تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۵:۰۵
کد خبر : 62631

۱۰ دلیل برای اینکه همین حالا استفاده از گوگل کروم را متوقف کنیم

۱۰ دلیل برای اینکه همین حالا استفاده از گوگل کروم را متوقف کنیم

۱۰ دلیل برای اینکه همین حالا استفاده از گوگل کروم را متوقف کنیمگوگل کروم محبوب‌ترین مرورگر وب دنیا است؛ اما لزوما همیشه محبوب‌ترین به معنی بهترین نیست. به این ۱۰ دلیل بهتر است همین الان استفاده از کرو..

۱۰ دلیل برای اینکه همین حالا استفاده از گوگل کروم را متوقف کنیم

گوگل کروم محبوب‌ترین مرورگر وب دنیا است؛ اما لزوما همیشه محبوب‌ترین به معنی بهترین نیست. به این ۱۰ دلیل بهتر است همین الان استفاده از کروم را متوقف کنید.

شاید بتوان گوگل را بزرگترین شرکت اینترنت محور دنیا دانست که توانسته‌ است با محصولات و سرویس‌هایش کاربران را برای دهه‌ها به هم نزدیک کند. البته برای بیشتر افراد دروازه ورود به همان اینترنت نیز یکی دیگر از محصولات گوگل به نام گوگل کروم است که توانسته سهم چشمگیری از بازار مرورگر‌ها را به خود اختصاص دهد.

حتی می‌توان گفت که Google Chrome بیشتر از هر نرم‌افزار دیگری در جهان استفاده شده است؛ زیرا در تقریبا هر دستگاه هوشمندی که تصورش را بکنید، حضور دارد. البته این بدین معنی نیست که کروم بهترین راه برای گشت و گذار در اینترنت است و حتی برخی دلایل جدی وجود دارد که بهتر است به خاطر آنها دیگر از کروم استفاده نکنید.

دلایل عدم استفاده از گوگل کروم

عملکرد و پایداری

عوامل متعددی دست به دست هم دادند تا کروم موفقیت کنونی را در بازار به دست آورد. به عنوان مثال این مرورگر ویژگی‌های جذابی دارد؛ اما در زمینه عملکرد و پایداری هنوز با یک مرورگر ایده‌آل فاصله زیادی دارد. در واقع حتی برخی از کاربران کروم ممکن است قبول کنند که به خاطر یک یا چند ویژگی خاص از این مرورگر استفاده می‌کنند، ولی از عملکرد آن دل خوشی ندارند.

گوگل کروم

اینترنت پر از جوک‌هایی است که به عطش سیری ناپذیر گوگل کروم برای رم و باتری اشاره می‌کنند. همیشه کاربران به یک سیستم قدرتمند دسترسی ندارند و گاهی اوقات پیش می‌آید که مجبورند در محل کار، دانشگاه یا یک مرکز تفریحی از یک لپ‌تاپ با سخت افزار متوسط رو به پایین استفاده کنند. در این حالت یک مرورگر پر مصرف آخرین چیزی است که می‌خواهید.

البته آخرین چیزی که می‌خواهید کرش کردن کروم به خاطر کمبود رم یا حتی بدتر از آن به خاطر باگ در یکی از افزونه‌ها است. گوگل در سال‌های اخیر تلاش زیادی کرده تا با محدود کردن جاوا اسکریپت در پس زمینه مصرف منابع سخت افزاری توسط کروم را مدیریت کند؛ اما این مورد گاهی به تجربه کاربری نامناسب منجر می‌شود و گوگل اصلا چنین چیزی را دوست ندارد.

به طور کلی می‌توان گفت که کروم به صورت پیش فرض سیری ناپذیر است و باید توسط گوگل مهار شود.

امنیت افزونه‌ها

در گذشته مرورگر‌های اینترنت بر سر تعداد افزونه‌های شخص ثالثی که پشتیبانی می‌کردند، با هم رقابت داشتند. سیستم افزونه به مرورگر اجازه می‌داد همچنان سبک باقی بماند (در مقایسه با غولی به نام اینترنت اکسپلورر) و از طرفی هم بتوان برخی کاربری‌ها که توسعه‌دهندگان اصلی در نظر نداشتند را به آن اضافه کرد.
به همین منظور توسعه دهندگان باید طوری مرورگر را طراحی می‌کردند که جایی برای اتصال افزونه و اضافه شدن ویژگی‌های جدید داشته باشد؛ اما مشکل از جایی شروع شد که برخی از این افزونه‌ها توانستند محتوای در حال نمایش از یک وب‌سایت را تغییر داده و یا حتی به فایل‌های کاربر دسترسی پیدا کنند.

گوگل کروم

متاسفانه افزونه‌ها در بلند مدت به یک مشکل اساسی تبدیل شده‌اند. آنها از یک طرف پایداری مرورگر و از طرف دیگر امنیت کاربران را به خطر انداخته‌اند. شرایط وقتی بدتر می‌شود که بگوییم سیستم امنیتی وب استور کروم بسیار باز‌تر از گوگل پلی استور اندروید است.

در واقع گوگل بسیاری از کنترل‌های کیفی را فدای دستیابی به یک اکوسیستم باز کرده است و به همین خاطر هم بسیاری از افزونه‌های آلوده به بدافزار توانسته‌اند وارد وب استور این شرکت شده و خود را به جای افزونه‌های ارائه شده توسط توسعه‌دهندگان معتبر جا بزنند.

البته گوگل سعی کرده که این نقطه ضعف را برطرف کند؛ اما استراتژی این شرکت همچون یک شمشیر دو لبه بوده است. گوگل میزان دسترسی افزونه‌ها را به خاطر کم کردن اثرات منفی نمونه‌های مخرب محدود کرده است؛ اما با این کار برخی افزونه‌ها دیگر قادر به ارائه ویژگی‌های کاربردی خود نیستند.

متاسفانه داستان اینجا به پایان نمی‌رسد؛ زیرا هنوز برخی از افزونه‌های مشکل ساز می‌توانند از زیر ذره‌بین گوگل بدون هیچ مشکلی رد شوند.

پیچیدگی بخش تنظیمات

قرار بود افزونه‌ها به سبک‌تر و ساده‌تر شدن مرورگر کمک کنند؛ اما در نهایت شرایط آنطور که گوگل می‌خواست پیش نرفت. علاوه بر نیاز به منابع سخت افزاری زیاد، گوگل کروم یک مرورگر پیچیده است و این پیچیدگی را به خوبی می‌توان در بخش تنظیمات آن مشاهده کرد.

همانند هر محصول ارائه شده توسط گوگل، کروم نیز آنقدر از صفحات مختلف تنظیمات پر شده است که برای دستیابی به گزینه مورد نظر وجود یک موتور جستجوی کوچک ضروری به نظر می‌آید.

گوگل کروم

البته پیچیدگی این بخش مزایا و معایبی دارد. از یک طرف گوگل به کاربران گزینه‌های زیادی را برای تعریف نحوه عملکرد مرورگر می‌دهد. به نحوی که آنها می‌توانند تقریبا هر چیزی که تصور کنید را تغییر دهند؛ اما از طرفی بسیاری از کاربران در دریای تنظیمات کروم گم می‌شوند و به همین خاطر ممکن است از بررسی بسیاری از تنظیمات مهم مربوط به امنیت یا حریم شخصی منصرف شوند.

گوگل در بخش تنظیمات گزینه جستجو را قرار داده است؛‌ اما برای استفاده از آن باید در درجه اول بدانید که به دنبال چه چیزی هستید.

سرعت پایین توسعه

گوگل کروم نه تنها یک مرورگر سنگین تلقی می‌شود، بلکه در اضافه کردن ویژگی‌های جدید نیز کند است. حداقل در مقایسه با مایکروسافت اج و اپرا اینگونه است. بله، تقریبا هر ماه شاهد اضافه شدن یک ویژگی جدید به کروم هستیم؛‌ اما این ویژگی‌ها بسیار کوچک هستند و بیشتر روی برطرف کردن مشکلات تمرکز دارند نه ارائه تغییرات بزرگ.

گوگل کروم

به همین خاطر کروم معمولا با جدیدترین خواسته‌های کاربران یا ترند‌ها همگام نیست؛ که البته ظاهرا برای برخی از افراد آنچنان اهمیتی ندارد. با توجه به وضعیت کنونی کروم، کاربران انتظار دارند که گوگل از تمرکز کردن روی موارد کم اهمیت خودداری کند و دستی به سر و روی کروم بکشد.

همچنین نحوه برخورد گوگل با افزونه‌ها سبب شده که برخی از توسعه‌دهندگان با دلخوری از این مرورگر فاصله بگیرند.

بسته بودن اکوسیستم

کروم یک درگاه رایج برای دسترسی به اینترنت است که در آن می‌توانید اکثر محصولات و سرویس‌های پول‌ساز گوگل را پیدا کنید. به بیانی دیگر می‌توان گفت که Chrome پورتال ورود به سرویس‌های گوگل است و مشخصا گوگل نیز تلاش می‌کند تا روز به روز بیشتر به این شکل درآید.

البته این ارتباط دو طرف است که یعنی برای دسترسی به بسیاری از ویژگی‌های خوب کروم نیز باید از یکی از محصولات گوگل در کنار آن استفاده کنید. در چند ماه گذشته شاهد ویژگی‌های زیادی بوده‌ایم که سبب ادغام محصولات گوگل در کروم می‌شدند.

گوگل کروم

درست است که این کار از نظر تجازی منطقی است؛ اما عملا نشانگر انحصارطلبی گوگل و تلاش برای از بین بردن رقابت است. قاعدتا یک مرورگر نباید آنچنان نسبتا به دیگر محصولات موضع‌گیری کند؛ ولی در نسخه‌های جدید کروم کاربران عملا به سمت سایر محصولات این غول فناوری سوق داده می‌شوند.

همچنین به لطف کروم؛ وقتی تا این حد غرق در محصولات گوگل هستید، تغییر و استفاده از یک سرویس دیگر بسیار سخت می‌شود.

ردیابی و حریم شخصی

وقتی صحبت از حفظ حریم شخصی می‌شود، کاربران هیچ وقت از گوگل به نیکی یاد نمی‌کنند. هرچند این شرکت این روز‌ها به سختی در تلاش است تا این تصویر عمومی را تغییر دهد. مثلا در بحث وب، این شرکت به شدت تلاش‌های خود برای خلاص کردن دنیا از کوکی‌های ردیاب شخص ثالث (که البته قابل تحسین است) را در بوق و کرنا کرده است.

دیگر مرورگر‌ها هم در همین مسیر گام برمی‌دارند؛ اما لزوما با پیشنهاد‌های اخیر گوگل برای این کار موافق نیستند. گوگل معمولا به عنوان یک شرکت اینترنتی یا غول جستجو شناخته می‌شود؛ اما بیشتر درآمد آن از تجارت تبلیغاتش به دست می‌آید.

گوگل کروم

تبلیغات اینترنتی همیشه به نوعی ردیابی نیاز دارند و هدف گوگل نیز در این سال‌ها خوش‌بین کردن کاربران نسبت به اینگونه تبلیغات و جا انداختن عبارات «تبلیغات خوب» و روش‌های ردیابی «حافظ حریم شخصی» بوده است. هرچند که همه وعده‌های گوگل را باور نمی‌کنند و این شرکت نیز به شکل مبهمی در این میان مانده است.

در حال حاضر کروم به محل آزمایشات گوگل برای تکنولوژی‌های جدیدی تبدیل شده که قصد دارند ردیاب‌های خوب را تقویت کرده و مورد‌های مخرب را مسدود کنند. در واقع هنوز این تکنولوژی‌های جدید به خوبی مورد بررسی و ارزیابی قرار نگرفته‌اند و مشخص نیست تا چه حد در ادعا‌های خود موفق هستند.

حس امنیت کاذب

گوگل کروم در حال حاضر دارای ویژگی‌هایی برای حفظ حریم خصوصی کاربر است و در آینده نیز قرار است شاهد ویژگی جنجالی FLoC باشیم.

برخی از ویژگی‌های کروم همچون جلوگیری از دسترسی به برخی سخت‌ افزار‌های سیستم شما یا وبگردی در حالت ناشناس در سایر مرورگر‌ها نیز وجود دارند و برخی دیگر همچون مسدود کردن سایت‌های غیر HTTPS یا حذف FTP مخصوص کروم هستند یا اولین بار در این مرورگر شاهد آنها بودیم.

گوگل کروم

هرچند در برخی موارد این ویژگی‌ها آنطوری که شما فکر می‌کنید، کار نمی‌کنند یا اینکه گوگل به خوبی کاربرد آنها را توضیح نداده است. یکی از مواردی که اخیرا خیلی در رسانه‌ها مطرح شد، حالت ناشناس یا Incognito گوگل کروم بود. پس از سال‌ها گوگل بالاخره اعلام کرد که حالت ناشناس آنچنان از کاربران محافظت نمی‌کند.

در حالت ناشناس فعالیت‌های شما فقط از فرد دیگری که از همان دستگاه و همان مرورگر یا همان حساب کاربری استفاده می‌کند، پنهان خواهد شد؛ اما نمی‌تواند فعالیت‌های شما را از وب‌سایت‌هایی که از روش‌های دیگری برای ردیابی استفاده می‌کنند، مخفی نگه دارد. حتی خود گوگل نیز گاهی مواقع به این داده‌ها دسترسی دارد؛ زیرا کروم برخی از آنها را برای اهداف دورسنجی معمول به سرور‌های این شرکت می‌فرستند.

انحصار گوگل

اگرچه تلاش گوگل برای مسدود کردن کوکی‌ها و ردیاب‌‌های مخرب از کروم و به طور کلی از اینترنت قابل تحسین است؛‌ اما تردید‌هایی در مورد انگیزه پنهان این شرکت برای این کار وجود دارد.

مخصوصا اینکه راهکار‌هایی که گوگل برای جایگزینی این کوکی‌ها مطرح کرده تنها برای خود این شرکت و مخصوصا پلتفرم تبلیغاتی آن سودمند هستند و البته در این میان کروم اسب تروا گوگل برای فرستادن آنها به درون وب است.

گوگل کروم

به عنوان مثال ویژگی FLoC که پیشتر به آن اشاره کردیم به این خاطر جنجالی است که گوگل و کروم را در اولویت قرار می‌دهد؛ زیرا فقط با کروم کار می‌کند. بنابراین موسسات تبلیغاتی برای بهره‌مندی از آن حتما باید از پلتفرم گوگل استفاده کنند. در واقع گوگل می‌خواهد با این کار این پیام را به دنیا ارسال کند که تنها راه ایمن ماندن در وب استفاده از کروم و گوگل است.

طبیعتا بسیاری از فعالان این صنعت، مدافعان حریم خصوصی و سازندگان دیگر مرورگر‌ها از این موضوع استقبال نکردند.

از بین رفتن رقابت

حتی اگر کروم هیچکدام از مشکلات فوق را نداشت و تمامی کاربران از مرورگر گوگل استفاده می‌کردند نیز یک مشکل مهم پیش می‌آمد. از بین رفتن رقابت نه تنها برای گوگل بلکه برای کل وب خطرناک است و ممکن است در نهایت به از بین رفتن نوآوی و توسعه منجر شود.

گوگل کروم

بدون رقیب بودن در یک عرصه به هیچ وجه خوب نیست و تنوع و رقابت در یک محدوده قابل قبول همیشه می‌تواند حتی در بخش نرم افزاری باعث نوآوری‌های جذاب شود. شاید برخی آن را کپی کردن بنامند؛ اما به خاطر همین رقابت است که بسیاری از ویژگی‌های کاربردی و جدید در مرورگر‌های مختلف مشاهده می‌شوند.

همچنین اگرچه پروژه متن باز کرومیوم به اساس بسیاری از مرورگر‌های رقیب همچون مایکروسافت اج، اپرا و بریو تبدیل شده است؛ اما این مرورگر‌ها مرتبا در حال معرفی ویژگی‌های جدید در راستای به چالش کشیدن همدیگر و حتی تغییر مسیر کروم هستند.

تعیین مسیر وب

شاید بزرگترین مشکلی که به خاطر سهم بالای کروم ایجاد شده و در واقع دلیل مهمی برای استفاده از سایر مرورگر‌های بهتر است، قدرت زیاد گوگل در تعیین مسیر آینده وب است. اگر گوگل اعلام کند که کروم سایت‌های استفاده کننده از یک تکنولوژی خاص را مسدود خواهد کرد یا از آنها بخواهد که از یک ویژگی خاص استفاده کنند، اکثر سایت‌ها به خواسته‌های گوگل تن خواهند داد.

گوگل کروم / جهان

در برخی موارد همچون تبدیل HTTPS به یک استاندارد، این موضوع به نفع همه کاربران تمام می‌شود؛ اما در مواردی همچون تشویق وب‌سایت‌ها به استفاده از AMP تنها گوگل است که از آن سود خواهد برد.

به طور کلی نباید فراموش کرد که اینترنت یکی از محصولات یا سرویس‌های گوگل نیست و اگرچه این شرکت توانسته با استفاده از کروم بازار را در اختیار گیرد؛ ولی همچنان باید نسبت به اقدامات آن هوشیار بود.

درست است که بسیاری از کاربران عادی نمی‌توانند متوجه برخی موارد جنجالی همچون FLoC شوند؛ اما با استفاده از مرورگر‌های دیگر و البته بهتر می‌توانند همچنان یک فضای رقابتی را ایجاد کرده و بدین ترتیب از وب حراست کند.

منبع :Slashgearمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.