تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۸:۲۸
کد خبر : 65876

راننده یا تسلا؛ در صورت تصادف در حالت خودران خودروهای تسلا، چه کسی مقصر خواهد بود؟

راننده یا تسلا؛ در صورت تصادف در حالت خودران خودروهای تسلا، چه کسی مقصر خواهد بود؟

راننده یا تسلا؛ در صورت تصادف در حالت خودران خودروهای تسلا، چه کسی مقصر خواهد بود؟ عده بسیاری کنجکاو هستند که در صورت تصادف با خودروهای تسلا در حالت خودران، چه کسی مقصر حادثه خواهد بود. در ..

راننده یا تسلا؛ در صورت تصادف در حالت خودران خودروهای تسلا، چه کسی مقصر خواهد بود؟

عده بسیاری کنجکاو هستند که در صورت تصادف با خودروهای تسلا در حالت خودران، چه کسی مقصر حادثه خواهد بود. در ادامه به این مسئله پاسخ می‌دهیم.

صنعت خودرو با حرکت به سمت فناوری خودران، موانع متعددی را پیش روی خواهد خواهد داشت که یکی از آن‌ها مسئله قانون‌گذاری درباره این فناوری است. به عنوان مثال، یکی از سوالات رایج این است که در صورت تصادف در حالت خودران، آیا راننده مقصر محسوب می‌شود یا خودرو باعث حادثه بوده است؟

در حال حاضر که خودروهای خودران از جمله خودروهای تسلا عملاً نیمه‌خودران هستند، مسئولیت تصادف همچنان بر عهده راننده خواهد بود. پس از تصادف یک خودروی تسلا با خودرویی دیگر در آمریکا که منجر به فوت دو نفر شده، دادگاه رسماً این حکم را تایید کرده است.

خودروی خودران تسلا

به گزارش واشنگتن پست، «کوین جرج عزیز ریاد» (Kevin George Aziz Riad) 27 ساله حوالی حومه لس آنجلس با خودروی تسلا مدل S خود در حالت خودران «با سرعت بالا» در حال رانندگی بوده است. وی از از آزادراه جدا شده، از چراغ قرمز گذشته و در تقاطعی با یک هوندا سیویک تصادف کرده است. در این تصادف، دو سرنشین هوندا سیویک جان خود را از دست داده‌اند. ریاد و سرنشین دیگری که همراه او بوده جراحتی سطحی داشته‌اند و به بیمارستان رفته‌اند. راننده تسلا توسط دادستان‌های کالیفرنیا به دو فقره قتل غیر عمد محکوم شده و در حال حاضر به قید وثیقه آزاد است.

البته این اولین باری نیست که برای تصادفی متاثر از سیستم خودران، اتهامات جنایی مطرح شده است. پیش‌تر یک راننده اوبر در آریزونا هنگام تست یک خودروی خودران با عابر پیاده‌ای برخورد کرده و باعث مرگ او شده بود. دادستان‌های آریزونا به او اتهام قتل شبه‌عمد وارد کردند. با این حال، ظاهراً این اولین باری است که فردی به دلیل تصادفی منجر به فوت هنگام استفاده از سیستم خودران، رسماً به ارتکاب جرم متهم شده است.

تسلا مدل S

خانواده‌های جانباختگان به‌صورت جداگانه از راننده متهم و شرکت تسلا شکایت می‌کنند. آن‌ها مدعی هستند که خودروهای تسلا با نقص فنی و بدون سیستم ترمز اضطراری خودکار کارآمد به عرضه می‌رسند و ممکن است ناگهان شتاب بگیرند. همچنین ریاد را به سهل‌انگاری در رانندگی متهم کرده‌اند و ادعا می‌کنند که وی بر اساس تخلفات رانندگی متعدد خود در گذشته، توانایی هدایت صحیح خودرو را ندارد.

همچنین بخوانید:

سیستم رانندگی تمام خودران تسلا چیزی نمانده بود یک عابر پیاده را به کشتن بدهد

جلسه محاکمه مشترک در اواسط ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد ولی در این مدت، تسلا تحقیقات NHTSA و واکنش‌های منفی ناشی از مطالعه‌ای جدید مبنی بر خطرناک بودن سیستم اتوپایلت را پیش روی خود خواهد داشت. قطعاً تصور عموم از فناوری خودران این شرکت بزرگ آمریکایی لکه‌دار خواهد شد، اما راننده متهم به قتل حتی باید با چالش‌های بزرگ‌تری دست و پنجه نرم کند؛ NHTSA و تسلا هر دو اظهار داشته‌اند که راننده مسئولیت عملکرد خودرو را بر عهده دارد.

منبع :CarBuzzمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.