تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
کد خبر : 21188

۹ علت اصلی کرش کردن ویندوز را بشناسید + راه حل

۹ علت اصلی کرش کردن ویندوز را بشناسید + راه حل

۹ علت اصلی کرش کردن ویندوز را بشناسید + راه حل کرش کردن ویندوز به چه دلیلی می‌تواند اتفاق بی‌افتد؟ ما در اینجا مهم‌ترین دلایل آن و راه حلی برای برطرف کردن آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.
کرش‌های ویندوز، چه به عنوان صفحه آبی مرگ و یا چه قفل شدن کل سیستم، بسیار ناامیدکننده هستند. نه تنها کاری که آغاز کرده‌اید را از دست می‌دهید، بلکه عیب یابی ویندوز نیز در این صورت مشکل است.
دلایل کرش کردن ویندوز وقتی کرش اتفاق می‌افتد، شما احتمالاً به این فکر می‌افتید که چگونه در آینده از این مشکلات جلوگیری کنید. ما در اینجا قصد داریم به ۹ علت اصلی کرش کردن ویندوز و کارهایی که برای دور نگه داشتن ویندوز از این مشکل نگاهی بی‌اندازیم.
۱ – مشکلات رم چون اطلاعات مهم کامپیوتر شما در رم نگهداری می‌شود، مشکلات حافظه آن می‌تواند باعث کرش شدن ویندوز شود. ارورهایی نظیر Fatal Exception Error معمولاً زمانی اتفاق می‌افتند که ویندوز تلاش می‌کند داده را بازیابی کند، اما قادر به انجام آن نیست. اگر این اتفاق رخ دهد، ممکن است رم شما با مشکل مواجه شده است.
شما می‌توانید از ابزارهای مختلفی مانند ابزار رایگان Me..

۹ علت اصلی کرش کردن ویندوز را بشناسید + راه حل

کرش کردن ویندوز به چه دلیلی می‌تواند اتفاق بی‌افتد؟ ما در اینجا مهم‌ترین دلایل آن و راه حلی برای برطرف کردن آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

کرش‌های ویندوز، چه به عنوان صفحه آبی مرگ و یا چه قفل شدن کل سیستم، بسیار ناامیدکننده هستند. نه تنها کاری که آغاز کرده‌اید را از دست می‌دهید، بلکه عیب یابی ویندوز نیز در این صورت مشکل است.

دلایل کرش کردن ویندوز

وقتی کرش اتفاق می‌افتد، شما احتمالاً به این فکر می‌افتید که چگونه در آینده از این مشکلات جلوگیری کنید. ما در اینجا قصد داریم به ۹ علت اصلی کرش کردن ویندوز و کارهایی که برای دور نگه داشتن ویندوز از این مشکل نگاهی بی‌اندازیم.

۱ – مشکلات رم

کرش کردن ویندوز

چون اطلاعات مهم کامپیوتر شما در رم نگهداری می‌شود، مشکلات حافظه آن می‌تواند باعث کرش شدن ویندوز شود. ارورهایی نظیر Fatal Exception Error معمولاً زمانی اتفاق می‌افتند که ویندوز تلاش می‌کند داده را بازیابی کند، اما قادر به انجام آن نیست. اگر این اتفاق رخ دهد، ممکن است رم شما با مشکل مواجه شده است.

شما می‌توانید از ابزارهای مختلفی مانند ابزار رایگان MemTest86 استفاده کنید تا مشکلات رم خود را بررسی کنید. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که رم به درستی در اسلات خود قرار گرفته است. توجه داشته باشید اگر رم کافی نباشد باعث کند شدن سیستم شما می‌شود، اما این ایراد منجر به کرش کردن ویندوز نمی‌شود. اگر مشکل از رم کامپیوتر شما نیست، یک مشکل در مادربرد نیز می‌تواند منجر به این اتفاق شود.

۲ – مشکلات درایور

درایورها بخش‌های نرم افزاری هستند که به ویندوز اجازه‌ می‌دهد تا با سخت افزارهای مختلف متصل به کامپیوتر شما ارتباط برقرار کنند. در اکثر مواقع هنگام اتصال یک قطعه‌ی جدید، درایورها به صورت خودکار نصب و به‌روزرسانی می‌شوند. با این حال وقتی درایورها بد عمل کنند باعث بروز مشکلات جدی می‌شوند. نصب دستی یک درایور اشتباه یا به‌روزرسانی یک نسخه‌ی دارای باگ توسط سازنده، روش‌های متداولی است که باعث منجر به این اتفاق می‌شود.

هنگام عیب‌یابی خطای صفحه آبی، حواستان به تذکرات سخت افزاری که می‌دهد باشد. همچنین شما می‌توانید با راست کلیک روی منوی استارت، وارد گزینه‌ی Device Manager شوید و هرگونه نماد هشداردهنده که نشانگر مشکلات سخت افزاری است را بررسی کنید.

۳ – مشکل هارد درایو

کرش کردن ویندوز

اگر درایو ذخیره سازی (فرقی نمی‌کند آن یک هارد درایو یا درایو جامد باشد) کامپیوتر شما خراب شده باشد، شما ممکن است با کرش کردن ویندوز مواجه شوید. این کرش ممکن است وقتی رخ دهد که شما تلاش می‌کنید یک سری فایل خاص را باز کنید و این نشان می‌دهد که بخش خاصی از درایو در حال خراب شدن است.

برای HDD قدیمی‌تر، یک صدای کلیک نیز علامت دیگری از خرابی درایو است. از آنجا که ویندوز برای اجرای صحیح نیازمند داشتن دسترسی به فایل‌ها در سراسر دیسک ذخیره‌سازی شما است، اگر دیسک قادر به خواندن آن فایل‌ها نباشد، در نتیجه ویندوز با کرش مواجه می‌شود. شما باید در این مواقع، در اسرع وقت از اطلاعات خود نسخه‌ی پشتیبان (بکاپ) تهیه کنید.

۴ – داغی بیش از حد یک کامپیوتر

داغی بیش از حد می‌تواند باعث بروز مشکلات حساسی در داخل کامپیوتر شما شود. یک سیستم اگر برای مدت طولانی گرم بماند،‌ صدمه خواهد دید. برای مقابله با این مشکل، هر زمانی که کامپیوتر بیش از حد داغ می‌کند، آن را خاموش کنید، زیرا می‌تواند این باعث کرش کردن کامپیوتر شود.

مشکل داغی بیش از حد منابع مختلفی دارد. اگر صاحب یک دسکتاپ هستید، مطمئن شوید تهویه‌ی هوا به خوبی انجام می‌شود. همچنین باید بررسی کنید سینی‌های حرارتی نیز از دست نرفته‌اند. به صورت مرتب کامپیوتر خود را تمیز کنید تا گرد و غبار اضافی در داخل کیس قرار نداشته باشد.

اگر از یک لپ تاپ استفاده می‌کنید، از قرار دادن آن روی یک سطح مانند پتو که می‌تواند منابع تهویه‌ی هوا را مسدود کند، خودداری کنید.

۵ – تأثیر ویروس و فایل‌های مخرب

نرم افزارهای مخرب نظیر ویروس‌ها، تروژان‌ها و دیگر موارد ناخواسته می‌توانند روی سیستم شما تأثیرگذار باشند. ممکن است بعد از کرش کردن ویندوز با اسکن کامپیوتر توسط یک آنتی ویروس، متوجه نقش یک ابزار مخرب در این رابطه شوید.

اولین گزینه‌ی مناسب پیش روی شما، استفاده از Windows Defender داخلی خود ویندوز است. دومین گزینه به اعتقاد ما ابزار رایگان Malwarebytes است. اگر این ابزارها موفق به کشف یک بدافزار شدند، می‌توانید امیدوار باشید که دیگر ویندوز شما کرش نخواهد شد.

۶ – آسیب رجیستری

کرش کردن ویندوز

Windows Registery دیتابیس عظیمی از اطلاعات است که داده‌های ویندوز و برنامه‌ها در آن ذخیره می‌شود. به خاطر افزودن، حذف و تغییر مداوم در رشته‌های رجیستری، امکان ایراد پیدا کردن محتوای آن وجود دارد. برخی از تنظیمات اشتباه رجیستری جزئی هستند، اما برخی دیگر می‌توانند ویندوز را به طور کلی به هم بریزند. به همین دلیل توصیه می‌شود از نرم افزارهای پاک کننده‌ی رجیستری خودداری کنید، زیرا بیشتر آن‌ها بیش از آنکه خوب باشند، باعث آسیب رساندن به سیستم شما می‌شوند. و اگر اطلاعات و مهارت کافی ندارید،‌ در هیچ رشته‌ای از رجیستری تغییرات ایجاد نکنید.

اگر یک آسیب رجیستری منبع کرش شدن ویندوز شما باشد، متأسفانه راهی به جز ریست کردن ویندوز ۱۰ وجود ندارد.

۷ – ناسازگاری نرم افزاری

اکثر ارورهای نرم افزاری دلیلی بر کرش کردن ویندوز نمی‌شوند. در واقع آن‌ها فقط روی عملکرد خود نرم افزار تأثیر می‌گذارند. با این حال برحی از کرش‌های بد نرم افزاری می‌تواند عملکرد سیستم را هم مختل کند. اگر در هنگام اجرای یک نرم افزار خاص ویندوز کرش می‌کند، آن را مجدداً روی کامپیوتر خود نصب کنید.

۸ – مشکلات نیرو

اگر به دنبال دلایل دیگری می‌گردید، یکی از آن‌ها می‌تواند مربوط به نیروی کامپیوتر شما باشد. معمولاً یک ایراد در منبع تغذیه می‌تواند باعث کرش شدن سیستم عامل شود. اگر منبع تغذیه‌ی کامپیوتر شما دچار مشکل شود، ممکن است جریان برق با شدت بیشتر یا کمتری در اختیار دیگر اعضا قرار گیرد که همین باعث کرش شدن می‌شود. جایگزین کردن یک منبع تغذیه‌ی سالم می‌تواند بهترین راه حل باشد.

یکی دیگر از مشکلات مرتبط با نیرو، می‌تواند ستاپ کامپیوتر شما در منزل باشد. یک مدار زیادی، سیم کشی معیوب یا اتصال کامپیوتر به یک چندراهی نامناسب می‌تواند باعث بروز چنین مشکلاتی شود. برای آزمودن این قضیه، کامپیوتر خود را به اتاق دیگری منتقل کنید و بینید آیا همچنان این مشکل ادامه دارد یا خیر.

۹ – استفاده از یک نسخه‌ی پشتیبانی نشده‌ی ویندوز

کرش کردن ویندوز

همه‌ی موارد عیب یابی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم مربوط به ویندوز ۱۰ هستند. با این حال اگر شما از نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز، مانند ویندوز ۷ استفاده می‌کنید نیز ممکن است با این مشکلات مواجه شوید. اکنون دیگر این سیستم عامل توسط مایکروسافت پشتیبانی نمی‌شود و این یعنی دیگر هیچ به‌روزرسانی امنیتی و بهبود پایداری برای این سیستم عامل ارسال نمی‌شود. به همین خاطر اغلب نسخه‌های قدیمی ویندوز با کرش مواجه می‌شوند. شما باید در زودترین زمان ممکن کامپیوتر خود را به ویندوز ۱۰ ارتقاء دهید.

شما بهترین نتایج عیب یابی را می‌توانید در ویندوز ۱۰ بیابید، زیرا به‌روزرسانی‌های این سیستم عامل می‌تواند باعث بهبود عملکرد آن شود و بسیاری از مشکلات مربوط به کرش شدن را برطرف می‌کند. با این حال، اگر سیستم عامل خود را به آخرین نسخه به‌روز کرده‌اید و همین باعث کرش شدن ویندوز شما شده است، می‌توانید با رفتن به مسیر Settings > Update & Security > Recovery آخرین بکاپ ذخیره شده را بازیابی کنید.

با مهم‌ترن دلایل کرش شدن ویندوز را بررسی کردیم. همانطور که می‌بینید، اکثر آن‌ها مربوط به مشکلات سخت افزاری هستند که شامل درایور نامناسب، قطعه‌ی آسیب دیده یا گرمای بیش از حد می‌شود. تشخیص این موارد دشوار است، اما امیدواریم با بررسی دلایل آن‌ها موفق شده باشید مشکل خود را برطرف کنید.

-: گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.