تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۶:۱۹
کد خبر : 587141

وعده سایپا برای عرضه نخستین خودروی اقتصادی با کیفیت در سال آینده

وعده سایپا برای عرضه نخستین خودروی اقتصادی با کیفیت در سال آینده

وعده سایپا برای عرضه نخستین خودروی اقتصادی با کیفیت در سال آینده عرضه نخستین خودروی اقتصادی سایپا در سال آینده و همکاری این شرکت با قطعه سازان نشان دهنده برنامه‌های جذاب این شرکت است. صنعت خودروسازی ایران راه درازی پیش رو دارد و به این زودی نمی‌تواند ادعایی در جهان خودرو داشته باشد. همین که

وعده سایپا برای عرضه نخستین خودروی اقتصادی با کیفیت در سال آینده

عرضه نخستین خودروی اقتصادی سایپا در سال آینده و همکاری این شرکت با قطعه سازان نشان دهنده برنامه‌های جذاب این شرکت است.

صنعت خودروسازی ایران راه درازی پیش رو دارد و به این زودی نمی‌تواند ادعایی در جهان خودرو داشته باشد. همین که خودروسازان بتوانند محصولاتی با کیفیت و ایمن تولید کنند که رضایت مشتریان را جلب کند، از سر صنعت خودروسازی فعلی زیاد است. با این حال شرکت‌های سایپا و ایران خودرو سعی می‌کنند محصولاتی ملی و ایرانیزه راهی بازار نمایند.

عرضه نخستین خودروی اقتصادی سایپا به زودی

به تازگی گروه صنعتی سایپا با همکاری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان تصمیم گرفته نخستین خودروی مقرون به صرفه و اقتصادی‌اش را تا سال آینده عرضه کند. در واقع سایپا در اولین روز از برگزاری نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو که در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شده، با مجموعه‌های مذکور قرارداد امضا کرده تا در سال 1402 بتواند اولین محصول ارزان قیمت خود را روانه بازار کند.

فرآیند همکاری سایپا با قطعه‌سازان و نیرومحرکه بدین صورت است که آنها نقش زنجیره تأمین را بر عهده خواهند داشت و سایپا هم به عنوان خودروساز ملی سعی می‌کند محصول نهایی را با قطعات منفصله واصله تولید کند. همچنین قیمت این محصول با تشکیل کنسرسیومی توسط قطعه‌سازان رده بالا و با مشارکت نارنجی‌پوشان تعیین می‌شود.

از جمله کسانی که تفاهم‌نامه مذکور را امضا کرده‌اند می‌توان به عبدالله توکلی لاهیجانی (مدیرکل صنایع خودروسازی وزارت صمت)، محمدعلی تیموری (مدیرعامل سایپا)، آرش محبی نژاد (نماینده انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه) و مهدی مطلب زاده (نماینده انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه) اشاره کرد.

  • سایپا: قطعا خودروهای چانگان را به کشور وارد می‌کنیم

به گفته معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، کیفیت یک بحث فراگیر است و با همکاری خودروساز، قطعه‌ساز، مصرف کنندگان و افرادی که به ارائه خدمات می‌پردازند، کیفیت حاصل خواهد شد. منوچهر منطقی همچنین افزود:

مطابق بررسی‌های وزارت صمت، در جهان انجمن‌های قطعه‌سازی در موضوع کیفیت نقش اساسی دارند و بر همین اساس مذاکره‌ای با قطعه‌سازان کشور برای ایفای نقش کلیدی در این زمینه آغاز شد. امیدواریم با چند سال کار جامع و همکاری به جایی برسیم که مشتریان سطح کیفیت خودروها را مطلوب توصیف کنند و به دنبال مدل‌های جدیدتر، متنوع‌تر و با فناوری روز باشند.

خودروی مقرون به صرفه و ارزان قیمت؟

گفتیم که سایپا قصد دارد طی یک همکاری با قطعه سازان و تا سال 1402، نخستین محصول اقتصادی خود را راهی بازار کند و در همین راستا مدیر کل صنایع خودرویی وزارت صمت گفته برای دستیابی به خودروی اقتصادی سازوکار مدرنی پیش‌بینی شده تا فتح بابی در رابطه تعاملی بین خودروسازان و قطعه‌سازان باشد.

لاهیجانی خاطرنشان کرده که هدف از برقراری و ایجاد ارتباط تعامل بین خودروساز و قطعه‌ساز، تولید و عرضه خودرویی مقرون به صرفه و ارزان قیمت به بازار با کیفیت بالا است. وی همچنین در پایان افزود:

رابطه یاد شده با همکاری کنسرسیومی از قطعه‌سازان با راهبری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور شکل گرفته است که روی یک هدف اساسی یعنی تولید خودروی اقتصادی با کیفیت و با قیمت ارزان متمرکز خواهند شد.

  • نگاهی به طراحی سایپا سهند ؛ یک فیس لیفت نسبتا جذاب

جانشین پراید تولید خواهد شد

به گفته محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، این شرکت از ابتدا به دنبال تولید خودروی اقتصادی بود تا بتواند بدین ترتیب و از طریق زنجیره تأمین، نزدیک به 70 درصد از تولیدات فعلی خود را به سمت اقتصادی شدن ببرد؛ اما تولید اقتصادی وقتی معنا دارد که موضوع طراحی نیز در آنجا گنجانده شود. تیموری افزود:

با قراردادی که اکنون منعقد شده برای نخستین بار زنجیره قطعه‌سازی در طراحی خودروی اقتصادی از همان ابتدا با سایپا مشارکت می‌کند. در بازار کشورمان پس از حذف پراید، خودرویی برای قشر متوسط به پایین نداشته‌ایم و حرکتی که اکنون آغاز شده و با نظرات وزارت صمت خواهد بود، حرکت جدیدی در صنعت خودرو خواهد بود.

قطعه سازان توان بالایی برای تولید دارند

عرضه نخستین خودروی اقتصادی سایپا

بنا بر آنچه رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفته، کیفیت موضوع اصلی و اساسی در صنعت خودروسازی و مد نظر همه مسئولان و مردم است اما در سال‌های گذشته نادیده گرفته شده است. محمدرضا نجفی منش در ادامه اضافه کرد:

با حضور منوچهر منطقی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، توجه ویژه‌ای به موضوع کیفیت تولیدات شد که تفاهم‌نامه حاضر بخشی از پروژه ارتقای کیفی محصولات است. توانمندی لازم نزد قطعه‌سازان کشورمان برای تحقق این مهم وجود دارد؛ همچون گذشته که قطعه‌سازان ما توانستند در زنجیره تأمین جهانی شرکتی همچون رنو قرار بگیرند.

به گفته این مقام مسئول، قسمت عمده‌ای از مشکلات کیفیتی حال حاضر به خودروهای قدیمی بر می‌گردد و باید سعی کرد تا خودروهای جدید از این نظر مشکلی نداشته باشند. به اعتقاد نجفی منش، کیفیت تولیدات باید به صورت دوره‌ای پایش شود و این اقدام باعث بهبود کار در عرصه داخلی و بین‌المللی و ارتقای صنعت خودروسازی کشورمان می‌شود.

خودروی اقتصادی و بنزینی تولید می‌شود؟

بر اساس آنچه دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور بیان داشته، تفاهم‌نامه‌ای بین این نهاد با شرکت سایپا منعقد شده و به زودی خودروهای اقتصادی راهی بازار خواهند شد. آرش محبی‌نژاد افزود مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است صنعت خودرو به سمت خصوصی شدن سوق داده شود و در مرحله نخست خصوصی شدن مدیریت این صنعت مد نظر خواهد بود. وی گفت:

به این ترتیب مقرر است پیش از واگذاری سهام خودروسازان، شیوه مدیریتی در این صنعت تغییر یابد تا همچون بسیاری از نقاط جهان موضوع تکوین مشارکتی خودرو با همکاری زنجیره تأمین مد نظر قرار بگیرد.

عرضه نخستین خودروی اقتصادی سایپا

محبی‌نژاد خاطرنشان کرد خودروی اقتصادی محصول مشترک آنها به صورت درون‌سوز بنزینی و برقی به دست مشتریان ایرانی خواهد رسید. به گفته‌ی وی، در ادامه این حرکت که قطعه‌سازان به صورت کنسرسیوم و با ارائه بسته کلی به گروه سایپا آغاز خواهند کرد می‌تواند با دیگر مشتریان نیز ادامه یابد و تیراژی اقتصادی خواهد داشت. او در پایان اضافه کرد:

به طور قطع مردم از یک خودروی باکیفیت و با قیمت مناسب بهره‌مند خواهند شد و این خودرو در سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.