تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
کد خبر : 610528

چرا نباید باتری موبایل را ۱۰۰ درصد شارژ کرد؟

چرا نباید باتری موبایل را ۱۰۰ درصد شارژ کرد؟

امروزه گوشی‌های هوشمند جایگاه خاصی در زندگی روزمره پیدا کرده‌اند و در لیست لوازم ضروری قرار گرفته‌اند. همین موضوع باعث شده برای عملکرد صحیح و روشن ماندن گوشی و استفاده از آن، از باتری‌های قابل شارژ در آن‌ها استفاده کنیم. اما آیا می‌دانید که چگونه و تا چه درصدی می‌توانیم باتری گوشی را شارژ کرد؟

امروزه گوشی‌های هوشمند جایگاه خاصی در زندگی روزمره پیدا کرده‌اند و در لیست لوازم ضروری قرار گرفته‌اند. همین موضوع باعث شده برای عملکرد صحیح و روشن ماندن گوشی و استفاده از آن، از باتری‌های قابل شارژ در آن‌ها استفاده کنیم. اما آیا می‌دانید که چگونه و تا چه درصدی می‌توانیم باتری گوشی را شارژ کرد؟ حتما شما هم این سوال در ذهنتان مطرح شده که چرا نباید باتری موبایل را ۱۰۰ درصد شارژ کرد؟ در این مقاله سعی داریم به این موضوع بپردازیم و از عواقب فول شارژ کردن باتری موبایل با شما صحبت کنیم.

 

باتری های لیتیوم یونی (Li-ion)

باتری‌های مورد استفاده در اغلب گوشی‌های امروزی از نوع لیتیوم یونی هستند که از ظرفیت خاصی برخوردار بوده و نباید به‌طور کامل و 100% شارژ شوند. اما چرا نباید باتری موبایل را ۱۰۰ درصد شارژ کرد؟ باتری‌های ذکر شده دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی نظیر ظرفیت بالا، وزن کم و قابلیت شارژ شدن بوده و در عین حال حافظه ندارند.

در واقع باتری‌های لیتیوم یونی قابلیت این را دارند که نسبت به سایر باتری‌ها مقدار بیشتری انرژی را ذخیره کنند و امکان استفاده مجدد آن‌ها وجود دارد و می‌توان بارها شارژ و تخلیه شوند در حالی که آسیبی به آن‌ها وارد نشود. ولی با وجود تمام مزایای ذکر شده، این باتری‌ها از برخی محدودیت‌ها و عوامل فرسایشی برخوردار هستند که موجب کاهش عملکرد بهینه و ظرفیت آن‌ها در گذر زمان می‌شود.

شارژ 100% چه آسیبی به باتری گوشی وارد می‌کند؟

باتری‌های لیتیوم یونی به مرور زمان از نظر شیمیایی رو به تحلیل می روند و شارژ کمتری نگه می‌دارند. یکی از دلایلی که موجب می‌شود عمر این باتری‌ها قبل از حالت استاندارد به پایان برسد، شارژ کردن صددرصد آن‌ها است. حال چرا نباید باتری موبایل را ۱۰۰ درصد شارژ کرد؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که باتری‌های لیتیوم یونی در واقع نیاز به این مقدار شارژ ندارند چون فشار زیادی به آن‌ها وارد می‌شود.

اگر باتری گوشی شما خالی شود پی از هربار خالی شدن تا 100% شارژ شود، طول عمر آن کاهش می‌یابد. نگه داشتن شارژ صددرصد به انرژی زیادی نیاز دارد. برای اینکه بتوانید باتری گوشی خود را برای مدت طولانی استفاده کنید، شارژ آن را بین 20 تا 80 درصد نگه دارید تا بین یون‌های لیتیوم تعادل برقرار شود.

چرا باید شارژ گوشی را تا 80% در نظر بگیریم؟

در بخش چرا نباید باتری موبایل را ۱۰۰ درصد شارژ کرد؟ تقریبا به این سوال پاسخ دادیم، و حال به‌صورت جامع‌تر دلیل آن را ذکر خواهیم کرد. ولتاژ باتری گوشی نشان می‌دهد که چه مقدار انرژی در هر سلول از باتری ذخیره شده که معمولا با افزایش میزان شارژ، افزایش می‌یابد. این در حالی است که افزایش ولتاژ به مقدار بالا موجب می‌شود فشار و تنش در سلول‌های باتری بیشتر شده و منجر به تولید گرما، تغییر سکل، تشکیل پلاک‌های فاز لیتیوم و درنهایت کاهش ظرفیت و عملکرد مفید باتری شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، نگه داشتن شارژ باتری در مقادیر بالاتر از 80% باعث کاهش عمر آن می‌شود و در صورت نگه داشتن شارژ آن به مقدار 65% عمر باتری افزایش خواهد یافت حال که دریافتیم چرا نباید باتری موبایل را ۱۰۰ درصد شارژ کرد؟ سایر عوامل موثر بر طول عمر باتری را نیز ذکر خواهیم کرد. شما می‌توانید بهترین گوشی‌های هوشمند از برندهای مطرح نظیر آیفون و شیائومی را از فروشگاه اینترنتی اسنپ شاپ خریداری کنید. کافیست به سایت این فروشگاه مراجعه کرده و از جوایز، خرید اقساطی و سایر خدمات آن بهره‌مند شوید.

 

چرا نباید باتری موبایل را ۱۰۰ درصد شارژ کرد؟

عوامل موثر بر عمر باتری موبایل

همانطور که می‌دانید، باتری موبایل یک قطعه شیمیایی است که عوامل مختلف نظیر شرایط محیط و واکنش‌های شیمیایی شکل گرفته در آن می‌تواند موجب تغییر ماهیت این قطعه شود. اگر این تغییرات از حد استاندارد خارج سود، ظرفیت باتری را محدود کرده و گوشی قادر نخواهد بود مانند روز اول کارایی داشته باشد.

حتما بارها جمله گوشی شارژ نگه نمی‌دارد یا شارژ گوشی سریع خالی می‌شود را شنیده‌اید که این موضوع به کاهش ظرفیت باطری در اثر عوامل مختلف ارتباط دارد. علاوه بر میزان درصد شارژ باتری، عواملی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود نیز در کاهش طول عمر آن، نقش دارند.

1- دمای بالای محیط

2- رطوبت بالای محیط

3- قرار گرفتن گوشی در معرض نور خورشید

5- استفاده از برنامه‌های سنگین

روش صحیح شارژ کردن گوشی

برای اینکه گوشی خود را به روش صحیح شارژ کنید تا طول عمر آن بیشتر شود، باید به نکاتی توجه نمایید که در ادامه ذکر شده‌اند.

  • شارژر مناسب: از شارژر متناسب با گوشی خود که مورد تایید سازنده گوشی است استفاده نمایید. شارژرهایی که با موبایل شما سازگاری ندارند و یا غیر استاندارد هستند، ممکن است در میزان جریان ورودی به باتری اختلال ایجاد کنند و این جریان را کاهش یا افزایش دهند.
  • شارژ کردن گوشی در محیط مناسب: در محیط‌های داغ یا سرد کوشی خود را شارژ نکنید چرا که دمای محیط تاثیر مستقیم در طول عمر و عملکرد باتری دارد. دمای مناسب برای شارژ شدن یک باتری لیتیوم بین 15 تا 45 درجه سانتیگراد است. دمای بالا با سرعت بیشتری ظرفیت باتری را کاهش خواهد داد.
  • عدم شارژ کامل گوشی: همانطور که در بخش‌های قبل ذکر شد و به سوال چرا نباید باتری موبایل را ۱۰۰ درصد شارژ کرد؟ پاسخ دادیم شارژ صددرصد باتری موجب افزایش تنش و واکنش‌های درون آن شده و عمر باتری را کاهش می‌دهد.
  • عدم خالی شدن شارژ باتری: هرگز اجازه ندهید شارژ باتری کامل یا بیش از حد خالی شود. شارژ کم نیز موجب می‌شود در عملکرد طبیعی باتری و ظرفیت آن اختلال ایجاد شود. وقتی مقدار شارژ به 20 درصد رسید، برای شارژ کردن آن اقدام کنید.
  • خاموش کردن برنامه‌های غیر ضروری: اگر برنامه‌ای روی گوشی شما نصب است و از آن استفاده نمی‌کنید، بهتر است در حالت خاموش قرار دهید تا باتری گوشی بیهوده کاهش نیابد.

جمع بندی

اسنپ شاپ به‌عنوان یک سایت خرید اینترنتی در سال 1399 کسب و کار خود را در بازار آنلاین آغاز کرده و محصولات متنوعی را به مشتریان خود عرضه می‌کند. محصولات مربوط به زیبایی و سلامت، دیحیتال، خانه و آشپزخانه و موارد بی‌شمار دیگر، در این فروشگاه اینترنتی منحصربه‌فرد قابل خریداری هستند. با مراجعه به سایت این فروشگاه، از خدمات بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.