تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷
کد خبر : 605353

جایزه ادبی جلال آل‌احمد ۴۰۰ میلیون تومان شد

جایزه ادبی جلال آل‌احمد ۴۰۰ میلیون تومان شد

جایزه ادبی جلال آل‌احمد ۴۰۰ میلیون تومان شد جایزه «جلال آل احمد» که با اهدای ۱۱۰ سکه به برگزیدگانش گران‌ترین جایزه ادبی کشور شناخته می‌شد، در دوره هشتم با کاهش چشم‌گیر به ۳۰ سکه رسید. در ادامه جایزه از سکه افتاد و قرار شد به برگزیدگان معادل سکه هدیه بدهند که به برگزیدگان ۱۰۰ میلیون

جایزه ادبی جلال آل‌احمد ۴۰۰ میلیون تومان شد

جایزه «جلال آل احمد» که با اهدای ۱۱۰ سکه به برگزیدگانش گران‌ترین جایزه ادبی کشور شناخته می‌شد، در دوره هشتم با کاهش چشم‌گیر به ۳۰ سکه رسید. در ادامه جایزه از سکه افتاد و قرار شد به برگزیدگان معادل سکه هدیه بدهند که به برگزیدگان ۱۰۰ میلیون تومان اهدا می‌کردند. در دولت جدید این مبلغ با افزایش به ۲۵۰ میلیون تومان رسیده بود و حالا در شانزدهمین دوره با افزایش ۱۵۰ میلیون ‌تومانی به ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است.

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در نشست خبری شانزدهمین دوره جایزه جلال آل احمد، که یکشنبه سوم دی‌ماه در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: رونق ادبیات داستانی از اهداف بنیان‌گذاران این رویداد ادبی در کشورمان بوده است. آموزش و کمک به تولید کتاب، از موضوعاتی است که در کنار برگزاری جایزه می‌تواند به رونق ادبیات کمک کند. این بخش (آموزش و تولید کتاب) نیز نیازمند متولیان دیگری است و خانه کتاب و ادبیات مسئولیت این حوزه را برعهده دارد.

او افزود: ادبیات در آیینه آمار، پرعنوان‌ترین، پرشمارترین، پرخوان‌ترین و پرمخاطب‌ترین رده‌ها را در آمارهای منتشرشده دارد. همچنین ادبیات از پرفروش‌ترین و پراستقبال‌ترین رده‌ها در رخدادهای مختلف کتابی چه در حوزه تالیف و چه ترجمه است و مورد اقبال مردم قرار می‌گیرد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران سپس با اشاره به برنامه‌هایی که برای صدمین‌سالگرد تولد جلال آل‌احمد در خانه کتاب برگزار شد و برنامه‌هایی که در آینده برگزار می‌شود، بیان کرد: جلال آل‌احمد هر سال ارمغان و آورده‌ای برایمان دارد؛ سال گذشته برگزاری این جایزه با هفتادمین سالگرد انتشار «غربزدگی» همزمان شده بود. ما در آن مقطع به مفاهیم غربزدگی نیاز داشتیم. امسال نیز با توجه به مسائل غزه مجموعه «ولایت عزرائیل» جلال آل‌احمد که درباره سفر جلال به اسرائیل است، مورد توجه ویژه دبیرخانه قرار گرفته است.

رمضانی درباره دلیل سفر جلال نیز گفت: او به دعوت اسرائیل به این کشور سفر کرده بود؛ اسرائیل وزارتخانه‌ای برای شکل دادن افکار جهانیان و نخبگان در جهت توجیهات اقدامات این کشور دارد و روشنفکران کشورهای مختلف را دعوت می‌کند. جلال‌ آل‌احمد با همان دیدگاه‌های روشنفکری که داشت در این سفر به آپارتایدی که در آنجا رخ داده، اعتراض می‌کند. جلال‌ آل‌احمد در مسئله فلسطین و اسرائیل برای امروز ما هم حرف دارد، حتی در دوره‌ای که شرایطش با امروز متفاوت بود. امیدوارم با خوانده شدن آثار او و کتاب‌های برگزیدگان این رویداد بیشتر به رونق ادبیات داستانی کمک کنیم.

مدیرعامل خانه کتاب در بخش‌های دیگری از سخنان خود تأکید کرد: امسال به داوران تأکید داشتیم تا در بخش‌های مختلف حتما برگزیده داشتند باشند و سخت‌گیری نکنند.

او درباه میزان جوایز نیز گفت: در دوره گذشته برگزیدگان ۲۵۰ میلیون دریافت می‌کردند که این مبلغ به ۴۰۰ میلیون تومان تغییر پیدا کرده است. جایزه شایسته‌های تقدیر نیز از ۵۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.