تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۵۵
کد خبر : 43938

اتصال با ماهواره برای افزایش طول عمر آن!

اتصال با ماهواره برای افزایش طول عمر آن!

اتصال با ماهواره برای افزایش طول عمر آن! فضاپیمای “MEV-۲” به یک ماهواره مداری به منظور افزایش طول عمر آن متصل شد.
به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، شرکت “نورثروپ گرومن”(Northrop Grumman) و شرکت ت..

اتصال با ماهواره برای افزایش طول عمر آن!

اتصال با ماهواره برای افزایش طول عمر آن!

فضاپیمای "MEV-۲" به یک ماهواره مداری به منظور افزایش طول عمر آن متصل شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، شرکت "نورثروپ گرومن"(Northrop Grumman) و شرکت تابعه آن به نام "SpaceLogistics" اولین اتصال موفقیت آمیز فضاپیمای خدمات رباتیک خود را با یک ماهواره ارتباطی کاملاً عملیاتی در مدار انجام دادند.

فضاپیمای "Mission Extension Vehicle-۲" که به اختصار "MEV-۲" نامیده می‌شود، شب گذشته ساعت ۲۲:۰۴ با ماهواره ارتباطات تجاری موسوم به "Intelsat ۱۰-۰۲" (IS-۱۰-۰۲) در مدار زمین آهنگ در فاصله ۳۶ هزار و ۷۶ کیلومتری سطح زمین برای شروع یک مأموریت طولانی مدت پنج ساله متصل شد.

یکی از بزرگترین مشکلات پروازهای فضایی تجاری این است که ماهواره‌های بسیار گران قیمت به طور ناامیدکننده‌ای طول عمر کوتاهی دارند. این مشکل اغلب به این دلیل نیست که ماهواره خراب می‌شود، بلکه به دلیل کمبود سوخت و اتمام قدرت پیشرانه مورد نیاز آن است.

فضاپیمای "MEV-۲" که در تاریخ ۱۵ اوت ۲۰۲۰ بر فراز موشک "آریان ۵" به فضا پرتاب شد، با اتصال به ماهواره عملیاتی "Intelsat ۱۰-۰۲" موفق شد از بازنشستگی زودرس این ماهواره جلوگیری کند.

این اتصال موفقیت آمیز، دومین هدف برنامه "MEV" بود. اولین هدف نیز پرواز آزمایشی در فوریه سال ۲۰۲۰ بود، زمانی که "MEV-۱" با ماهواره "اینتلست ۹۰۱" متصل شد.

اکنون "MEV-۲" به مدت ۵ سال با ماهواره "اینتلست ۱۰-۰۲" متصل خواهد ماند و پس از آن به ماهواره جدیدی متصل خواهد شد.

طبق گفته شرکت "نورثروپ گرومن"، "MEV" اولین خط از فضاپیماهای خدماتی برنامه‌ریزی شده است. این شرکت در سال ۲۰۲۴ اقدام به پرتاب و راه‌اندازی یک "فضاپیمای رباتیک ماموریت"(MRV) با یک بازوی رباتیک برای بازرسی و تعمیرات و همچنین نصب ابزار خواهد کرد.

پس از سال ۲۰۲۵ نیز "فضاپیماهای سوخت‌گیری مأموریت"(MRP) را برای تأمین سوخت مجدد ماهواره‌ها و همچنین حذف زباله‌های فضایی نزدیک ماهواره‌های با ارزش مستقر خواهد کرد.

این شرکت در دهه آینده هم برای ساخت و مونتاژ ماهواره‌ها در مدار، برنامه موسوم به "فضاپیمای سرهم‌بندی ماموریت و تعمیرکار"(MARV) را در نظر دارد.

"تام ویلسون" معاون رئیس "نورثروپ گرومن" و رئیس شرکت "SpaceLogistics" می‌گوید: اتصال موفقیت آمیز امروز فضاپیمای ما، قابلیت اطمینان، ایمنی و سودمند بودن تدارکات در فضا را نشان می‌دهد. موفقیت این مأموریت زمینه را برای نسل دوم سرویس ماهواره‌ها و رباتیک فراهم می‌کند و انعطاف پذیری را برای اپراتورهای ماهواره‌های تجاری و دولتی فراهم می‌کند که می‌تواند مأموریت‌های کاملا جدیدی را ممکن سازد.

گفتنی است که هر دو فضاپیمای "MEV-۱" و "MEV-۲" در طول ماموریت خود به چندین ماهواره مختلف متصل خواهند شد تا طول عمر عملیاتی بودن و مدت زمان عملیات آنها را افزایش دهند.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.