تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
کد خبر : 67770

مدیرعامل سایپا: تیبا ارزان ترین خودرو جهان با استاندارد یورو ۵ است

مدیرعامل سایپا: تیبا ارزان ترین خودرو جهان با استاندارد یورو ۵ است

مدیرعامل سایپا: تیبا ارزان ترین خودرو جهان با استاندارد یورو ۵ استمدیرعامل سایپا طی گفتگویی که درباره آینده صنعت خودروسازی کشور و سایپا داشت، اعلام کرد که تیبا ارزان ترین خودرو جهان با استاندارد یورو ..

مدیرعامل سایپا: تیبا ارزان ترین خودرو جهان با استاندارد یورو ۵ است

مدیرعامل سایپا طی گفتگویی که درباره آینده صنعت خودروسازی کشور و سایپا داشت، اعلام کرد که تیبا ارزان ترین خودرو جهان با استاندارد یورو ۵ است.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در برنامه تلویزیونی با محوریت کیفیت خودروهای تولید داخل توضیحاتی را درباره گذشته، حال و آینده و برنامه‌های آتی این شرکت داده است که در این مطلب قصد داریم آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

به گفته مدیرعامل سایپا این شرکت خودروسازی تنها برای افزایش کیفیت خودروهای خود و پاسخگویی به انتظاراتی که مردم دارند، از سال ۱۴۰۱ دو خودروی کوییک و شاهین را وارد خط تولید خود می‌کند و در صورت تمایل گروه خودروسازی ایران خودرو، آماده همکاری در تأمین قطعات خودروهای داخلی است.

تیبا ارزان ترین خودرو جهان با استاندارد یورو ۵

خودروسازی سایپا

محمدعلی تیموری در این برنامه تلویزیونی در خصوص کیفیت خودروهای داخلی گفت باید تمرکز و توان تولید داخلی روی خودروهایی باشد که از حداکثر کیفیت برخوردار هستند و تولید خودروهای اقتصادی باید در دستور کار قرار بگیرد. به عقیده تیموری در شرایط فعلی تنها در حالتی می‌توانیم از تولیدات اقتصادی صحبت کنیم که بتوانیم روزانه ۱۵۰۰ خودروی داخلی را راهی بازار کنیم. وی در ادامه افزود:

ما قصد داریم در گروه خودروسازی سایپا و از مرداد ماه سال آینده این اقدامات را عملی سازیم و تمرکز خودمان را روی دو خودروی باکیفیت کوییک و شاهین بگذاریم و بتوانیم با تولید انبوه آنها به عرضه اقتصادی برسیم. فعلا این دو خودرو شرایط بهتری نسبت به تولیدات دیگر دارند.

به گفته مدیرعامل سایپا همان‌طور که پیش‌تر نیز به سازمان حمایت از مصرف کنندگان اعلام کرده‌اند، این گروه خودروسازی تا ۱۰ سال خدمات پس از فروش خودروهای خود را بر گردن می‌گیرد و از طرفی همه خودروها تا ۳۶ ماه گارانتی دارند. تیموری به مردم وعده داده که با تولید انبوه و افزایش تیراژ خودروها مشکلات سایپا را حل کند.

محمدعلی تیموری

به عقیده مدیرعامل سایپا، این گروه خودروسازی باید در مسیر الزام ارتقای خودروها گام بردارد و در این مسیر چیزی کم نگذارد. سایپا متعهد شده طی سال‌های آینده کیفیت محصولات خود را به طور چشمگیری افزایش دهد و خودروهای باکیفیت‌تری را راهی بازار مصرفی مردم کند. وی درباره همکاری با ایران خودرو نیز گفت:

معتقدیم که اگر ما و ایران خودرو به صورت مشترک روی یک خودرو سرمایه‌گذاری کنیم و آن را به تولید انبوه برسانیم، اوضاع بهتر خواهد شد و کیفیت و قیمت خودروها به طور فزاینده‌ای بهتر و قابل قبول‌تر می‌شود. می‌توان در هر بخشی که خودروسازان نقطه قوت دارند، خودرو تولید کرد.

به گفته تیموری هم‌اکنون این دو گروه خودروسازی می‌توانند تا ۵۰ درصد از قطعات یک خودرو را به تنهایی تولید کنند و نیازمند بیگانگان نباشند. وی در ادامه صحبت‌هایش، علت افزایش قیمت خودروها و گرانی آنها را در الزام به اخذ استانداردهای ۸۵ گانه دانست و گفت:

این استانداردها باعث می‌شوند خودرو تا ۱۴۵۰ یورو گران‌تر از حد معمول شود. ما در شرایطی ملزم به انجام استانداردهای ۸۵ گانه می‌شویم که تعداد خودروهای کاربراتوری و یورو ۲ در کشور بیش از ۷۰ درصد است. حال چرا باید ما یورو ۵ داشته باشیم؟

به گفته مدیرعامل سایپا برخی از این استانداردها که واقعا ضروری نیست، قیمت تمام شده خودروها را بالا می‌برند. به عقیده او اگر سایه این قیمت‌ها از سر خودروسازی‌ها کم شود قیمت‌ها تعدیل‌تر شده وارد بازار می‌شود. برای مثال بد نیست بدانید تیبا حدودا ۳ هزار و ۸۰۰ دلار قیمت دارد، در حالی که خودروی یورو ۵ در جهان زیر ۶ هزار دلار پیدا نمی‌شود.

شاهین سایپا

به اعتقاد تیموری اگر قرار بر این باشد که خودروها با کیفیت بالاتر و قیمت ارزان‌تر تولید شوند باید تغییراتی اساسی در این خصوص اعمال شود و استانداردهای ۸۵ گانه تعدیل شوند. البته پیرو صحبت‌هایی که مدیرعامل سایپا انجام داده، قرار بر این شده تا وزارت صمت با سازمان استاندارد مذاکره کند و این تغییرات را اعمال نمایند.

طبق گفته مدیرعامل سایپا این گروه خودروسازی از این که واردات خودرو آزاد شود استقبال می‌کند، زیرا در آن صورت می‌تواند نسبت به واردات قطعات و مونتاژ آنها اقدام نماید. وی در ادامه راجع به تعرفه واردات خودرو نیز گفته است:

در هیچ کشوری تعرفه وارداتی صفر درصدی نداریم و حتی در کره هم تعرفه واردات ۶۰ درصد است. اگر تعرفه واردات کاهش یابد متناسب با آن می‌بایست تعرفه واردات در زنجیره تأمین قطعات خودرو هم کاهش پیدا کند.

باید اصلاحات عمیقی صورت گیرد

به اعتقاد تیموری، کیفیت امروز خودروها به هیچ وجه خوب نیست و باید این وضعیت هر چه سریع‌تر رفع شود. وی در ادامه صحبت‌هایش راجع به سه مولفه مهم در رابطه با تولیدات خودرویی به عامل قیمت، کیفیت و طراحی اشاره می‌کند و معتقد است که طراحی خودروهای ما نسبت به آنچه در تمام دنیا در حال اتفاق است، بسیار عقب‌تر است. از طرفی به نظر وی خودروی اقتصادی در کشور نداریم که بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

مدیرعامل سایپا در ادامه گفتگوی خود به خودروهای اقتصادی توجه ویژه‌ای نشان می‌دهد و خاطر نشان ساخت اگر قرار باشد خودرویی در دسته‌بندی اقتصادی قرار بگیرد، باید یک میلیون از آن دستگاه تولید شود اما در شرایط فعلی رسیدن به چنین تیراژی غیر ممکن است. وی در ادامه اظهار کرد:

باید برای تولید اقتصادی سالی حداقل یک میلیون دستگاه از یک مدل خاص خودرو تولید کنیم. ما بر اساس آنچه در گروه خودروسازی سایپا برنامه‌ریزی کرده‌ایم، می‌توانیم در سال آینده و در دو مدل محصول به چنین هدفی برسیم. در خودروی پراید هم توانستیم به تیراژ ۷۵۰ هزار دستگاهی برسیم.

کوییک

حرکت به سمت خودروساز شدن

تیموری در پاسخ به این سوال که آیا ایران می‌تواند در بازارهای جهانی به عنوان خودروساز مطرح شود یا خیر گفت:

از دهه ۹۰ گروه خودروسازی سایپا وارد فاز طراحی خودرو شد و امروز دارای تجهیزات و امکانات بهتری هستیم و اگر دقت کنید دو خودروی کوییک و شاهین، محصول همین طراحی‌های داخلی است. با ورود به چنین فضایی و تلاش روزافزون خواهیم توانست در بازارهای دیگر بدرخشیم و به عنوان خودروساز معرفی شویم.

به گفته تیموری در سال‌های آغازین فعالیت گروه خودروسازی سایپا، تلاش بر این بود تا خودروی خارجی خریداری شده و با مهندسی معکوس و سپس مونتاژ آنها به تولیدات دست یابیم، اما امروزه دیگر در آن شرایط نیستیم. وی معتقد است که در آن زمان مباحث مالی نیز باعث می‌شد تا عملکرد کلی گروه تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

گره نزدن صنعت خودرو به برجام

به گفته مدیرعامل سایپا در بازار چین که هم اکنون به عنوان خودروساز بزرگ جهان شناخته می‌شود، پیشرفت سریع اتفاق افتاد زیرا به علت تقاضای زیادی که در آن کشور به خاطر جمعیتشان وجود دارد، شرکت‌های خودروسازی مشهور آماده همکاری مشترک با گروه‌های خودروسازی چینی شدند.

وی با اشاره به این که بازار ایران محدود است، خاطر نشان کرد چنین کمپانی‌هایی تمایلی به حضور در بازار محدود ایران ندارند و اگر هم چنین تمایلی نشان دهند برای ورود به سایر بازارهای کشورهای همسایه است. وی در ادامه گفت:

ما تولیدات داخلی را به برجام گره نمی‌زنیم و نگاهی به آینده آن و نتایجی که در بر دارد نخواهیم داشت. اگر برجام نتیجه‌بخش باشد از آن استفاده می‌کنیم، وگرنه مسیر توسعه خودمان را ادامه خواهیم داد.

به عقیده مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، هر زمان که کشور به برجام و آینده آن چشم دوخته، به تولیدات داخلی و صنعت خودمان ضرر زده‌ایم. تیموری در پایان از شرکت‌های خودروسازی که تمایل به همکاری دارند، استقبال کرد.

شما با این اظهارنظر مدیرعامل سایپا که تیبا ارزان ترین خودرو جهان با استاندارد یورو ۵ است موافقید؟

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.