تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
کد خبر : 69588

بمب افکن بی ۲۱ ریدر وارد فاز آزمایش‌های زمینی شد

بمب افکن بی ۲۱ ریدر وارد فاز آزمایش‌های زمینی شد

بمب افکن بی ۲۱ ریدر وارد فاز آزمایش‌های زمینی شدبمب افکن پنهانکار و رادارگریز بی ۲۱ ریدر وارد مرحله آزمایش‌های زمینی پیش از نخستین پرواز خود شد. این آزمایش‌ها در تاسیسات مخفی صورت می‌گیرد.
بی ۲۱ ریدر ..

بمب افکن بی ۲۱ ریدر وارد فاز آزمایش‌های زمینی شد

بمب افکن پنهانکار و رادارگریز بی ۲۱ ریدر وارد مرحله آزمایش‌های زمینی پیش از نخستین پرواز خود شد. این آزمایش‌ها در تاسیسات مخفی صورت می‌گیرد.

بی ۲۱ ریدر (B-21 Raider) جدیدترین بمب افکن نیروی هوایی آمریکاست که به عنوان جایگزینی برای بمب افکن بی ۲ اسپیریت (B-2 Spirit) ساخته می‌شود. B-21 نیز همچون B-2 بمب افکنی راهبردی است و توسط کمپانی هوافضا،‌ امنیتی و دفاعی آمریکایی نورثراپ گرومن (Northrop Grumman) طراحی و تولید می‌شود. این کمپانی سازنده و طراح B-2 نیز بود.

همانند اسپیریت، ریدر نیز طراحی بال پرنده داشته و عاری از هرگونه پایدار کننده و سطح عمودی است. این هواگرد نیز همچون نسل قبلش از فناوری پنهانکاری و رادارگریزی بهره برده که البته در نسل جدید، شاهد افزایش پنهانکاری و رادارگریزی و کاهش سطح مقطع راداری آن هستیم.

بی 21 ریدر

بر اساس اخبار ساخت نخستین فروند از این هواپیما که به آن پیش نمونه گفته می‌شود از مدتی قبل به پایان رسیده و هواپیما در مجموعه تاسیسات مخفی و محرمانه شماره ۴۲ نیروی هوایی آمریکا واقع در ایالت کالیفرنیا وارد مرحله آزمایش‌های زمینی شده است. نخستین پرواز خود را نیز در اواسط سال جاری انجام خواهد داد. به گفته نیروی هوایی در حال حاضر ۶ فروند بی ۲۱ ریدر دیگر نیز در حال ساخت هستند که در سال ۲۰۲۲ رونمایی می‌شوند. از جزئیات و مشخصات فنی هواپیما اطلاعاتی در دست نیست و تمام تصاویر موجود از آن همگی با کامپیوتر رندر شده‌اند.

آزمایش‌های زمینی شامل برررسی اجزا و قطعات مکانیکی هواگرد نظیر شهپر (Aileron)،‌ برآافزا (Flap)، سکان (Rudder)، بوم سوختگیری هوایی، ارابه فرود و… است. سیستم‌های الکترونیکی (اویونیک) هواپیما نظیر رادار، سامانه ناوبری، سیستم مخابراتی و… نیز آزمایش شده تا از عملکرد صحیح و عدم تداخل آن‌ها با یکدیگر اطمینان حاصل شود. بررسی نرم افزاری هواپیما نیز بخشی دیگر از فرایند آزمایش‌های زمینی آن هستند. هواپیما همچنین به منظور آزمایش موتور با سرعت بالا روی باند حرکت خواهد نمود،‌ اما پرواز نمی‌کند.

همانطور که گفته شد B-21 نیز همچون B-2 از طراحی بال پرنده بهره برده و توسط سیستم پرواز با سیم هدایت می‌شود. این سامانه با بررسی فرامین خلبان یا خلبان خودکار، سیگنال الکتریکی مربوط را به سطوح کنترلی متحرک هواپیما جهت کنترل آن‌ها ارسال می‌کند. اگر کامپیوتری که پیوسته این سطوح را کنترل می‌کند دچار مشکل شود، هواپیما حتی قادر به برخاست نخواهد بود. از این رو تست این بخش یکی از مهم‌ترین مراحل آزمایش زمینی است.

بی 21 ریدر

ناوگان B-21 قرار است علاوه بر ۲۰ فروند B-2، جایگزینی برای ۶۲ فروند بمب افکن راهبردی فراصوت B-1B لنسر (Lancer) نیز باشد. از این رو قادر به انجام حملات موشکی، اتمی و بمباران است. نیروی هوایی قصد دارد حداقل ۱۰۰ فروند ریدر به خدمت بگیرد که البته احتمالا تعداد آن‌ها را به ۲۰۰ فروند افزایش دهد تا همواره خود را برای مقابله با تهدید چین و روسیه آماده و بروز نگه دارد.

همچنین بخوانید:
بمب افکن جدید B-21 از توانایی درگیری با جنگنده‌ها برخوردار خواهد بود

این بمب افکن‌های جدید در کنار ۷۶ فروند بمب افکن راهبردی سنگین B-52H استراتوفورترس (Stratofortress) دست به انجام عملیات خواهد زد. بد نیست بدانید عمر ناوگان B-52H به دهه ۱۹۶۰ باز می‌گردد و نیروی هوایی آمریکا قصد دارد آن‌ها را تا ۳۰ سال دیگر در خدمت نگه دارد. از این رو عمر خدمتی هواپیمای B-52 به یک قرن خواهد رسید. این بمب افکن امروزه به بستری برای حمل و شلیک موشک‌های کروز هواپرتاب با برد چند هزار کیلومتر تبدیل شده است. در آینده‌ای نزدیک نیز قرار است به موشک‌های هایپرسونیک مسلح شوند.

از سوی دیگر نیروی هوایی علاوه بر بمب افکن بی ۲۱ ریدر، پهپادهای بمب افکن دوربرد نیز می‌خواهد تا همپای بمب افکن‌های سرنشین دار راهی ماموریت شوند. پهپادهای درخواستی بایستی نصف قیمت ریدر که هر فروند از آن ۷۱۳.۶ میلیون دلار ارزش دارد، هزینه داشته باشند و حجم بالایی از مهمات با خود حمل کنند تا بدین ترتیب با انجام ماموریت‌هایی با ریسک بالا، جان خدمه را به خطر نیاندازد. همراهی آن با B-21 سبب افزایش توان حمل مهمات و حمله به اهداف بیشتر می‌شود. همچنین می‌توان آن‌ها را راهی عملیات‌های بدون بازگشت علیه اهداف بسیار با اهمیت کرد.

منبع :Popular Mechanicsمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.