تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
کد خبر : 590455

شایعه: دوج کوین قرار است به سمت اثبات سهام حرکت کند؛ تکلیف ماینرها چه می‌شود؟

شایعه: دوج کوین قرار است به سمت اثبات سهام حرکت کند؛ تکلیف ماینرها چه می‌شود؟

شایعه: دوج کوین قرار است به سمت اثبات سهام حرکت کند؛ تکلیف ماینرها چه می‌شود؟ پس از اینکه خبر احتمال پذیرش ارزهای دیجیتال توسط توییتر به‌تازگی باعث امیدواری سرمایه‌گذاران دوج کوین شد، اکنون با افزایش شایعات انتقال این میم کوین به مدلی مبتنی بر اثبات سهام، بسیاری از استخراج‌کنندگان آن مانند آنچه ماینرهای اتریوم تجربه

شایعه: دوج کوین قرار است به سمت اثبات سهام حرکت کند؛ تکلیف ماینرها چه می‌شود؟

پس از اینکه خبر احتمال پذیرش ارزهای دیجیتال توسط توییتر به‌تازگی باعث امیدواری سرمایه‌گذاران دوج کوین شد، اکنون با افزایش شایعات انتقال این میم کوین به مدلی مبتنی بر اثبات سهام، بسیاری از استخراج‌کنندگان آن مانند آنچه ماینرهای اتریوم تجربه کردند، نگران آینده خود هستند.

جاستین کرامر (Justin Kramer)، استخراج‌کننده بیت کوین و آلت کوین‌ها در یادداشتی در کوین‌ تلگراف به بررسی شایعاتی پرداخته است که می‌گویند دوج کوین می‌خواهد از مکانیسم اثبات کار به سمت اثبات سهام حرکت کند. ترجمه این یادداشت را در ادامه می‌خوانید.

آیا می‌دانم که دوج کوین در حال تغییر به اثبات سهام است؟ خیر. آیا تصور می‌کنید که به سمت اثبات سهام حرکت می‌کند؟ احتمالاً خیر. با این حال، من عاشق بازی «اگر این اتفاق بیفتد، چه رخ خواهد داد» هستم.

به‌عنوان فردی که در صنعت استخراج ارزهای دیجیتال کار می‌کنم، تمام تلاشم را خواهم کرد تا ببینم بازار و این صنعت به کجا می‌رود و سرانجام آن چه خواهد شد. اگر دوج کوین به سمت اثبات سهام حرکت کند یا تغییر دیگری در نحوه ایجاد بلاک جدید ایجاد کند، پیامدهای زیادی برای صنعت استخراج خواهد داشت.

در ادامه به برخی از این پیامد‌ها و تأثیرات آنها نگاهی می‌اندازیم.

پایان احتمالی استخراج مبتنی بر اسکریپت

قصد ندارم در مورد این مسئله بحث کنم که آیا مکانیسم دوج کوین به اثبات سهام تغییر می‌کند یا نه. در حالی که هنوز تعیین درست‌وغلط‌بودن شایعات اخیر درمورد انتقال احتمالی دوج کوین دشوار است، به نظر می‌رسد ظاهراً به‌اندازه‌ای قانع‌کننده بودند که شرکت بیت‌مین (Bitmain) تولید دستگاه‌های استخراج لایت کوین و دوج کوین را متوقف کند.

با این همه، سؤال بزرگتری در ذهن من وجود دارد: اگر دوج کوین به اثبات سهام منتقل شود، چه اتفاقی برای ماینرها می‌افتد؟

پیش از همه، استخراج کوین‌های مبتنی بر اسکریپت ویران خواهد شد. دوج کوین بیش از ۶۰دصد درآمد استخراج کوین‌های مبتنی بر اسکریپت را تشکیل می‌دهد. با حذف آن، هیچ کدام از دستگاه‌های استخراج انت‌ماینر L۳+، گلدشل LT6، مینی دوج پرو و تقریباً تمامی ماینرها به معنی واقعی کلمه دیگر سوددهی نخواهند داشت، به غیر از انت‌ماینر L۷ که هزینه برق آن ۰.۰۴ دلار برای هر کیلووات ساعت نیست.

در حالی که ماینرهایی که تجهیزات قدیمی‌تری دارند، درگیر تصمیم‌گیری برای روشن‌نگه‌داشتن یا خاموش‌کردن دستگاه‌های ای‌سیک (ASIC) خود هستند، سختی شبکه به احتمال زیاد برای مدتی نوسان خواهد داشت. سودآوری بهترین دستگاه استخراج مبتنی بر اسکریپت، انت‌ماینر L۷ بیت‌مین، نزدیک به ۷۵درصد کاهش خواهد یافت؛ کاهش درآمد به حدود ۴.۸۳ دلار در روز با هزینه ۰.۰۵دلاری در ازای هر کیلووات ساعت برق.

شرایط استخراج‌کنندگانی که برق صنعتی ندارند چه خواهد شد؟ با قیمت ۰.۱ دلاری برای هر کیلووات ساعت، درآمد ماینر L۷ ۹۰۵۰M برابر با ۰.۷۲ دلار در روز خواهد بود؛ دستگاهی که چند هفته پیش به قیمت حدود ۹٬۰۰۰ دلار فروخته می‌شد.

در نتیجه، پس از چنین تغییر شدیدی بعید است سرمایه کسانی که به‌تازگی یک دستگاه L۷ خریده‌اند، بازگردد؛ چه برسد به اینکه سودی به دست آورند.

کاهش اجباری قیمت دستگاه‌های ‌ای‌سیک

کاهش شدید سودآوری استخراج منجر به این خواهد شد تا قیمت L۷ حتی نسبت به زمانی کاهش یابد که بازار ارزهای دیجیتال به‌دلیل همه‌گیری کرونا سقوط کرده بود. قیمت‌گذاری ماینرها صرفاً بر اساس زمان بازگشت سرمایه مورد انتظار از آنها تعیین می‌شود. با درآمد ۵ دلار در روز، ماینرها به دستگاه L۷ برچسب قیمتی ۱٬۸۲۵ دلاری برای بازگشت سرمایه در بازه ۱۲ماهه و ۲٬۷۳۷.۵ دلاری در بازه ۱۸ ماهه خواهند زد. این برچسب قیمتی نشان‌دهنده کاهش حداقل ۷۰درصدی قیمت این دستگاه نسبت به قیمت کنونی است.

بیت‌مین چقدر سریع واکنش نشان خواهد داد؟ آیا قیمت‌ها را به‌تدریج و هفته‌به‌هفته کاهش خواهند داد، مشابه کاری که گلدشل (Goldshell) در چند ماه گذشته با بسیاری از ماینرهای خود انجام داده است؟ این استراتژی بارها و بارها نگرشی منفی در ذهن مشتریان ایجاد کرده است؛ زیرا آنها شاهد بودند که قیمت دستگاهی کاهش یافته است که هزاران دلار را برای خرید آن هزینه کردند.

یا آیا دستگاه‌های بیت‌مین عرضه خواهد شد و به روند اخیر خود را در قیمت‌گذاری منصفانه ماینرها ادامه خواهد داد؟

فروشندگان ای‌سیک پس از تغییر دوج کوین به اثبات سهام، متحمل بیشترین ضرر خواهند شد. بسیاری از ماینرهایی که از دستگاه‌های L۷ استفاده می‌کنند، خود تأمین‌کننده هستند، در نتیجه باید دستگاه‌های خود را فوراً با تخفیف قابل‌توجهی به حراج بگذارند. با این حال، با توجه به سابقه اخیر آنها در گران‌فروشی، مانند دریافت ۶۰٬۰۰۰ دلار برای ماینر KD6 که امروز به‌سختی بیش از ۱٬۰۰۰ دلار ارزش دارد، بعید است افراد زیادی از ضرر آنها ناراحت شوند.

بسیاری از استخراج‌کنندگان خانگی ماینرهای اسکریپت بسیاری را در ای‌بی و سایر پلتفرم‌های مشابه برای فروش خواهند گذاشت. همان طور که استخراج‌کنندگان ناامید تلاش می‌کنند تا در رقابت با یکدیگر بخش زیادی از دستگاه‌هایی را به سرمایه تبدیل کنند که دیگر ارزشی نخواهد داشت، قیمت‌ها در بازار پایین‌ و پایین‌تر می‌روند.

با این همه، استخراج لایت کوین ادامه خواهد یافت. دستگاه‌های L۷ روشن خواهند ماند، زیرا هنوز هم تا حدودی سودآور هستند و جدای از آن واقعاً انتخاب دیگری وجود نیز ندارد. این احتمال وجود دارد که بازار شاهد یک ماینر جدید مبتنی بر اسکریپت باشد که بتواند L۷ را به‌زودی به چالش بکشد، یا اینکه از قبل یک ماینر اسکریپت کارآمدتر وجود داشته باشد که اکنون در حال توسعه است. برخی شایعات مبنی بر این وجود دارد که بیت‌مین در حال کار بر روی دستگاه استخراجی است که می‌تواند از L۷ پیشی بگیرد.

انتقال دوج کوین به اثبات سهام اختلال زیادی در صنعت ایجاد خواهد کرد و ما تنها یک جنبه از اکوسیستم ارزهای دیجیتال را بررسی کردیم. سؤالات و سناریوهای متعدد دیگری وجود دارد باید در نظر گرفته شوند.

چه اتفاقی برای امنیت شبکه خواهد افتاد؟

آیا سود حاصل از سهام‌گذاری باعث خواهد شد که در نهایت به دوج کوین برچسب اوراق بهادار زده شود؟

آیا دوج کوین به‌خاطر این تغییر مورد ستایش قرار می‌گیرد یا اینکه مردم از دومین کوین بزرگ اثبات کار از نظر ارزش بازار فرار می‌کنند؟

در حال حاضر، تصور اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد برای من جذاب است. اتفاقی که در ادامه می‌گویم، بعید است و حتی شاید غیرممکن باشد. اما امکان رخ‌دادن اتفاقات مختلفی وجود دارد.

اگر دوج کوین استخراج ترکیبی با لایت کوین را کنار بگذارد و الگوریتم ماینینگ خود را ایجاد کند چه؟

جریان نوآوری و رقابت برای هر صنعتی مفید است

اگر تحولی به سمت استخراج با پردازنده‌های گرافیکی رخ دهد چه؟ پس از به‌روزرسانی مرج اتریوم، قیمت پردازنده‌های گرافیکی در بازار بسیار کاهش یافت. در این شرایط، در حالی که ماینرها از ساخت ریگ‌های استخراج خود راضی هستند و مقدار دوج کوینی را محاسبه می‌کنند که می‌توانند به‌دست آورند؛ قیمت پردازنده‌های گرافیکی به‌سرعت افزایش خواهد یافت. این اتفاق واقعا جالب خواهد بود، اما زیاد طول نخواهد کشید؛ زیرا سه سازنده بزرگ، گلدشل، بیت‌مین و آی‌بلینک (iBelink) تلاش می‌کنند تا اولین کسانی باشند که دستگاه استخراج ای‌سیک خود را وارد بازار می‌کنند.

در نهایت، هر کدام از این شرکت‌ها حداقل یک ماینر آی‌سیک در بازار خواهند داشت که طبیعتاً با گذشت زمان قوی‌تر و کارآمدتر نیز می‌شوند. سختی شبکه به سادگی افزایش خواهد یافت و درست مانند بیت کوین، در نهایت استخراج دوج کوین با پردازنده گرافیکی دیگر سودی نخواهد داشت. با این همه، این اتفاق می‌تواند دریچه‌ای را به روی چیزی باز کند که بازار تولید دستگاه‌های ای‌سیک به شدت به آن نیاز دارد: رقابت.

اگر تحول کوتاه‌مدت در استخراج با پردازنده‌های گرافیکی، دری برای ورود تولیدکنندگان دیگر به بازار باز کند چه؟ در حال حاضر، بیت‌مین که تسلط زیادی در بازار دارد، در کنار گلدشل و آی‌بلینک سه بازیگر بزرگ این صنعت هستند. در حالی که بیت‌مین احتمالاً جایگاه خود را حفظ خواهد کرد، اگر شرکتی بتواند اولین سازنده‌ای باشد که دستگاه استخراج بهتری را به بازار عرضه و خود را به‌عنوان یک تولید‌کننده معتبر و قابل‌اعتماد آی‌سیک معرفی کند چه؟

اگر آن شرکت تصمیم گرفت به گسترش دستگاه‌های استخراج خود ادامه دهد و آنها را با قیمت‌های منصفانه‌ای به فروش برساند چه؟ اگر منصف باشیم، باید دوباره بیت‌مین را به‌دلیل قیمت‌گذاری‌ اخیرش در عرضه دستگاه‌های استخراجی تحسین کنیم که صنعت را تغییر داد. افزایش قیمت‌ها توسط توزیع‌کنندگان هنوز هم یک مشکل است که البته بحث دیگری خواهد بود. شاید این رقیب جدید به این شعار پایبند باشد که خدمات به مشتری واقعاً مهم است. اگر مشتریان بتوانند بر نگرانی‌های مربوط به قابل‌اطمینان‌بودن غلبه کنند و شرکت نیز محصول خوبی بسازد، این اتفاق احتمالاً خواهد افتاد که مسلماًَ باعث ایجاد پرسش‌های بیشتری خواهد شد.

از سوی دیگر، دوج کوین می‌تواند برنامه‌ای احتمالی برای کسب سود بیشتر داشته باشد. این پروژه می‌تواند مستقیماً به بیت‌مین، گلدشل و آی‌بلینک بگوید: «ما الگوریتم استخراج خود را ایجاد می‌کنیم و آن را به‌شکل انحصاری به شما می‌دهیم. چقدر به ما پول خواهید داد؟»

گلدشل برای احیا شرکتی که به‌تازگی و پس از عرضه دستگاه‌های جدید استخراج آلت کوین بیت‌مین متحمل ضرر شده است، چقدر خواهد پرداخت؟ یا آیا آی‌بلینک تمام تلاش خود را می‌کند تا حق انحصاری ساخت ماینر را به دست آورد؟ آی‌بلینک به‌تازگی ماینر جدید کادنا BM-K3 را با ۷۰تراهش توان پردازشی عرضه کرده است؛ دستگاهی با حدود ۷۵درصد توان بیشتر نسبت به نزدیک‌ترین رقیب خود در بازار. با این همه، نمی‌تواند خوشحال باشد؛‌ زیرا بیت‌مین در آستانه عرضه KA3 با ۱۶۶تراهش قدرت پردازشی است که می‌تواند از دستگاه آی‌بلینک پیشی بگیرد. بیت‌مین برای حفظ تسلط خود بر بازار چه مقدار به دوج کوین پرداخت خواهد کرد؟

هیچ تغییری نمی‌تواند خوب باشد

اگر دوج کوین بخواهد به استخراج مبتنی بر اسکریپت ادامه دهد، چه؟

شاید این گزینه هیجان‌انگیزترین گزینه نباشد، اما احتمالاً محتمل‌ترین نتیجه خواهد بود. مطمئناً، ممکن است شاهد تغییراتی باشیم که با رأی‌گیری در جامعه انجام می‌شوند، اما به احتمال زیاد دوج کوین به استخراج ترکیبی با لایت کوین در الگوریتم اسکریپت ادامه خواهد داد.

بیت‌مین احتمالاً پیش از معرفی یک ماینر اسکریپت کارآمدتر در اواخر سال جاری به عرضه دستگاه استخراج L۷ موجود ادامه خواهد داد و گلدشل نیز مینی دوج پرو ۲ را برای استخراج‌کنندگان خانگی عرضه خواهد کرد که در حقیقت ۲ مینی دوج در یک جعبه است. هاوینگ بعدی لایت کوین در کنار عرضه ماینرهای کارآمدتر، احتمالاً بسیاری از مدل‌های قدیمی‌تر را از چرخه خارج خواهد کرد.

بازار ارزهای دیجیتال به چرخه‌های صعودی و نزولی خود ادامه خواهد داد. به احتمال زیاد شاهد رسوایی‌های دیگری در این صنعت خواهیم بود که پس از رخ‌دادن به‌طرز باورنکردنی واضح به نظر خواهند رسید. صنعت به مسیر خود ادامه خواهد، اگرچه بیشتر تأمین‌کنندگان و به‌ویژه فروشندگان همچنان به افزایش قیمت دستگاه‌ها ادامه می‌دهند و تلاش می‌کنند تا مشتریان عادی را از بازار کنار بگذارند.

غیرممکن است که بتوانیم بفهمیم در آینده دقیقاً چه اتفاقی برای دوج کوین خواهد افتاد، اما ارز دیجیتال یکی از معدود صنعت‌هایی است که هر روز ممکن است هر چیزی در آن اتفاق بیفتد.

صرف نظر از اینکه دوج کوین مکانیسم اجماع خود را به اثبات سهام تغییر دهد یا نه، چشم‌انداز استخراج ارزهای دیجیتال همیشه به‌سرعت تغییر کرده است و استخراج اسکریپت نیز از این قاعده مستثنا نیست.

در نهایت، تغییر همیشه در راه است.

منبع خبر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.