تاریخ انتشار : جمعه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۰۴
کد خبر : 367

هواوی میت ۴۰ از تراشه کایرین ۱۰۲۰ بهره خواهد برد

هواوی میت ۴۰ از تراشه کایرین ۱۰۲۰ بهره خواهد برد

هواوی میت ۴۰ از تراشه کایرین ۱۰۲۰ بهره خواهد برد پردازنده پرچم‌دار فعلی هواوی یعنی Kirin 990، تراشه‌ای است که توان پردازشی گوشی هوشمند میت ۳۰ این شرکت را تأمین می‌نماید. Kirin 990 توسط TSMC و با استفاده از فرآیند ۷ نانومتری تولید شده است. نسخه‌ای از این تراشه وجود دارد که یک مودم ۵G و ۱۰٫۳ میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده است. Kirin 990 که در شهریور (سپتامبر) گذشته در نمایشگاه IFA شهر برلین معرفی شد، توان پردازشی گوشی‌های سری پی ۴۰ هواوی را که احتمالاً در فصل اول سال ۲۰۲۰ عرضه می‌شوند، فراهم می‌آورد.
هنگامی‌که زمان عرضه پیشرفته‌ترین گوشی هواوی یعنی میت ۴۰ در پاییز آینده فرا رسد، باید تراشه‌ای جدید در این گوشی‌ها جای داده شود. بر اساس پستی که در China Weibo قرار داده شده، این تراشه جدید باید Kirin 1020 باشد. این نوشته اظهار می‌دارد که این تراشه با استفاده از فرآیند ۵ نانومتری تولید شده و از آنجایی که هواوی یکی از بزرگ‌ترین مشتریان TSMC است، شکی نداریم که این تراشه نیز توسط بزرگ‌ترین تولیدکننده مستقل جهان تولید خواهد شد. TSMC تحویل تراشه‌های ۵ نانومتری خود را به مشتریان، از سه‌ماهه..

هواوی میت ۴۰ از تراشه کایرین ۱۰۲۰ بهره خواهد برد

پردازنده پرچم‌دار فعلی هواوی یعنی Kirin 990، تراشه‌ای است که توان پردازشی گوشی هوشمند میت ۳۰ این شرکت را تأمین می‌نماید. Kirin 990 توسط TSMC و با استفاده از فرآیند ۷ نانومتری تولید شده است. نسخه‌ای از این تراشه وجود دارد که یک مودم ۵G و ۱۰٫۳ میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده است. Kirin 990 که در شهریور (سپتامبر) گذشته در نمایشگاه IFA شهر برلین معرفی شد، توان پردازشی گوشی‌های سری پی ۴۰ هواوی را که احتمالاً در فصل اول سال ۲۰۲۰ عرضه می‌شوند، فراهم می‌آورد.

هنگامی‌که زمان عرضه پیشرفته‌ترین گوشی هواوی یعنی میت ۴۰ در پاییز آینده فرا رسد، باید تراشه‌ای جدید در این گوشی‌ها جای داده شود. بر اساس پستی که در China Weibo قرار داده شده، این تراشه جدید باید Kirin 1020 باشد. این نوشته اظهار می‌دارد که این تراشه با استفاده از فرآیند ۵ نانومتری تولید شده و از آنجایی که هواوی یکی از بزرگ‌ترین مشتریان TSMC است، شکی نداریم که این تراشه نیز توسط بزرگ‌ترین تولیدکننده مستقل جهان تولید خواهد شد. TSMC تحویل تراشه‌های ۵ نانومتری خود را به مشتریان، از سه‌ماهه دوم سال آینده میلادی آغاز خواهد کرد. در Kirin 1020، تعداد ۱۷۱٫۳ میلیون ترانزیستور در هر میلی‌متر مربع جای داده خواهند شد.

اپل احتمالاً همزمان با عرضه آیفون‌های سال ۲۰۲۰، تراشه‌های ۵ نانومتری موبایلی خود را معرفی می‌کند. این رونمایی احتمالاً در شهریورماه (سپتامبر) سال آینده روی دهد. این گوشی‌های هوشمند از تراشه‌ A14 Bionic که توسط اپل طراحی و توسط TSMC تولید می‌شوند، بهره خواهند برد. به‌ دنبال این رونمایی، تراشه‌های Kirin 1020 در گوشی‌های میت ۴۰ شرکت هواوی نیز از راه خواهند رسید. تراشه جدید اسنپدراگون ۸۶۵ نیز توسط فرآیند ۷ نانومتری فرابنفش سامسونگ تولید خواهند شد. اولین تراشه ۵ نانومتری کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۷۵، تا سال ۲۰۲۱ از خطوط تولید TSMC خارج نخواهد شد. هرچه عدد فرآیند کوچکتر باشد، ترانزیستورهای بیشتری در یک تراشه جای خواهند گرفت و این مهم نیز منجر به عملکرد و بهره‌وری انرژی بهتر خواهد شد. هم سامسونگ و هم TSMC می‌توانند تا سال ۲۰۲۲، تراشه‌های ۳ نانومتری خود را روانه بازار نمایند.

چند روز پس از معرفی Kirin 990، مدیر بخش مشتریان هواوی یعنی ریچارد یو (Richard Yu) پذیرفت که این تراشه از قدرتمندترین هسته‌های پردازشی شرکت ARM بهره نمی‌برد. به‌جای Cortex-A77، این تراشه از Cortex-A76 استفاده می‌کند. یو گفت که این تراشه توانی بیش از نیاز مشتریان را ارائه کرده و در نتیجه، استفاده از Cortex-A77 که انرژی بیشتری را نیز مصرف می‌کند، توجیه منطقی ندارد. تنها مشکل این تحلیل این است که شرکت ARM اعلام کرده که Cortex-A77، بیست درصد عملکرد بهتر را بدون مصرف باتری اضافی به کاربران ارائه می‌دهد. مدیرعامل هواوی نیز در این رابطه اظهار کرده که بررسی‌های داخلی این شرکت، ادعای ARM را رد می‌کنند. Kirin 1020 هسته‌های Cortex-A77 را جا گذاشته و از Cortex-A78 استفاده می‌نماید.

Kirin 1020 که با اسم رمز Baltimore شناخته می‌شود، طبق گزارش‌ها، ۵۰ درصد بهبود عملکرد را نسبت به Kirin 990 ارائه می‌دهد. این میزان دو برابر مقدار بهبودی است که اسنپدراگون ۸۶۵ نسبت به اسنپدراگون ۸۵۵ ارائه می‌دهد.

به لطف شانس و اقدامات پیشگیرانه هواوی، این شرکت علی‌رغم عدم دسترسی به زنجیره تأمین خود در ایالات‌متحده، همچنان می‌تواند تراشه‌های بهبودیافته را طراحی کند. هنگامی‌که این شرکت برای اولین بار در اردیبهشت‌ماه(مه) در لیست تحریم‌های وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفت، شرکت بریتانیایی ARM اعلام کرد که روابط خود را با این غول چینی قطع خواهد کرد. ARM اظهار کرد که این کار را به دلیل استفاده از فناوری‌های آمریکایی انجام داده است. خوشبختانه، هواوی این تحریم را پیش‌بینی کرده و تجهیزات موردنیاز خود را ذخیره کرده بود. سپس در مهرماه( اکتبر)، ARM سخنان خود را پس گرفت و اعلام کرد که ازآنجایی‌که فناوری مربوط به هسته‌های v8 و v9 بریتانیایی هستند، این شرکت روابط تجاری خود با هواوی را از سر می‌گیرد.

حال به نظر می‌رسد که هواوی می‌تواند تراشه‌های خود را بدون دستیابی به زنجیره تأمین خود در آمریکا، ارتقاء دهد. این مهم به این شرکت کمک می‌کند تا در سال آینده بهتر بتواند سامسونگ را به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تلفن هوشمند در جهان، از سر راه بردارد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.