تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۷:۳۰
کد خبر : 62301

اهمیت آموزش برنامه نویسی کودکان از سنین پایین

اهمیت آموزش برنامه نویسی کودکان از سنین پایین

اهمیت آموزش برنامه نویسی کودکان از سنین پایینبرنامه نویسی یک پروتکل برقراری ارتباط است که کامپیوتر را تحت اختیار و فرمان انسان در می‌آورد. با کمک آموزش برنامه نویسی می‌توانید به طراحی وب سایت، تولید ب..

اهمیت آموزش برنامه نویسی کودکان از سنین پایین

برنامه نویسی یک پروتکل برقراری ارتباط است که کامپیوتر را تحت اختیار و فرمان انسان در می‌آورد. با کمک آموزش برنامه نویسی می‌توانید به طراحی وب سایت، تولید بازی های ویدیویی، ابزارهای الکترونیکی و نرم افزارهای کامپیوتری بپردازید. برنامه نویسی در زمینه‌های مختلفی از تحقیقات پزشکی گرفته تا اقتصاد، زمین شناسی، علوم مهندسی و تمامی زمینه‌های فعالیت‌های انسانی نقش دارد.

حال این پرسش مطرح می‌شود که برنامه نویسی با این همه اهمیت و کاربرد، چرا به کودکان و از سنین پایین‌تر آموزش داده نمی‌شود؟ آیا لازم است برای آموزش برنامه نویسی تا دوره‌های کالج و دانشگاه منتظر بمانند؟ یکی از پایه‌های موفقیت کودکان در آینده آنها فراگیری برنامه نویسی است. زیرا کودکان در مقایسه با بزرگترها از قدرت یادگیری بالاتری برخوردارند.

این مهارت مفید و کاربردی دانش آموزان جوان‌تر را به عنوان نیروی کار آینده آماده می‌کند. با کمی جستجو در اینترنت به مقالات متعددی بر می‌خورید که حاوی مثال‌ها و مطالعات فراگیر در مورد تاثیر مثبت آموزش برنامه نویسی در سنین پایین هستند. حتی کارآفرینانی مانند بیل گیتس و مارک زاکربرگ نیز که حتی موفق به اتمام تحصیلات دانشگاهی خود نشدند، اما انقلابی در عرصه دیجیتال ایجاد نمودند، آموزش برنامه نویسی را از سنین کودکی شروع کردند. در ادامه به ذکر دلایلی در خصوص اهمیت آموزش برنامه نویسی کودکان در مدارس و برای سنین پایین‌تر می‌پردازیم.

برنامه نویسی، حال و آینده تکنولوژی

اگر عصر حاضر را مورد مطالعه قرار دهید، در می‌یابید که تکنولوژی کامپیوتر در خط مقدم تقریبا تمامی صنایع و تکنولوژی‌ها قرار دارد. بانک‌ها و بیمارستان‌ها از سیستم‌های کامپیوتری بیومتریک مانند تشخیص چهره و اثر انگشت جهت احراز هویت و تایید در سیستم‌های خود استفاده می‌کنند. تقریبا تمامی صنایع از PLCها برای اتوماسیون فرایند تولید خود استفاده می‌کنند. ما می‌توانیم با کمک ابزارهای کنترل از راه دور به در و چراغ‌های منزل فرمان دهیم. ماشین‌های خودران در عصر حاضر به واقعیت تبدیل شده‌اند. همه این نوآوری‌ها حاکی از اهمیت برنامه نویسی در آینده هستند.

آموزش برنامه نویسی، کمک به یادگیری بهتر ریاضیات و قدرت تحلیل کودکان

ریاضیات و تحلیل‌های کمی و محاسباتی یکی از سرفصل‌های مهم آموزشی در تقریبا تمامی مدارس هستند که اتفاقا برای آموزش برنامه نویسی نیز ضروری هستند. برنامه نویسی مستلزم حجم بالای محاسبات برای پردازش و سازماندهی داده‌ها و تولید نتایج است. یکی دیگر از دلایل ضرورت فراگیری برنامه نویسی توسط کودکان نیز تقویت مهارت‌های ریاضیاتی به صورت غیر مستقیم است.

آموزش برنامه نویسی

آموزش برنامه نویسی و رفع کمبود متخصصان کامپیوتر

وقتی یک کودک از سنین پایین شروع به آموزش برنامه نویسی می‌کند، شانس بسیار بالاتری برای جذب و پیدا کردن موقعیت‌های شغلی پس از اتمام دوره کالج و تحصیلات خود خواهد داشت. شغل‌های بسیاری را نیز می‌توان در زمینه‌های مختلف علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات بر شمرد که مستلزم داشتن مهارت‌های برنامه نویسی هستند.

البته در حال حاضر به تعداد کافی فارغ‌التحصیل رشته‌های کامپیوتر برای پاسخ به سطح نیازهای موجود وجود ندارد. اگر افرادی باشند که بتوانند از سن پایین‌تر شروع به پر کردن این جایگاه‌های شغلی کنند، می‌توانند دستمزدهای مناسبی دریافت کرده و در توسعه کشور نیز نقش موثر داشته باشند.

آموزش برنامه نویسی و کمک به فراگیری تفکر به شیوه چند وجهی

آموزش برنامه نویسی در مدارس را تنها نمی‌توان به صورت نشستن کودکان در مقابل کامپیوتر و تایپ لیستی از کلمات و علائم خلاصه نمود. برنامه نویسی کامپیوتر به سطح بالایی از درک و تحلیل‌های منطقی نیاز دارد. شما باید یک مسئله بزرگتر را به بخش‌های کوچکتری از وظایف و عملکردها تقسیم کنید. سپس شروع به انجام یک به یک وظایف خواهید کرد. این مفهوم حول یک چرخه کاری محاسباتی پایه قابل تعریف است. در واقع برنامه نویسی به کودکان روش‌های متعدد مواجه شدن و حل یک مسئله را می‌آموزد.

آموزش برنامه نویسی و تمرین پایداری و پشتکار در حل مسائل

یکی از بزرگترین درس‌هایی که باید در زندگی فرا گرفت این نکته است که شکست ابدا اتفاق بدی نیست. برنامه نویسی تا حدودی می‌تواند این اصل را در ذهن خردسالان جا بیندازد. برنامه نویسی معمولا یک فرایند ساده نیست. کدهای نوشته شده ممکن است به سبب اشتباهات تایپی، عدم رعایت ساختار کد یا ایرادات دیگر با خطا مواجه شوند. در این فرایند کودکان خواهند آموخت که چگونه به بازبینی و عیب یابی کدهای نوشته شده بپردازند. همچنین آموزش برنامه نویسی بازی نیز این فرصت را در اختیار کودکان قرار می‌دهد تا ضمن تجربه کردن شکست، از اشتباهات خود درس بگیرند. اگر یک الگوریتم قادر به حل یک مسئله نباشد، آنگاه الگوریتم دیگر حتما می‌تواند به حل مسئله کمک کند.

آموزش برنامه نویسی

آموزش برنامه نویسی و تقویت اعتماد به نفس و خلاقیت کودکان

کودکان به تجربه کردن اتفاقات جدید در قالب بازی و سرگرمی بسیار علاقه دارند. آموزش برنامه نویسی در مدارس ابتدایی یکی از راه‌های کانالیزه کردن این علاقه است و وقتی آنها موفق به انجام کاری و به اتمام رساندن آن می‌شوند، احساس عزت نفس آنها افزایش خواهد یافت. بازی‌هایی بر مبنای برنامه نویسی کامپیوتر برای کودکان وجود دارد که این احساس مشابه را در آنها تقویت خواهد کرد. با پیشرفت بیشتر و زمانی که کم کم موفق به طراحی یک محصول بزرگتر مانند یک اپلیکیشن یا وب سایت می‌شوند و بازخورد آن را دریافت می‌کنند نیز در خواهند یافت که در حال بهتر شدن هستند.

برنامه نویسی و ارتقای توان برقراری ارتباط بین کودکان

هنگامی که کودکان به برنامه نویسی مشغول می‌شوند، می‌توانند این کار را با کمک سایر کودکان دارای زمینه‌های دیگر یا نژادهای دیگر انجام دهند، و بدین ترتیب می‌توانند با افراد غریبه برای یک هدف مشترک دست همکاری دهند. این مسئله سبب تقویت روحیه کار تیمی شده و برای آینده آنها در محیط‌های کاری بسیار مفید و موثر خواهد بود. کودکان چه در محیط آنلاین و چه در فضای مدرسه این فرصت را خواهد داشت تا برای حل مسائل مشترک، مهارت‌های برقراری ارتباط را در خود تقویت کنند.

آموزش برنامه نویسی

برنامه نویسی و آشنایی کودکان با نحوه عملکرد ابزار ها و تجهیزات الکترونیکی

فراگرفتن برنامه نویسی توسط کودکان در سنین پایین‌تر آنها را به تولید کنندگان ابزارهای مشابه در آینده تبدیل کرده و از حالت مصرف کننده صرف خارج می‌کند. بدین ترتیب می‌توانیم آینده نسل جدید را با آشنا کردن آنها با برنامه نویسی در سنین پایین تغییر دهیم و آنها را به تولید ابزارها و تجهیزات کارآمدتر و جذاب‌تر تشویق کنیم.

آکادمی یاسان مفتخر است پلتفرم آنلاین خود را به آدرس اینترنتی www.yasanacademy.ir برای آشنایی کودکان عزیز با برنامه نویسی در قالب بازی و سرگرمی معرفی نماید. شما والدین و مربیان گرامی می‌توانید ضمن مراجعه به این وب سایت، با خدمات و زمان برنامه‌ها و رویدادهای ما آشنا شوید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.