تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
کد خبر : 12663

کرونا نمایشگاه تازه سید محمد احصایی را هم تعطیل کرد

کرونا نمایشگاه تازه سید محمد احصایی را هم تعطیل کرد

کرونا نمایشگاه تازه سید محمد احصایی را هم تعطیل کرد کرونا نمایشگاه تازه سید محمد احصایی را به تعطیلی کشاند؛ این در حالی است که تهران پس از سال‌ها شاهد نمایشگاهی انفرادی از این چهره ماندگار خوشنویسی ایران بود. – اخبار فرهنگی – به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، این نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی که از بیستم دی ماه ۱۳۹۸ آغاز شده و با استقبال شایان توجه مخاطبان همراه بود، قرار بود تا شانزدهم اسفند دایر باشد اما چند روزی است که به سبب اشاعه بیماری کرونا به حالت تعلیق درآمده و تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شده است.
در این نمایشگاه نمونه‌هایی شاخص از آثار این هنرمند پیشگام و پیشکسوت به نمایش در آمده است که از سال ۱۳۵۴ به بعد خلق شده‌اند و شامل آثاری از مجموعه‌های شناخته شده‌ای مانند «عشق»، «آن»، «محبت»، «الفبای ازلی» و… است.
احصایی درباره اثر «مرثیه برای دریاچه ارومیه» که یکی از آثار برجسته حاضر در این نمایشگاه و در سال ۱۳۹۲ خلق شده است، می‌گوید: من نقاشم و وقتی به اطراف نگاه می‌کنم خیلی چیزها مرا متأثر می‌کنند و برای پرداختن به آنها انگیزه پیدا می‌کنم؛ خشک شدن دریاچه‌ ارومیه نیز از جمله مسائلی است ک..

کرونا نمایشگاه تازه سید محمد احصایی را هم تعطیل کرد

کرونا نمایشگاه تازه سید محمد احصایی را به تعطیلی کشاند؛ این در حالی است که تهران پس از سال‌ها شاهد نمایشگاهی انفرادی از این چهره ماندگار خوشنویسی ایران بود.

کرونا نمایشگاه تازه سید محمد احصایی را هم تعطیل کرد – اخبار فرهنگی –

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، این نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی که از بیستم دی ماه ۱۳۹۸ آغاز شده و با استقبال شایان توجه مخاطبان همراه بود، قرار بود تا شانزدهم اسفند دایر باشد اما چند روزی است که به سبب اشاعه بیماری کرونا به حالت تعلیق درآمده و تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شده است.

در این نمایشگاه نمونه‌هایی شاخص از آثار این هنرمند پیشگام و پیشکسوت به نمایش در آمده است که از سال ۱۳۵۴ به بعد خلق شده‌اند و شامل آثاری از مجموعه‌های شناخته شده‌ای مانند «عشق»، «آن»، «محبت»، «الفبای ازلی» و… است.

احصایی درباره اثر «مرثیه برای دریاچه ارومیه» که یکی از آثار برجسته حاضر در این نمایشگاه و در سال ۱۳۹۲ خلق شده است، می‌گوید: من نقاشم و وقتی به اطراف نگاه می‌کنم خیلی چیزها مرا متأثر می‌کنند و برای پرداختن به آنها انگیزه پیدا می‌کنم؛ خشک شدن دریاچه‌ ارومیه نیز از جمله مسائلی است که مرا متأثر کرد. چند سال پیش جنبشی توسط هنرمندان نقاش به وجود آمد که به خشک شدن دریاچه ارومیه عکس‌العمل نشان بدهند؛ من آن زمان ایران نبودم اما وقتی که از این موضوع مطلع شدم، اثری را با موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه به وجود آوردم که در آن عناصر نمادینی مانند رنگ خاک، هجوم تلخی‌ها و فشارهایی که توسط الف‌های سیاه ایجاد شده و بستر دریاچه را تنگ کرده دیده می‌شود.

احصایی در ادامه می‌افزاید: در همین راستا دریاچه هامون نیز ماجرای مشابه و حتی مصیبت‌بارتری دارد؛ زیرا اطراف آن زندگی جریان دارد اما خشک شدن دریاچه تأثیر خیلی بدی بر آن گذاشته است. این مسئله سال‌های طولانی است رخ داده است و بیشتر مرا متأثر می‌کند؛ زیرا منطقه‌ای بزرگ و آباد در ایران تبدیل به منطقه‌ای خشک و فقیر شده است؛ بنابراین اثر دوم را با عنوان «مرثیه برای دریاچه هامون» سال ۱۳۹۳ به صورت مستقل کار کردم.

وی معتقد است که این دو اثر عکس‌العملی به کسانی است که متوجه نیستند حیاتشان ارتباط مستقیم با طبیعت اطرافشان دارد؛ اینکه آدم‌ها به طبیعتی که از آن به وجود آمده‌اند توجه نمی‌کنند و قدر آن را نمی‌دانند بسیار رنج‌آور است؛ این مناطق سال‌ها آباد بوده اما حالا خشکند و او به عنوان هنرمند، دیگر طاقت رفتن به آنجا و دیدن آن مناظر را ندارد. به زعم احصایی طبعاً کسی که کمی حساس باشد و اطراف خود را ببیند، از آنچه اطراف دریاچه و مردم آن می‌گذرد گله‌مند می‌شود.

آخرین نمایشگاه انفرادی احصایی دربردارنده مجموعه‌ای است که در طول ۴۰ سال توسط مدیر گالری بوم گردآوری شده و شامل آثاری در سبک‌های هنری کلاسیک، مدرن و مینی‌مال می‌شود.

سیدمحمد احصایی متولد ۱۳۱۸ در قزوین و از بنیانگذاران نقاشی‌خط در ایران است؛ وی در زمینه خوشنویسی، گرافیک و نقاشی افزون بر شهرت داخل کشور، آوازه‌ای بین‌المللی دارد. این هنرمند از سال ۱۳۵۴ آثاری با محوریت اسم اعظم «الله» و عبارت توحیدی «لا اله الا الله» خلق کرد که به نوعی ذکر تصویری و نمودی از عرفان و تصوف اسلامی است.

بحرینی:‌ باند بازی معضل بزرگ هنرهای تجسمی است/ اقتصاد هنر در شهرستان‌ها تعطیل استپوستر تازه پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر معظم انقلاب در تجلیل از پزشکان و پرستاران+عکس

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.