تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۷:۵۸
کد خبر : 64899

۱۱ خودرو اختصاصی که به افتخار افراد مشهور نام‌گذاری شدند

۱۱ خودرو اختصاصی که به افتخار افراد مشهور نام‌گذاری شدند

۱۱ خودرو اختصاصی که به افتخار افراد مشهور نام‌گذاری شدند خودرو های اختصاصی که خودروسازان برای افراد مشهور تولید می‌کند، همیشه از جذابیت خاصی بهره‌‌مند هستند. در ادامه با ۱۱ خودرویی که به اف..

۱۱ خودرو اختصاصی که به افتخار افراد مشهور نام‌گذاری شدند

خودرو های اختصاصی که خودروسازان برای افراد مشهور تولید می‌کند، همیشه از جذابیت خاصی بهره‌‌مند هستند. در ادامه با ۱۱ خودرویی که به افتخار افراد سرشناس نام‌گذاری شدند آشنا می‌شویم.

افراد زیادی در دنیا الهام بخش عاشقان خودرو هستند. بنابراین خودروسازان تلاش کردند که بخشی از زحمات‌ آن‌ها را با یک خودرو اختصاصی جبران کنند. هرچند که مسائل بازاریابی، تبلیغاتی یا حتی اسپانسر بودن شرکت‌ها در این موضوع تاثیر ویژه‌ای دارد اما مطمئنا برخی افراد این لیست، از شرکت سازنده خودرو اختصاصی خود هم بزرگ‌تر و پرافتخارتر هستند.

۱- فیات استیلو شوماخر [۲۰۰۵]

11 خودرو اختصاصی افراد مشهور - فیات استیلو شوماخر

مایکل شوماخر کبیر و تیم فرمول یک فراری سال ۲۰۰۵

سال ۲۰۰۵ جزو سخت‌ترین سال‌های رقابت مایکل شوماخر افسانه‌ای بود. او پس از کسب هفتمین قهرمانی خود با فراری در رقابت‌های فرمول یک، به رقیبی تازه نفس به اسم فرناندو آلونسو رسیده بود. آلوسنو جوان ۲۴ ساله با تیم رنو توانست رقابتی بسیار هیجان‌انگیز با شوماخر داشته باشد و درنهایت قهرمان سال ۲۰۰۵ رقابت‌های فرمول یک شد.

11 خودرو اختصاصی افراد مشهور - فیات استیلو شوماخر

فیات استیلو شوماخر نسخه مخصوصی بود که به افتخار مایکل شوماخر در سال ۲۰۰۵ عرضه شد. این نسخه با قدرت ۱۷۰ اسب بخار در ۲۰۰ عدد و تماما با رنگ مخصوص قرمز ساخته شده بود. خریداران در این نسخه شاهد کیت بدنه اختصاصی، سیستم صوتی اختصاصی Hi-Fi، کیت ترمز مسابقه‌ای با تنظیمات ویژه ABS و سیستم کنترل پایداری هستند. قیمت تمام شده فیات استیلو شوماخر ۱۵,۹۹۵ پوند بود ولی با پرداخت بیشتر ۱,۰۰۰ پوند می‌توانستید سیستم تعلیق اسپرت، اگزوز اسپرت و رینگ‌های بزرگ‌تر را داشته باشید.

۲- سیتروئن C4 لوب [۲۰۰۹]

11 خودرو اختصاصی افراد مشهور - سیتروئن C4 لوب

کراس اورها امروزه بازار بسیار خوبی دارند اما روزگاری بود که مردم تمایل چندانی به آن‌ها نداشتند. سیتروئن C4 جزو اولین کراس اورهایی بود که می‌توانستید در نسخه ۴ یا ۳ در آن را تهیه کنید. اگر صادقانه بخواهیم در مورد این خودرو صحبت کنیم، باید بگوییم که چیز زیادی درمورد آن وجود ندارد. شاید درجمع دوستان خود نهایتا می‌توانستید درمورد توپی اسپرت فرمان آن صحبت کنید و سیتروئن هم از این موضوع کاملا آگاه بود.

11 خودرو اختصاصی افراد مشهور - سباستین لوب و DS3

سباستین لوب در کنار DS3 در مسابقات WRC

همین موضوع باعث شد که سیتروئن همکاری متمایزی با سباستین لوب، قهرمان بی‌رقیب مسابقات رالی جهانی داشته باشد. سباستین لوب برای دنیای WRC بدون مثال است. هیچ راننده‌ای را درسطح مسابقات حرفه‌ای نمی‌توانید پیدا کنید که در سطح لوب افتخارات منحصر به فردی داشته باشد. او تمام رکوردهای مسابقات WRC را دارد. لوب موفق‌ترین راننده رالی است. او ۹ قهرمانی رالی جهان، بیشترین قهرمانی، بیشترین سکو و بیشترین امیتاز را در این سری از مسابقات دارد. لوب برای تیم رالی سیتروئن رانندگی می‌کرد و جزو نترس‌ترین راننده‌ها بود.

سیتروئن C4 نسخه لوب در سال ۲۰۰۹ با قیمت ۱۴,۳۹۵ پوند با اسپویلر عقب ویژه، رینگ‌های ۱۷ اینچی و تریم آلومینیومی مخصوص عرضه شد و توانست تقریبا فروش C4 را در فرانسه تضمین کند.

۳- مرسدس بنز A160 نسخه هاکینن [۲۰۱۲]

11 خودرو اختصاصی افراد مشهور - مرسدس بنز A160 نسخه هاکینن

انگار رقیبان شوماخر در فرمول یک محکوم به داشتن یک خودرو اختصاصی هستند. سال‌های ۹۸-۱۹۹۹ دوران طلایی تیم فرمول یک مرسدس – مک لارن بود. سال ۱۹۹۸ میکا هاکینن با مایکل شوماخر در رقابتی چرخ به چرخ بود که با اتفاقاتی بسیار عجیب در پیست، این قهرمانی به هاکینن رسید. تصادف دیوید کولتارد، هم تیمی هاکینن و مایکل شوماخر در انتهای فصل شایعات غم انگیزی را درست کرد و یک قهرمانی تقریبا آسان را از شوماخر گرفت. شایعاتی که هنوز هم کسی با قطعیت درمورد آن‌ها صحبت نمی‌کند. به هرحال میکا هاکینن جزو بزرگ‌ترین راننده‌های تاریخ فرمول یک است.

11 خودرو اختصاصی افراد مشهور - مرسدس بنز A160 نسخه هاکینن

میکا هاکینن و مرسدس بنز A160

اما واقعا این خودرو شایسته نام گذاری به اسم هاکینن بود؟ قطعا خیر. مرسدس با مدل A160 نسخه مخصوص هاکینن فقط به مسائل اقتصادی فکر می‌کرد. آن‌ها حتی بازاریابی درست را هم درنظر نگرفتند. واقعا یک ون خانوادگی کند و آرام شایسته هم‌نامی با رقیب سرسخت شوماخر است؟ شما به این سوال جواب دهید.

۴- رنج اوور ایووک ویکتوریا بکهام [۲۰۱۲]

11 خودرو اختصاصی افراد مشهور - رنج اوور ایووک ویکتوریا بکهام

البته که تمام افراد لیست ما رانندگان بزرگ نیستند. رنج اوور ایووک برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ به بازار عرضه شد ولی رنج اوور برای بازار جهانی برنامه ویژه‌ای داشت. نمایشگاه خودرو بین‌ المللی پکن ۲۰۱۲ میزبان یک خودرو خاص با نام بسیار خاص‌تر بود. دیوید بکهام عاشق خودروهای خاص انگلیسی است و دور از ذهن نیست که این وِیژگی در همسر او هم وجود داشته باشد. ویکتوریا بکهام مدل مشهوری بود و رنج اوور با همکاری با او توانست نسخه ویژه‌ای از ایووک را طراحی کند.

طراحی داخلی متفاوت و یک ست چمدان مجلل اختصاصی، این ایووک را با بقیه متمایز می‌کرد. اما جری مک گاورن، طراح این پروژه بعد از ۵ سال اعتراف کرد که ویکتوریا بکهام هیچ نقشی در این طراحی نداشته و کار کردن با او عذاب‌ آور بوده است.

۵- اپل کالیبرا V6 نسخه کِکه رزبرگ [۱۹۹۴]

11 خودرو اختصاصی افراد مشهور - اپل کالیبرا V6 نسخه کِکه رزبرگ

می‌خواهیم درمورد پدر و پسری پرافتخار صحبت کنیم. ککه رزبرگ قهرمان سال ۱۹۸۲ فرمول یک با تیم افسانه‌ای ویلیامز بود. همچنین پسر او، نیکو رزبرگ کسی بود که در سال ۲۰۱۶، روند قهرمانی‌های پیاپی لوئیس همیلتون یعنی هم‌تیمی خود را قطع کرد و قهرمان آن سال شد.

اگر موفقیت‌های ککه رزبرگ در فرمول یک را کافی نمی‌دانید، باید بگوییم که او مدتی هم در سری مسابقات تورینگ آلمان (DTM) به رقابت پرداخته بود. اپل (Ople) کالیبرا که درموردش صحبت می‌کنیم، به مناسبت بزرگداشت او در نسخه‌ای ویژه عرضه شد. البته شاید بزرگداشت زیاد مناسب نباشد چون رزبرگ عملکرد خوبی در DTM با خودروهای اپل نداشت.

11 خودرو اختصاصی افراد مشهور - ککه رزبرگ و تیم DTM

ککه رزبرگ نفر اول از چپ در کنار تیم DTM

او با خودرو مرسدس ۹ سکو و با خودرو اپل فقط ۱ سکو کسب کرد. باورنکردی است که اپل فقط برای یک سکو، خودرو اختصاصی درست کرده باشد؛ آن هم برای بزرگداشت. خریداران اپل کالیبرا V6 نسخه کِکه رزبرگ شاهد سیستم تعلیق اختصاصی ساخت ایرمشر (Irmscher)، بال عقب اسپرت و صندلی‌های اختصاصی با تریم زرد بودند.

۶- سیتروئن خسارا (Xsara) پیکاسو [۱۹۹۹]

11 خودرو اختصاصی افراد مشهور - سیتروئن خسارا (Xsara) پیکاسو

در ابتدا یک باور عمومی اشتباه را اصلاح کنیم. پابلو پیکاسو، نقاش اسپانیایی و خالق سبک کوبیسم در قرن ۶ یا ۹ زندگی نمی‌کرد. او در سال ۱۹۷۳ درگذشت و خالق آثاری بی‌نظیر مثل گرنیکا بود.

شاید اگر بخواهیم یک خودرو اختصاصی را به افتخار او نام‌گذاری کنیم کمی سخت باشد. این خودرو باید شمایل عجیب، در کنار سر و ته نامشخصی باشد اما سیتروئن در اقدامی بسیار عجیب بدون درنظر گرفتن هیچ‌کدام از موارد یاد شده، این کار را انجام داد. این خودرو که یک کامپکت جمع و جور چند منظوره بود هیچ شباهتی به پیکاسو نداشت و اگر نام پیکاسو در گلگیر جلو نبود، هیچکسی با دیدن آن به یاد نقاش معروف نمی‌افتاد. این قرارداد در کنار ظاهر بسیار افتضاح خسارا باعث دعوای خانوادگی شد و یکی از نوه‌های دختری پیکاسو از عموی خود برای عقد این قرارداد شکایت کرد.

۷- تویوتا سلیکا GT-Four نسخه کارلوس ساینز [۱۹۹۲]

11 خودرو اختصاصی افراد مشهور - تویوتا سلیکا GT-Four نسخه کارلوس ساینز

باز هم یکی از پرافتخارترین راننده‌های رالی که علاوه بر رانندگی، پدر فوق‌العاده‌ای هم هست. کارلوس ساینز سینیور، پدر کارلوس ساینز جونیور، راننده فرمول یک تیم فراری است و پدر و پسر هر دو جزو بهترین راننده‌ها هستند. کارلوس ساینز پدر، قهرمان دو دوره مسابقات رالی WRC است و در سن ۵۷ سالگی توانست با شکست دادن ناصر العطیه، قهرمان بی‌رقیب داکار، به مقام قهرمانی این مسابقات برسد. او قهرمان ۳ دوره رالی داکار است.

11 خودرو اختصاصی افراد مشهور - کارلوس ساینز در رالی داکار 2020 با ردبول ریسینگ

کارلوس ساینز پدر در رالی داکار ۲۰۲۰ با تیم ردبول ریسینگ

تویوتا سیلکا یک خودرو بسیار اقتصادی بود که هیچکسی فکر نمی‌کرد روزی افتخار داشتن اسم خانوادگی ساینز را به همراه داشته باشد. تویوتا سلیکا GT-Four نسخه کارلوس ساینز قصد فریب خریداران را با چند فلز اضافه بدنه یا طراحی داخلی متفاوت یا حتی تریم صندلی عجیب نداشت. آن‌ها فقط و فقط به اصلاح و اسپرت کردن سلیکا فکر کردند و انصافا نتیجه خوبی هم داشت.

11 خودرو اختصاصی افراد مشهور - تویوتا سلیکا GT-Four نسخه کارلوس ساینز

کارلوس ساینز پدر در مسابقات رالی با تویوتا سلیکا

ما در این نسخه اختصاصی از سلیکا، رادیات و اینترکولر اصلاح شده متناسب با توربوشارژ بزرگ‌تر، بدنه آیرودینامیکی اصلاح شده، گیربکس اسپرت با ضرایب دنده بزرگ‌تر در دنده ۲ و ۳ که مخصوص رانندگان رالی است را داشتیم. کارلوس ساینز سینیور هنوز هم در سن ۵۷ سالگی در مسابقات رالی شرکت می‌کند

۸- لوتوس ایورا نسخه نائومی برای هائیتی [۲۰۱۰]

11 خودرو اختصاصی افراد مشهور - لوتوس ایورا نسخه نائومی برای هائیتی

سال ۲۰۱۰ جزو سخت‌ترین سال‌های مردم کشور هائیتی بود. زلزله‌ای به قدرت ۷ ریشتر تاریخ هائیتی را دگرگون کرد و ۳۰۰ هزار کشته و ۲ میلیون زخمی برجای گذاشت. زلزله‌ای که هنوز هم اثرات خود را روی تنها کشور توسعه نیافته قاره آمریکا نشان می‌دهد.

لوتوس در سال ۲۰۱۰ از مدل معروف آمریکایی، نائومی کمپل (Naomi Campbell) درخواست کرد که بانی مراسم خیریه‌ای جهت فروش ۸ لوتوس ایورا شود. این ۸ مدل در کوتاه‌ترین زمان ممکن آماده شدند و هیچ ویژگی متمایزی با دیگر ایورا‌ها نداشتند. تنها تفاوت آن‌ها برچسب هائیتی بود که روی درب قرار داشت و نشان می‌داد که این خودروها برای کمک به کشته شدگان، زخمیان و آواره‌های این حادثه ساخته شده‌اند.

لوتوس و نائومی با فروش این ۸ مدل ایورا، جمعا مبلغ ۱.۴ میلیون پوند برای کمک به حادثه دیدگان جمع‌آوری کردند.

۹- مرسدس بنز SLR نسخه استرلینگ موس [۲۰۰۹]

11 خودرو اختصاصی افراد مشهور - مرسدس بنز SLR نسخه استرلینگ موس

استرلینگ موس (Stirling Moss) یکی از بهترین راننده‌های تاریخ فرمول یک بود که به عقیده خیلی‌ها به حق خود نرسید. او از همان سال‌های اولیه مسابقات فرمول یک وارد این رقابت‌ها شد ولی هیچ‌گاه نتوانست مقام قهرمانی را کسب کند و اکثرا در رده‌های سوم و چهارم فصل را به پایان می‌رساند. او با پیروزی در ۲۱۲ مسابقه از ۵۲۹ رقابت خود توانست اسم خودش را در تالار افتخارات موتور اسپرت ثبت کند.

مرسدس بنز SLR نسخه استرلینگ موس در یک همکاری بسیار موفق بین مرسدس بنز و مک لارن به افتخار استرلینگ موس کبیر، تنها در ۷۵ عدد ساخته شد. پیشرانه ۵.۴ لیتری ۸ سیلندر این خودرو ۶۴۱ اسب بخار تولید می‌کند و بیشینه سرعت ۳۵۰ Km/h را دارد و شتاب ۰-۱۰۰ زیر ۳ ثانیه‌ای آن در سال ۲۰۰۹ واقعا جذاب بود. قطعات فیبرکربن در این نسخه باعث شد که ۲۰۰ کیلوگرم نسبت به SLR های معمولی سبک‌تر باشد. قیمت این خودرو در زمان عرضه ۱ میلیون دلار بود.

11 خودرو اختصاصی افراد مشهور - مرسدس بنز 300 SRL

مرسدس بنز ۳۰۰ SRL در سری مسابقات ۱۹۵۵

این خودرو برای بزرگداشت استرلینگ موس که با خودرو ۳۰۰ SLR در مسابقات قهرمانی خودروهای اسپرت سال ۱۹۵۵ شرکت کرد ساخته شد.

11 خودرو اختصاصی افراد مشهور - مرسدس بنز 300 SRL

یکی از دو نسخه مرسدس بنز ۳۰۰ SLR که بدون قیمت هستند

البته درحال حاظر فقط دو عدد از ۳۰۰ SLR در اشتوتگارت وجود دارد و هیچ قیمتی برای آن‌ها تعیین نشده. اما کارشناسان قیمت آن‌ها را بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار قیمت گذاری کرده‌اند.

۱۰- اینفینیتی FX50 S نسخه سباستین فتل [۲۰۱۲]

11 خودرو اختصاصی افراد مشهور - اینفینیتی FX50 S نسخه سباستین فتل

سباستین فتل قهرمان جهان ۴ دوره مسابقات فرمول یک

جوان‌ترین قهرمان رقابت‌های فرمول یک با ۴ قهرمانی پیاپی با تیم ردبول ریسینگ، لایق حداقل یک خودو اختصاصی است. هیچکسی را در دنیای فرمول یک پیدا نمی‌کنید که از او تنفر داشته باشد. لبخند مسری و اخلاق بسیار خوب در کنار فعالیت‌های خیریه باعث شده که همه او را دوست داشته باشند.

هوندا مسئولیت ساخت پیشرانه‌های خودرو فرمول یک ردبول ریسینگ را برعهده دارد. اینفینیتی هم به عنوان یک برند ژاپنی متخصص در خودروهای اسپرت به آن‌ها کمک می‌کرد. پیشرانه ۵ لیتری ۸ سیلندر این خودرو بیشینه سرعت ۳۰۰ Km/h را دارد و شتاب ۰-۱۰۰ آن برابر ۵.۴ ثانیه است. رینگ‌های اختصاصی ۲۱ اینچی، سیستم تعلیق اسپرت با ۲ سانتی‌متر کاهش و کم کردن ۴۶ کیلوگرم از وزن خودرو، واقعا اینفینیتی FX50 S را به مدل متفاوتی تبدیل کرده است. قیمت اینفینیتی FX50 S نسخه سباستین فتل در زمان عرضه ۱۰۰ هزار پوند بود. چراغ قرمز عقب خودروهای فرمول یک در زمان شارژ شدن باتری موتور الکتریکی روشن می‌شود و به معنی ترمز کردن است. این نسخه هم کپی برداری خوبی از این موضوع داشت و یک چراغ مه شکن اضافی در پشت آن اضافه شد.

11 خودرو اختصاصی افراد مشهور - اینفینیتی FX50 S نسخه سباستین فتل

سباستین فتل درحال تست FX50 برای اولین بار

فتل درحال حاظر برای تیم فرمول یک استون مارتین مسابقه می‌دهد و دو فصل قبل در خدمت فراری بود. فراری هم نسخه مخصوصی از فراری کالیفرنیا را برای او ساخت و باید ببینیم که استون مارتین هم کار مشابهی را انجام خواهد داد یا خیر.

۱۱- کرایسلر ایمپریال نسخه فرانک سینترا [۱۹۸۱]

11 خودرو اختصاصی افراد مشهور - کرایسلر ایمپریال نسخه فرانک سینترا

اگر طرفدار موسیقی‌ جاز یا کلاسیک آمریکایی دهه ۷۰ باشید حتما با فرانک سینترا آشنا هستید. آهنگ‌ مورد علاقه گرداننده سریال بازی مرکب، نسخه بازخوانی شده آهنگ «من را به ماه ببر» از فرانک سینترا بود.

کرایسلر اکنون وضعیت خوبی ندارد و اگر لی یاکوکا نبود شاید حتی اسمی هم از آن باقی نمی‌ماند اما در سال‌های ۱۹۸۰ نماد یک آمریکایی به تمام معنا بود. لی یاکوکا در اواخر دهه ۷۰ از فورد اخراج شد و کرایسلر این فرصت را از دست نداد و به سرعت او را استخدام کرد. خودروهایی مثل پیلموث وییچر از ایده‌های اصلی او برای نجات کرایسلر بود اما او ایده‌هایی فراتر از خودرو داشت و روحیه وطن پرستی آمریکایی‌ها را نشانه گرفته بود.

11 خودرو اختصاصی افراد مشهور - کرایسلر ایمپریال نسخه فرانک سینترا

پوستر تبلیغاتی فرانک سینترا برای کرایسلر

فرانک سینترا در آن‌ سال‌ها نماد آمریکا بود و چندین آهنگ با نمادها و افتخارات ملی آمریکا خوانده بود. لی یاکوکا که دوستی نزدیکی با او داشت از او درخواست کرد که خودرو اختصاصی خود را داشته باشد. نتیجه این همکاری، تولید ۲۷۱ کرایسلر ایمپریال با رنگ آبی یخچالی مخصوص، امضا اختصاصی فرانک سینترا روی داشبورد و مجموعه ۱۶ عدد نوار کاست این خواننده در جعبه چرمی بسیار شیکی بود.

به نظر شما خاص‌ترین خودرو این لیست کدام مورد است؟

منبع :topgearمنبع گجت نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.