تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۳:۴۱
کد خبر : 67796

تیگو ۵ یا هایما S5 ، کدام خودرو برنده مقایسه است؟

تیگو ۵ یا هایما S5 ، کدام خودرو برنده مقایسه است؟

تیگو ۵ یا هایما S5 ، کدام خودرو برنده مقایسه است؟اگر بخواهید یک کراس اوور مناسب چینی بخرید، از بین تیگو ۵ یا هایما S5 کدام را انتخاب می‌کنید؟ در ادامه با مقایسه این دو خودرو همراه ما باشید.
طی چند سال..

تیگو ۵ یا هایما S5 ، کدام خودرو برنده مقایسه است؟

اگر بخواهید یک کراس اوور مناسب چینی بخرید، از بین تیگو ۵ یا هایما S5 کدام را انتخاب می‌کنید؟ در ادامه با مقایسه این دو خودرو همراه ما باشید.

طی چند سال اخیر و با ورود خودروهای کراس اوور متنوع به بازار داخلی، جایگاه این مدل از خودروها دگرگون شده و روز به روز بر محبوبیت آنها افزوده می‌شود. تب خرید این خودروهای لوکس و خانوادگی نیز در ایران بالا است و چون قیمت خودروهای لوکس کمپانی‌های خارجی سرسام‌آور شده، این کراس اوورهای چینی هستند که با قیمت مقرون به صرفه‌تر وارد بازار ما شده‌اند.

تیگو ۵ یا هایما S5 ؛ کدام را بخریم؟

در این مطلب قصد داریم نگاهی به دو خودرو کراس اوور جذاب چینی یعنی چری تیگو ۵ و هایما S5 بیندازیم. از جمله مهم‌ترین کراس اوورهایی که از محبوبیت زیادی در بازار ایران برخوردار است، چری تیگو ۵ است. این خودروی جذاب با طراحی خشن و عضلانی خود توانسته از جمله پرفروش‌ترین‌های بازار ایران باشد.

کمپانی چری اوایل کار خود یک شرکت دولتی بود (۱۹۹۷) اما رفته رفته با موفقیتی که کسب کرد توانست خود را به عنوان یک صادرکننده بزرگ چینی جا بیندازد. آغاز واردات خودروهای این برند به ایران از سال ۲۰۰۴ به بعد بود و البته عنوان آن MVM بود نه چری! اما دیری نپایید که این برند خوش‌نام چینی سه محصول با نام اصلی این کمپانی را راهی بازار کرد. یکی از این سه محصول موفق و پرفروش، چری تیگو ۵ است که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم؛ اما قبل از آن باید نگاهی اجمالی به هایما S5 بیندازیم.

هایما اس 5

شرکت هایما از آن دسته کمپانی‌هایی است که سهام آن دو تکه است؛ یک بخش از سهام این شرکت متعلق به فاو است و بخش دیگر را مزدا در اختیار دارد. هایما در ابتدا به علت قدرتمندتر بودن طرف چینی کار خود را تحت نظر مزدا آغاز کرد، اما در سال ۲۰۰۶ چون عمده سهام آن به شرکت فاو تعلق گرفت، برند هایما را پی‌ریزی کرد.

هایما در بازار ایران به اندازه چری موفق نبوده و برای اولین بار این گروه خودروسازی ایران خودرو بود که هایما S7 را راهی بازار داخلی ساخت. البته پس از عرضه ناموفق هایما اس ۷ در بازار ایران، ایران خودرو تلاش کرد تا هایما S5 را وارد بازار کند. علت واردات مجدد هایما توسط ایران خودرو، فروش موفق این خودرو در بازارهای آسیای شرقی بود.

هایما S5 و تیگو ۵ از نظر طراحی ظاهری

چری تیگو 5

طراحی چری تیگو ۵ از جمله بهترین طراحی‌هایی است که توانسته توجه مشتریان ایرانی را به خود جلب کند. این کراس اوور جذاب و قدرتمند کمپانی چری با جلوپنجره‌ مشبک خود الهام گرفته از چارچوب بدن ماهی است و چراغ‌های دودی و کشیده آن طرحی مفهومی از بدن کشیده عقاب است.

در وهله اول که بیننده به این خودرو نگاه می‌کند جز تحسین چیزی به چشمش نمی‌آید. رینگ‌های آلومینیومی ۱۷ اینچی به همراه رکاب‌هایی که حامل نام چری هستند و همچنین خطوط برجسته‌ای که به طراحی عضلانی آن کمک می‌کند، بر نمای این کراس اوور زیبا می‌افزاید.

در قسمت انتهایی خودرو نیز طراحی مشابهی با بخش جلو می‌بینیم. تیگو ۵ بخشی از زیبایی خود در نمای پشتی را مرهون لوله‌های اگزوز کرومی و چراغ‌های ال ای دی است.

هایما اس 5

از آنجایی که هایما زیربرند مزدا بوده تأثیراتی از سبک طراحی آن پذیرفته است که در نمای ظاهری آن دیده می‌شود. این شباهت‌ها به نوعی است که در نمای جلوی هایما اس ۵ شاهد رگه‌هایی از خودروی مزدا CX-5 هستیم. این موضوع طبیعی است، زیرا به هر حال طراحان این شرکت تماما خلاقانه و نوآورانه کار نمی‌کنند و گاهی اوقات سعی می‌کنند همان ظاهر و نمای قبلی را تا حدودی حفظ کنند.

در کل طراحی این خودرو بر مبنای Tiger Shark است و همان‌طور که از نام آن بر می‌آید به نوعی حالت تهاجمی دارد. طراحی خودرو با این مبنا باعث شده تا ظاهر آن جوان‌پسند و اسپرت باشد. از جمله قسمت‌هایی که در این خودرو ظاهر کراس اوور آن را به رخ می‌کشند می‌توان به چراغ‌های کشیده و بزرگ به همراه سپر عضله‌ای و جلوپنجره‌ای کشیده اشاره کرد. نمی‌توان در این بخش برنده معرفی کرد، چرا که هم هایما دارای ظاهری قابل قبول است و هم چری تیگو ۵.

تیگو ۵ و هایما S5 از نظر طراحی داخلی

از طراحی ظاهری این دو خودرو که بگذریم به کابین داخلی می‌رسیم. جایی که به نظر ما مهم‌ترین قسمت یک خودرو است و باید از متریال خوب و ظاهر خلاقانه‌ای در آن استفاده شده باشد. تیگو ۵ همچون ظاهر جذاب و خوبی که دارد، طراحی داخلی و کابین زیبا و مدرنی خواهد داشت.

چری تیگو 5

داشبورد این ماشین کاربردی‌ترین بخشی است که راننده می‌تواند تمامی اطلاعات لازم را از روی آن پیدا کند. طراحی داشبورد کاربرپسند است و از آن خوشتان خواهد آمد. در یک کلمه اگر بخواهیم بگوییم، این خودرو دارای طراحی به‌روز و اسپرتی است. فرمان با چرم پوشانده شده و دیگر آپشن‌هایی که در این خودرو وجود دارند باعث می‌شوند تا با خودروی کراس اوور جمع و جوری مواجه باشیم.

متریالی که در این خودرو به کار رفته خوشبختانه جنس خوبی دارند. از دیگر قابلیت‌هایی که این خودرو برای سفرهای طولانی‌مدت به ارمغان آورده، ارگونومی خاصی است که راننده و سرنشینان را خسته نمی‌کند و احساس راحتی را به آنها منتقل خواهد کرد. جزئیات در کابین این خودرو به راننده حس لوکس بودن می‌دهند، زیرا جنس روکش‌های صندلی و کنسول تی‌شکل آن به همراه مانیتور ۸ اینچی و نوارهای کرومی با وجود استارت دکمه‌ای از مشخصات یک خودروی لوکس به شمار می‌روند.

و اما باز هم نوبت به هایما اس ۵ می‌رسد. کراس اوور جذاب دیگری که به نظر می‌رسد در برابر تیگو ۵ شانسی برای موفقیت ندارد. درون این کابین مطمئنا به شما حس خوبی می‌دهد، زیرا متفاوت‌تر از هر خودرویی است که تاکنون دیده‌اید. برای مثال بخشی از این غریبگی ناشی از این است که استارت دکمه‌ای کنار جافندکی قرار دارد یا دریچه‌های تهویه هوا مثل سایر خودروها مستطیلی‌شکل نیستند، بلکه ذوزنقه‌ای هستند.

هایما اس 5

متریال به کار رفته درون کابین مناسب و قابل قبول است و نکته مثبتی تلقی می‌شود. همچنین مزیتی که این خودرو دارد، جادار بودن آن است و می‌توانید به راحتی در آن به رانندگی بپردازید. یکی از نقاط ضعف این خودرو در مقایسه با رقیب خود و سایر خودروهای چینی در بخش پشت آمپر است که به نظر می‌رسد نمای تیگو ۵ بهتر از هایما خواهد بود.

هایما S5 و تیگو ۵ از نظر مشخصات فنی

مقایسه در این بخش را باز هم با کراس اوور چینی تیگو ۵ آغاز می‌کنیم. این خودروی جذاب تا اینجای کار نقطه ضعف خاصی نداشته و توانسته به موفقیت قابل قبولی برسد. تیگو ۵ مجهز به پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه‌ای است که حجم آن ۱۹۷۱ سی سی گفته شده و از فناوری DVVT برخوردار است.

این فناوری باعث می‌شود تا تیگو ۵ بهینه‌تر از قبل کار کند و هم در دور پایین موتور و هم در دور بالای موتور عملکرد رضایت‌بخشی از خود بر جای بگذارد. از دیگر مزایای این فناوری قدرت مکش بالاتر و خروج دقیق‌تر دود از اگزوزها است. نتیجه تمامی این موارد، مصرف سوخت کمتر و تولید کمتر آلاینده‌ها است.

چری تیگو 5

مجموع نیروی این پیشرانه از طریق گیربکس CVT به دیفرانسیل جلو منتقل می‌شود. سیستم‌های تعلیق این کراس اوور نیز در قسمت جلویی از نوع مک فرسون و در بخش عقب از نوع مولتی لینک پایه کوتاه است.

و اما نوبت باز هم به پیشرانه هایما اس ۵ می‌رسد. جایی که شاهد حضور یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری هستیم که می‌تواند برای ما حداکثر قدرت ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور ۲۲۳ نیوتن‌متر را تولید کند. جعبه دنده این خودرو نیز همچون تیگو CVT است و قدرت محرکه موتور را به چرخ‌های جلوی این خودرو منتقل می‌کند. در کل گیربکس‌های بلژیکی CVT عملکرد خوبی ندارند و نباید از آنها انتظار خودروی چابکی داشته باشیم. البته هایما گشتاور و قدرت موتور خوبی دارد، ولی متاسفانه وزن این خودرو نیز سنگین است و این‌ها همه مزید بر علت خواهند بود.

خوشبختانه در زمینه سیستم تعلیق جلو و عقب نیز به ترتیب شاهد مک فرسون و مولتی لینک هستیم و از این حیث تفاوتی میان این دو نیست. اما برگ برنده و نقطه قوت هایما در قیاس با تیگو ۵ مصرف سوخت بهینه‌تر آن است؛ تیگو در هر ۱۰۰ کیلومتر ۹ لیتر و هایما ۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند. ناگفته نماند که چری تیگو ۵ می‌تواند ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که در مقایسه با رقیب هایمایی خود عقب‌تر است. نهایت سرعت هایما اس ۵ معادل ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت و ۵ کیلومتر بر ساعت کمتر از تیگو ۵ است.

هایما اس 5

تیگو ۵ و هایما S5 از نظر امکانات رفاهی

از تمامی بخش‌های مقایسه که بگذریم، به جذاب‌ترین بخش آنها می‌رسیم. همه ما دوست داریم خودرویی سوار شویم که حداکثر امکانات و آپشن‌ها را داشته باشد و بتوانیم نهایت آسایش و آرامش را تجربه کنیم. خودروهای چینی هم در این قسمت مثل همیشه گل کاشته‌اند.

در این مقایسه و بررسی، خودروی تیگو ۵ و هایما اس ۵ در زمینه امکانات رفاهی و آپشن‌هایی که دارند تقریبا در یک مقام ایستاده‌اند و از این نظر تفاوت چندانی بین آنها وجود ندارد. در ادامه امکانات هر دو خودرو را به تفکیک خواهیم آورد. امکانات رفاهی و آپشن‌های تیگو ۵ به شرح زیر خواهند بود:

دوربین عقب، سانروف، سنسور فشار باد تایر، سیستم هشدار دهنده سنسور عقب، خروجی ۱۲ ولت، گرمکن صندلی جلو، صندلی سرنشین جلو ۴ حالته دستی، صندلی‌ راننده ۶ حالته برقی، تهویه مطبوع اتومات دوگانه، آینه جانبی با تنظیم برقی و گرم‌کن، آینه جانبی تاشو برقی، نمایشگر ۸ اینچی لمسی، سیستم مولتی مدیا ۶ اسپیکر به همراه هندزفری، چراغ بدرقه، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، اتولایت و دی لایت.

چری تیگو 5

از طرفی هایما S5 دارای امکاناتی به شرح زیر خواهد بود:

سانروف، سیستم‌های هشدار دهنده سنسور عقب و سنسور فشار باد تایر، شیشه دودی عقب، تریم تیره صندلی، صندلی سرنشین جلو ۴ حالته برقی، صندلی‌ راننده ۶ حالته برقی، تهویه مطبوع اتومات، آینه جانبی با تنظیم برقی و گرم‌کن، آینه جانبی تاشو برقی، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، سیستم مولتی مدیا ۶ اسپیکر با هندزفری و تنظیم هوشمند بلندی صدا، چراغ مه‌شکن جلو و عقب و دی لایت.

حالا که بخشی از امکانات و آپشن‌های این دو خودرو کراس اوور چینی را دیدیم، بهتر است به لحاظ تجهیزات ایمنی هم بررسی‌شان کنیم. در اصل یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که باید بدان توجه داشت، وضعیت ایمنی خودروهای چینی است، زیرا استانداردهای آنها با استانداردهای اروپا کاملا متفاوت است.

جنس بدنه تیگو ۵ از فولاد ساخته شده و ساخت آلمان است. همین نکته باعث شده تا به لحاظ وضعیت استحکام و مقاومت این خودرو شاهد پیشرفت‌های خوبی باشیم. در واقع فولاد سخت در برابر ضربه‌های ناگهانی و محکم از آسیب‌پذیری کمتری برخوردار است و هنگام تصادفات صدمه کمتری را به سرنشینان وارد می‌آورد.

هایما اس 5

از طرف دیگر این خودرو موفق به دریافت هر ۵ ستاره موسسه سی ان کپ (CN-CAP) شده و تا حدودی می‌توان روی ایمنی آن حساب باز کرد. در قسمت راننده و سرنشین جلویی ۴ عدد کیسه هوا تعبیه شده تا محافظت از راننده را بر عهده داشته باشد. همچنین در جانب صندلی‌ها کیسه هوا وجود دارد.

در آن سوی میدان مبارزه هایما اس ۵ قرار دارد. این کراس اوور جذاب نیز توانسته ۵ ستاره را از موسسه مذکور دریافت کند. همان‌طور که گفتیم میزان حساسیت و سخت‌گیری این موسسه چینی همچون اروپا نیست، اما در حد رفع نیاز خوب خواهد بود. مجموع کیسه هوایی که در این خودرو تعبیه شده ۶ عدد است و ۲ عدد بیشتر از رقیب خود دارد.

وضعیت سیستم ترمز تیگو ۵ شامل توزیع نیرو ترمز، ترمز ضد قفل و ترمز کمکی می‌شود و هایما S5 نیز مشابه همین موارد را در خود خواهد داشت.

هایما S5 و تیگو ۵ از نظر تجربه رانندگی

پیش‌تر که در حال بررسی طراحی داخلی و محیط کابین تیگو ۵ بودیم، گفتیم که این خودرو دارای ارگونومی خاص خودش است که احساس راحتی و آسایش را برای راننده و سرنشینان به ارمغان خواهد آورد. حس لوکس بودن خودرو نیز روی تجربه رانندگی با این خودرو تأثیرگذار است.

وضعیت و عملکرد گیربکس در تیگو ۵ نرم و بدون صدا است و مشکلی در خصوص تعویض دنده‌ها وجود نخواهد داشت. مسلما هنگام تعویض دنده‌ها کمی تأخیر یا کندی در پاسخگویی وجود دارد که امری طبیعی تلقی می‌شود. عایق‌کاری داخلی به خوبی موفق شده تا صداهای مزاحم اطراف شنیده نشود.

در آن سوی میدان نبرد شاهد هایما اس ۵ خواهیم بود که واقعا رقیب سرسختی برای نمونه چینی خود به شمار می‌رود. گیربکس سی وی تی متاسفانه همچون دیگر رقبای خود چنگی به دل نمی‌زند و کند عمل می‌کند. از جمله نقاط قوت این خودرو به خصوص در دست‌اندازها یا ضربات ناگهانی، سیستم هندلینگ آن است که به خوبی اوضاع را تحت کنترل در می‌آورد. اگرچه موتور توربوشارژ هایما سریع‌تر و بهتر عمل می‌کند، اما موتورهای تنفس طبیعی استهلاک و فرسودگی کمتری را خواهند داشت.

سخن پایانی

در پایان مانند همیشه قصد داریم در عرض دو جمله سر و ته ماجرای این دو خودرو را هم بیاوریم و بگوییم که هر کدام مناسب چه کسانی است! تیگو ۵ اگرچه شتاب هایما را ندارد و مصرف سوختش بالاست، اما به خاطر وجود موتور تنفس طبیعی که در بطن خود دارد، ارزشمند محسوب می‌شود.

اگر به دنبال یک خودرو کراس اوور شهری مناسب و جمع و جور می‌گردید، انتخاب خوبی خواهد بود. اما اگر ترجیح می‌دهید که شتاب و سرعت و مصرف کمتری از سوخت داشته باشید باید سراغ هایما S5 بروید.

موتور توربوشارژ هایما اس ۵ می‌تواند تجربه روان‌تر و پرشتاب‌تری نسبت به تیگو ۵ به ارمغان بیاورد، اما باید توجه داشته باشید که موتور توربوی این کراس اوور شما را وادار می‌کند تا همواره بنزین سوپر بزنید و نتیجه آن نیز هزینه بیشتر برای مصرف سوخت است. همچنین همان‌طور که گفتیم این خودرو استهلاک‌پذیری بیشتری دارد و چون بازار دست دوم ضعیفی دارد می‌تواند کمی مشتریان یا فروشندگان آن را ناامید کند. در نهایت گزینه اول و آخر ما در این مقایسه، چری تیگو ۵ است!

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.