تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
کد خبر : 57032

با مشهورترین سامورایی های تاریخ آشنا شوید

با مشهورترین سامورایی های تاریخ آشنا شوید

با مشهورترین سامورایی های تاریخ آشنا شویدمشهورترین سامورایی های تاریخ بین سال‌های ۱۴۶۷ تا ۱۶۰۳ میلادی می‌زیستند. در این مطلب ده نمونه از این سامورایی‌ها را معرفی خواهیم کرد.
پیش از آن‌که به بحث در مور..

مشهورترین سامورایی های تاریخبا مشهورترین سامورایی های تاریخ آشنا شوید

مشهورترین سامورایی های تاریخ بین سال‌های ۱۴۶۷ تا ۱۶۰۳ میلادی می‌زیستند. در این مطلب ده نمونه از این سامورایی‌ها را معرفی خواهیم کرد.

پیش از آن‌که به بحث در مورد سامورایی‌ها بپردازیم لازم است تا بگوییم کشور ژاپن قدمت بسیار زیادی دارد و نخستین نمونه‌های تمدن در ژاپن مربوط به ۵۰ هزار سال پیش از میلاد مسیح می‌شود. باتوجه به این موضوع در می‌یابیم که ژاپن در برابر ایران نیز که یکی از قدیمی‌ترین کشورهای دنیا است ریش سفید محسوب می‌شود. هر دوره از تاریخ ژاپن دارای نامی است،‌ برای نمونه از سال ۱۹۸۹ که هیروهیتو، امپراتور پیشین ژاپن جان خود را از دست داد تا به امروز داخل دورانی تحت عنوان هیس‌های هستیم.

مشهورترین سامورایی های تاریخ ژاپن در حدفاصل سال‌های ۱۴۶۷ تا ۱۶۰۳ می‌زیستند، این دوران تحت عنوان سن‌گوکو (ارباب رعیتی) شناخته می‌شود. طی آن دوران ژاپن دچار هرج و مرج نسبی بود و همانند دوران کنون از نظم زیادی بهره مند نبود،‌ به نحوی که هر شخصی چند سامورایی زیر دست خود داشت منطقه‌ای را تحت حکومت خود در میاورد و حتی برخی از آن‌ها از قلمرو خود فراتر رفته و به مناطق دیگر نیز هجوم میاوردند. در پس این جریانات ژاپن درگیر جنگ داخلی شد و تمام اربابان مشغول به مبارزه با یکدیگر شدند.

در نتیجه این جنگ‌ها که برای ۱۵۰ سال ادامه یافت نهایتا شخصی بر تمام مدعیان حکومت پیروز شد و عنوان ریاست بر ژاپن را به خود اختصاص داد. بالاترین مقام در دوران ارباب رعیتی امپراتور نام داشت و خانواده وی بر مردم ژاپن خدایی می‌کردند. مقام پس از امپراتور شوگان (فرمانده کل نیروها) نام داشت که بالاترین مقام اجرایی بود. لازم به ذکر است که در برخی موارد شوگان امپراتور را برکنار کرده و خود حکومت را در دست گرفته است. مقام بعدی نیز دایمیوها (ارباب‌ها) نام داشتند که برای انجام امور خود و دریافت باج از مردم بسته به میزان ثروتشان سامورایی استخدام می‌کردند.

کشور ژاپن تا جنگ جهانی دوم طبق همین روال اداره می‌شد تا این‌که در جنگ جهانی ژاپن به دنبال اتفاقاتی نظیر بمب اتم با اعلام رسمی امپراتور در مقابل متفقین تسلیم شد. در پی این موضوع امپراتور جایگاه خود را در میان مردم از دست بدهد.

اکنون زمان آن رسیده که به بحث اصلی خود یعنی سامورایی‌ها بپردازیم. سامورایی‌ها اخلاق بسیار تندی داشتند و معمولا خیلی کم لب به سخن باز می‌کردند. آن‌ها برخلاف بقیه مردم که در آن زمان مشغول به گوسفند چرانی و کشاورزی بودند برای دایمیوها شمشیرزنی می‌کردند. سامورایی برای ارباب خود نقش یک خادم جان برکف را بازی می‌کرد و در صورت کشته شدن ارباب باید دست به خودکشی می‌زد تا آبرویش حفظ شود.

البته تعدادی از سامورایی‌ها نیز بودند که از وظیفه اصلی خود سرپیچی می‌کردند و به منظور دریافت پول برای افراد دیگر شمشیر می‌زدند. این افراد تحت عنوان رونین(آدمکش) شناخته می‌شدند و دیگر لقب سامورایی را یدک نمی‌کشیدند.

۱۰ نمونه از مشهورترین سامورایی های تاریخ

۱. هوجو اوجیت سونا ( Hojo Ujitsuna)

مشهورترین سامورایی های تاریخ

هوجو اوجیت سونا در سال ۱۴۸۷ میلادی به دنیا آمد و در سال ۱۵۴۱ نیز چشم از جهان فرو بست. وی ملقب به ایسه شینکورو و فرزند بنیانگذار خاندان هوجو یعنی هوجو سون بود. در دوران سن‌گوکو حاکمیت قسمت قابل توجهی از منطقه کانگو برعهده این خاندان بود. لازم به ذکر است که ژاپن از زمان تولد تا مرگ وی روی آرامش را به خود ندید و به یک میدان نبرد دائم تبدیل شده بود، حتی پس از گذشت ۶۰ سال از مرگ وی نیز ژاپن همواره در حال تحمل نبرد بود.

اوجیت سونا در سال ۱۵۲۴ موفق شد تا قلعه ادو را فتح کند، به دنبال این جریان جنگ بسیار سختی بین او و خاندان اوئه سوگی در گرفت و این نبرد در تاریخ ژاپن ثبت شد. لازم به ذکر است که خاندان هوجو در دوران حاکمیت اوجیت سونا به قدرت بسیار زیادی دست پیدا کرده بود.

۲. موری موتوناری (Mori Motonari)

مشهورترین سامورایی های تاریخ

موری موتوناری در سال ۱۴۹۷ میلادی چشم به جهان گشود و‌ در سال ۱۵۷۱ چشم از جهان فرو بست. وی که تحت عنوان سامورایی شاعر شناخته می‌شد در ابتدا فردی گمنام بود، اما پس از گذشت مدتی و با تلاش‌های فراوان به یکی از قدرتمندترین و مشهورترین سامورایی‌ های تاریخ ژاپن تبدیل شد و تعدادی از خاندان‌های ژاپنی وی را به عنوان حاکم خود پذیرفتند. وی طی جنگ‌های فراوانی موفق شد تا رقیبان را شکست دهد و نهایتا ۱۰ منطقه از ۱۱ منطقه چوگوکو را تحت فرمانروایی خود در بیاورد. در بسیاری از جنگ‌هایی که سامورایی شاعر در آن‌ها شرکت داشت تعداد نیروهای او از حریفان کمتر بود و یکی از عمده دلایل معروفیت وی نیز به همین مسئله باز می‌گردد. لازم به ذکر است که وی در زمینه‌هایی از جمله شعر سرایی و هنر نیز مهارت ویژه‌ای داشت.

موتوناری یک روز‌ به منظور نصیحت سه فرزند خود برای متحد بودن، آن‌ها را صدا می‌زند و در مقابل آن‌ها اقدام به شکستن یک تیر و کمان می‌کند، پس از آن تلاش در شکستن سه تیر و کمان می‌کند، اما موفق‌ به انجام این‌کار‌ نمی‌شود. در نهایت نیز به فرزندان خود می‌گوید متحد ماندن مانع از نابودی و شکستن شما می‌شود. این اقدام که در دوران کنونی به لقمان حکیم نسبت داده می‌شود در اصل مربوط به سامورایی شاعر بوده است.

۳. اوئه‌سوگی کنشین (Uesugi Kenshin)

مشهورترین سامورایی های تاریخ

اوئه‌سوگی کنشین در سال ۱۵۳۰ متولد شد، وی که تحت عنوان اژدهای اچیگو شناخته می‌شد خاندان ناگائو را در دوران سن‌گوکو تحت حاکمیت داشت و فرمانروای مقتدری به شمار می‌رفت. وی در زمینه رهبری نیروهای جنگی بسیار موفق بود و به همین دلیل در تعداد زیادی از جنگ‌ها به پیروزی دست می‌یافت و حریفان خود را یکی پس از دیگری از جلوی راه برمی‌داشت.

در جریان یکی از این نبردها نیروهای کنشین تحت محاصره نیروهای ارباب فانایوشی قرار گرفتند؛ اما با این حال وی همچنان به استقامت ادامه داد و با به کارگیری روش‌هایی نیروهای خود را از محاصره خلاص کرد و فانایوشی را به طرز فجیعی از سر راه برداشت. یکی دیگر از نبردهای وی که در میان مردم بسیار معروف شد،‌ جنگ‌های او با تاکدا شینگن بود. این دو فرمانده جنگی نزدیک به ۱۴ سال به نبرد سنگین با یکدیگر پرداختند. کنشین پس از سال‌ها مبارزه و پیروزی سرانجام در سال ۱۵۷۸ به علت نامعلوم جان خود را از دست داد،‌ این در صورتی است که طبق گفته بسیاری از نویسندگان تاریخ، وی به دلیل ابتلا به سرطان معده جان خود را از دست داده است.

۴. تاکدا شینگن (Takeda Shingen)

مشهورترین سامورایی های تاریخ

تاکدا شینگن در سال ۱۵۲۱ چشم به جهان گشود. وی که ملقب به سامورایی غول‌پیکر بود در دوران جنگ‌های داخلی ژاپن به عنوان خبیث‌ترین فرمانده شناخته می‌شد. سامورایی غول‌پیکر نخستین پسر خاندان تاکدا بود و انتظار می‌رفت تا وی جانشین پدر شود. اما پدر تصمیم گرفت تا فرزند کوچک‌تر را به عنوان جانشین خود معرفی کند و به همین دلیل شینگن با راه انداختن یک کودتا قدرت را از پدر گرفت، لازم به ذکر است که در جریان این کودتا از دماغ هیچ‌کس خونی نریخت.

شینگن پس از بدست گرفتن قدرت در تلاش بود تا بتواند مناطق بیشتری را تحت حاکمیت خاندان تاکدا در بیاورد و به منظور تحقق هدف خود به سمت بسیاری از مناطق حمله ور شد و حاکمیت آن مناطق را در دست گرفت. اما هدف وی تنها به چند منطقه محدود نمی‌شد و در تلاش بود تا بتواند تمام کشور ژاپن را در اختیار بگیرد. شینگن برای انجام این‌کار با قوی‌ترین خاندان های ژاپن آغاز به همکاری کرد و همراه با آن‌ها اقدام به پیشروی در محدوده‌های دیگر کرد و جنگ‌های بسیاری را با حاکمان آن محدوده‌ها صورت داد.

جنگ ۱۴ ساله تاکدا شینگن با اوئه‌سوگی کنشین

شینگن به مدت ۱۴ سال و برای ۵ مرتبه با اوئه‌سوگی به جنگ پرداخت؛ اما هیچ‌یک از این دو فرمانده موفق نشدن در نهایت بر دیگری پیروز شوند. با تمام این تفاسیر تنها تاکدا شینگن بود که از نظر توانایی چیزی از اودا نبونگا کم نداشت و همچنین وی از معدود افرادی بود که موفق شد در نبرد رو در رو اودا نبونگا را که در حال پیشروی بدون وقفه در ژاپن بود متوقف کند. شینگن رقبای بسیاری را در مقابل خود می‌دیدی و به منظور از بین بردن او دسیسه‌های بسیاری چیده می‌شد، حتی پسر عموی وی نیز با اتهام خیانت به او اعدام شد.

پس از گذشت مدتی نیز پسر شینگن دست به خیانت علیه او زد که شینگن به او نیز رهم نکرد و جانش را گرفت. شینگن طی آخرین سال‌های زندگانی تصمیم گرفت تا امور داخلی منطقه تحت حاکمیت خود را مورد توجه و رسیدگی بیشتر قرار دهد و به منظور رسیدن به هدف خود اقدامات زیادی را انجام داد که برای نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به احداث سد مهندسی شده روی رودخانه فوجی اشاره کرد. شینگن نهایتا در سال ۱۵۷۳ و پس از دست و پنجه نرم کردن با بیماری از دنیا رفت تا عرصه برای فرمانروایی اودا نبوناگا هموار شود.

۵. اودا نبوناگا (Oda Nobunaga)

مشهورترین سامورایی های تاریخ

اودا نبوناگا در سال ۱۵۳۴ به دنیا آمد. وی که تحت عنوان هگمون _‌ ارباب قلمروها شناخته می‌شد موفق شد تا بسیاری از مناطق ژاپن را تحت حاکمیت خود در بیاورد و کشور را که در آن زمان دچار هرج و مرج بود نظم بخشد و به آن لقب سرزمین آفتاب تابان را دهد. وی به عنوان نخستین حاکمی شناخته می‌شود که موفق شد تا تمام مناطق تحت حکومت خود را با یک نام واحد مدیریت کند. نبوناگا منطقه اوواری را تا سال ۱۵۵۹ تحت حاکمیت کامل خود درآورده بود و تمام رقبا را از سر راه برداشته بود. حاکمیت منطقه اوواری برای ارباب قلمروها تکراری شده بود و به همین خاطر تصمیم گرفت تا به مناطق دیگر نیز نفوذ پیدا کند. وی پس از گذشت ۲۰ سال موفق شد تا تمام اهداف خود را محقق کند و عنوان قوی‌ترین فرمانروای ژاپن را به خود اختصاص دهد.

لازم به ذکر است که وی در دوران جنگ‌های داخلی ژاپن اکثر جنگ آوران ژاپنی را از سر راه خود برداشته بود و تنها تعداد کمی از افراد موفق به ایستادگی در برابر وی شده بودند که از جمله آن‌ها شینگن بود. نهایتا ژنرال آکچی میتسوهید (ژنرال نبوناگا) طی یک کودتا موفق شد تا نبوناگا را در سال ۱۵۸۲ از مقام خود عزل کند. وی پس از آن‌که قافله را به ژنرال خود واگذار کرده وارد معبد هونوجی شده و آئین سپوکو را به اجرا در آورد و بدین واسطه از دنیا رفت و تویوتومی هیده‌یوشی جانشین ارباب قلمروها شد.

۶. تویوتومی هیده‌یوشی (Toyotomi Hideyoshi)

مشهورترین سامورایی های تاریخ

تویوتومی هیده‌یوشی در سال ۱۵۳۶ متولد شد. وی تلاش‌های بسیاری را در راستای پایان دوران جنگ‌های داخلی ژاپن و ایجاد نظم و اتحاد در این کشور انجام داد،‌ به همین خاطر بسیاری از افراد از وی به عنوان یکی از پدران بنیان‌گذار ژاپن یاد می‌کنند. هیده‌یوشی که در خانواده‌ای ضعیف متولد شده بود، یکی از سربازان نبوناگا محسوب می‌شد که موفق شد تا با استفاده از ذهن خلاقش جایگاه خود را در میان سربازان حاکم بالا ببرد و به مقام حمل کننده دمپایی ارباب دست پیدا کند.

هیده‌یوشی همچنان به تلاش خود ادامه داد تا موفق شد به درجه سامورایی برسد و نقش مشاور ارباب قلمروها را بازی کند،‌ حتی پس از آن‌که نبوناگا دست به خودکشی زد وی به عنوان جانشین او معرفی شد و تلاش‌های بسیاری را برای اصلاح ساختار فرهنگی و اجتماعی ژاپن انجام داد به نحوی که آثار تلاش او هم‌اکنون و پس از گذشت ۲۵۰ سال قابل مشاهده است. در زمان حاکمیت او تنها سامورایی‌ها مجاز به حمل و استفاده از شمشیر بودند و بدین منظور غیر ساموراییان شمشیر خود را تحویل او دادند تا نظم برقرار شود. گرچه با این اقدام قدرت در اختیار سامورایی‌ها قرار گرفت؛ اما در خاتمه دادن به جنگ‌های داخلی ژاپن تأثیر بسزایی گذاشت. هیده‌یوشی نهایتا در سال ۱۵۹۸ از دنیا رفت.

۷. شیمازو یوشی‌هیسا (Shimazu Yoshihisa)

مشهورترین سامورایی های تاریخ

شیمازو یوشی هیسا یکی از مشهورترین سامورایی های تاریخ ژاپن بود که در سال ۱۵۳۳ چشم به جهان گشود و در سال ۱۶۱۱ نیز از دنیا رفت. یکی از عجیب‌ترین اقدامات وی ازدواج با عمه خود بود. یوشی هیسا برای این‌که بتواند مقام فرمانده جنگی را کسب کند تلاش‌های بسیاری را انجام داد و نهایتا بخش عظیمی از منطقه کیوشو را با همکاری برادران خود تحت حاکمیت خود درآورد. وی طی نبردهایی متعددی که در آن‌ها حضور می‌یافت موفق شد تا به پیروز‌ی‌های بسیاری دست پیدا کند و همین مسئله باعث شد تا نیروهای وی قسم شمشیر بخورند تا آخر عمر او را رها نخواهند کرد. لازم به ذکر است که وی نخستین فرمانروایی بود که موفق شده تمام منطقه کیوشو را تحت حاکمیت خود در بیاورد؛‌ اما نهایتا هیده‌یوشی موفق شد تا به فرمانروایی وی پایان دهد.

۸. هاتوری هانزو (Hattori Hanzo)

مشهورترین سامورایی های تاریخ

هاتوری هانزو نمونه دیگری از مشهورترین سامورایی های تاریخ ژاپن است که در سال ۱۵۴۲ متولد شد و در سال ۱۵۹۶ از دنیا رفت. وی که ملقب به هانزوی شیطانی بود شمشیر زنی بسیار ماهر محسوب می‌شد، اما تنها به این دلیل لقب هانزوی شیطانی را دریافت نکرد و یکی دیگر از عمده دلایل اعطای این لقب به هاتوری هانزو ایجاد تفاوت بین او و واتانابه هانزو بود که او نیز در همان زمان زندگی می کرده است. هاتوری هانزو فرمانده بسیار قدرتمندی بود که ۲۲۰ سامورایی برای او شمشیر می‌زدند.

هانزو از سنین کودکی آموختن شمشیر زنی را آغاز کرد و در سن ۱۶ سالگی برای نخستین مرتبه جان حریفان را گرفت. وی نسبت به توکوگاوا ایاسو بسیار وفادار بوده و برای چند دفعه وی را از مرگ حتمی نجان داده است. توکوگاوا پس از گذشت مدتی به مقام شوگان ژاپن دست یافت و حکومت ایجاد شده توسط او توانست تا برای مدت ۲۵۰ سال قلعه ادو را تحت کنترل خود نگه دارد. تاکنون نام افراد اندکی روی دروازه قصر امپراتوری ژاپن هک شده است که هاتوری هانزو نمونه‌ای از آن‌ها است.

۹. میاموتو موساشی (Miyamoto Musashi)

مشهورترین سامورایی های تاریخ

میاموتو موساشی در سال ۱۵۴۸ به دنیا آمد و در سال ۱۶۴۵ چشم از جهان فرو بست. وی که تحت عنوان رونین ولگرد شناخت می‌شد شمشیر زن بسیار سریع و ماهری بود و تقریبا تمام حریفان خود را در کم‌ترین زمان ممکن از جلوی راه خد برمیداشت. وی در دوران جنگ‌های داخلس ژاپن می‌زیست و یک رونین به شمار می‌رفت. موساشی سبک جدیدی را در هنر شمشیر زنی تحت عنوان نیتن‌ایچی (جفت بهشت) ابداع کرد. سبک نیتن‌ایچی شامل استفاده هم‌زمان از دو شمشیر بود.

مطابق با گفته تاریخ‌نگاران، وی در دوران زندگی خود تمام ژاپن را زیرپا گذاشت و بسیاری از شمشیر زنان قدرتمند این کشور را از سر راه برداشت. در یکی از داستان‌ها آورده شده است که موساشی به منظور مبارزه به یک مدرسه شمشیرزنی ورود پیدا کرده و تمام افراد حاضر را به راحتی و بدون هیچ دردسری مغلوب کرده است. لازم به ذکر است که وی در دوران زندگی خود علاوه‌بر مبارزه کتابی را تحت عنوان کتاب پنج حلقه که حاوی استراتژی و تاکتیک‌های نبرد سامورایی است نوشته است.

همچنین وی هنر نقاشی را نیز به صورت جدی دنبال می‌کرده و برخی از آثار او هم‌اکنون در دسترس قرار دارد. برای نمونه‌ای از آثار موساشی می‌توان به تصویری از صورت او که با دستان خود رونین ولگرد نقش بسته است اشاره کرد.

۱۰. توکوگاوا ایاسو (Tokugawa Ieyasu)

مشهورترین سامورایی های تاریخ

آخرین نمونه از مشهورترین سامورایی های تاریخ ژاپن که معرفی خواهیم کرد توکوگاوا ایاسو نام دارد. وی که شوگان مخوف نام گرفته بود برخلاف سامورایی های آن زمان به پیروز‌های بسیاری دست پیدا نکرده است؛ اما از وی به عنوان آخرین سامورایی دوران سن ‌گوکو یاد می‌شود. ایاسو در دوران حکومت خود با نبوناگا متحد شد، اما بعد از آن‌که نبوناگا دست به خودکشی زد و هیده‌یوشی به عنوان فرمانده بعدی برگزیده شد ایاسو نتوانست به همکار با او ادامه دهد.

نیروهای ایاسو از سال ۱۵۸۴ شروع به جنگ با نیروهای هیده‌یوشی کردند و تا سال ۱۵۹۸ این نبردها ادامه یافت. هیده‌یوش در سال ۱۵۹۸ پس از دست و پنجه نرم کردن با بیماری از دنیا رفت و فرزند او که تنها ۵ سال داشت ادامه دهنده راه پدر شد. ارتش توکوگاوا در سال ۱۶۰۰ و در جریان جنگ سکی گاهارا موفق شد تا ارتش مشترک تویوتومی و اودا را از سر راه بردارد.

قطع ارتباط کشور ژاپن با سایر نقاط دنیا

تا پیش از ایاسو هیچ شخصی از خاندان توگاوا موفق نشده بود تا به مقام شوگان دست پیدا کند و او موفق شد تا این تلسم را بشکند. این خاندان تا سال ۱۸۶۸حاکمیت را در اختیار داشت و در دوران حکومت این خاندان کشور ژاپن با تغییرات بسیاری مواجه شد؛ چراکه این خاندان تمایلی به ارتباط گرفتن با کشورهای دیگر نداشت.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.