید و هر چه سریع‌تر اقدام به ساختن درایو خود کنید.

نظر شما در خصوص آموزش ساخت هارد اکسترنال چیست؟ نظرات خود را با گجت نیوز در میان بگذارید.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.