تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
کد خبر : 64113

رانا در برابر کوییک ؛ کدام پیروز مقایسه است؟

رانا در برابر کوییک ؛ کدام پیروز مقایسه است؟

رانا در برابر کوییک ؛ کدام پیروز مقایسه است؟ در این مطلب قصد داریم خودروهای ایران خودرو رانا و سایپا کوییک را از نظر مشخصات، امکانات، طراحی و بخش‌های دیگر با هم مقایسه کنیم.
رانا ال ایکس و..

رانا در برابر کوییک ؛ کدام پیروز مقایسه است؟

در این مطلب قصد داریم خودروهای ایران خودرو رانا و سایپا کوییک را از نظر مشخصات، امکانات، طراحی و بخش‌های دیگر با هم مقایسه کنیم.

رانا ال ایکس و کوییک معمولی دو نمونه از اتومبیل‌های اقتصادی تولید داخل هستند که از نظر قیمتی اختلاف چندانی با هم ندارند و بسیاری از افرادی که توان خرید اتومبیل‌های گران قیمت را ندارند ترجیح می‌دهند به سراغ خرید یکی از این دو محصول بروند. اما در این میان کوییک انتخاب مناسب‌تری است یا رانا؟ اگر ذهن شما نیز با این سؤال درگیر شده است،‌ در ادامه با ما همراه باشید تا به پاسخ سؤال خود برسید.

با رانا و کوییک بیشتر آشنا شوید

رانا

شرکت ایران خودرو در سال ۹۱ تصمیم گرفت تا اتومبیلی را با الگوبرداری از پژو ۲۰۶ صندوق‌دار که یکی از پرطرفدارترین محصولات بازار کشور بود، تولید و روانه بازار کند. این اتومبیل که رانا نام‌ گرفت، در مقایسه با پژو ۲۰۶ تغییرات ظاهری بسیاری را تجربه کرده بود و از نظر کیفی نیز ارزان‌سازی شده بود. شرکت ایران خودرو ابتدا مدل LE رانا را به بازار عرضه کرد و پس از گذشت مدتی نیز نسخه LX این خودرو که به امکانات متنوع‌تری مجهز شده بود،‌ در اختیار مشتریان قرار گرفت.

رانا

در آن طرف میدان، کوییک نیز در سال ۱۳۹۶ توسط شرکت سایپا روانه بازار کشور شد. کوییک روی پلتفرم تیبا هاچ‌بک ساخته شده و از نظر فنی بسیار نزدیک به این اتومبیل است. ما در این مطلب کوییک معمولی با گیربکس دستی و رانا LX را با هم مقایسه خواهیم کرد تا متوجه شویم کدام‌یک از این محصولات ارزش خرید بیشتری دارند.

بررسی دو اتومبیل از نظر طراحی

رانا

شرکت ایران خودرو ظاهر اتومبیل رانا را خانوادگی و آرام طراحی کرده است، اما در آن طرف میدان کوییک ظاهر اسپرت‌تر و تهاجمی‌تری دارد. با توجه به این مسائل، زیبایی هر یک از اتومبیل‌های مذکور به سلیقه و نیاز مشتری بستگی دارد. اگرچه باید عنوان کنیم که هر دو خودرو در مقایسه با اتومبیل‌های روز ظاهر قدیمی‌تری دارند و چندان جذاب به نظر نمی‌رسند.

رانا

کابین این دو محصول نیز بسیار ساده طراحی شده است و داشبوردهای آن‌ها از جنس پلاستیک خشک است. از نظر جادار بودن صندلی‌های عقب نیز می‌توان عنوان کرد که رانا در شرایط بهتری قرار دارد و سرنشینان عقب این خودرو راحتی بیشتری را احساس خواهند کرد. صندوق عقب رانا ۴۰۰ لیتر حجم دارد و حجم صندوق عقب کوییک نیز برابر با ۲۲۵ لیتر است.

بررسی کوییک و رانا از نظر مشخصات فنی

رانا

شرکت ایران خودرو برای اتومبیل رانا یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری در نظر گرفته است که می‌تواند قدرت ۱۰۵ اسب بخار را به همراه گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر به تولید برساند. وظیفه انتقال قدرت این پیشرانه به چرخ‌های جلو بر عهده یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی گذاشته شده است.

رانا

زیر کاپوت کوییک همان پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با کد M15 تیبا قرار گرفته است. این پیشرانه توانی برابر با ۸۷ اسب بخار را به همراه ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور به تولید می‌رساند. توان این پیشرانه از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. با توجه به این اعداد و ارقام مشخص می‌شود که رانا در زمینه مشخصات فنی نسبت به رقیب خود یک سر و گردن بالاتر است.

از نظر تجربه سواری نیز باید عنوان کرد که سیستم تعلیق رانا نرم‌تر بوده و کوبش‌های جاده را بهتر جذب می‌کند. از نظر هندلینگ نیز رانا در شرایط بهتری قرار دارد و در عبور از پیچ‌ها چسبندگی و پایداری قابل قبولی را ارائه می‌دهد. با توجه به این مسائل می‌توان گفت که رانندگی با رانا لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

مشخصات فنی هر دو اتومبیل به طور کامل در جدول زیر آورده شده است.

مدل خودرو رانا LXکوییک دنده‌ای
پیشرانهچهار سیلندر TU5۴ سیلندر خطی M15 یورو ۴
حجم موتور۱۵۸۷ سی سی۱۵۰۳ سی سی
حداکثر قدرت۱۰۵ اسب بخار۸۷ اسب بخار
حداکثر گشتاور۱۴۲ نیوتن متر۱۲۸ نیوتن متر
گیربکس دستی پنج سرعتهدستی پنج سرعته
مصرف سوخت ترکیبی در هر صد کیلومتر۷.۳ لیتر۷.۱۴ لیتر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت۱۱.۶ ثانیه۱۳ ثانیه
ظرفبت باک سوخت۵۰ لیتر۴۱ لیتر
حداکثر سرعت۱۹۰ کیلومتر بر ساعت۱۶۰ کیلومتر بر ساعت

بررسی دو خودرو از نظر امکانات رفاهی

رانا

کوییک و رانا در جایگاه محصولات اقتصادی هستند و به امکانات چندانی مجهز نشده‌اند و در این زمینه تفاوتی زیادی با هم ندارند. برای نمونه‌ای از بهترین آپشن‌های این دو اتومبیل می‌توان به تهویه دستی، روکش صندلی پارچه‌ای، آینه‌های جانبی برقی و تنظیم دستی صندلی‌های جلو اشاره کرد. بنابراین اگر قصد خرید یک اتومبیل با امکانات متنوع را دارید، هیچ یک از این دو محصول گزینه مناسبی برای شما به نظر نمی‌رسند.

رانا

بررسی رانا و کوییک از نظر ایمنی

کوییک و رانا در هیچ‌یک از آزمون‌های ایمنی معتبر شرکت نکرده‌اند،‌ از این رو نمی‌توان در ارتباط با سطح امنیت آن‌ها اظهار نظر دقیقی کرد. اما با این وجود گفته می‌شود که کوییک از پلتفرم مستحکم‌تری در مقایسه با پراید برخوردار است و همچنین به امکانات ایمنی متنوع‌تری نیز از جمله دو ایربگ، ترمزهای ABS و ترمز کمکی مجهز شده است. رانا نیز به امکانان ایمنی این‌چنینی مجهز شده است و از آن‌جایی که روی پلتفرم ۲۰۶ ساخته شده است در مقایسه با کوییک امنیت بالاتری دارد.

مدل خودرو راناکوییک
تجهیزات ایمنی و حفاظتسیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) – سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز -سیستم عیب یابی هوشمند ( مالتd پلکس ) – قفل مرکزی با ریموت کنترل – کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاعسیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) – قفل مرکزی با ریموت کنترل – کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع هشدار نبستن کمربند
کیسه هوا دو عدد (راننده و سرنشین جلو )دو کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)
سیستم ترمز ترمز EBD ، ABS، ترمز جلو و عقب دیسکی خنک شونده، ترمز عقب دیسکی یا کاسه‌ایترمز EBD ،ABS، ترمز جلو دیسکی خنک شونده، کاسه‌ای

مقایسه شرایط بازار و جمع بندی نهایی

رانا و کوییک در بازار کشور از طرفداران زیادی برخوردار هستند و به فروش خوبی نیز دست پیدا کرده‌اند،‌ اما در این میان بازار خرید و فروش کوییک در مقایسه با رانا کمی داغ‌تر است.

نهایتا اگر بخواهیم بدانیم که کدام‌یک از این دو محصول می‌توانند گزینه مناسب‌تری باشند، باید بگوییم که ابتدا به قیمت مدل صفر کیلومتر آن‌ها توجه کنید. رانا صفر کیلومتر نسبت به کوییک دنده‌ای قیمت بالاتری دارد و از این رو می‌توان با بودجه مشابه به سراغ خرید کوییک صفر کیلومتر یا رانا کارکرده رفت. با توجه به این موضوع، اگر با بودجه‌ای محدود به دنبال خرید اتومبیل صفر کیلومتر هستید،‌ کوییک می‌تواند گزینه بهتری باشد. اما اگر با خودروهای دسته دوم کارکرد پایین نیز مشکلی ندارید،‌ رانا گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسد.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.