تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
کد خبر : 70127

آخرین تحقیقات اخترشناسان در مورد نهمین سیاره منظومه شمسی؛ آیا سیاره ۹ وجود دارد؟

آخرین تحقیقات اخترشناسان در مورد نهمین سیاره منظومه شمسی؛ آیا سیاره ۹ وجود دارد؟

آخرین تحقیقات اخترشناسان در مورد نهمین سیاره منظومه شمسی؛ آیا سیاره ۹ وجود دارد؟اخترشناسان از چند سال پیش به دنبال یک دنیای ناشناخته در منظومه شمسی می‌گشتند: سیاره ۹ که تصور می‌شود ۱۰ برابر بزرگ‌تر از..

آخرین تحقیقات اخترشناسان در مورد نهمین سیاره منظومه شمسی؛ آیا سیاره ۹ وجود دارد؟

اخترشناسان از چند سال پیش به دنبال یک دنیای ناشناخته در منظومه شمسی می‌گشتند: سیاره ۹ که تصور می‌شود ۱۰ برابر بزرگ‌تر از زمین باشد. حالا یافته‌های تازه‌ای دراین‌باره به دست آمده است.

سیاره ۹ یا سیاره ایکس یک دنیای احتمالی است که گمان می‌رود در میان ابری از سنگ‌های یخ‌زده، خیلی دورتر از مدار نپتون پنهان شده باشد. تاکنون معمای کشف این دنیای تاریک و یخ‌زده، حل نشده باقی مانده؛ اما با انتشار نتایج یک تحقیق ۶ ساله، بخشی از پازل تکمیل شده است.

مقاله انتشار یافته در ژورنال Astrophysical، بر اساس داده‌های تلسکوپ کیهان‌شناسی آتاکاما (ACT) تهیه شده که در تلاش برای یافتن سیاره ۹، از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ به آسمان چشم دوخته بود. طی این مدت، ۸۷ درصد از آسمان قابل رویت در نیمکره جنوبی، مورد رصد محققان قرار گرفت.

سیاره 9

اعضای تیم تحقیقاتی با توجه به منابع نوری رویت شده، ۳۰۰۰ کاندیدا را در فاصله ۴۰۰ تا ۸۰۰ واحد نجومی (یعنی ۴۰۰ تا ۸۰۰ برابر فاصله زمین تا خورشید)، شناسایی کردند؛ اما هیچ‌یک سیاره ۹ نبودند.

شاید تصور کنید این مطالعه شش ساله، بی‌حاصل بوده باشد؛ ولی لزوما وجود سیاره ۹ را رد نمی‌کند. به گفته‌ی محققان، حالا بخشی از گزینه‌های پوچ حذف شده‌اند و تحقیقات آتی، می‌توانند روی مکان‌های بهتری برای یافتن سیاره متمرکز باشند. ناگفته نماند که این مطالعه، ۱۰ تا ۲۰ درصد از لوکیشن‌های احتمالی سیاره ۹ را پوشش می‌داد.

سیاره ۹ ؛ یک دنیای سرد و خاموش

اخترشناسان از سال ۲۰۱۶ به دنبال نهمین سیاره منظومه شمسی می‌گشتند؛ یعنی ۱۰ سال پس از آنکه این عنوان از پلوتو گرفته شد و به «سیاره کوتوله» تنزل درجه پیدا کرد. اما چرا دانشمندان به وجود یک سیاره بزرگ در ورای مدار نپتون مشکوک شدند؟

محققان دریافتند شش جسم سنگی در آن ناحیه وجود دارند که آرایش و مدار حرکتشان غیرمعمول است؛ طوری که جاذبه‌ی خورشید نمی‌تواند توجیه‌کننده‌ی آن باشد. نتیجه‌گیری این بود که یک نیروی گرانشی از سمت سیاره‌ای ناشناخته به آن‌ها وارد می‌شود؛ سیاره‌ای ۵ تا ۱۰ برابر بزرگ‌تر از زمین!

سیاره 9

در پنج سال اخیر، تلاش‌های متعدد برای کشف این سیاره مرموز، به جایی نرسید. مهم‌ترین مانع هم فاصله بسیار زیاد آن است. پلوتو در فاصله‌ای بین ۳۰ تا ۵۰ واحد نجومی از خورشید حرکت می‌کند؛ اما مولفان مقاله سال ۲۰۱۶، فاصله سیاره نهم را بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ واحد نجومی تخمین می‌زنند. یعنی آن‌قدر دور که هیچ نوری از خورشید به آن نمی‌رسد.

پس امید چندانی برای مشاهده‌ی این دنیای تاریک با تلسکوپ‌های نور مرئی استاندارد، وجود ندارد. به همین دلیل بود که محققان به ACT متوسل شدند؛ چون این تلسکوپ از طول موج‌های میلی‌متری استفاده می‌کند.

به طور کلی، چنین تلسکوپ‌هایی برای نفوذ به میان ابرهای گازی تاریک و یخ‌زده، مناسب هستند؛ زیرا این ابرها موج میلی‌متری را جذب نمی‌کنند.

هرچند این مطالعه موفقیت‌آمیز نبود؛ ولی امید می‌رود تلسکوپ‌های میلی‌متری جدید و در حال ساخت، از قبیل Simons بتوانند چنین تحقیقاتی را به فرجام برسانند.

منبع :livescienceمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.